Kia Cee’d – europejski Koreańczyk

oraz z kiepską trwałością. Jednak przez ostatnie parę lat, Kia pracowała nad poprawą wizerunku w taki sposób, że każdy następny model stawał się przeciwieństwem przeszłego obrazu marki.

Kia nie jest odosobnionym przypadkiem. Honda, wprowadzając na rynek amerykański model Civic, również przez pewien czas musiała sobie zapracować na dziesiejszą renomę. Cee’da zaprojektowano w Europie, produkowany jest w słowackiej Žylinie, ale to nie jest jego jedyną cechą wspólną ze Starym Kontynentem. Auto jest przede wszystkim o prawdziwie europejskich standardach, pod wieloma względami dorównując, lub nawet bijąc na głowę rywali.

Trwałość, według zapewnień producenta, już nie jest problemem. A na dowód tego, oferuje 5-letnią gwarancję na cały pojazd, a także 7-letnią na układ napędowy. W porównaniu z innymi ofertami to dużo, ale i w tej beczce miodu jest łyżka dziegciu.
Gwarancję ma pewien szkopuł – obowiązuje do granicy 150,000 km, i działa tylko wówczas, gdy kupujemy części i zlecamy serwisowanie w ASO, co naturalnie kosztuje odpowiednio drożej.

Zauważalną niedoróbką jest łuszczenie się bezbarwnego lakieru ochronnego na nadwoziu. Choć dotyczy to głównie modeli w kolorze czerwonym, to i tak obniża wartość pojazdu. Producent nie podjął żadnej akcji naprawy usterki, ale za to oferuje rekompensatę po naprawie.

We wnętrzu, denerwujące bywa skrzypienie plastikowego wykończenia, czasem zawieszające się radio, oraz źle wyregulowany hamulec ręczny, czasem zacinający się na ostatnim ’ząbku’.

Mimo niedoróbek, auto jest bardzo ergonomiczne i poprawne pod wieloma względami. Widoczność z pozycji kierującego jest wzorowa, a przestrzeń w całej kabinie pasażerskiej nie ma sobie równych z wtej klasie pojazdów.

Oferowany od 2007, trzydrzwiowy Pro Cee’d (2007-2010) jest dobrą ofertą dla lubiących dynamikę, pod pewnymi względami przypominając Hondę Civic. Niestety, jego cena na rynku wtórnym jest ciągle dość wysoka, w okolicach 30,000 PLN.

Kompakt okazał się bardzo popularny zwłaszcza wśród rodzin, a większa wersja kombi jest świetną ofertą dla małych przedsiębiorstw.

Wybór silników jest zadowalający, ale niezbyt duży. Obecnie to trzy silniki benzynowe 2.0 l (143 KM), 1.6 l (120 KM) i 1.4 l (110 KM). Do tego dochodzą turbodiesle CRDi, o pojemności 1.6 l, i 2.0l.

CZYTAJ DALEJ  Peugeot 301 z instalacją gazową


Najlepiej z benzynowych sprawdza się motor 1.6 l, oferując niewiele gorsze osiągi od topowej wersji 2.0, a paląc przeciętnie 6,2 l/100 km.
Z diesli, największym wzięciem cieszy się mniejsza jednostka, paląca około 5,7 l/100 km. Jednostka 2.0 pali o jeden litr więcej, ale za to oferuje więcej mocy.

Cee’d wypada zdecydowanie lepiej na tle poprzednich wcześniejszych modeli koreańskiego producenta. Jakość wykonania jest o niebo lepsza, a do tego dochodzi długa gwarancja (choć obarczona pewnymi ograniczeniami).

 

fot. Kia Motors

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *