Mały van, duży zysk

Dziś Mazda uzupełnia swoją ofertę w segmencie minivanów dzięki wersji z nowym silnikiem Diesla 1,6 l common-rail. Mazda5 z takim silnikiem pod maską dynamicznie przyspiesza, jest niedroga w eksploatacji i daje dużo radości z jazdy. Tworząc nową wersję z silnikiem wysokoprężnym, inżynierowie Mazdy zachowali swoje priorytety, nie tracąc z oczu dwóch kluczowych założeń dla nowego modelu: najniższej w klasie emisji CO2  połączonej z niewielkim zużyciem paliwa oraz sportowych wrażeń z jazdy.

„Tworząc paletę silników dla nowej Mazdy5, położyliśmy szczególny nacisk na ich wpływ na środowisko i zużycie paliwa. To właśnie spowodowało, że skorzystaliśmy z dwulitrowego silnika benzynowego Mazdy z bezpośrednim wtryskiem i systemem i-stop, a dwulitrowego Diesla zastąpiliśmy zupełnie nowym silnikiem o pojemności 1,6 l, który jest liderem w klasie, gdy chodzi o poziom emisji CO2 .” – Hideki Matsuoka, szef projektu Mazda5.


Silnik 1,6 l jest mniejszy, ma blok wykonany ze stopu aluminium i rozrząd z ośmioma zaworami i pojedynczym wałkiem (SOHC). Połączony jest z niewielką, lekką skrzynią biegów. Ten układ napędowy Mazdy5 1.6 Diesel jest o 120 kg lżejszy niż w poprzednim modelu. Przyczynia się to do znaczącego obniżenia zużycia paliwa. Silnik jest również bardzo wydajny. Inżynierowie dopracowali części mechaniczne rozrządu, obniżając tarcie między nimi i zastosowali wysoce wydajne wtryskiwacze, co zapewnia wyjątkową efektywność spalania. W rezultacie Mazda5 1,6 l Diesel rozwija moc o 5 KM większą niż poprzednia wersja 2,0 Diesel standard power, którą zastępuje, równocześnie zużywając o 14,8 procent mniej paliwa i generując o 13,2 % mniej CO2. Spodoba się to szczególnie klientom, którzy aktywnie spędzają czas i poszukują elastycznego, wielozadaniowego vana o niewielkich kosztach użytkowania i znakomitych parametrach emisji substancji szkodliwych.

Układ napędowy – niedrogi i dynamiczny

Nowa Mazda5 1.6 Diesel ma lekki, łagodnie pracujący silnik o mocy i momencie obrotowym gwarantujących komfortową jazdę i łatwą kontrolę. Mimo że jest mniejszy od silnika 2,0 l, który zastępuje, rozwija większą moc i ma szerszy zakres obrotów maksymalnego momentu. Jest również czystszy, generując zaledwie 138 g/km CO2, co odpowiada redukcji o 13,2 procent.

Lżejszy, oszczędniejszy, cichszy
Nie tylko czystszy, ale i lżejszy od poprzednika, dzięki kompaktowym rozmiarom, aluminiowemu blokowi i ośmiozaworowemu rozrządowi nowy silnik jest również oszczędniejszy. Silnik Mazdy5 1.6 Diesel jest o 120 kg lżejszy i zużywa o 14,8 procent mniej paliwa (5,2 litra na 100 km) niż dwulitrowy Diesel w wersji standard power, który zastąpił. Oczywiście nowy silnik spełnia wymagania normy Euro V. Ten wynik osiągnięto na różne sposoby, łącznie z obniżeniem stopnia sprężania do rekordowo niskiego 16:1 — obniża to temperaturę spalania — i z wysokowydajną chłodnicą układu recyrkulacji spalin, wyposażoną w zawór bocznikowy (obejściowy). Pozwala to silnikowi na szybsze rozgrzanie i osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej w sytuacji zimnego startu.

Ośmiozaworowy rozrząd z pojedynczym wałkiem ma mniej części ruchomych w porównaniu do układu dwuwałkowego. Dzięki temu można było zmniejszyć tarcie w układzie rozrządu, co przyczynia się do komfortu korzystania z silnika MZ-CD 1.6. Optymalizacja polegała również na zastosowaniu nowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych, które podają paliwo pod ciśnieniem sięgającym 1600 bar. Umożliwiają one precyzyjną kontrolę nad dawkami i zastosowanie wtrysku pilotującego, czyniącego proces spalania łagodnym. W połączeniu z zaawansowanymi wygłuszeniami, zastosowanymi w Mazdzie5, zabiegi poczynione przy silniku przynoszą efekt w postaci cicho, płynnie pracującego silnika Diesla, napędzającego wygodnego i sprawdzającego się w każdej sytuacji drogowej vana.

Nowa turbosprężarka, większa moc
Turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) pozwala silnikowi uzyskać maksymalny moment obrotowy 270 Nm dostępny w szerszym zakresie obrotów (między 1750 i 2500 obr/min), co ułatwia jazdę na co dzień. Maksymalna moc 85 kW/115 KM przy niskich 3600 obr/min pozwala na dynamiczną i komfortową jazdę. Mazda5 osiąga prędkość maksymalną 180 km/h na szóstym biegu.

Czysty, bezobsługowy DPF
Nowy silnik Mazdy5 wyposażono w nowy, bezobsługowy układ filtra cząstek stałych (DPF). Jednostka 1,6 l korzysta z katalizatora utleniającego, aby podwyższyć temperaturę spalin i zwiększyć dopalanie cząstek. Jest to rozwiązanie oszczędzające czas i pieniądze klientów.

Wyjątkowa stylizacja i wnętrze o jeszcze wyższej jakości
Nowa Mazda5 zaprezentowała zupełnie nową karoserię, inspirowaną koncepcją Nagare – przepływów – wraz z nowym przodem, charakterystycznym dla wszystkich aut marki Mazda, “ukrytym” słupkiem D i nowymi, poziomymi lampami tylnymi. Taka stylizacja jest wyjątkowa w segmencie C-MAV. Wewnątrz, Mazda5 ma nową deskę rozdzielczą, nowe koło kierownicy, konsolę środkową, fotele, kolory i materiały – wszystko o jeszcze wyższej jakości.

Praktyczna, przyjazna rodzinie, zapewniająca komfort i miejsce na bagaż
Każde z dwóch przesuwnych drzwi nowej Mazdy5 mogą być otwarte automatycznie lub ręcznie. Światło otworu drzwiowego jest jednym z największych w segmencie, dzięki czemu do Mazdy5 łatwiej się wsiada i łatwiej się z niej wysiada niż z konkurencyjnych samochodów. Mazda5 mieści nawet siedem osób, a jej fotele bardzo łatwo jest aranżować w wiele konfiguracji, łącznie z wyjątkową dla Mazdy funkcjonalnością składania foteli “Karakuri”. Mazda5 ma wiele schowków, łącznie z ośmiolitrowym pojemnikiem pod bagażnikiem*, sześcioma uchwytami na napoje, dwoma uchwytami na butelki i 11-litrowym schowkiem pasażera. Na tyłach przednich foteli zamontowano rozkładane stoliki.

CZYTAJ DALEJ  Nowy Fiat Ducato


Kabina nowej Mazdy5 to wygodne miejsce, oferujące wśród całego segment minivanów wyjątkowo dużo miejsca na nogi w drugim i trzecim rzędzie foteli. Podłokietnik przednich siedzeń jest o 15 mm szerszy, a fotele drugiego rzędu można teraz pochylać pod kątem nawet 50° i przesuwać o 270 mm. Podłoga wznosi się do tyłu samochodu, aby pasażerowie tylnych rzędów mieli dobrą widoczność do przodu i na boki. Nawiewy klimatyzacji umieszczono wyżej niż w modelu poprzedniej generacji, co zwiększa komfort jazdy w wyjątkowo zimne lub ciepłe dni, a pasażerowie tylnych rzędów mogą cieszyć się również nawiewami umieszczonymi pod przednimi siedzeniami. Wreszcie cała kabina jest teraz znacznie cichsza i bardziej komfortowa podczas jazdy z dużymi prędkościami, dzięki zmniejszeniu o 10 procent szumów opływającego powietrza, obniżeniu wibracji zawieszenia, maskowaniu dźwięków układu dolotowego i nowej izolacji piankowej.

Gama silników z nowym silnikiem Mazda i-stop
Nowy minivan Mazdy oferowany jest z paletą silników, która zachęca do czerpania przyjemności z jazdy zgodnie z ideą Zoom-Zoom Mazdy, ale równocześnie zapewnia niskie zużycie paliwa i poziom emisji. Poza MZ-CD 1.6 Diesel, do dyspozycji są dwa silniki benzynowe, oba z precyzyjnie działającymi skrzyniami sześciobiegowymi.


Najwyższym modelem jest benzynowy MZR 2.0 DISI z bezpośrednim wtryskiem i układem i-stop, będącym technologią automatycznego włączania i wyłączania opracowaną przez Mazdę. I-stop zapewnia znakomite osiągi w połączeniu z dwucyfrowymi wartościami procentowymi oszczędności paliwa i zmniejszania emisji CO2. Rozwija maksymalną moc 110kW/150 KM przy 6200 obr/min i 191 Nm momentu obrotowego przy 4500 obr/min, uzyskując maksymalną prędkość 194 km/h. Mimo całej tej mocy, zużywa o 13% mniej paliwa (6,9 litra / 100 km) i generuje o 15% mniej CO2 (159 g/1 km) niż wolnossący silnik 2,0 l., który zastąpił.
Ten mocny silnik znajduje uzupełnienie w nowej wersji popularnego silnika benzynowego MZR 1.8 o maksymalnej mocy 85 kW/115 KM przy 5300 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 165 Nm przy 4000 obr/min. Jest on teraz połączony z sześciobiegową skrzynią ręczną o wydłużonych przełożeniach, co samo w sobie pozwala obniżyć zużycie paliwa o 4 procent (7,2 litra / 100 km), a emisję CO2  o 6% (168 g/km) i pomogło uzyskać zgodność z normą Euro V.

Podwozie
Tworząc nowy model, Mazda skupiła się na osiągnięciu “harmonijnego poczucia dynamicznej jazdy” (zwanym ‘Toitsu-Kan’). Rezultatem jest wyjątkowa liniowość zachowań samochodu, czy to podczas przyspieszania, skręcania czy hamowania. Co więcej, nowa Mazda5 została zaprojektowana z użyciem większej ilości wysokowytrzymałej stali, co czyni ją lżejszą, sztywniejszą i bardziej odporną w przypadku kolizji. Inżynierowie dodali nowe zawieszenie, układ kierowniczy i elementy aerodynamiczne. Dzięki temu ruchy kierownicą mają liniowe odzwierciedlenie w zachowaniu samochodu, co zwiększa kontrolę i przewidywalność. Te modyfikacje podwozia są szczególnie dobrze odczuwalne w wersji z nowym silnikiem 1.6 Diesel, który jest o 120 kg lżejszy od poprzednika. To auto zwrotne i równocześnie łatwe w prowadzeniu.

Usztywniona karoseria i zawieszenie dają więcej kontroli
Inżynierowie podwozia usztywnili karoserię tam, gdzie powoduje to polepszenie i ułatwienie kontroli nad samochodem. Powiększyli przekroje poprzeczne słupków D i górnej części tylnej klapy oraz dopracowali kąty jej uchylania. Dzięki temu objętość potrzebna za samochodem do pełnego otwarcia tylnej klapy zmniejszyła się o 17 procent w porównaniu do poprzedniej Mazdy5. Dodatkowe spawy wzmacniające dodano do górnych mocowań przednich amortyzatorów i w podstawach słupków B, a tylne słupki wykorzystują dodatkowy profil zamknięty, który zwiększa sztywność na poziomie dolnej krawędzi szyb.
Zawieszenie nowej Mazdy5 to kolumny MacPhersona z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu, dwururowe amortyzatory przednie i oddzielne sprężyny śrubowe i jednorurowe amortyzatory ze zintegrowanymi odbojami z tyłu. Aby osiągnąć poczucie liniowości, zastosowano nowe połączenia gumowe w przegubach kolumny kierowniczej, nowe mocowania stabilizatorów i amortyzatorów przedniego i tylnego zawieszenia, oraz zwiększyli sztywności wszystkich sprężyn. Dzięki temu auto łagodniej zachowuje się na drodze podczas wszystkich manewrów, równocześnie będąc wyjątkowo stabilne podczas szybkiej jazdy po autostradach.

Nowy pakiet aerodynamiczny
Zupełnie nowy przód Mazdy5 nie tylko odróżnia ją od innych vanów, ale również przyczynia się do aerodynamiki niezwykle dobrej jak na auto klasy minivan. Nowy spoiler pod przednim zderzakiem, płaska płyta pod silnikiem i deflektory przed przednimi oponami wspólnie kierują powietrze pod podłogą samochodu, co pozwala obniżyć zużycie paliwa. Kształt auta został zoptymalizowany, aby polepszyć bilans unoszenia między przednią a tylną osią. Dzięki tym zabiegom Mazda5 ma współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0.30, jeden z najniższych w segmencie.

Bezpieczeństwo aktywne i bierne
Nowa Mazda5 wyposażona jest w szeroki wachlarz elementów bezpieczeństwa, w tym standardowo w sześć poduszek powietrznych – przednie, boczne i kurtynowe – oraz w urządzenia aktywne, łącznie z wentylowanymi, 300-milimetrowymi tarczami hamulcowymi na przedniej osi (278 mm dla kół 15-calowych) i 302-milimetrowymi tylnymi hamulcami tarczowymi (280 mm dla kół 15-calowych), czterokanałowym ABS, elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania, (EBD), asystentem hamowania, kontrolą trakcji (TCS) i DSC; oraz sygnalizacją hamowania awaryjnego (ESS) która w sytuacji gwałtownego hamowania ostrzega samochody jadące z tyłu pulsującymi światłami stop. Wersje z 17-calowymi felgami wyposażone są standardowo w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Rozwinięciem systemów bezpieczeństwa w Mazdzie5 jest pierwsze zastosowanie systemu priorytetu hamulca Mazdy (Brake Override System), który w sytuacji awaryjnej, przy wątpliwych zachowaniach kierowcy i wciśniętych jednocześnie dwóch pedałach, daje pierwszeństwo pedałowi hamulca, pozwalając bezpiecznie się zatrzymać.

CZYTAJ DALEJ  Opel ecoFLEX


Korzystanie z dwóch przesuwanych elektrycznie tylnych drzwi Mazdy5 jest teraz znacznie bezpieczniejsze dzięki nowemu, wysokoczułemu paskowi czujników w przedniej krawędzi drzwi rozpoznaje znacznie precyzyjniej od poprzednika przeszkody i automatycznie otwiera drzwi jeśli nie mogą bezpiecznie się zamknąć. Dostępny jest również układ asystenta parkowania, którego cztery czujniki w tylnym zderzaku monitorują odległość od potencjalnych przeszkód podczas cofania.

Wyposażenie
W nowej Mazdzie5 jest mnóstwo elementów wyposażenia, które czyni podróż łatwą i przyjemną. Można na przykład zamówić system nawigacyjny z pamięcią 4 GB, połączony z zestawem głośnomówiącym Bluetooth®, wyposażony w duży ekran dotykowy o przekątnej 14,7 cm, mapy pokrywające zasięgiem 99 procent głównych rynków Europy, zintegrowany odtwarzacz CD i CD-MP3 i radio. Ten zestaw jest uzupełniany przez łącze w pełni kompatybilne z iPod® oraz  iPhone® (za pomocą dodatkowego kabla). Sterowanie urządzeniami możliwe jest z wielofunkcyjnej kierownicy.


Standardowym wyposażeniem są elektrycznie ustawiane lusterka boczne, manualnie regulowana klimatyzacja, regulacja wysokości fotela kierowcy, elektryczne przednie i tylne szyby z automatyką szyby kierowcy oraz elektryczne zamki drzwi. Standardowe jest również nowe radio z czterema głośnikami i technologią cyfrowego przetwarzania dźwięku, redukującą szumy stacji radiowych oraz (tylko w Europie) w podwójny tuner radiowy, zapewniający optymalny odbiór. Zestaw ten ma również na wyposażeniu moduł FIX-EQ, który automatycznie optymalizuje charakterystykę sceny dźwiękowej w zależności od chwilowej akustyki samochodu. Również to radio można obsługiwać z kierownicy a gniazdo AUX pozwala łatwo podłączyć odtwarzacz MP3 do wzmacniacza.


Dodatkowymi elementami wyposażenia są tylne czujniki parkowania, podgrzewanie foteli, wbudowana w radio zmieniarka na sześć płyt CD, rozszerzenie funkcjonalności Bluetooth® o transmisję bezprzewodową z niektórych odtwarzaczy MP3, zestaw głośnomówiący Bluetooth® z rozpoznawaniem głosu oraz rozszerzoną funkcjonalnością koła kierownicy, przednie światła ksenonowe i wiele innych dodatków.

 

źródło: Mazda

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *