Fiat Grande Punto – silniki diesla

Dostępne są trzy silniki benzynowe (1.2 8v o mocy 65 KM, 1.4 8v o mocy 77 KM i 1.4 16v o mocy 95 KM) i trzy turbodiesle Multijet: 1.3 16v o mocy 75 KM i 90 KM i 1.9 8v o mocy 130 KM. Każdy z nich ma inne zalety, wszystkie można w pełni wykorzystać dzięki połączeniu z mechanicznymi skrzyniami 5 lub 6-biegowymi, które wyróżniają się doskonałym działaniem, dynamicznym temperamentem, najwyższymi osiągami i wyrafinowaną technologią.

Do wspólnych zalet należy olbrzymia niezawodność i poszanowanie dla środowiska: wszystkie jednostki napędowe spełniają limity emisji normy Euro 4.

Wszystkie silniki Grande Punto produkowane są przez Fiat Powertrain Technologies, nowy sektor Grupy. FPT zajmuje się działalnością związaną z innowacjami, badaniami, projektowaniem i produkcją silników i skrzyń biegów: od samochodów osobowych po pojazdy przemysłowe, od statków po maszyny rolnicze. W ośrodkach badań FPT w ośmiu różnych krajach pracuje ponad 3000 osób. Dzięki nim sektor ten staje się obszarem doskonalenia technologii i ciągłej innowacji.

Silnik 1.3 16v Multijet o mocy 75 KM i 90 KM
W Fiacie Punto nie mogło zabraknąć silnika 1.3 16v Multijet – najmniejszego i najbardziej zaawansowanego wśród Diesli, który zdobył w 2005 roku nagrodę :International Engine of the Year: w kategorii jednostek od 1.0 do 1.4 litra. Jednostka ta z bezpośrednim wtryskiem „Common Rail” drugiej generacji – z zastosowaniem całkowitej nowości: debiutuje nowa wersja wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Z tym dodatkowym zasilaniem, silnik 1.3 16v Multijet rozwija 90 KM (66 kW przy 4000 obr/min) mocy maksymalnej i posiada moment obrotowy 20,4 kGm (200 Nm przy 1750 obr/min).

To nie wszystko. Grande Punto wyposażone w jednostkę 1.3 Multijet o mocy 90 KM gwarantuje doskonałe osiągi: rozwija maksymalną prędkość 175 km/h i potrzebuje 11.9 sekund, by rozpędzić się od 0 do 100 km/h. Zużycie paliwa plasuje się wśród najlepszych w segmencie: 5.9 l/100 km w cyklu miejskim, 3.9 /100 km poza miastem i 4.6 /100 km w cyklu mieszanym.

Poza nowym typem turbosprężarki (w 1.3 Multijet o mocy 75 KM występuje turbosprężarka o stałej geometrii), silnik wyróżnia się też innymi nowościami. Zmieniony system spalania o zwiększonych przekrojach kanałów ssących i wydechowych, redukuje turbulencje w komorze spalania, zmieniając w konsekwencji jej geometrię i stopień sprężania z 18:1 do 17.6:1. System kontroli emisji przewiduje zawór EGR uaktywniany elektrycznie i sterowany bezpośrednio przez system kontroli silnika, wymiennik ciepła chłodzenia recyrkulowanych gazów wydechowych (EGR) i katalizator w pętli zamkniętej „close coupled”. Pozwala to na spełnienie norm emisji spalin EURO 4.

Równie doskonałe są osiągi jednostki 1.3 Multijet, która rozwija moc 75 KM (55 kW przy 4000 obr/min) i uzyskuje moment obrotowy 19,4 kGm (190 Nm przy 1750 obr/min). Grande Punto wyposażone w ten silnik osiąga prędkość maksymalną 165 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13.6 sekund i zajmuje jedno z najlepszych miejsc w segmencie w zakresie zużycia paliwa: 5.9 l/100 km w cyklu miejskim, 4.0 l/100 km w cyklu poza miejskim i 4.7 l/100 km w cyklu mieszanym.

Tutaj kończą się różnice miedzy dwoma wersjami 75 i 90 KM. Obie mają tę samą konstrukcję. „4 cylindry w układzie rzędowym” o pojemności 1248 cm³, średnicę cylindra 69,6 mm i „wydłużony” skok tłoka 82 mm. Jednostki posiadają cztery zawory na cylinder uruchamiane bezpośrednio przez podwójny wałek rozrządu za pomocą zestawu dźwigni z rolką. To nie wszystko. Silnik 1.3 Multijet 16v to prawdziwy majstersztyk technologii w miniaturze: „razem ze wszystkimi akcesoriami waży zaledwie 130 kg; posiada małe wymiary, długość poniżej 50 centymetrów i wysokość 65; a rozmieszczenie komponentów zostało opracowane z myślą o jak najmniejszych gabarytach.

Jednostka ta, zaprojektowana według kryteriów maksymalnej racjonalności, sprawności i niezawodności, może zapewnić doskonałe osiągi i jest praktycznie „niezniszczalna”: jej żywotność zaplanowano na 250.000 km bez jakiejkolwiek obsługi komponentów mechanicznych. Co więcej, odstępy między wymianami oleju wydłużają się z 20 do 30.000 km (1.3 Multijet 16v stosuje olej o niskiej lepkości – „fuel economy” – nieszkodliwy dla środowiska).

Nowy silnik, kompaktowy i zaawansowany technologicznie, ma także misję ekologiczną, ponieważ spełnia limity emisji normy Euro 4 również bez filtra cząstek stałych (dostępny w opcji).

1.3 Multijet 16v (o mocy 75 lub 90 KM) stanowi prawdziwy skok technologiczny, który dla klienta przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i mniejszy poziom emisji. Ale pamiętać tez należy o niskim poziomie hałasu (dzięki „wielokrotnym wtryskom”); większym komforcie (mniej wibracji); przyjemnej i łatwej jeździe (dzięki progresywnemu momentowi obrotowemu, co z kolei gwarantuje lepszą kontrolę spalania); elastyczności i dynamice Diesla, który coraz bardziej przypomina silniki benzynowe ze względu na szeroki zasięg obrotów (na przykład, nie występuje już „odcięcie” paliwa nieco powyżej 4000 obr/min); właściwościach ekologicznych umożliwiających poprawę podstawowej zalety Diesla w dziedzinie ekologii (zużycie paliwa) przy redukcji do minimum jego głównej wady (emisja cząstek stałych).

1.9 Multijet o mocy 130 KM
Posiada „4 cylindry w układzie rzędowym” – dwa zawory na cylinder – o średnicy 82 milimetrów i skoku tłoka 90,4 mm, osiąga moc 130 KM (96 kW) przy 4.000 obr/min i moment obrotowy 28,5 kGm (280 Nm) przy 2000 obr/min. Jednostka była przedmiotem licznych przeróbek technicznych mających na celu zwiększenie osiągów, momentu obrotowego silnika przy niskich obrotach oraz redukcję poziomu hałasu i wibracji. Jak widać na przykładzie systemu „Common Rail”, który przewiduje dwa typy automatycznej kontroli kalibracji i wyrównoważenia wtryskiwanego paliwa, co korzystnie wpływa na komfort akustyczny i poziom wibracji.

Ponadto, zwiększenie mocy silnika następuje za pomocą turbosprężarki Garrett VGT 17 o zmiennej geometrii kontrolowanej elektronicznie, która zwiększa rozwijaną moc dostarczając bardzo wysokie moment również na małych obrotach. Wystarczy pomyśleć, że między 1750 a 3250 obr/min, mamy do dyspozycji 90% maksymalnego momentu obrotowego. Dane te przekładają się na olbrzymią przyjemność jazdy i doskonałe osiągi.

Grande Punto Sport wyposażone w silnik 1.9 Multijet o mocy 130 KM osiąga maksymalną prędkość 200 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 9,5 sekund. Przy tych błyskotliwych osiągach zużycie paliwa pozostaje bardzo niskie: 7,6 l/100 km w cyklu miejskim, 4,6 l/100 km poza miastem i 5,7 l/100 km w cyklu mieszanym. Podobnie jak 1.3 Multijet, również jednostka 1.9 Multijet zamontowana w Grande Punto spełnia normę Euro 4 i oferuje filtr cząstek stałych (DPF), system „for life”, który wyłapuje drobne cząstki stałe i nie wymaga stosowania dodatków regeneracyjnych.

CZYTAJ DALEJ  Dwie dekady Renault w Polsce

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *