Mazda Hazumi

Patrząc na przyszłość swoich samochodów, Mazda skupia się na czterech głównych obszarach: design KODO — Dusza Ruchu, technologie SKYACTIV, układy bezpieczeństwa Mazda Proactive Safety oraz nowy samochodowy system łączności, rozrywki i informacji nazwany MZD Connect*. Mazda HAZUMI, zaprezentowana pierwszy raz podczas tegorocznych targów w Genewie, łączy wszystkie te elementy i zwiastuje nowy model Mazdy.

Jedno spojrzenie na nową generację samochodów Mazdy – Mazdę CX-5, Mazdę6 i Mazdę3 – potwierdza, że design KODO to dynamiczny, żywy ruch. Mazda HAZUMI uchwyciła esencję designu KODO w karoserii niewielkiego samochodu, nie tracąc nic z jego wyrazistości. Nowy, półtoralitrowy silnik Diesla SKYACTIV-D jest wyjątkowo ekologiczny i zapewnia nadzwyczajnie niskie zużycie paliwa mimo znakomitych osiągów. Rozszerzeniem fundamentalnych cech bezpieczeństwa charakterystycznych dla Mazdy – jak pozycja za kierownicą i pole widzenia – jest włączenie do projektu najnowocześniejszych układów bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE Mazdy. We wnętrzu, zestaw MZD Connect oferuje wygodę i przyjemność korzystania z integracji smartfona z samochodem w sposób bezpieczny i użyteczny. Mazda HAZUMI nie ulega konwencjom klasy małych samochodów kompaktowych i nie idzie na kompromisy w żadnym z czterech kluczowych obszarów konstrukcyjnych, wskazując drogę, którą podąży nowy mały model marki.

Nazwa HAZUMI, która w języku japońskim oznacza „sus” lub „skok”, doskonale pasuje do niewielkiego samochodu i do jego grupy docelowej. Wybrano ją, aby niosła ze sobą nawiązanie do małego, zadziornego i energicznego zwierzęcia. Z drugiej strony, te same cechy: młodość, dynamika, ambicja i energia – to cechy klientów wybierających samochody segmentu B.

HAZUMI to kolejny przykład ogromnego potencjału języka projektowego KODO i jego zdolności do adaptacji w różnych segmentach i rozmiarach. „W samochodach o większym rozstawie osi, jak SHINARI, aby wyrazić KODO korzystamy z długich, swobodnych linii ciągnących się od przodu do tyłu auta. W HAZUMI użyliśmy formy, która sugeruje wybuchową wręcz energię ruchu” – mówi szef projektantów HAZUMI, Ryo Yanagisawa. „Jest jak zwierzę przyczajone do skoku. Ma napięte wszystkie mięśnie, gdy gromadzi energię do pościgu. Choć to niewielki samochód, KODO nadaje mu sylwetkę, której nie można zignorować, a ten kształt obiecuje kierowcy ogromną przyjemność z jazdy.”

* W Japonii, Kanadzie, USA i Meksyku system nazywany jest Mazda Connect.

KODO – Dusza ruchu: DYNAMIKA I KONCENTRACJA.

Wygląd zewnętrzny. Język designu KODO ma na celu uchwycenie napięcia, piękna i potęgi ruchu żywych stworzeń. Wcielając dynamiczne linie KODO w pięciodrzwiowego hatchbacka, Mazda nadała HAZUMI wyjątkową stylizację karoserii i atletyczny wygląd, stworzony do panowania na drogach. To najbardziej skoncentrowana inkarnacja KODO do tej pory. Przesunięcie kabiny pasażerskiej tak daleko w tył jak to tylko możliwe lokuje środek ciężkości bliżej tylnej osi. Klinowate nadwozie zaczyna się nisko poprowadzonym, mocno zaznaczonym nosem i wznosi ku tyłowi, dzięki czemu samochód nawet stojąc sprawia wrażenie jakby jechał. Mocno rzeźbiona sylwetka to świadome odejście od innych projektów samochodów klasy B, wśród których dominuje zunifikowana estetyka. Krótkie zwisy i wyraźnie zarysowane błotniki górujące nad sporymi kołami podkreślają mocne, atletyczne kształty samochodu. Ale wygląd to nie wszystko. Tak jak w przypadku innych produkowanych obecnie samochodów Mazdy, skupiono się na aerodynamice, optymalizując przepływy powietrza nad karoserią i tworząc płytę podwoziową z osłonami likwidującymi turbulencje. Zaprojektowane do zastosowania w niewielkim samochodzie, elementy te zapewniają doskonałą aerodynamikę.

CZYTAJ DALEJ  Sprzedaż Audi w Europie

Przód. Lampy i osłona chłodnicy umieszczone są możliwie najbliżej ziemi, nadając przodowi samochodu mocny wygląd, przypominający do złudzenia geparda podczas polowania. Mimo to auto jest równocześnie miłe w wyglądzie, dzięki czemu oglądający je łatwo nawiązują z nim relację pełną zainteresowania i sympatii. Wykonane w technologii LED pierścienie świateł do jazdy dziennej dodają głębi przednim światłom, przywołując obraz hipnotyzujących oczu dzikich drapieżników. Inny charakterystyczny znak KODO, aluminiowe skrzydła, podkreślają kształt osłony chłodnicy a potem wcinają się w szkło reflektorów, tworząc fascynujący, trójwymiarowy front samochodu.

Sylwetka. Krótkie zwisy i słupki skierowane w sam środek przednich i tylnych kół sprawiają, że z profilu HAZUMI prezentuje atletyczną sylwetkę sportowego samochodu. Długa boczna linia rozpoczyna się na masce, mija przednie koło i biegnie aż do samego tyłu samochodu. Druga linia osiąga swój najwyższy punkt nad tylnym kołem – wspólnie tworzą one rysunek napiętych mięśni i przyczyniają się do wrażenia ruchu. Powierzchnie karoserii wręcz iskrzą napięciem, podkreślając solidny, muskularny charakter auta.

Tył. Mocno osadzone tylne koła podkreślają wysoko poprowadzoną linię przyciemnionych tylnych szyb i dzięki ich nachyleniu tworzą wrażenie ruchu. Charakterystyczne, podłużne tylne lampy niosą ze sobą wrażenie prędkości, równocześnie nawiązując do niepowtarzalnych przednich reflektorów.

Koła. Aluminiowe felgi charakteryzują się wyjątkowym kształtem. Kontrast między metalicznymi, błyszczącymi krawędziami powstającymi przy skrawaniu aluminium a ciemnym lakierem nadaje felgom dodatkowego trójwymiarowego charakteru.

Wnętrze. W kabinie HAZUMI można odczuć to samo wrażenie prędkości, które towarzyszyło poprzedzającym go modelom koncepcyjnym SHINARI, MINAGI i TAKERI. Wnętrze jest bowiem perfekcyjnym łączem między kierowcą a samochodem, zachowując równocześnie najwyższą funkcjonalność. To wnętrze wysokiej jakości, przekraczającej standardy segmentu, bezpretensjonalne i świeże, jak przystało na model segmentu B.

Rozkład kabiny. Prędkość to motyw przewodni, który znalazł odzwierciedlenie w kształcie wnętrza – od zestawu wskaźników, przez konsolę centralną, aż po poszycie drzwi. Efektem tych zabiegów jest – tak jak w przypadku karoserii – poczucie ruchu do przodu. Przestrzeń pasażerska rozpoczyna się zestawem wskaźników ukształtowanym na wzór skrzydła samolotu i wywołującym komfortowe uczucie otwartej przestrzeni. Konsola centralna jest zawieszona jak most, co wpływa na poczucie przestronności i powiększa miejsce na nogi pasażerów.

Zestaw wskaźników jest ustawiony w osi wzroku kierowcy. Zawiera on pojedynczą, centralnie umiejscowioną tarczę wskaźników z wyświetlaczami, które umieszczono po jej obu stronach jak skrzydła. Rozkład informacji na wyświetlaczu centralnym, aktywnym wyświetlaczu typu head-up (Active Driving Display) i przełącznikach sterujących bazuje na wyjątkowej koncepcji komunikacji maszyny z człowiekiem (human ma¬chine interface, HMI) Mazdy nazywanym kokpitem przeziernym (Heads-Up Cockpit). Zaprojektowano go, aby umożliwić kierowcom reagowanie na otrzymywane informacje bez konieczności odrywania wzroku od drogi i zmiany bezpiecznej pozycji za kierownicą.

CZYTAJ DALEJ  Dwukrotna nagroda za Kobiecy Samochód Roku

Wykonanie. W każdej części samochodu odnajdujemy najwyższej jakości formy, których kształty wzmocnione są grą światłocienia. Materiały, z których stworzono samochód wybrano optymalnie pod względem wyglądu. Kluczowe elementy wnętrza – takie jak przełączniki czy wyświetlacze – zaprojektowano z użyciem grawerowanego metalu i akrylu o głębokiej barwie. Zapewnia to jakość i poczucie najwyższej dbałości o szczegóły.

Kolor. Wnętrze wykorzystuje czarną skórę jako podstawę, korzystając z białej jako kontrastu w niektórych miejscach (na przykład w desce rozdzielczej). Na fotele trafił karmazynowy materiał, w dotyku przypominający nubuk. To nowoczesne zestawienie kolorów, równocześnie odważne i urzekające, sprawia, że wnętrze wygląda równocześnie młodo i wyrafinowanie.

Technologie SKYACTIV zoptymalizowane do małego samochodu.

Nowo skonstruowany czysty silnik diesla o niewielkiej pojemności skokowej. Mazda HAZUMI dysponuje wszystkimi elementami składającymi się na technologie SKYACTIV, tym razem w wersjach optymalnie dostosowanych do samochodu klasy B. Pozwalają one połączyć żywą, dynamiczną jazdę, jakiej należy oczekiwać od auta tego segmentu, z liniowo rozwijanymi osiągami, zapewniającymi poczucie bezpieczeństwa.

SKYACTIV-D, czysty 1,5-litrowy silnik Diesla. Mazda HAZUMI przynosi ze sobą światową premierę silnika SKYACTIV-D 1,5. Ten niewielki, lekki i ekologiczny silnik Diesla, zaprojektowano do ekstremalnie wydajnego zużywania paliwa, tak jak jego większego odpowiednika – SKYACTIV-D 2,2. Pokaźny moment obrotowy i osiągi uzyskiwane liniowo aż po ogranicznik obrotów idą w parze z doskonałymi wartościami emisji CO2  (poniżej 90g/km) w Mazdzie HAZUMI. Silnik spełnia również najostrzejsze wymagania normy Euro 6 bez konieczności stosowania dodatkowych systemów wychwytywania NOx czy wielostopniowych układów katalizatorów.

i-ACTIVSENSE: zaawansowane bezpieczeństwo. HAZUMI wyposażono w szereg zawansowanych rozwiązań bezpieczeństwa nazywanych wspólnie i-ACTIVSENSE. Bazują one na koncepcji aktywnego bezpieczeństwa Mazda Proactive Safety, która dąży do tego, aby kierowca mógł aktywnie wpływać na bezpieczeństwo jazdy w możliwie największym zakresie warunków drogowych, zmniejszając tym samym ryzyko wypadku. Ten pakiet technologiczny pomoże kierowcom cieszyć się z jazdy Mazdą HAZUMI bezpiecznie i bez obaw.

Online w samochodzie – nowa generacja łączności pokładowej. Młodzi ludzie pożądają stymulujących doznań i chcą natychmiast dzielić się nimi ze swymi przyjaciółmi. Mazda potrafi odpowiedzieć na takie potrzeby – jak również na potrzeby każdego, kto chce być stale podłączonym do sieci – za pomocą systemu MZD Connect, nowego układu informacji, łączności i rozrywki, wprowadzonego wraz z nową Mazdą3. W połączeniu z kokpitem przeziernym, MZD Connect pozwala kierowcom na korzystanie z rozrywki i ułatwień komunikacyjnych dostarczanych przez smartfony w sposób bezpieczny i prosty.

Mazda HAZUMI
Karoseria: 5-drzwiowy hatchback
Miejsca siedzące: 4
Długość x szerokość x wysokość (mm): 4070 x 1730 x 1450
Rozstaw osi (mm): 2585
Silnik: SKYACTIV-D 1,5
Skrzynia biegów: SKYACTIV-Drive (automatyczna, 6-biegowa)
Główne systemy dodatkowe: i-stop (automatycznie wyłączający silnik)
i-ELOOP (system odzyskiwania energii podczas hamowania)
Opony: 215/45 R18
Rozmiar kół: 18x8J

CZYTAJ DALEJ  Mitsubishi i-MIEV

 

źródło: Mazda

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *