na rzecz ekologicznych lakierów samochodowych na bazie wody. Lakiery te cechuje dużo niższa trwałość powłoki w porównaniu do lakierów wzbogaconych dodatkiem toluenu i ołowiu. W konsekwencji nowe samochody w stosunkowo krótkim czasie ulegają wizualnej degradacji. Jednym ze sposobów, aby temu zapobiec i na długo zachować lakier w bardzo dobrym stanie jest folia PPF.
Skrót PPF pochodzi od angielskiej nazwy Paint Protection Film. Folia PPF to trwała folia poliuretanowa o grubości ponad 170 mikronów. Jest ona niemal niewidoczna, podczas gdy jej wytrzymałość mechaniczna zapewnia doskonałe zabezpieczenie lakieru przed praktycznie wszystkim, co w normalnych warunkach stanowi zagrożenie dla karoserii. Ta sama folia ochronna znajduje zastosowanie w przypadku kloszy reflektorów przednich i lamp tylnych.
Jak działa folia PPF?
Folia izoluje karoserię od środowiska zewnętrznego, tym samym stanowiąc barierę ochronną przed:
- piaskowaniem, odpryskami i zarysowaniami,
- zbyt agresywną chemią samochodową,
- czynnikami atmosferycznymi,
- solą drogową.
W praktyce pozwala to na zachowanie pierwotnej estetyki pojazdu w długiej perspektywie czasu, co w sposób bezpośredni przekłada się na jego wartość w chwili sprzedaży. Stan lakieru ma ogromne znaczenie podczas sprzedaży pojazdu. Kupujący zazwyczaj w pierwszej kolejności zwracają uwagę na to, jak prezentuje się pojazd, a dopiero później oceniają jego stan techniczny. W sytuacji, w której samochód nie prezentuje się najlepiej, często nie dochodzi nawet do jazdy próbnej.
Jakie ma właściwości?
Folia przeznaczona do ochrony lakieru jest produktem przezroczystym. Jej aplikacja nie wpływa na zmianę koloru nadwozia, choć może wydobyć i podkreślić głębię lakieru. Wysoka przezierność sprawia, że folia jest praktycznie nie widoczna dla oka. Co ważne, nie żółknie pod wpływem ekspozycji na działanie promieni UV i chemii samochodowej. To sprawia, że warstwa ochronna zachowuje wysoką estetykę przez cały czas eksploatacji.
Ważną cechą folii PPF jest jej zdolność do samoregeneracji objawiająca się samoczynnym „zabliźnianiem się” zadrapań i zarysowań. Proces samoregeneracji następuje pod wpływem ciepła. Folia zabliźnia się podczas ekspozycji na promieniowanie słoneczne oraz pod wpływem mycia ciepłą wodą, co daje nam możliwość miejscowej korekty powłoki ochronnej w sytuacji, w której doszło do jej uszkodzenia.
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.