Mercedes-Benz CLA: urodzony trendsetter

Jego niedościgniona aerodynamika (Cd = 0,22) i awangardowy design czerpią z prototypu Concept Style Coupé, a linia coupé z drzwiami bez ram okiennych podąża za koncepcją modelu CLS, która od chwili debiutu w 2003 roku doczekała się licznych naśladowców. Standardowe wyposażenie CLA obejmuje radarowy system COLLISION PREVENTION ASSIST, ostrzegający o przeszkodach przy prędkości od 7 km/h i inicjujący precyzyjne hamowanie, gdy tylko kierowca wciśnie pedał hamulca. Opcjonalnie nowy model dostępny jest z napędem na obie osie 4MATIC. Można go zamawiać już dzisiaj w cenie od 118 900 PLN za wersję CLA 180; pierwsze auta trafią do dealerów w kwietniu br.

– Concept Style Coupé wywołał niesamowitą reakcję. Najczęściej powtarzanym komentarzem były słowa: „Proszę, niech ten samochód trafi do seryjnej produkcji”. I właśnie to zrobiliśmy – mówi dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars. – CLA nie miesza standardów aut klasy średniej z odpowiadającą im jakością. Jego wyjątkowy design podkreśla sportową stronę marki Mercedes-Benz.
– Wraz z CLA chcemy dotrzeć do nowych grup klientów – włącznie z tymi, którzy nigdy nie zamierzali jeździć Mercedesem – dr Joachim Schmidt, wiceprezes Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za sprzedaż i marketing

Dynamiczne linie korespondują z charakterem CLA – model oferowany jest z gamą turbodoładowanych silników o mocy do 155 kW (211 KM), sportowym zawieszeniem i napędem na obie osie 4MATIC. Nowa ikona designu notuje rekordowy, najniższy wśród seryjnie produkowanych aut współczynnik oporu powietrza (Cd = 0,22), a lista jej wyposażenia obejmuje nowoczesne systemy wspomagania, takie jak zaawansowany COLLISION PREVENTION ASSIST. Ten radarowy układ ostrzega kierowcę przed zidentyfikowanymi przeszkodami za pomocą sygnałów akustycznych i wizualnych, przygotowując jednocześnie Brake Assist do precyzyjnego hamowania. W przypadku ryzyka kolizji COLLISION PREVENTION ASSIST zapewnia ochronę przed typowymi uderzeniami w tył poprzedzającego samochodu w ruchu ulicznym przy prędkości od 7 km/h (wcześniej: powyżej 30 km/h).

Pięć linii wyposażenia i dodatkowe pakiety pozwalają nadać nowemu coupé własną tożsamość. Dla tych, dla których media społecznościowe są nieodłączną częścią codzienności, zarezerwowano funkcję pełnej integracji smartfona z pokładowym systemem multimedialnym.

Po krótkiej prezentacji w przededniu salonu samochodowego w Detroit (14-27 stycznia 2013 roku) nastąpi oficjalny debiut CLA. Odbędzie się on podczas Mercedes-Benz Fashion Week w Berlinie (15-18 stycznia 2013 roku). Zamówienia na nowy model ruszają z chwilą premiery; pierwsze auta trafią do dealerów w kwietniu br.

Stylowy buntownik: wygląd zewnętrzny. Porywające proporcje, wyraziste akcenty i dynamiczne przetłoczenia – niepowtarzalny design CLA niemal w całości pochodzi od prototypowego Concept Style Coupé. Nadwozie nowego modelu mierzy 4630 mm długości, 1777 mm szerokości i 1437 mm wysokości.

Maska z dodatkowymi przetłoczeniami, osłona chłodnicy o diamentowym wzorze i przedni zderzak z szerokimi wlotami powietrza nadają CLA wyjątkową pewność siebie. Jego wrodzony dynamizm zdradzają też przednie lampy z oświetleniem do jazdy dziennej LED, którego diody tworzą charakterystyczny „efekt płomienia”.

Mercedes-Benz CLA rozwija koncepcję nowoczesnej klasyki, reprezentowaną przez ikonę designu – model CLS. Profil nadwozia tworzą tu trzy zdecydowane pociągnięcia. Pierwsze z nich niczym spoiwo biegnie przez całą karoserię, drugie podkreśla umięśnione nadkola, a trzecie wyznacza linię dachu, łącząc przednie i tylne błotniki.


Jak przystało na coupé, kontur dachu płynnie przechodzi w płaszczyznę tylnej klapy, zwieńczoną subtelnym spojlerem. Atletyczną formę CLA potęgują szerokie, zachodzące na nadkola tylne lampy, którym po zmroku towarzyszy intrygujący, „skrzydlaty” motyw.
Opcjonalnie model oferowany jest z panoramicznym, odsuwanym dachem. Obejmuje on nieruchomą osłonę z poliwęglanu w przedniej części, przesuwne okno ze szkła mineralnego oraz osłony boczne dopasowane wyglądem do pozostałych elementów. W rezultacie lśniąca tafla rozciąga się na całej płaszczyźnie dachu, od przedniej aż do tylnej szyby.

Wnętrze z efektem „cool touch”. Otwarcie drzwi uwalnia ekspresję CLA. Sportowa atmosfera w kabinie nawiązuje do niepowtarzalnego designu karoserii, podobnie jak wysoka jakość materiałów i dostępne ich kombinacje. Wszystkie elementy ozdobne mają galwanizowane wykończenie w kolorze srebra, tworzące metaliczny efekt „cool touch”. Otwory wentylacyjne oprawione w metalizowane pierścienie dają wyraz szczególnemu przywiązaniu do detali, podobnie jak swobodnie zamocowany ekran, otoczony lśniącą ramką w kolorze lakieru fortepianowego.

Zintegrowane fotele z przodu i z tyłu podkreślają sportową naturę CLA – tylna kanapa w układzie 2+1 wyraźnie faworyzuje pasażerów na zewnętrznych miejscach. Zależnie od wybranej wersji, tapicerka dostępna jest z przeszyciami w kontrastującym kolorze oraz światłowodowym oświetleniem pomiędzy zagłówkiem a oparciem (element pakietu oświetlenia wnętrza).

Opływowy jak nigdy: rekordowy współczynnik oporu powietrza. Ze współczynnikiem oporu powietrza równym 0,22 CLA ustanawia nowy rekord – zarówno w gamie modeli Mercedes-Benz, jak i wśród wszystkich produkowanych aut. Także powierzchnia czołowa, która ma kluczowe znaczenie dla wartości oporu aerodynamicznego, liczy jedynie 0,51 m2.

Optymalna charakterystyka przepływu powietrza – jeden z głównych warunków niewielkiego zużycia paliwa – to rezultat licznych zabiegów, takich jak nisko poprowadzony słupek A, opływowy kształt lusterek bocznych, wzory obręczy zaprojektowane z myślą o uzyskaniu niskiego oporu aerodynamicznego czy ząbkowane osłony kół przednich i tylnych nadkoli. Szerokie panele podwozia, w tym dodatkowe pośrodku i w jego tylnej części oraz zoptymalizowany pod względem aerodynamiki tylny tłumik i dyfuzor poprawiają przepływ powietrza pod samochodem.

Inteligentne bezpieczeństwo: zaawansowane systemy wspomagania. Liczne systemy bezpieczeństwa wspierają kierowcę CLA i pozwalają ograniczyć jego obciążenie. Wyposażenie standardowe nowego coupé obejmuje układ wykrywania senności ATTENTION ASSIST i radarowy system COLLISION PREVENTION ASSIST z Brake Assist, który chroni teraz przed kolizjami od prędkości jedynie 7 km/h (wcześniej: powyżej 30 km/h). Ten drugi, uzupełniony o DISTRONIC PLUS, jako COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS zyskuje nową funkcjonalność: gdy kierowca nie reaguje na potencjalne zagrożenie kolizją, może on uruchomić autonomiczne hamowanie przy prędkości do 200 km/h i ograniczyć skutki zderzenia z pojazdami poruszającymi się wolniej lub stojącymi. System aktywuje również hamulce w razie wykrycia nieruchomych pojazdów do prędkości do 30 km/h, a do prędkości 20 km/h może całkowicie ochronić przed uderzeniem w tył poprzedzającego auta.
Dynamicznie skrojone zawieszenie CLA

Przednie zawieszenie CLA wykorzystuje kolumny McPherson, a tylne – niezależną konstrukcję wielowahaczową z trzema wahaczami poprzecznymi i jednym wzdłużnym na koło. Oznacza to, że przyspieszenia podłużne oraz poprzeczne są właściwie od siebie niezależne. W celu obniżenia masy nieresorowanej zwrotnice wykonano z aluminium. Szczególną cechą podwozia jest elastyczne oddzielenie ramy tylnej osi, zwiększające komfort jazdy.

Nowy model oferowany jest z dwoma wariatami zawieszenia: komfortowym lub opcjonalnym, sportowym. Ten drugi wyróżnia się zmniejszonym o 20 mm (z przodu) oraz o 10 mm (z tyłu) prześwitem.

Niezależnie od rodzaju zawieszenia, wszystkie wersje CLA wyposażone są w elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy Direct Steer, łączący precyzję prowadzenia z wydajnością – pobiera on energię tylko wtedy, gdy kierownica jest w ruchu.

Dodatkowo, układ kierowniczy współpracuje z funkcjami systemu ESP®, obejmującymi kontrę w przypadku podsterowności, korektę toru jazdy podczas hamowania na nawierzchniach o różnej przyczepności, ograniczenie wpływu przedniego napędu na sterowność oraz niwelację oddziaływania bocznego wiatru i nachylenia drogi.


Wysokie rezerwy trakcji i wyśmienita zwinność: napęd 4MATIC. Mercedes-Benz CLA jest opcjonalnie dostępny z nową generacją stałego napędu na obie osie 4MATIC z funkcją zmiennej dystrybucji momentu obrotowego. Podobnie jak inne wersje 4MATIC, nowa konstrukcja zapewnia wysokie rezerwy siły napędowej i znakomitą zwinność w połączeniu z bezpiecznym prowadzeniem. Wykorzystuje ona zautomatyzowaną skrzynię dwusprzęgłową 7G-DCT oraz zintegrowane z tylną przekładnią, sterowane elektrohydraulicznie sprzęgło wielotarczowe. Tandem ten pozwala w pełni rozdzielać moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną osią. Dodatkowe zalety nowej wersji układu 4MATIC to niewielka masa własna w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań oraz wysoka wydajność.

Gotowe na przyszłość: mocne i oszczędne silniki. Na rok przed planowanym wprowadzeniem wszystkie silniki benzynowe i najmocniejsza jednostka wysokoprężna stosowane w modelu CLA spełniają normy emisji spalin Euro 6.

Paleta silników benzynowych obejmuje wersje o pojemności 1,6 i 2 litrów o mocy od 90 kW (122 KM) pod maską CLA 180 przez 115 kW (156 KM) w CLA 200 aż po 155 kW (211 KM) w CLA 250.

Dwie jednostki wysokoprężne łączą wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów z rekordowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. CLA 200 CDI osiąga moc 100 kW (136 KM) i maksymalny moment obrotowy 300 Nm (dostępny od III kwartału 2013 roku). 2,2-litrowy turbodiesel, napędzający model CLA 220 CDI, generuje moc 125 kW (170 KM) i 350 Nm maksymalnego momentu, emitując zaledwie 109 gramów CO2 na kilometr.

Wszystkie odmiany silnikowe są standardowo uzbrojone w funkcję ECO start/stop i współpracują z 6-stopniową skrzynią mechaniczną lub 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnią zautomatyzowaną 7G-DCT, która w unikalny sposób łączy naturę sportowca z wygodą jazdy.

Zawsze w sieci: systemy multimedialne. Najnowsza generacja systemu multimedialnego na pokładzie CLA oferuje nowe funkcje, dodatkowe aplikacje i zmodyfikowany interfejs graficzny. Koncepcja Digital Drive Style, wraz ze stacją dokującą Drive Kit Plus dla iPhone’a®, pozwala na bezprzewodową integrację samochodu z iPhone’em® i korzystanie z Siri (asystent głosowy) oraz Glympse (dzielenie się lokalizacją w czasie rzeczywistym z wybranymi osobami). Lista funkcjonalności obejmuje też Facebooka®, Twittera®, radio internetowe, osobiste radio AUPEO!™ oraz zaawansowane rozwiązania nawigacyjne firmy Garmin® z opartymi o dane internetowe informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz wyszukiwaniem destynacji online wraz z widokiem Street View™ i 3D.


System multimedialny COMAND Online również został rozbudowany. Jego najnowsze wcielenie zapewnia jeszcze lepszy, fotorealistyczny widok map, dodatkowy profil Bluetooth® (na przykład w celu uzyskania dostępu do internetu za pośrednictwem iPhone’a®), wyświetlanie obrazów także w formacie BMP i PNG oraz informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym w oparciu o LIVE TRAFFIC.

 

źródło: Daimler

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *