Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6

o mocy 400 kW (544 KM) i wygląd prawdziwego twardziela: Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6 nie pozostawia złudzeń co do swoich terenowych możliwości. Nie jest jednak surową maszyną, stworzoną do zmagań w Rajdzie Dakar. W luksusowej kabinie sygnowanej przez AMG pasażerowie mogą cieszyć się najwyższym komfortem bez względu na krajobraz i pogodę. Ekskluzywny charakter modelu podkreśla przestrzeń ładunkowa wykończona drewnem bambusowym.


Niemal gotowy do produkcji Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6 łączy to, co najlepsze w szerokiej gamie Klasy G. Z odmiany cywilnej czerpie ponad 30 lat doświadczenia na scenie aut terenowych, z niej też pochodzi nowoczesna koncepcja kokpitu z dużym, umieszczonym centralnie wyświetlaczem znane z odmiany cywilnej. Wytrzymałość i praktyczność w terenie to cechy odziedziczone po wersjach wojskowych, a znakomity silnik oraz luksusowe wyposażenie dostarcza sportowy oddział Mercedes-AMG.


Technologia 6×6: sprawdza się nawet na końcu świata. Wystarczy krótkie spojrzenie w dane techniczne G 63 AMG 6×6 i wszystko jasne – to samochód, który sprawdzi się nawet na końcu świata. Napęd na wszystkie koła, skrzynia rozdzielcza z reduktorem, osie portalowe i pięć blokad mechanizmów różnicowych, a do tego system kontroli ciśnienia w ogumieniu pozwalający w rekordowo krótkim czasie korygować podczas jazdy ciśnienie w ogromnych, 37-calowych oponach – wszystkich tych elementów na próżno szukać w konwencjonalnych autach terenowych.


W rezultacie G 63 AMG 6×6 może z łatwością mierzyć się z najwyższymi pustynnymi wydmami. Piaszczyste i górskie szlaki nie są w stanie wytrącić go z równowagi, a przeprawa przez rzekę jest dziecinnie prosta dzięki głębokości brodzenia sięgającej 1 metra. Zdumiewające są rówież osiągi i lekkość, z jaką 3,85-tonowy pikap przyspiesza na asfalcie. Pomimo unikalnego układu napędowego G 63 AMG 6×6 nie stanowi technologicznej rewolucji. Po 34 latach produkcji Klasy G w różnych wersjach liczba dostępnych części pozwoliła zaprojektować go niemal wyłącznie w oparciu o seryjne podzespoły. Przykładem jest silnik AMG V8 biturbo o mocy 400 kW (544 KM) i 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz przekładnia automatyczna AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC połączona z napędem przednich kół wprost z modelu G 63 AMG oraz napęd tylnych osi sprawdzony już w pojazdach przygotowanych dla australijskiej armii. Również osie portalowe, które świętują swój debiut w samochodzie cywilnym, mają wojskowe korzenie.

Niezależne i neutralne: zawieszenie. Konstrukcja podwozia w dużej mierze bazuje na rozwiązaniach fabrycznych. Jedyną różnicą są sprężyny śrubowe i amortyzatory dostosowane do innej charakterystyki trzyosiowego modelu. Sprężyny pochodzą zresztą z palety części Klasy G, obejmującej co najmniej 15 różnych ich rodzajów. Przednia i środkowa oś zostały uzbrojone w sztywniejsze sprężyny z opancerzonej wersji, zaś tylna – w sprężyny o bardziej miękkich nastawach. Zestaw ten, wraz ze sprawdzonymi w rajdach amortyzatorami gazowymi, zapewnia wysoki komfort jazdy i stabilność w każdych warunkach.


Macho na zewnątrz, Klasa S wewnątrz. Już na pierwszy rzut oka G 63 AMG 6×6 nie pozostawia wątpliwości co do swojego powołania. Trzy osie z ogromnymi kołami, imponujący prześwit i wysoka niemal na 2,30 metra karoseria o surowych liniach natychmiast wzbudzają szacunek. Podobnie jak modele G 63 i G 65 AMG, pikap otrzymał charakterystyczną dla AMG osłonę chłodnicy przeciętą podwójnym ostrzem oraz masywny zderzak z trzema wlotami powietrza. Od wersji produkcyjnej różni go dodatkowe boczne okno, wykonane ze stali nierdzewnej pałąki przeciwkapotażowe, osłony nadkoli z włókna węglowego i oczywiście przestrzeń ładunkowa, pokryta wytrzymałym drewnem bambusowym.
W kabinie G 63 AMG 6×6 panuje sportowy luksus – znak rozpoznawczy AMG. Na kierowcę i pasażerów czekają tu cztery indywidualne fotele, pokryte skórzaną tapicerką designo w kolorze czerwonym lub jasnobrązowym, ozdobioną diamentowymi przeszyciami. Każde z siedzeń ma funkcję podgrzewania i wentylacji, a całość uzupełnia konsola środkowa z elementami z włókna węglowego oraz podsufitka z Alcantary®.

Graz – centrum świata „G”. Dwa zbudowane dotychczas egzemplarze G 63 AMG 6×6 powstały pod przewodnictwem projektantów Mercedes-Benz. O tym, czy model trafi do niskoseryjnej produkcji, zadecydują opinie zebrane podczas prezentacji. Wszystkie projekty spod znaku „G” powstają w dziale rozwoju Klasy G w austriackim Graz. To tam od 1979 roku produkowane są cywilne i użytkowe egzemplarze modelu.

CZYTAJ DALEJ  Nissan Qashqai w nowej odsłonie


Technologia napędu 6×6. Wzorowe partnerstwo: znakomita dzielność w terenie i moc AMG

  • Szeregowy napęd 6×6 z centralny dyferencjałem
  • Ogromny prześwit i głębokość brodzenia dzięki osiom portalowym
  • Pięć 100-proc. blokad dyferencjałów
  • Imponująca siła uciągu, generowana przez silnik AMG V8 biturbo
  • Szybka skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC

Wystarczy krótkie spojrzenie w dane techniczne G 63 AMG 6×6 i wszystko jasne – ten samochód sprawdzi się nawet na końcu świata. Napęd na wszystkie koła, skrzynia rozdzielcza z reduktorem, osie portalowe i pięć blokad dyferencjałów załączanych również podczas jazdy to elementy niespotykane w konwencjonalnych autach terenowych. W rezultacie model może z łatwością mierzyć się z najwyższymi pustynnymi wydmami, a piaszczyste i górskie szlaki nie są w stanie wytrącić go z równowagi. Przeprawa przez rzekę jest dziecinnie prosta dzięki imponującej głębokości brodzenia. Zdumiewające są rówież osiągi i lekkość, z jaką 3,85-tonowy pikap przyspiesza na asfalcie.

Pomimo unikalnego układu napędowego G 63 AMG 6×6 nie stanowi technologicznej rewolucji. Po 34 latach produkcji Klasy G w różnych wersjach liczba dostępnych części pozwoliła zaprojektować pikapa niemal wyłącznie w oparciu o seryjne podzespoły. Przykład? Silnik AMG V8, automatyczna przekładnia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC i układ napędu na przednie koła pochodzą z G 63 AMG, podczas gdy skrzynia rozdzielcza z reduktorem zostały połączone z układem napędu na tylne osie z wersji 6×6, która udowodniła już swoją niezawodność w służbie australijskiej armii.


Ogromny prześwit i głębokość brodzenia dzięki osiom portalowym. Nowe, opracowane z myślą o szerokim zakresie zastosowań osie portalowe to szczególny atut G 63 AMG 6×6. W przeciwieństwie do tradycyjnych, sztywnych osi, koła są tu zamocowane znacznie niżej dzięki mostom portalowym na zwolnicach. W efekcie prześwit modelu wzrósł w porównaniu do seryjnej Klasy G z 210 do 460 mm, natomiast głębokość brodzenia – a dokładniej, głębokość nurkowania – z 600 do 1000 mm.
Taka architektura ma dodatkowe zalety, zwalnia bowiem z potrzeby przeprowadzania zaawansowanych modernizacji – pozycja osi względem podwozia pozostaje niezmieniona, podobnie jak punkty mocowania zawieszenia, połączenia układu kierowniczego i położenie wałów napędowych. Co więcej, przełożenie redukcyjne mostu portalowego równoważy ogromny obwód 37-calowych opon. Tym samym przełożenia biegów, napęd prędkościomierza i czujniki ABS nie wymagały ingerencji. Zastosowanie mostu portalowego ma jeszcze jedną zaletę: moment obrotowy trafia bezpośrednio do kół, co zmniejsza obciążenie mechaniczne wałów napędowych.


Szeregowy napęd z centralny dyferencjałem. Szeregowy napęd 6×6 wykorzystuje dyferencjał pierwszej z tylnych osi do napędu drugiej z nich za pośrednictwem dodatkowego wałka. Układ ten ma zwarte wymiary i zajmuje niewiele więcej miejsca niż obudowa konwencjonalnego dyferencjału.


Pięć blokad dyferencjałów w skoordynowanej sekwencji. Pięć mechanicznych, 100-procentowych blokad mechanizmów różnicowych można uruchamiać osobno. Inżynierowie opracowali specjalną sekwencję ich blokowania, zapewniającą najlepszą trakcję w każdej sytuacji. Elektronicznie kontrolowany system obsługiwany jest trzema znanymi z Klasy G przełącznikami na konsoli centralnej. Wybór i uruchomienie blokad potwierdzają, odpowiednio, żółte i czerwone ikony.

  • Etap 1: aktywne są dwie blokady międzyosiowe w skrzyni rozdzielczej i blokada centralnego mechanizmu różnicowego
  • Etap 2: dodatkowo załączone są blokady międzykołowe w dwóch tylnych osiach
  • Etap 3: jako piąta uruchamiana jest blokada przedniej osi. Wszystkie blokady mogą być dołączane niezależnie od uruchomienia przełożenia redukcyjnego.

Z rozstawem osi 4,20 m G 63 AMG 6×6 nie należy do najzwrotniejszych. W celu zapewnienia odpowiedniej zwinności i dynamiki inżynierowie zróżnicowali rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami w stosunku 30:40:30.


Silnik V8 biturbo od specjalistów Mercedes-AMG. Za najwyższą wydajność G 63 AMG 6×6 odpowiada też silnik AMG V8 biturbo oraz automatyczna skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC.

5,5-litrowa, podwójnie turbodoładowana jednostka V8 generuje moc 400 kW (544 KM) i 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Znana pod pseudonimem M 157, zachwyca technologicznym wyrafinowaniem. Połączenie dwóch turbosprężarek i bezpośredniego, strumieniowego wtrysku benzyny zapewnia niższe zużycie paliwa oraz emisję spalin. V-ósemka z Affalterbach ma także aluminiową skrzynię korbową, cztery zawory na cylinder, system chłodzenia wodno-powietrznego oraz układ zarządzania alternatorem. Ma też niepowtarzalne brzmienie, spotęgowane przez sportowy wydech AMG z dwiema podwójnymi końcówkami po obu stronach nadwozia.

Krótki czas zmiany biegów skrzyni AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Automatyczna skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC dysponuje trzema trybami jazdy i funkcją podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji. W trybie „Controlled Efficiency” (C), z myślą o ograniczeniu zużycia paliwa, zmiana biegów odbywa się łagodnie i przy niskich prędkościach obrotowych, a w trybach „Sport” (S) oraz „Manual” (M) nabiera dodatkowego tempa. Krótkie, precyzyjnie zdefiniowane opóźnienie zapłonu i wtrysku przy pełnym obciążeniu pozwala skrócić czas potrzebny na załączenie kolejnego przełożenia. Dodatkowo, w trybie „M” skrzynia utrzymuje zadany bieg aż do ogranicznika obrotów, co przydaje się zwłaszcza w trakcie trudnej wspinaczki. Wydajność przekładni AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC zwiększa nowy konwerter z wahadłem odśrodkowym, zmniejszające tarcie łożyska oraz układ kontroli zarządzania temperaturą oleju.

Pojazdy użytkowane z dala od cywilizowanych dróg potrzebują zapasu paliwa. Z tego powodu seryjny zbiornik paliwa o pojemności 96 litrów uzupełniono o dodatkowy, o pojemności 63 litrów. Łącznie, pojemność zbiorników paliwa G 63 AMG 6×6 wynosi więc 159 litrów.

Zawieszenie i koła.

Motoryzacyjna deklaracja niepodległości:

  • Podzespoły osi i zawieszenia z gamy Klasy G
  • Sprawdzone w rajdach, regulowane amortyzatory gazowe
  • Trzyczęściowe osłony podwozia ze stali nierdzewnej
  • System centralnego pompowania opon
  • Ciśnienie w ogumieniu regulowane w rekordowo krótkim czasie
  • Specjalne felgi typu beadlock do wymagających zastosowań terenowych
CZYTAJ DALEJ  BMW Group zdobywa liczne nagrody

Konstrukcja podwozia G 63 AMG 6×6 jest w dużej mierze oparta na rozwiązaniach fabrycznych. Jedyną różnicą są sprężyny śrubowe i amortyzatory, dostosowane do charakterystyki trzyosiowego modelu. Sprężyny pochodzą zresztą z palety części Klasy G, obejmującej co najmniej 15 różnych ich typów. Przednia i środkowa oś zostały uzbrojone w sztywniejsze sprężyny z opancerzonej wersji, zaś tylna – w sprężyny o bardziej miękkich nastawach. Regulowane, sprawdzone w rajdach amortyzatory gazowe dostarczane są przez zewnętrznego partnera.


G 63 AMG 6×6 ma raczej niezależne zawieszenie osi niż niezależne zawieszenie kół. Pracujące niezależnie osie zapewniają najlepszą możliwą trakcję. Chociaż dwie z nich są oddalone od siebie o 1100 milimetrów (rozstaw osi wynosi 4220 milimetrów), to mogą przyjąć radykalnie różnie kąty i efektywnie wykorzystywać każdą okazję do zdobycia trakcji – nawet w trudnym terenie.

Przydatność G 63 AMG 6×6 w terenie nabiera dodatkowego znaczenia, gdy dane terenowe modelu porównać z tymi osiąganymi przez Klasę G (zgodne z EC):

  • G 63 AMG 6×6 G 500 Long Station Wagon
  • Prześwit 460 mm 210 mm
  • Kąt natarcia/zjazdu 52°/54° 36°/27°
  • Kąt rampowy 22° 21°
  • Nachylenie boczne 30° (58%) 28° (54%)
  • Głębokość brodzenia 1000 mm 600 mm
  • Nachylenie wzniesienia 100% 100%

Stadardowe wyposażenie z kierowcą (68 kg), bagażem (7 kg) i zbiornikiem zatankowanym w 90%.
Na wypadek, gdyby – pomimo wysiłków kierowcy – doszło do kontaktu zawieszenia z podłożem, projektanci zaopatrzyli model w solidną, trzyczęściową osłoną podwozia z nierdzewnej stali. Zapewnia ona ochronę najważniejszych zespołów z przodu i z tyłu pojazdu, a także zabezpiecza przed uderzeniami obszar podwozia pomiędzy osiami.

System centralnego pompowania opon. Centralny system kontroli ciśnienia w oponach, podobny do stosowanego w ciężarówkach, po raz pierwszy trafia do samochodu osobowego właśnie w G 63 AMG 6×6. Kierowca może z wnętrza regulować ciśnienie w oponach przedniej i tylnych osi w dowolnym momencie za pośrednictwem przełączników na górnej konsoli. Nie ma już potrzeby ręcznego kontrolowania ciśnienia, a wskaźniki pozwalają monitorować jego stan.


Dzięki wydajnemu kompresorowi i czterem 20-litrowym zbiornikom sprężonego powietrza zamontowanym przy tylnych nadkolach ciśnienie może zostać uzupełnione w rekordowo krótkim czasie. Dla przykładu, zwiększenie ciśnienia w sześciu oponach o średnicy 1 metra każda z 0,5 do 1,8 bara zajmuje niespełna 20 sekund. Konwencjonalne systemy potrzebują na to około 10 minut.

CZYTAJ DALEJ  Chevrolety Volt z USA

Zastosowanie osi portalowych ma pozytywny wpływ na działanie systemu kontroli ciśnienia w ogumieniu. W przeciwieństwie do sztywnych osi, wewnętrzne powierzchnie piast są tu odsłonięte, a wał napędowy nie zabiera przestrzeni. W efekcie regulacji ciśnienia można dokonywać bezpośrednio za pośrednictwem centralnego kanału w piaście, połączonej z kołem przewodem sprężonego powietrza. Solidna, przykręcana osłona piasty chroni złącze przewodu przed uszkodzeniami, a w razie potrzeby szybkozłączki pozwalają na szybką wymianę kół.


Pomimo masy własnej 3850 kg rozkład nacisku na podłoże jest równy rozkładowi nacisku ludzkiej stopy. Przy kombinacji zwykłych opon i obręczy ograniczenie ciśnienia w ogumieniu do 0,5 bara podczas jazdy po piaszczystym podłożu jest nierealne. Zwykle najniższa wartość ciśnienia wynosi 1 bar – poniżej tej granicy opona może zsunąć się z obręczy lub piasek może dostać się pomiędzy felgę a oponę. G 63 AMG 6×6 nie ma takich problemów. Opona na dwuczęściowych, 18-calowych obręczach typu beadlock jest zamocowana na tyle pewnie, że nawet w przypadku całkowitej utraty ciśnienia nie może się z niej zsunąć.


Ekstremalnie niskie ciśnienie zwiększa powierzchnię styku terenowych opon w rozmiarze 37 x 12,5 x 18 cali z podłożem, zapewniając skuteczne podparcie podczas jazdy po luźnym gruncie. Większa powierzchnia styku zmniejsza nacisk na podłoże, a co za tym idzie – ogranicza tendencje do zakopywania się. Wystarczy rzut oka na liczby: zmniejszenie ciśnienia do 0,5 bara zwiększa powierzchnię styku trzykrotnie. W efekcie nacisk na podłoże ważącego 3850 kg pikapa odpowiada naciskowi stopy człowieka o przeciętnej masie. Ponadto, na błotnistych nawierzchniach niskie ciśnienie sprzyja procesowi samooczyszczania i zapobiega zapychaniu się bieżnika , gwarantując najlepszą możliwą przyczepność.

Nadwozie, wnętrze i wyposażenie:

Pełna gama ekskluzywnego wyposażenia AMG

  • Trzyosiowy pikap z niepodrabialnymi detalami Klasy G
  • Poszerzone nadkola z włókna węglowego
  • Pałąk przeciwkapotażowy ze stali nierdzewnej
  • Cztery regulowane elektrycznie, podgrzewane i wentylowane fotele
  • Kabina wykończona skórą designo

Już na pierwszy rzut oka G 63 AMG 6×6 nie pozostawia wątpliwości co do swojego powołania. Trzy osie z ogromnymi kołami, imponujący prześwit i wysoka niemal na 2,30 metra karoseria o surowych liniach natychmiast wzbudzają szacunek. Podobnie jak modele G 63 i G 65 AMG, pikap otrzymał charakterystyczną dla AMG osłonę chłodnicy przeciętą podwójnym ostrzem oraz masywny zderzak z trzema wlotami powietrza. Od wersji produkcyjnej różni go dodatkowe boczne okno, wykonane ze stali nierdzewnej pałąki przeciwkapotażowe, osłony nadkoli z włókna węglowego i oczywiście przestrzeń ładunkowa, pokryta wytrzymałym drewnem bambusowym.

Komfort w terenie dla czterech osób. G 63 AMG 6×6 oferuje wszystkie udogodnienia dostępne w seryjnej Klasie G po faceliftingu, takie jak ekran na konsoli środkowej, a także panel instrumentów AMG z kolorowym wyświetlaczem TFT, menu funkcji AMG i osobne wskaźniki zmiany biegów oraz podświetlane nakładki progowe AMG. Kunsztowna dźwignia E-SELECT z wytłoczonym logo AMG to element znany m.in. z modelu SLS AMG. Skórzane wykończenie designo w kolorze czerwonym lub jasnobrązowym, ozdobione diamentowymi przeszyciami, obejmuje nie tylko tapicerkę indywidualnych foteli, ale także panele drzwi. Całość uzupełnia skórzane obszycie deski rozdzielczej, konsola środkowa z elementami z włókna węglowego oraz podsufitka z Alcantary®.


Na pasażerów tylnego rzędu czekają ekskluzywne dodatki: regulowane elektrycznie fotele z podgrzewaniem i wentylacją, dodatkowa konsola środkowa, również wykończona skórą designo z kontrastującymi przeszyciami, oraz system rozrywki Rear Seat Entertainment System z dwoma kolorowymi ekranami, zamocowanymi na oparciach przednich siedzeń.

 

źródło: Daimler

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *