Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6

o mocy 400 kW (544 KM) i wygląd prawdziwego twardziela: Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6 nie pozostawia złudzeń co do swoich terenowych możliwości. Nie jest jednak surową maszyną, stworzoną do zmagań w Rajdzie Dakar. W luksusowej kabinie sygnowanej przez AMG pasażerowie mogą cieszyć się najwyższym komfortem bez względu na krajobraz i pogodę. Ekskluzywny charakter modelu podkreśla przestrzeń ładunkowa wykończona drewnem bambusowym.


Niemal gotowy do produkcji Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6 łączy to, co najlepsze w szerokiej gamie Klasy G. Z odmiany cywilnej czerpie ponad 30 lat doświadczenia na scenie aut terenowych, z niej też pochodzi nowoczesna koncepcja kokpitu z dużym, umieszczonym centralnie wyświetlaczem znane z odmiany cywilnej. Wytrzymałość i praktyczność w terenie to cechy odziedziczone po wersjach wojskowych, a znakomity silnik oraz luksusowe wyposażenie dostarcza sportowy oddział Mercedes-AMG.


Technologia 6×6: sprawdza się nawet na końcu świata. Wystarczy krótkie spojrzenie w dane techniczne G 63 AMG 6×6 i wszystko jasne – to samochód, który sprawdzi się nawet na końcu świata. Napęd na wszystkie koła, skrzynia rozdzielcza z reduktorem, osie portalowe i pięć blokad mechanizmów różnicowych, a do tego system kontroli ciśnienia w ogumieniu pozwalający w rekordowo krótkim czasie korygować podczas jazdy ciśnienie w ogromnych, 37-calowych oponach – wszystkich tych elementów na próżno szukać w konwencjonalnych autach terenowych.


W rezultacie G 63 AMG 6×6 może z łatwością mierzyć się z najwyższymi pustynnymi wydmami. Piaszczyste i górskie szlaki nie są w stanie wytrącić go z równowagi, a przeprawa przez rzekę jest dziecinnie prosta dzięki głębokości brodzenia sięgającej 1 metra. Zdumiewające są rówież osiągi i lekkość, z jaką 3,85-tonowy pikap przyspiesza na asfalcie. Pomimo unikalnego układu napędowego G 63 AMG 6×6 nie stanowi technologicznej rewolucji. Po 34 latach produkcji Klasy G w różnych wersjach liczba dostępnych części pozwoliła zaprojektować go niemal wyłącznie w oparciu o seryjne podzespoły. Przykładem jest silnik AMG V8 biturbo o mocy 400 kW (544 KM) i 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz przekładnia automatyczna AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC połączona z napędem przednich kół wprost z modelu G 63 AMG oraz napęd tylnych osi sprawdzony już w pojazdach przygotowanych dla australijskiej armii. Również osie portalowe, które świętują swój debiut w samochodzie cywilnym, mają wojskowe korzenie.

Niezależne i neutralne: zawieszenie. Konstrukcja podwozia w dużej mierze bazuje na rozwiązaniach fabrycznych. Jedyną różnicą są sprężyny śrubowe i amortyzatory dostosowane do innej charakterystyki trzyosiowego modelu. Sprężyny pochodzą zresztą z palety części Klasy G, obejmującej co najmniej 15 różnych ich rodzajów. Przednia i środkowa oś zostały uzbrojone w sztywniejsze sprężyny z opancerzonej wersji, zaś tylna – w sprężyny o bardziej miękkich nastawach. Zestaw ten, wraz ze sprawdzonymi w rajdach amortyzatorami gazowymi, zapewnia wysoki komfort jazdy i stabilność w każdych warunkach.


Macho na zewnątrz, Klasa S wewnątrz. Już na pierwszy rzut oka G 63 AMG 6×6 nie pozostawia wątpliwości co do swojego powołania. Trzy osie z ogromnymi kołami, imponujący prześwit i wysoka niemal na 2,30 metra karoseria o surowych liniach natychmiast wzbudzają szacunek. Podobnie jak modele G 63 i G 65 AMG, pikap otrzymał charakterystyczną dla AMG osłonę chłodnicy przeciętą podwójnym ostrzem oraz masywny zderzak z trzema wlotami powietrza. Od wersji produkcyjnej różni go dodatkowe boczne okno, wykonane ze stali nierdzewnej pałąki przeciwkapotażowe, osłony nadkoli z włókna węglowego i oczywiście przestrzeń ładunkowa, pokryta wytrzymałym drewnem bambusowym.
W kabinie G 63 AMG 6×6 panuje sportowy luksus – znak rozpoznawczy AMG. Na kierowcę i pasażerów czekają tu cztery indywidualne fotele, pokryte skórzaną tapicerką designo w kolorze czerwonym lub jasnobrązowym, ozdobioną diamentowymi przeszyciami. Każde z siedzeń ma funkcję podgrzewania i wentylacji, a całość uzupełnia konsola środkowa z elementami z włókna węglowego oraz podsufitka z Alcantary®.

Graz – centrum świata „G”. Dwa zbudowane dotychczas egzemplarze G 63 AMG 6×6 powstały pod przewodnictwem projektantów Mercedes-Benz. O tym, czy model trafi do niskoseryjnej produkcji, zadecydują opinie zebrane podczas prezentacji. Wszystkie projekty spod znaku „G” powstają w dziale rozwoju Klasy G w austriackim Graz. To tam od 1979 roku produkowane są cywilne i użytkowe egzemplarze modelu.

CZYTAJ DALEJ  ŠKODA Fabia: nowe serie limitowane Plus


Technologia napędu 6×6. Wzorowe partnerstwo: znakomita dzielność w terenie i moc AMG

  • Szeregowy napęd 6×6 z centralny dyferencjałem
  • Ogromny prześwit i głębokość brodzenia dzięki osiom portalowym
  • Pięć 100-proc. blokad dyferencjałów
  • Imponująca siła uciągu, generowana przez silnik AMG V8 biturbo
  • Szybka skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC

Wystarczy krótkie spojrzenie w dane techniczne G 63 AMG 6×6 i wszystko jasne – ten samochód sprawdzi się nawet na końcu świata. Napęd na wszystkie koła, skrzynia rozdzielcza z reduktorem, osie portalowe i pięć blokad dyferencjałów załączanych również podczas jazdy to elementy niespotykane w konwencjonalnych autach terenowych. W rezultacie model może z łatwością mierzyć się z najwyższymi pustynnymi wydmami, a piaszczyste i górskie szlaki nie są w stanie wytrącić go z równowagi. Przeprawa przez rzekę jest dziecinnie prosta dzięki imponującej głębokości brodzenia. Zdumiewające są rówież osiągi i lekkość, z jaką 3,85-tonowy pikap przyspiesza na asfalcie.

Pomimo unikalnego układu napędowego G 63 AMG 6×6 nie stanowi technologicznej rewolucji. Po 34 latach produkcji Klasy G w różnych wersjach liczba dostępnych części pozwoliła zaprojektować pikapa niemal wyłącznie w oparciu o seryjne podzespoły. Przykład? Silnik AMG V8, automatyczna przekładnia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC i układ napędu na przednie koła pochodzą z G 63 AMG, podczas gdy skrzynia rozdzielcza z reduktorem zostały połączone z układem napędu na tylne osie z wersji 6×6, która udowodniła już swoją niezawodność w służbie australijskiej armii.


Ogromny prześwit i głębokość brodzenia dzięki osiom portalowym. Nowe, opracowane z myślą o szerokim zakresie zastosowań osie portalowe to szczególny atut G 63 AMG 6×6. W przeciwieństwie do tradycyjnych, sztywnych osi, koła są tu zamocowane znacznie niżej dzięki mostom portalowym na zwolnicach. W efekcie prześwit modelu wzrósł w porównaniu do seryjnej Klasy G z 210 do 460 mm, natomiast głębokość brodzenia – a dokładniej, głębokość nurkowania – z 600 do 1000 mm.
Taka architektura ma dodatkowe zalety, zwalnia bowiem z potrzeby przeprowadzania zaawansowanych modernizacji – pozycja osi względem podwozia pozostaje niezmieniona, podobnie jak punkty mocowania zawieszenia, połączenia układu kierowniczego i położenie wałów napędowych. Co więcej, przełożenie redukcyjne mostu portalowego równoważy ogromny obwód 37-calowych opon. Tym samym przełożenia biegów, napęd prędkościomierza i czujniki ABS nie wymagały ingerencji. Zastosowanie mostu portalowego ma jeszcze jedną zaletę: moment obrotowy trafia bezpośrednio do kół, co zmniejsza obciążenie mechaniczne wałów napędowych.


Szeregowy napęd z centralny dyferencjałem. Szeregowy napęd 6×6 wykorzystuje dyferencjał pierwszej z tylnych osi do napędu drugiej z nich za pośrednictwem dodatkowego wałka. Układ ten ma zwarte wymiary i zajmuje niewiele więcej miejsca niż obudowa konwencjonalnego dyferencjału.


Pięć blokad dyferencjałów w skoordynowanej sekwencji. Pięć mechanicznych, 100-procentowych blokad mechanizmów różnicowych można uruchamiać osobno. Inżynierowie opracowali specjalną sekwencję ich blokowania, zapewniającą najlepszą trakcję w każdej sytuacji. Elektronicznie kontrolowany system obsługiwany jest trzema znanymi z Klasy G przełącznikami na konsoli centralnej. Wybór i uruchomienie blokad potwierdzają, odpowiednio, żółte i czerwone ikony.

  • Etap 1: aktywne są dwie blokady międzyosiowe w skrzyni rozdzielczej i blokada centralnego mechanizmu różnicowego
  • Etap 2: dodatkowo załączone są blokady międzykołowe w dwóch tylnych osiach
  • Etap 3: jako piąta uruchamiana jest blokada przedniej osi. Wszystkie blokady mogą być dołączane niezależnie od uruchomienia przełożenia redukcyjnego.

Z rozstawem osi 4,20 m G 63 AMG 6×6 nie należy do najzwrotniejszych. W celu zapewnienia odpowiedniej zwinności i dynamiki inżynierowie zróżnicowali rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami w stosunku 30:40:30.


Silnik V8 biturbo od specjalistów Mercedes-AMG. Za najwyższą wydajność G 63 AMG 6×6 odpowiada też silnik AMG V8 biturbo oraz automatyczna skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC.

5,5-litrowa, podwójnie turbodoładowana jednostka V8 generuje moc 400 kW (544 KM) i 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Znana pod pseudonimem M 157, zachwyca technologicznym wyrafinowaniem. Połączenie dwóch turbosprężarek i bezpośredniego, strumieniowego wtrysku benzyny zapewnia niższe zużycie paliwa oraz emisję spalin. V-ósemka z Affalterbach ma także aluminiową skrzynię korbową, cztery zawory na cylinder, system chłodzenia wodno-powietrznego oraz układ zarządzania alternatorem. Ma też niepowtarzalne brzmienie, spotęgowane przez sportowy wydech AMG z dwiema podwójnymi końcówkami po obu stronach nadwozia.

Krótki czas zmiany biegów skrzyni AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Automatyczna skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC dysponuje trzema trybami jazdy i funkcją podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji. W trybie „Controlled Efficiency” (C), z myślą o ograniczeniu zużycia paliwa, zmiana biegów odbywa się łagodnie i przy niskich prędkościach obrotowych, a w trybach „Sport” (S) oraz „Manual” (M) nabiera dodatkowego tempa. Krótkie, precyzyjnie zdefiniowane opóźnienie zapłonu i wtrysku przy pełnym obciążeniu pozwala skrócić czas potrzebny na załączenie kolejnego przełożenia. Dodatkowo, w trybie „M” skrzynia utrzymuje zadany bieg aż do ogranicznika obrotów, co przydaje się zwłaszcza w trakcie trudnej wspinaczki. Wydajność przekładni AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC zwiększa nowy konwerter z wahadłem odśrodkowym, zmniejszające tarcie łożyska oraz układ kontroli zarządzania temperaturą oleju.

Pojazdy użytkowane z dala od cywilizowanych dróg potrzebują zapasu paliwa. Z tego powodu seryjny zbiornik paliwa o pojemności 96 litrów uzupełniono o dodatkowy, o pojemności 63 litrów. Łącznie, pojemność zbiorników paliwa G 63 AMG 6×6 wynosi więc 159 litrów.

Zawieszenie i koła.

Motoryzacyjna deklaracja niepodległości:

  • Podzespoły osi i zawieszenia z gamy Klasy G
  • Sprawdzone w rajdach, regulowane amortyzatory gazowe
  • Trzyczęściowe osłony podwozia ze stali nierdzewnej
  • System centralnego pompowania opon
  • Ciśnienie w ogumieniu regulowane w rekordowo krótkim czasie
  • Specjalne felgi typu beadlock do wymagających zastosowań terenowych
CZYTAJ DALEJ  Jak wybrać najlepszy sklep z częściami samochodowymi?

Konstrukcja podwozia G 63 AMG 6×6 jest w dużej mierze oparta na rozwiązaniach fabrycznych. Jedyną różnicą są sprężyny śrubowe i amortyzatory, dostosowane do charakterystyki trzyosiowego modelu. Sprężyny pochodzą zresztą z palety części Klasy G, obejmującej co najmniej 15 różnych ich typów. Przednia i środkowa oś zostały uzbrojone w sztywniejsze sprężyny z opancerzonej wersji, zaś tylna – w sprężyny o bardziej miękkich nastawach. Regulowane, sprawdzone w rajdach amortyzatory gazowe dostarczane są przez zewnętrznego partnera.


G 63 AMG 6×6 ma raczej niezależne zawieszenie osi niż niezależne zawieszenie kół. Pracujące niezależnie osie zapewniają najlepszą możliwą trakcję. Chociaż dwie z nich są oddalone od siebie o 1100 milimetrów (rozstaw osi wynosi 4220 milimetrów), to mogą przyjąć radykalnie różnie kąty i efektywnie wykorzystywać każdą okazję do zdobycia trakcji – nawet w trudnym terenie.

Przydatność G 63 AMG 6×6 w terenie nabiera dodatkowego znaczenia, gdy dane terenowe modelu porównać z tymi osiąganymi przez Klasę G (zgodne z EC):

  • G 63 AMG 6×6 G 500 Long Station Wagon
  • Prześwit 460 mm 210 mm
  • Kąt natarcia/zjazdu 52°/54° 36°/27°
  • Kąt rampowy 22° 21°
  • Nachylenie boczne 30° (58%) 28° (54%)
  • Głębokość brodzenia 1000 mm 600 mm
  • Nachylenie wzniesienia 100% 100%

Stadardowe wyposażenie z kierowcą (68 kg), bagażem (7 kg) i zbiornikiem zatankowanym w 90%.
Na wypadek, gdyby – pomimo wysiłków kierowcy – doszło do kontaktu zawieszenia z podłożem, projektanci zaopatrzyli model w solidną, trzyczęściową osłoną podwozia z nierdzewnej stali. Zapewnia ona ochronę najważniejszych zespołów z przodu i z tyłu pojazdu, a także zabezpiecza przed uderzeniami obszar podwozia pomiędzy osiami.

System centralnego pompowania opon. Centralny system kontroli ciśnienia w oponach, podobny do stosowanego w ciężarówkach, po raz pierwszy trafia do samochodu osobowego właśnie w G 63 AMG 6×6. Kierowca może z wnętrza regulować ciśnienie w oponach przedniej i tylnych osi w dowolnym momencie za pośrednictwem przełączników na górnej konsoli. Nie ma już potrzeby ręcznego kontrolowania ciśnienia, a wskaźniki pozwalają monitorować jego stan.


Dzięki wydajnemu kompresorowi i czterem 20-litrowym zbiornikom sprężonego powietrza zamontowanym przy tylnych nadkolach ciśnienie może zostać uzupełnione w rekordowo krótkim czasie. Dla przykładu, zwiększenie ciśnienia w sześciu oponach o średnicy 1 metra każda z 0,5 do 1,8 bara zajmuje niespełna 20 sekund. Konwencjonalne systemy potrzebują na to około 10 minut.

CZYTAJ DALEJ  Infiniti gotowe na światową premierę Q30 Concept

Zastosowanie osi portalowych ma pozytywny wpływ na działanie systemu kontroli ciśnienia w ogumieniu. W przeciwieństwie do sztywnych osi, wewnętrzne powierzchnie piast są tu odsłonięte, a wał napędowy nie zabiera przestrzeni. W efekcie regulacji ciśnienia można dokonywać bezpośrednio za pośrednictwem centralnego kanału w piaście, połączonej z kołem przewodem sprężonego powietrza. Solidna, przykręcana osłona piasty chroni złącze przewodu przed uszkodzeniami, a w razie potrzeby szybkozłączki pozwalają na szybką wymianę kół.


Pomimo masy własnej 3850 kg rozkład nacisku na podłoże jest równy rozkładowi nacisku ludzkiej stopy. Przy kombinacji zwykłych opon i obręczy ograniczenie ciśnienia w ogumieniu do 0,5 bara podczas jazdy po piaszczystym podłożu jest nierealne. Zwykle najniższa wartość ciśnienia wynosi 1 bar – poniżej tej granicy opona może zsunąć się z obręczy lub piasek może dostać się pomiędzy felgę a oponę. G 63 AMG 6×6 nie ma takich problemów. Opona na dwuczęściowych, 18-calowych obręczach typu beadlock jest zamocowana na tyle pewnie, że nawet w przypadku całkowitej utraty ciśnienia nie może się z niej zsunąć.


Ekstremalnie niskie ciśnienie zwiększa powierzchnię styku terenowych opon w rozmiarze 37 x 12,5 x 18 cali z podłożem, zapewniając skuteczne podparcie podczas jazdy po luźnym gruncie. Większa powierzchnia styku zmniejsza nacisk na podłoże, a co za tym idzie – ogranicza tendencje do zakopywania się. Wystarczy rzut oka na liczby: zmniejszenie ciśnienia do 0,5 bara zwiększa powierzchnię styku trzykrotnie. W efekcie nacisk na podłoże ważącego 3850 kg pikapa odpowiada naciskowi stopy człowieka o przeciętnej masie. Ponadto, na błotnistych nawierzchniach niskie ciśnienie sprzyja procesowi samooczyszczania i zapobiega zapychaniu się bieżnika , gwarantując najlepszą możliwą przyczepność.

Nadwozie, wnętrze i wyposażenie:

Pełna gama ekskluzywnego wyposażenia AMG

  • Trzyosiowy pikap z niepodrabialnymi detalami Klasy G
  • Poszerzone nadkola z włókna węglowego
  • Pałąk przeciwkapotażowy ze stali nierdzewnej
  • Cztery regulowane elektrycznie, podgrzewane i wentylowane fotele
  • Kabina wykończona skórą designo

Już na pierwszy rzut oka G 63 AMG 6×6 nie pozostawia wątpliwości co do swojego powołania. Trzy osie z ogromnymi kołami, imponujący prześwit i wysoka niemal na 2,30 metra karoseria o surowych liniach natychmiast wzbudzają szacunek. Podobnie jak modele G 63 i G 65 AMG, pikap otrzymał charakterystyczną dla AMG osłonę chłodnicy przeciętą podwójnym ostrzem oraz masywny zderzak z trzema wlotami powietrza. Od wersji produkcyjnej różni go dodatkowe boczne okno, wykonane ze stali nierdzewnej pałąki przeciwkapotażowe, osłony nadkoli z włókna węglowego i oczywiście przestrzeń ładunkowa, pokryta wytrzymałym drewnem bambusowym.

Komfort w terenie dla czterech osób. G 63 AMG 6×6 oferuje wszystkie udogodnienia dostępne w seryjnej Klasie G po faceliftingu, takie jak ekran na konsoli środkowej, a także panel instrumentów AMG z kolorowym wyświetlaczem TFT, menu funkcji AMG i osobne wskaźniki zmiany biegów oraz podświetlane nakładki progowe AMG. Kunsztowna dźwignia E-SELECT z wytłoczonym logo AMG to element znany m.in. z modelu SLS AMG. Skórzane wykończenie designo w kolorze czerwonym lub jasnobrązowym, ozdobione diamentowymi przeszyciami, obejmuje nie tylko tapicerkę indywidualnych foteli, ale także panele drzwi. Całość uzupełnia skórzane obszycie deski rozdzielczej, konsola środkowa z elementami z włókna węglowego oraz podsufitka z Alcantary®.


Na pasażerów tylnego rzędu czekają ekskluzywne dodatki: regulowane elektrycznie fotele z podgrzewaniem i wentylacją, dodatkowa konsola środkowa, również wykończona skórą designo z kontrastującymi przeszyciami, oraz system rozrywki Rear Seat Entertainment System z dwoma kolorowymi ekranami, zamocowanymi na oparciach przednich siedzeń.

 

źródło: Daimler

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3212

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *