co przyczyniło się do zwiększenia udziału w rynku detalicznym o pełen punkt procentowy do 8,2 procenta.
Wzrost sprzedaży detalicznej – czyli sprzedaży aut klientom indywidualnym – wynikał ze strategicznej zmiany wprowadzonej w 2013 roku, ukierunkowanej na bardziej dochodowe kanały sprzedaży.
– Podjęliśmy decyzję o znaczącym ograniczeniu sprzedaży aut wypożyczalniom samochodów oraz ograniczyliśmy możliwość rejestrowania samochodów przez dilerów, co miało na celu zwiększenie sprzedaży naszych nowych modeli klientom indywidualnym, powiedział Stephen Odell, prezes Ford Europe, Middle East and Africa. Posunięcie to bardzo się opłaciło. Sprzedaż detaliczna przynosi większe zyski i ma wyższe znaczenie w kwestii wizerunku marki i wartości rezydualnej.
Udział Forda w rynku detalicznym w Europie zwiększał się w każdym z 11 ostatnich miesięcy, podobnie jak udział wszystkich modeli Forda – poczynając od Forda Ka, a kończąc na Fordzie Galaxy – w odpowiednich segmentach rynkowych. W porównaniu z rokiem 2012, sprzedaż Forda europejskim klientom detalicznym i flotowym wzrosła o 7 punktów procentowych do łącznie 73 procent – to o 2 punkty procentowe powyżej średniej rynkowej. Natomiast sprzedaż modeli Forda wypożyczalniom samochodów i dilerom (rejestracje) spadła w 2012 roku z 34 do 27 procent.
– Nasz sukces sprzedaży detalicznej demonstruje duże znaczenie, jakie ma inwestowanie w nowe modele nawet w najtrudniejszej sytuacji ekonomicznej, dodał Odell. Czterdzieści trzy procent wszystkich samochodów Forda sprzedanych w Europie w zeszłym roku stanowiły całkowicie nowe lub gruntownie odświeżone modele.
Sprzedaż samochodów użytkowych Forda również wzrosła w ubiegłym roku – o 6,3 procenta – a udział w rynku wyniósł 9,2 procenta – to największy wzrost od 2007 roku.
W całym 2013 roku Ford sprzedał 1,1 miliona samochodów na 19 tradycyjnych rynkach europejskich, co pozwoliło firmie już szósty rok z rzędu uplasować się na drugim miejscu wśród czołowych producentów. Grudzień był natomiast siódmym z kolei miesiącem, w którym Ford zanotował wzrost sprzedaży. W ujęciu ogólnym, udział firmy na 19 rynkach wyniósł blisko 7,8 procenta pomimo początkowego braku w ofercie modeli Ford Mondeo, Ford S-MAX i Ford Galaxy.
Pozycję bestsellerowego modelu firmy Ford ponownie zajął Ford Fiesta. W całym roku sprzedano 290 500 egzemplarzy tego modelu – to więcej, niż wyniosła sprzedaż Forda Focus i Forda Transit. Jak wynika z danych zebranych przez firmę badawczą JATO Dynamics, w pierwszych jedenastu miesiącach 2013 roku Ford Fiesta był również najlepiej sprzedającym się modelem segmentu B w Europie.
W Wielkiej Brytanii, największym europejskim rynku zbytu Forda pod względem wolumenu sprzedaży, firma umocniła swoją pozycję w 2013 roku, notując trzydziesty siódmy z kolei rok na pozycji lidera sprzedaży samochodów i czterdziesty ósmy z kolei rok na pozycji lidera sprzedaży samochodów użytkowych. Drugim największym rynkiem dla Forda w Europie ponownie były Niemcy, a na kolejnych miejscach znalazły się Turcja, Rosja i Włochy.
– Chcemy dalej budować nasz sukces na fundamentach, które położyliśmy w 2013 roku. Obecnie dysponujemy najsilniejszą gamą modelową w branży motoryzacyjnej, którą dodatkowo poszerzymy w 2014 roku”, powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu.
W 2014 roku Ford wprowadzi na rynek przynajmniej siedem nowych modeli, w tym Forda Transit, Forda Transit Courier, Forda Tourneo Courier, Forda Mondeo, Forda Mondeo Hybrid i Forda C-MAX Energi plug-in hybrid oraz Forda Focus.
źródło: Ford
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.