MINI poszerza ofertę modeli z systemem ALL4

Ich dynamiczne właściwości jezdne przypominające gokarta od lat budują charakter rasowego MINI. Wyrafinowane układy przeniesienia napędu oraz zaawansowane technologie zastosowane w podwoziu zapewniają każdemu modelowi brytyjskiej marki dominację w swojej klasie, co nie zmieniło się wraz z podbojem nowych segmentów rynku. Wręcz przeciwnie: debiut napędu na cztery koła MINI ALL4 w modelu MINI Countryman przyczynił się do poprawy właściwości jezdnych, oferując błyskawiczne i precyzyjne reakcje na ruchy pedału gazu oraz koła kierownicy. System ALL4 daje prowadzącemu jeszcze większą przyjemność z dynamicznego pokonywania zakrętów, a także zapewnia doskonałą trakcję zarówno na gładkim asfalcie, jak i luźnym podłożu.

Gama modeli MINI z napędem na cztery koła powiększy się w marcu 2013 roku wraz z debiutem modelu MINI Paceman. Wówczas w ofercie znajdzie się w sumie osiem modeli z systemem ALL4 dostępnym standardowo lub w opcji. W pierwszym aucie typu Sports Activity Coupé rywalizującym w kompaktowym segmencie premium, opcjonalny napęd ALL4 będzie współpracował z silnikami Diesla w modelach MINI Cooper SD Paceman (105 kW/143 KM) i MINI Cooper D Paceman (82 kW/112 KM), a także z jednostką benzynową umieszczoną pod maską MINI Cooper S Paceman (135 kW/184 KM). Do akcji gotowe jest również MINI John Cooper Works Paceman. Auto zostało standardowo wyposażone w system napędu na wszystkie koła oraz dynamiczny silnik o mocy 160 kW/218 KM, co pozwala uzyskać wyjątkową radość z jazdy oraz odpowiednią przyczepność w każdych warunkach. Wszystkie modele są standardowo wyposażone w sześciobiegową przekładnię manualną, natomiast sześciobiegowa skrzynia automatyczna dostępna jest w opcji.

System MINI ALL4 daje kierowcy zauważalną poprawę trakcji, stabilności kierunkowej i zwrotności w zakrętach. Model MINI Countryman jest dostępny aż w czterech różnych wariantach z napędem na cztery koła oraz ze skrzynią manualną i automatyczną. Układ ALL4 znajduje się na liście opcji w MINI Cooper S Countryman, MINI Cooper SD Countryman i MINI Cooper D Countryman, natomiast w MINI John Cooper Works Countryman należy do wyposażenia standardowego.

System ALL4 został opracowany specjalnie dla modeli MINI i od czasu wprowadzenia na rynek w 2010 roku zjednał nowe grupy klientów. Układ wykorzystuje elektromagnetyczny centralny dyferencjał do płynnej dystrybucji napędu między przednią i tylną osią. W normalnych warunkach jazdy układ ALL4 przekazuje maksymalnie 50% mocy na tylną oś, ale w sytuacjach wyjątkowych – na przykład na śliskiej lub ośnieżonej nawierzchni – może tam trafić nawet 100% dostępnej mocy. Elektronika sterowania systemu ALL4 jest bezpośrednio zintegrowana w jednostce zarządzania DSC, umożliwiając, w razie potrzeby, rozdzielenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w bardzo krótkim czasie.

Taka konfiguracja ma wiele zalet. W normalnych warunkach jazdy system optymalizuje zużycie paliwa, natomiast w obliczu zmiennych, dynamicznych wymagań zapewnia modelom MINI Countryman lub MINI Paceman maksymalną zwrotność przy jednoczesnym zaoferowaniu pewnych, a więc typowych dla MINI, właściwości jezdnych. Układ ALL4 wykorzystuje dane z czujników systemu DSC, aby już zawczasu przygotować właściwy rozkład mocy, np. podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Oznacza to, że kierowca może zawsze cieszyć się niezwykłą zwinnością i precyzją prowadzenia w stylu MINI. System przekazuje też więcej mocy do kół tylnej osi, aby zwiększyć precyzję pokonywania zakrętów.

We wszystkich modelach wyposażonych w ALL4, standardowo instalowany system dynamicznej kontroli stabilności DSC obejmuje również dynamiczną kontrolę trakcji DTC, która pozwala na pewien stopień uślizgu kół, by ułatwić ruszanie na luźnej nawierzchni, na przykład na piasku lub w śniegu. Po wyłączeniu dynamicznej kontroli stabilności DSC do gry wkracza elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi. W ciasnych zakrętach system przyhamowuje koło, które zaczyna się ślizgać, co pozwala poprawić kierowalność samochodu. System ten, znany jako elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego (EDLC), zwiększa efektywną przyczepność kół do nawierzchni bez negatywnego wpływu na kierowalność.

Dodatkowo, modele wyposażone w system ALL4 otrzymały specjalnie skalibrowane zawieszenie. W połączeniu z dedykowanym mocowaniem przekładni głównej i wału napędowego, które obejmuje wewnętrzny tłumik drgań, taka konfiguracja zapewnia czteronapędowym wariantom modeli MINI Countryman i MINI Paceman tak samo wysoki komfort akustyczny i dynamiczny, co w wariantach z napędem na przednie koła.

 

źródło: BMW Group

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *