Jeep Grand Cherokee

  • Wyróżnienie “Top Safety Pick” IIHS dla najnowszego pojazdu Chrysler Group
  • Chrysler Group LLC posiadaczem 20 procent tytułów „Top Safety Pick” IIHS w segmencie SUV klasy średniej za rok 2010 oraz 12 procent tytułów w klasyfikacji ogólnej
  • Wiodąca pozycja Chrysler Group w dziedzinie bezpieczeństwa oraz zaawansowania inżynieryjnego pojazdów osobowych i użytkowych
  • Nowy Jeep Grand Cherokee 2011: legendarne możliwości, bezkompromisowa charakterystyka jezdna oraz 45 istotnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa.
  • Warszawa – Najwyższe wyróżnienie „Top Safety Pick” za rok 2010 amerykańskiego Ubezpieczeniowego Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) otrzymał nowy Jeep Grand Cherokee MY 2011.

„Nowy Jeep Grand Cherokee 2011 jest naszym pierwszym pojazdem produkcyjnym od czasu zawiązania aliansu z firmą FIAT, a tytuł „Top Safety Pick” to dobry sposób na początek ofensywy produktowej 2011.” – mówi Scott Kunselman, wiceprezes ds. inżynierii Chrysler Group LLC – „Wyróżnienie pięciu naszych produktów przez IIHS wyraźnie akcentuje wiodącą pozycję Chrysler Group w dziedzinie inżynierii i bezpieczeństwa pojazdów samochodowych.”

Zgodnie z werdyktem IIHS tytuły „Top Safety Pick 2010” uzyskały poprzednio: Dodge Journey 2010, Dodge Avenger 2010*, Chrysler Sebring 2010 oraz Jeep® Patriot 2010 (wyposażony w dostępne opcjonalnie boczne poduszki fotelowe). Do tego grona dołącza teraz nowy Jeep® Grand Cherokee 2011.

 

„Obok legendarnych możliwości użytkowych i doskonałej charakterystyki jezdnej na drodze, nowy Grand Cherokee 2011 reprezentuje jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów.” – mówi Mike Manley, wiceprezes i CEO marki Jeep – „Dzięki ponad 45 współdziałających ze sobą elementów i rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, jak elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, system zapobiegający wywróceniu ERM, aktywne zagłówki, adaptacyjna kontrola prędkości, systemy ostrzegawcze o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd i sygnalizacji martwych pól widzenia czy też wykrywania obiektów przecinających drogę cofania – użytkownik nowego Grand Cherokee jest jeszcze lepiej chroniony zarówno na drodze jak i poza nią.”

Wśród producentów motoryzacyjnych, do Chrysler Group należy ponad 20 procent pojazdów typu SUV klasy średniej, które otrzymały status „Top Safety Pick” IIHS oraz ponad 12 procent ogólnej liczby tytułów „Top Safety Pick” przyznanych przez ten instytut we wszystkich segmentach rynkowych. Wyróżnienia IIHS otrzymują pojazdy wyposażone w ESC i spełniające wymogi testów Instytutu w zakresie odporności na kolizję czołową, boczną i tylną oraz – co jest nowością w roku 2010 – także i wytrzymałości struktury dachowej.

„Pojazdy wyróżniane tytułem „Top Safety Pick” spełniają najwyższe standardy odporności w testach zderzeniowych.” – mówi wiceprezes IIHS Adrian Lund – „Oznacza to, iż Jeep Grand Cherokee 2011 posiada najnowocześniejsze wyposażenie chroniące pasażerów w najczęściej spotykanych rodzajach kolizji drogowych oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, który według naszych badań może takim kolizjom skutecznie zapobiegać.”

Zarówno Jeep Grand Cherokee 2011 jak i Jeep Patriot 2010, Chrysler Sebring 2010, Dodge Avenger 2010 oraz Dodge Journey 2010 reprezentują dwojakie podejście do kwestii bezpieczeństwa: od strony biernej oraz od strony czynnej – w postaci rozwiązań zapobiegających wypadkom i kolizjom drogowym. Do standardowych lub dostępnych opcjonalnie rozwiązań bezpieczeństwa w tych pięciu pojazdach należą: ESC z systemem kontroli trakcji, asystent hamowania awaryjnego i system przeciwblokujący hamulców ABS, aktywne zagłówki foteli przednich, zaawansowane czołowe poduszki wielostopniowe kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki fotelowe. Nowej konstrukcji aktywne zagłówki foteli przednich wysuwają się do przodu w przypadku kolizji tylnej i poprzez ograniczenie wstecznego ruchu głowy kierowcy i/lub pasażera – pozwalają jeszcze bardziej zminimalizować zagrożenie uszkodzeń kręgosłupa szyjnego.

Nowy Jeep Grand Cherokee 2011
Rynek pojazdów SUV klasy Premium powstał przed dwudziestu niemal laty – wraz z wprowadzeniem na rynek pierwszego Jeep’a Grand Cherokee. Dzisiaj, po czterech milionach sprzedanych samochodów Jeep wychodzi z nowym Grand Cherokee, który łączy legendarne możliwości użytkowe Jeep’a z doskonałą dynamiką jazdy na drodze.

W zakresie potencjału Grand Cherokee 2011 na uwagę zasługują: trzy systemy napędu 4×4 do wyboru, nowe układy zawieszenia pneumatycznego Jeep Quadra-Lift Air Suspension oraz Selec-Terrain, a także zdolność pociągowa przyczepy o masie do 3353 kg. Poprawie uległy własności dynamiczne na drodze dzięki nowej konstrukcji niezależnego zawieszenia przedniego i tylnego. Efektem zwiększenia sztywności skrętnej zmodernizowanej struktury nadwozia jest radykalne obniżenie poziomu hałasów, drgań i wibracji (NVH).

Design nowego Grand Cherokee wyróżnia się nową rzeźbą oraz atletyczną linią karoserii, emanującej elegancją wyglądu i finezją aerodynamiki. Nowe, dwuczęściowe okno dachowe Command View® rozciąga się od krawędzi szyby czołowej aż do tyłu pojazdu. Światowej jakości wnętrze wykonano z miękkich w dotyku materiałów klasy Premium we wszystkich odmianach modelowych. Tylna przestrzeń na nogi wzrosła o ponad 100 mm, a pojemność ładunkowa o 17 procent.
Jeep Grand Cherokee 2011 napędzany jest nową, 3,6-litrową jednostką benzynową Pentastar V-6 DOHC typu ‘flexible-fuel’ o mocy 290 KM i obniżonym o 11 procent zużyciu paliwa (rzędu 10,2 l/100 km), co zapewnia zasięg ponad 800 km na jednym zbiorniku paliwa. Silnik ten posiada odlewany ciśnieniowo kadłub aluminiowy o 60-stopniowym kącie rozchylenia cylindrów i wyposażony jest w zdwojony system zmiennych faz rozrządu (VVT).

Jeep Grand Cherokee
2011 posiada ponad 45 elementów i systemów bezpieczeństwa. W standardzie wyposażenia oferowane są m.in. standardowe aktywne zagłówki, pełnowymiarowe boczne poduszki powietrzne kurtynowe oraz fotelowe, elektroniczne systemy stabilizacji toru jazdy i zapobiegania wywróceniu się pojazdu, wspomaganie ruszania pod górę oraz kontroli stabilności holowanej przyczepy. Opcjonalnie dostępne są m.in.: system sygnalizacji martwych pól widzenia oraz wykrywający obiekty przecinające drogę cofania, system adaptacyjnej kontroli prędkości, a także system ostrzegający o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd.

CZYTAJ DALEJ  MINI szaleje w górach

Poniższa lista obejmuje wszystkie elementy i systemy bezpieczeństwa, w które wyposażony może być nowy Jeep Grand Cherokee 2011.

– Aktywne zagłówki (AHR) – Działanie aktywnych zagłówków AHR polega na samoczynnym odchyleniu się do przodu i do góry w przypadku kolizji tylnej, aby zminimalizować przestrzeń pomiędzy zagłówkiem a głową kierowcy/pasażera i w ten sposób ograniczyć zagrożenie obrażeń kręgosłupa szyjnego.

 

– Aktywne kierunkowskazy – Migają trzykrotnie po naciśnięciu dźwigni wyłącznika przez jedną sekundę, sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu

 

– Adaptacyjna kontrola prędkości (ACC) – System ten odpowiednio moduluje zaprogramowaną prędkość w przypadku nadmiernego zbliżenia się do pojazdu poprzedzającego albo w sytuacji, gdy inny pojazd wjeżdża przed nami na ten sam pas ruchu. ACC umożliwia używanie tempomatu w warunkach niezbyt intensywnego ruchu drogowego bez konieczności ciągłej korekty ustawień.

 

– Wielostopniowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera – Napełniają się w stopniu zależnym od siły zderzenia i spełniają wymogi normy FMVSS 208 dotyczącej oddziaływania zawansowanych poduszek powietrznych na osoby o niskim wzroście w innej niż poprawna pozycji siedzenia.

 

– System przeciwblokujący kół ABS – Zapobiega blokowaniu się kół i utrzymuje sterowność pojazdu podczas nagłego hamowania na suchej lub śliskiej nawierzchni.

 

– System przeciwblokujący ABS z wykrywaniem pogorszonej nawierzchni – Wykorzystuje wahania prędkości obrotowej kół w warunkach jazdy poza nawierzchniami utwardzonymi (off-road) i powoduje wydłużenie okresów hamowania pulsacyjnego.

 

– BeltAlert – System ostrzegający o niezapiętych pasach bezpieczeństwa kierowcy i pasażera przy pomocy okresowego sygnału świetlnego i/lub dźwiękowego w zestawie wskaźników.

 

– Monitorowanie martwych pół widzenia (BSM) – System ten wykorzystuje szerokopasmowe czujniki radarowe do wykrywania obiektów w martwych polach widzenia kierowcy podczas zmiany pasa ruchu oraz wyprzedzania innych pojazdów i przez inne pojazdy. Obecność niewidocznych dla kierowcy pojazdów sygnalizowana jest podświetleniem ikonki w zewnętrznym lusterku bocznym oraz sygnałem dźwiękowym.

 

– Wspomaganie hamowania awaryjnego (BA) – W razie wykrycia sytuacji gwałtownego hamowania przez kierowcę, BA powoduje wzrost ciśnienia w układzie hamulcowym i maksymalne skrócenie drogi hamowania.

 

– System kontroli trakcji z użyciem hamulców (BTCS) – Pozwala unikać poślizgu kół napędzanych podczas ruszania miejsca lub wolnej jazdy poprzez selektywne uruchomienie hamulców ślizgającego się koła.

 

– Brake Override (system pierwszeństwa hamulców) – W razie wciśnięcia pedału przyspieszenia razem z pedałem hamulca (jednoczesnego zadziałania układu hamulcowego i sterowania przepustnicą) system ten za pośrednictwem modułu sterującego ECU zmniejsza moc silnika w celu łatwiejszego zatrzymania pojazdu.

– System kotwiczenia fotelików dziecięcych LATCH – Umożliwia pewne i bezpieczne mocowanie dostępnych na rynku fotelików dziecięcych na tylnych siedzeniach pojazdu.

 

– Degresywne ograniczniki napięcia pasów bezpieczeństwa (CFR) – Służą do regulacji siły, z jaką pas bezpieczeństwa działa na użytkownika w trakcie kolizji, a więc napinają i następnie zwalniają napięcie pasa w sposób kontrolowany.

CZYTAJ DALEJ  Nowa Kia Sorento z istotnymi zmianami

 

– System przeciwdziałający wywróceniu się pojazdu (ERM) – Wchodzący w skład ESC system ERM wykorzystuje czujniki ESC do oceny ryzyka „wywrotki” i w razie potrzeby powoduje selektywne przyhamowanie kół oraz modulację przepustnicy silnika.

 

– Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC)- Wspomaga utrzymanie zamierzonego przez kierowcę kierunku jazdy. Szczególnie przydatny w krytycznych sytuacjach drogowych, na zakrętach oraz w czasie jazdy na śliskich i luźnych nawierzchniach, m.in. na śniegu, lodzie czy szutrze. W razie wykrycia różnicy między zamierzonym przez kierowcę a rzeczywistym torem ruchu, ESC selektywnie przyhamowuje koła samochodu i steruje otwarciem przepustnicy tak, aby przywrócić pożądany tor jazdy.

 

– Bezpieczna kolumna kierownicy – W skład kolumny z ręczną regulacją położenia wchodzą dwie hydroformowane, współosiowo ruchome rury umożliwiające pochłonięcie energii zderzenia poprzez złożenie się całej kolumny do przodu. W kolumnie regulowanej elektrycznie wykorzystano specjalnie skalibrowany element pracujący na zginanie, który umożliwia odpowiednie rozproszenie energii.

 

– System reakcji powypadkowej EARS – Aby ułatwić ratownikom udzielenie pomocy, system EARS powoduje odblokowanie zamków drzwi i zapalenie świateł wewnętrznych w wyniku zadziałania systemu poduszek powietrznych po wypadku. Następuje również samoczynne odcięcie dopływu paliwa do silnika.

 

– Opuszczanie/podnoszenie okien przednich po jednokrotnym naciśnięciu przycisku – Przyciski opuszczania/podnoszenia okien umieszczone są na panelu drzwi kierowcy i przedniego pasażera.

 

– Ostrzeżenie o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd (FCW) – System ten wykorzystuje czujniki radarowe aby ostrzec kierowcę o nadmiernie szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu, umożliwiając podjęcie odpowiedniego działania celem uniknięcia kolizji.

 

– Reflektory – ksenonowe (HID) – Zapewniają około trzykrotnie wyższą wydajność świetlną w porównaniu z reflektorami tradycyjnymi, a więc znacznie lepszą widoczność podczas jazdy nocnej.

 

– System kontroli zjazdu (HDC) – Umożliwia kontrolowany zjazd na podłożu nierównym albo śliskim bez potrzeby naciskania pedału hamulca. System działa selektywnie na każde koło w miarę potrzeby i ogranicza prędkość ruchu pojazdu w zależności od stromizny zbocza.

– System wspomagający ruszanie pod górę (HSA) – Wspomaga ruszanie pod górę utrzymując ciśnienie w układzie hamulcowym pojazdu przez krótki moment niezbędny dla przeniesienia stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia. Jeżeli w tym czasie nie nastąpi „dodanie gazu” − hamulce przestają działać.

 

– Bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu – Wykrywając obecność elektronicznego kluczyka u kierowcy wsiadającego do pojazdu – system „pozwala” uruchomić silnik naciśnięciem przycisku Start/Stop i rozpocząć jazdę, bez wkładania tradycyjnego kluczyka do stacyjki.

 

– Profile kolanowe – Odpowiednie ukształtowanie dolnej części deski rozdzielczej wraz z drzwiczkami skrytki pomaga utrzymać kierowcę i przedniego pasażera w optymalnej pozycji wobec napełniających się poduszek powietrznych.

 

– Nawigacja – System nawigacji satelitarnej GPS z bieżącą aktualizacją informacji o sytuacji drogowej zapewnia sprawne i precyzyjne prowadzenie do wybranego miejsca docelowego podróży.

 

– Asystent parkowania ParkSense® – Pozwala wykrywać przeszkody na drodze cofania pojazdu. O zbliżaniu się do przeszkody informuje sygnał akustyczny i świetlny w elektronicznym centrum informacyjnym EVIC, które stanowi integralny element panelu wskaźników.

 

– Kamera tylna ParkView™ – Umożliwia szerokokątny podgląd przestrzeni tuż za pojazdem, dając więcej pewności podczas cofania z niewielką prędkością, wyświetla także rodzaj siatki pozycyjnej – ułatwiając manewrowanie na ciasnych parkingach. System ParkView przydatny jest również w trakcie „zgrywania” dyszla przyczepy z gniazdem zaczepowym pojazdu (jeżeli jest weń wyposażony). Obraz kamery ParkView™ wyświetlany jest na ekranie nawigacji Uconnect po załączeniu biegu wstecznego (Reverse).

 

– Elektrycznie regulowana kolumna kierownicy z pamięcią ustawień – Funkcja ta pozwala ustawiać kolumnę kierownicy w pionie i w poziomie tak, aby zapewnić komfortową i bezpieczną odległość pomiędzy kierowcą a wielostopniową poduszką powietrzną (ważne w przypadku ewentualnego ‘odpalenia’ poduszki).

 

– Osuszanie hamulców (Rain Brake Support) – W warunkach intensywnych opadów deszczu system ten wykorzystuje pompę ESC aby chwilowo zbliżyć klocki do tarcz hamulcowych celem ich wysuszenia przez lekkie tarcie – pod kątem maksymalnej efektywności w razie potrzeby nagłego hamowania.

 

– Czujnik deszczowy wycieraczek – Jako funkcja z kategorii udogodnień dla kierowcy – optyczny czujnik deszczowy automatycznie wykrywa wilgoć na szybie czołowej i samoczynnie uruchamia wycieraczki.

CZYTAJ DALEJ  Dacia na Salonie Samochodowym w Genewie

 

– System gotowości hamulców (Ready Alert Braking) – System ten niejako ‘przewiduje’ sytuacje zmuszające do gwałtownego hamowania i przy pomocy pompy ESC zbliża klocki do tarcz hamulcowych na tyle, aby maksymalnie skrócić czas niezbędny dla osiągnięcia pełnej skuteczności działania hamulców pojazdu.

– System wykrywający obiekty na drodze cofania (RCP) – System ten działa po załączeniu biegu wstecznego i przy pomocy podświetlanych ikonek w zewnętrznym lusterku wstecznym oraz sygnału akustycznego – ostrzega kierowcę o zbliżaniu się obiektów przecinających drogę cofania.

 

– Zdalne opuszczanie okien przednich – Funkcja ta umożliwia pasywne schłodzenie wnętrza pojazdu przez opuszczenie przednich okien korzystając z pilota zdalnego sterowania w kluczyku zapłonu.

 

– Zdalne sterowanie zamka centralnego – Pozwala zdalnie blokować i odblokowywać zamki drzwi oraz włączać oświetlenie wnętrza, a także uzbrajać i rozbrajać alarm przeciwkradzieżowy (jeżeli alarm stanowi wyposażenie pojazdu).

 

– Zdalne uruchamianie silnika pojazdu – Pozwala uruchomić silnik i aktywować główne ustawienia komfortowe (stosownie do warunków otoczenia) przy pomocy pilota w kluczyku zapłonu – z zachowaniem zabezpieczeń przeciwkradzieżowych pojazdu.

 

– System wykrywania nieuchronnej wywrotki pojazdu – System ten wykrywa sytuacje, w której wywrotka wydaje się być nieuchronna i uruchamia w miarę potrzeby wstępne napinacze pasów bezpieczeństwa i/lub aktywuje boczne kurtynowe poduszki powietrzne.

 

– Wstępne napinacze pasów bezpieczeństwa (tylko foteli przednich) – Służą do zebrania luzów pasa bezpieczeństwa na ciele kierowcy i pasażera w momencie kolizji, a tym samym ograniczenia inercji ruchu głowy i ciała.

 

– Immobilizer silnika Sentry Key® – Generator odpowiednio kodowanego sygnału w kluczyku zapłonu zabezpiecza pojazd przed nieautoryzowanym użytkowaniem; użycie niewłaściwego kluczyka powoduje zatrzymanie biegu silnika po upływie kilku sekund.

 

– „Sygnalizacyjne” lusterka boczne – Umieszczone w obudowach zewnętrznych lusterek bocznych kierunkowskazy umożliwiają ich lepszą widoczność z przodu, z boku i z tyłu pojazdu – jeszcze wyraźniej ostrzegając uczestników ruchu drogowego o zamierzonej zmianie kierunku jazdy.

 

– Reflektory SmartBeam® – „Inteligentne” światła główne reagują na jasność otoczenia oraz reflektory pojazdów nadjeżdżających z przeciwka tak, aby w każdej sytuacji zapewnić optymalne oświetlenie drogi.

 

– Boczne kurtynowe poduszki powietrzne (standard wyposażenia) – Stanowią dodatkową ochronę pasażerów na skrajnych miejscach przedniego i tylnego rzędu siedzeń. System oddzielnych czujników powoduje, iż poduszki te działają tylko po stronie uderzenia w pojazd. Tego typu poduszki powietrzne umieszczone są w podsufitce – tuż ponad górną krawędzią okien bocznych pojazdu.

 

– Boczne fotelowe poduszki powietrzne (standard wyposażenia) – Stanowią dodatkową ochronę kierowcy i przedniego pasażera w określonych przypadkach kolizji. Oddzielne czujniki powodują, iż poduszki te działają tylko po stronie uderzenia w pojazd. Boczne fotelowe poduszki powietrzne mieszczą się po zewnętrznej stronie oparć obu przednich foteli.

– Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa – Oba przednie fotele oraz wszystkie tylne miejsca siedzące wyposażone w trzypunktowe, biodrowo-ramieniowe pasy bezpieczeństwa.

 

– System kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPM) – Bezprzewodowy system czujników ciśnienia w stopce zaworu powietrznego każdego z kół jezdnych sygnalizuje w sposób ciągły poziom i ewentualny spadek ciśnienia w każdej z opon za pośrednictwem centralnego modułu sterującego.

 

– System kontroli stabilności holowanej przyczepy (TSC) – Umożliwia ograniczenie zjawiska „zarzucania” przyczepy i wspomaga utrzymanie stateczności pojazdu holującego w trudniejszych warunkach drogowych/pogodowych (wiatry boczne). Porównując zachowanie się pojazdu z zamierzonym przez kierowcę kierunkiem jazdy, TSC odpowiednio uruchamia hamulce celem zmniejszenia prędkości, a następnie przyhamowuje selektywnie jedno z przednich kół tak, by przeciwdziałać wywołanym przez przyczepę objawom zakłócającym normalny tor ruchu.

 

– Uconnect Phone – Aktywowany głosowo wewnętrzny system komunikacji w pojeździe umożliwia swobodną rozmowę przez telefon komórkowy bez odrywania rąk od kierownicy i oczu od drogi z wykorzystaniem bezprzewodowego łącza Bluetooth. Wbudowana funkcja synchronizacji książki telefonicznej pozwala automatycznie zapisywać do 1000 adresów i numerów telefonicznych, które można następnie wybierać podając po prostu nazwę kontaktu.

 

źródło: Chrysler

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *