Fiat Freemont AWD

Już samym wyglądem Fiat Freemont napawa poczuciem nieograniczonej swobody i stwarza przekonanie, że potrafi stawić czoła każdej sytuacji jakie mogą się pojawić w codziennym życiu. Nowa wersja z napędem na 4 koła AWD (All-Wheel Drive) akcentuje jeszcze wyraźniej wszechstronność crossovera łączącego osobowość SUVa z łatwością prowadzenia samochodu typu kombi i siedmioosobowym wnętrzem typowym dla vanów. Fiat Freemont AWD z napędem na cztery koła może być wyposażony w 170-konny silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet II lub benzynowy 3.6 V-6 o mocy 280 KM −  oba współpracujące z nową, sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Jest to zaawansowany technologicznie i w pełni zautomatyzowany zespół napędowy, który pozwala bezpiecznie poruszać się samochodem nawet w warunkach uznawanych za ekstremalne.  Nowa wersja AWD ma szansę dotrzeć do szerszego grona Klientów a tym samym zwiększyć sprzedaż tego modelu na rynku Polskim na którym samochody z napędem na 4 koła cieszą się niesłabnącą popularnością. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy ten pierwszy Fiat produkowany w partnerstwie z amerykańską Chrysler Group zgromadził ponad 25.000 zamówień, stając się bestsellerem w kategorii  pojazdów 7-miejscowych na rynku włoskim. W Polsce od czerwca roku 2011 sprzedano 112 samochodów z napędem na przednią oś.

Napęd AWD: większe bezpieczeństwo we wszystkich warunkach jazdy
Fiat Freemont AWD posiada aktywny system napędu na cztery koła typu ‘on demand’ (w miarę potrzeby) sterowany elektronicznie, który w oparciu o wskazania układu czujników ocenia stopień przyczepności kół i decyduje o stopniu rozdziału mocy na oś tylną. System ten działa w sytuacjach obniżonej przyczepności  (błoto, śnieg, lód, itp.) zapewniając maksimum trakcji bez względu na podłoże. W przypadku jazdy na asfalcie działanie AWD generuje dodatkową przyczepność, zwiększając  bezpieczeństwa jazdy na łukach (zakrętach).
Modulacja dostarczanego momentu obrotowego odbywa się przy pomocy elektronicznego sprzęgła osiowego ECC, które działa bardziej elastycznie i dokładniej niż sprzęgło wiskotyczne (lepkościowe) lub układ Torsen®, współpracuje ponadto z systemami stabilizacji toru jazdy ESP i kontroli trakcji.  Pracując z założenia w trybie ‘on demand’ system AWD Fiata Freemont nie powoduje nadmiernego zużycia paliwa.  

Silniki 2.0 MultiJet II oraz benzynowy 3.6 V-6
i sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów
Fiat Freemont AWD napędzany jest turbodoładowanym 170-konnym silnikiem wysokoprężnym 2.0 MultiJet II o zmiennej geometrii łopatek turbiny lub 280-konnym silnikiem benzynowym Pentastar 3.6 produkcji Chrysler Group. Silniki te współpracują z nową, sześciostopniową przekładnią automatyczną, która charakteryzuje się doskonałymi osiągami oraz kulturą pracy zapewniając najwyższy komfort podróżowania i dynamikę jazdy.

25.000 zamówień w ciągu 6 miesięcy:  bestseller w kategorii 7-miejscowych crossoverów na rynku włoskim
Nowa wersja AWD ma szansę pomnożenia dotychczasowego sukcesu sprzedaży. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy ten pierwszy Fiat produkowany w partnerstwie z amerykańskim koncernem Chrysler Group zgromadził ponad 25.000 zamówień, stając się bestsellerem w kategorii pojazdów 7-miejscowych na rynku Italii.
Freemont AWD  przyciąga także nowych  Klientów, w tym takich, którzy na nowo poznają markę Fiat. Wynik ten potwierdzają wstępne badania poziomu satysfakcji konsumenckiej, które wykazują, iż jest on najwyższy od czasu premiery Fiata 500 (dot. rynku włoskiego).

AWD − All-Wheel Drive  

  • Elektroniczne sprzęgło osiowe EEC: elastyczność i precyzja działania w każdej sytuacji drogowej.
  • Aktywne bezpieczeństwo na podłożu o niskiej przyczepności dzięki współpracy z ESP.
  • Doskonale osiągi, oszczędność paliwa i komfort prowadzenia zaletami 6-stopniowej automatycznej skrzyni biegów.

Fiat Freemont AWD to samochód z napędem na cztery koła, wyposażony w 170-konny silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet II lub benzynowy 3.6 V-6 o mocy 280 KM − oba współpracujące z nową, sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Jest to zaawansowany technologicznie i w pełni zautomatyzowany zespół napędowy, który pozwala bezpiecznie poruszać się samochodem nawet w warunkach uznawanych za ekstremalne. Freemont AWD zapewnia trakcję i optymalną pracę napędu w dowolnych warunkach przy zachowaniu najwyższego komfortu jazdy.  

Aktywny system napędu na cztery koła AWD typu ‘on demand’ (w miarę potrzeba) sterowany jest elektronicznie i w oparciu o wskazania układu czujników przyczepności kół decyduje o stopniu rozdziału mocy na oś tylną. System ten działa w sytuacjach obniżonej przyczepności  (błoto, śnieg, lód, itp.) zapewniając maksimum trakcji bez względu na podłoże. W przypadku jazdy na asfalcie działanie AWD generuje dodatkową przyczepność, zwiększając  bezpieczeństwa jazdy na łukach.
Modulacja dostarczanego momentu obrotowego odbywa sie przy pomocy elektronicznego sprzęgła ECC, które działa bardziej elastycznie i dokładniej niż sprzęgło wiskotyczne (lepkościowe) lub układ Torsen®. Pracując z założenia w trybie ‘on demand’ system AWD Fiata Freemont nie powoduje nadmiernego zużycia paliwa.


Moduł sterujący (ECU) napędu AWD współpracuje ponadto z systemami stabilizacji toru jazdy ESP oraz kontroli trakcji, której jednakże nie zastępuje, ponieważ działa tylko w przypadku zmian przyczepności kół osi przedniej i tylnej (przykładowo, gdy koła przednie natrafią na lód a tylne są wciąż na suchym asfalcie albo podczas stromych podjazdów). Na różnice  trakcji po obu stronach samochodu reaguje natomiast system stabilizacji toru jazdy ESP.

Automatyczne działanie w każdej sytuacji i na każdej nawierzchni
System napędu Freemont AWD nie wymaga ręcznego sterowania i w normalnych warunkach jazdy pozostaje pasywny, przenosząc napęd tylko na koła przednie.  Działanie systemu AWD polega na optymalizowaniu trakcji i własności jezdnych z zastosowaniem:  

Reakcji prewencyjnej: system nie ‘wyczuwa’ jeszcze poślizgu kół lecz analizuje sposób operowania pedałem przyspieszenia w danych warunkach. Jeżeli kierowca zwiększa nagle zapotrzebowanie na moc napędu, system AWD włącza się automatycznie i przesyła zwiększony moment na oś tylną − zapobiegając w ten sposób poślizgowi kół przednich poprzez rozłożenie mocy na cztery napędzane koła.  

Kontroli poślizgu:
system wykorzystuje czujniki prędkości obrotowej kół dla odpowiedniego doboru dostarczanej mocy. W razie poślizgu kół przednich moduł ECU aktywuje sprzęgło osiowe EEC inicjując dopływ mocy na oś tylną. Podczas ruszania z miejsca w sytuacji, gdy koła przednie znajdują się na lodzie (lub nawierzchni o niskiej przyczepności) a tylne na podłożu suchym, system AWD kieruje więcej mocy na oś tylną redukując tym samym możliwość „buksowania” kół. Moc przekazywana na oś tylną modulowana jest także w razie utraty trakcji przy stałej prędkości jazdy. I tak na przykład, w przypadku aquaplaningu lub wjechania w głęboką kałużę wodną system zmniejsza ilość mocy na tylnych kołach zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem.

Kontroli własności jezdnych przy umiarkowanych prędkościach:  system AWD wspomaga także dynamikę jazdy poprzez odpowiednie dozowanie mocy przekazywanej na oś tylną w zakresie 40-105 km/h na łukach i podczas przyspieszania. Pozwala to poprawić kierowalność i zbliżyć charakterystykę jezdną do neutralnej. Daje się w tym przypadku  zauważyć wyższość elektronicznie sterowanego sprzęgła osiowego ECC nad sprzęgłem wiskotycznym, które przekazuje moc na koła tylne tylko w efekcie wykrycia określonej różnicy prędkości obrotowej kół osi przedniej i tylnej.
Zapobiegania poślizgowi kół na łukach przy niskich prędkościach: wykrywając nadmierny kąt skrętu przednich kół, współpracujący z systemem ESP moduł ECU napędu AWD powoduje ograniczenie mocy przekazywanej na oś tylną celem zapobieżenia poślizgowi jej kół.  

Osiągi i komfort

Optymalne wyważenie osiągów i przyjemności prowadzenia przy oszczędnym zużyciu paliwa zapewnia 170-konny silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet  II, rozwijający moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1750-2500 obr/min. Jednostka ta wykazuje niespotykaną elastyczność w warunkach normalnego użytkowania (1500-3000 obr/min), ponieważ oddawany moment nie spada nigdy poniżej 300 Nm, pozwalając unikać niepożądanej redukcji biegów. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h pojazdu w tej wersji silnikowej wynosi 11,1 sekundy, a osiągana prędkość maksymalna 184 km/h.
Również do wyjątkowych należą osiągi silnika benzynowego 3.6 V-6, który dostępny jest tylko w wersji z napędem na 4 koła. Jednostka ta wytwarza moc 280 KM (206 kW) przy 6350 obr/min i moment obrotowy 342 Nm przy 4350 obr/min. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h tej wersji wynosi zaledwie 8,4 sekundy a prędkość maksymalna 206 km/h.


Oba te silniki współpracują z nową, sześciostopniową przekładnią automatyczną, która charakteryzuje się doskonałymi osiągami oraz precyzją i kulturą pracy zapewniając najwyższy komfort podróżowania i dynamikę jazdy.

Wyposażony w nową skrzynię biegów Freemont AWD prowadzi się płynniej i przyjemniej z uwagi na niewielkie zmiany prędkości obrotowej silnika w trakcie zmiany przełożeń. I tak na przykład, wciśnięcie do końca pedału „gazu” (tzw. kick-down) powoduje szybszą redukcję biegów aby uzyskać maksimum przyspieszenia i ułatwić manewr wyprzedzania. Sześciostopniowa skrzynia przekładniowa umożliwia pracę silnika w najkorzystniejszym zakresie obrotów, obniżając  w ten sposób emisję spalin i zużycie paliwa. Precyzyjne ‘zarządzanie’ momentem obrotowym jest gwarancją doskonałych osiągów w każdej sytuacji drogowej.


Konstrukcja nowej automatycznej skrzyni biegów umożliwia ponadto obniżenie obrotów silnika, a więc i wyższy komfort akustyczny podczas jazdy autostradowej.  Przełożenia można także zmieniać ręcznie w trybie sekwencyjnym „Autostick”.

Fiat Freemont:  ‘Samochód jedyny w swoim rodzaju’

  • Maksymalna funkcjonalność  w stylu crossover
  • Modelowa obszerność wnętrza i komfort użytkowania
  • Nowoczesne jednostki napędowe
  • Niespotykana przyjemność prowadzenia
  • Bezpieczeństwo najwyższej klasy
  • Wyposażenie (na rynku polskim)

Już samym wyglądem Fiat Freemont napawa poczuciem nieograniczonej swobody i stwarza przekonanie, że potrafi stawić czoła każdej sytuacji życia na co dzień. Jako udana  kombinacja szeroko pojętej funkcjonalności z właściwym sobie oryginalnym stylem, Fiat Freemont wychodzi naprzeciw rozlicznym  potrzebom współczesnych rodzin oraz osób, poszukujących obszernego, komfortowego i wszechstronnego pojazdu, który poradzi sobie z tempem codziennego życia lecz także z wyjazdem na wakacje czy weekendowy wypoczynek. Mówiąc lapidarnie, Fiat Freemont to ‘Samochód jedyny w sowim rodzaju’. To także hasło kampanii reklamowej, które aż tak zwięźle ujmuje uniwersalny charakter tego auta, łączącego osobowość SUVa z łatwością prowadzenia samochodu typu kombi i siedmioosobową kabiną pasażerką typowego MPV.

Wymiary nadwozia (długość 489, szerokość 188 i wysokość 169 cm) przy pokaźnym, 289-centymetrowym rozstawie osi zwiastują ogrom przestrzeni wnętrza. Charakterystyczny design pojazdu wyróżnia się  muskulaturą przodu karoserii w połączeniu z potężnym profilem i  tylnymi światłami w technice LED. Wnętrze utrzymano w stylu  modernistycznym, z szerokim udziałem materiałów miękkich w dotyku. Uwagę zwraca urozmaicona chromowanymi akcentami,  rozbudowana tablica przyrządów, nowy zestaw wskaźników, zaskakująca funkcjonalnością konsola centralna oraz innowacyjny system infotainment z 4,3- lub 8,4-calowym wyświetlaczem dotykowym. Ekran ten pozwala sterować ustawieniami temperatur trójstrefowej klimatyzacji oraz systemem audio samochodu, w skład której wchodzi radioodtwarzacz CD/MP3, przyłącza  USB i AUX oraz moduł bezprzewodowej łączności telefonii komórkowej Bluetooth®.

Przestrzeń i komfort

Fiat Freemont wyróżnia się obszernością, komfortem i funkcjonalnością wnętrza, które mieści pełnowymiarowy trzeci rząd siedzeń, do których dostęp ułatwiają otwierane pod kątem 900 tylne drzwi nadwozia oraz łatwy w obsłudze system przesuwania siedzeń środkowych. Jednym praktycznie ruchem ręki trzeci rząd siedzeń chowa się całkowicie w podłodze, tworząc kabinę pięciomiejscową z płaską i szeroką podłogą ładunkową. Złożyć można także drugi rząd siedzeń i fotel przedniego pasażera na łączną liczbę 32 wariantów konfiguracji wnętrza. Rząd drugi usytuowany jest nieco ponad pierwszym, a trzeci jeszcze wyżej, zapewniając amfiteatralny komfort wizualny dla wszystkich pasażerów. Siedzenia rzędu drugiego posiadają siedziska podwyższające (w granicach 102 mm) dla dzieci (child booster seats) pozwalające zachować należytą pozycję małego pasażera przy zapiętych pasach bezpieczeństwa. Także i dlatego Fiat Freemont może być przykładem „samochodu idealnego dla rodziny”.


Do ‘pokładowych’ elementów wygody i komfortu należy wysoka pozycja siedzenia kierowcy, obszerne i ergonomiczne fotele, całe mnóstwo skrytek i schowków, pokaźna przestrzeń bagażowa z dwoma pojemnikami na drobniejsze przedmioty oraz płaska podłoga przedziału ładunkowego o maksymalnej pojemności 1461 litrów (na 10 dużych walizek). Na podróżne drobiazgi pasażerowie mają do dyspozycji 20 skrytek i schowków, których łączna wielkość równać się może z bagażnikiem samochodu miejskiego. Podłokietnik pomiędzy przednimi fotelami, obok głębokiego pojemnika, mieści także porty USB i AUX (dla iPoda) oraz gniazdko prądowe 12 V. Można więc słuchać nagrań z odtwarzacza MP3/4 i ukryć go przed niepowołanym okiem opuszczając samochód. Pod siedziskiem przedniego pasażera znajduje sie wygodny i łatwo-dostępny pojemnik (np. na damską torbę), przed drugim rzędem siedzeń dostępne są również większe komory podłogowe na niezbędne w podróży bagaże i drobiazgi.

Jednostki napędowe
Gama modelowa samochodów Fiat Freemont obejmuje wersje z napędem na koła przednie (nowoczesny turbodoładowany silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet II ze zmienną geometrią łopatek turbiny o mocy 140 lub 170 KM i manualną skrzynią biegów) oraz wersje z napędem na cztery koła AWD z silnikami 2.0 MultiJet  II o mocy 170 KM lub 280-konnym benzynowym 3.6 V-6 i sześciostopniową przekładnią automatyczną, która zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia. Oprócz 3.6-litrowego silnika z rodziny Pentastar Chrysler Group, wszystkie inne jednostki napędowe są dziełem Fiat Powertrain/Fiat Group Automobiles.

Oba silniki wysokoprężne charakteryzują się optymalnym wyważeniem osiągów i przyjemności prowadzenia przy oszczędnym zużyciu paliwa. Dobrą  dynamikę jazdy gwarantuje rozwijany moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1750-2500 obr/min (do 2000 obr/min dla silnika 140-konnego)  Są one ponadto przykładem niespotykanej elastyczności w warunkach normalnego użytkowania (1500-3000 obr/min), gdy oddawany moment nie spada nigdy poniżej 300 Nm, pozwalając unikać niepożądanej redukcji biegów. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h pojazdu w wersji napędu na koła przednie FWD o mocy 170 KM wynosi 11,1 sekundy, a osiągana prędkość maksymalna 195 km/h (niemal tyle samo, jak w przypadku wersji AWD) oraz 12.3 sekundy i 180 km/h w wersji FWD o mocy 140 KM.  
Również do wyjątkowych należą osiągi silnika benzynowego 3.6 V-6, który dostępny jest tylko w wersji modelowej Freemont AWD. Jednostka ta wytwarza moc 280 KM (206 kW) przy 6350 obr/min i moment obrotowy 342 Nm przy 4350 obr/min. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h tej wersji silnikowej wynosi zaledwie 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna 206 km/h.

Satysfakcja kierowcy
Zasługą konstruktorów firmy Fiat jest również optymalizacja osiągów dynamicznych pojazdu. Układ kierowniczy został zmodernizowany pod kątem bardziej bezpośredniej i precyzyjnej kalibracji zgodnie z oczekiwaniami europejskiej klienteli. Lepszą dynamikę i wyższy komfort jazdy zapewnia zmodyfikowane zawieszenie, dostosowane do przeciętnego standardu dróg Europy. Wprowadzone zmiany objęły m.in. wzmocnienie tulei oraz poprawę geometrii przedniego zawieszenia celem ograniczenia przechyłów nadwozia oraz dostosowania twardości sprężyn i amortyzatorów do europejskich standardów komfortu i prowadzenia. W konsekwencji zastosowania lepszych materiałów izolacyjnych oraz zmniejszenia drgań zespołu napędowego, wzrósł także komfort akustyczny we wnętrzu samochodu.

Bezpieczeństwo
Jak wykazuje pięciogwiazdkowa klasyfikacja bezpieczeństwa EuroNCAP, Fiat Freemont należy w tych kategoriach do ścisłej czołówki pojazdów oferowanych w Europie. Pięć gwiazdek to ocena najwyższa, jaką to niezależny instytut badań przyznaje w wyniku testów bezpieczeństwa począwszy od roku 1997. Klasyfikacja Fiata Freemont jest tym cenniejsza, iż od roku 2009 EuroNCAP przyjęło nowy system oceny obejmujący cztery kryteria: zabezpieczenie pasażerów dorosłych, zabezpieczenie dzieci i zabezpieczenie pieszych oraz nowość −  wyposażenie bezpieczeństwa. Ocenie poddawane jest także obecność i jakość elementów zapobiegających obrażeniom oraz łagodzących skutki wypadków, m.in. sygnalizacji niezapiętych pasów, systemu stabilizacji toru jazdy ESP czy ograniczników prędkości. Uzyskanie klasyfikacji pięciogwiazdkowej EuroNCAP staje sie z roku na roku coraz bardziej skomplikowane (2009, 2010-2011, 2012).

Seryjne wyposażenie bezpieczeństwa wszystkich wersji modelowych Fiata Freemont obejmuje 6 poduszek powietrznych oraz systemy: przeciwblokowania kół ABS łącznie ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BA, elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP ze wspomaganiem ruszania na wzniesieniu oraz zapobiegania wywróceniu się pojazdu ERM. Do standardu należą także siedziska podwyższające dla dzieci (child booster seats) zapewniające poprawną pozycję małego pasażera przy zapiętym pasie bezpieczeństwa oraz tempomat ułatwiający kontrolę prędkości jazdy. System ERM korzysta z danych zbieranych przez czujniki ESP aby zapobiegać zagrożeniu „wywrotki” poprzez selektywne przyhamowanie kół i przymknięcie przepustnicy silnika. Freemont posiada także inteligentny system stabilizacji  holowanej przyczepy TSC, który wykrywając zjawisko jej „zarzucania” powoduje odpowiednie przyhamowanie kół i umożliwia przywrócenie kontroli nad torem ruchu przyczepy. Kierowca może więc czuć sie pewnie i bezpiecznie także podczas transportu większych ładunków.

Gama modelowa

Aby ułatwić klientom dokonanie odpowiedniego wyboru, gama modelowa Fiata Freemont, obejmująca dotąd dwa poziomy wyposażenia −  Freemont i Urban została wzbogacona o trzeci Lounge, a każdy z nich ukierunkowany jest na spełnienie określonych potrzeb. Podstawowa wersja Freemont posiada bogate wyposażenie standardowe: 7 miejsc, automatyczną klimatyzację trójstrefową, radioodtwarzacz CD/MP3 z ekranem dotykowym o przekątnej 4,3 cala, komputer podróżny, przyciski sterowania audio na kierownicy, 17-calowe felgi z lekkiego stopu, lampy przeciwmgielne, tempomat, system kontroli ciśnienia w ogumieniu TPMS, system bezkluczykowego dostępu Keyless Entry/Go, siedziska podwyższające dla dzieci oraz alarm przeciwkradzieżowy.


Wersja Freemont Urban ma wyposażenie rozszerzone pod względem komfortu i funkcjonalności w warunkach wielkich metropolii: ekran dotykowy o przekątnej 8,4 cala, bezprzewodowe łącze dla telefonii komórkowej Bluetooth, czujnik zmierzchowy oświetlenia zewnętrznego, kierownice i uchwyt selektora skrzyni biegów z obszyciem skórzanym, czujniki parkowania tyłem, relingi dachowe, elektrycznie ustawiany fotel kierowcy (6 pozycji i 4-stopniowa regulacja podparcia lędźwiowego), elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, elektrochromatyczne wsteczne lusterko wewnętrzne oraz przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia.


Ponad wyposażenie obu tych wersji nabywca Fiata Freemont Lounge otrzymuje dodatkowo: 19-calowe satynowe felgi z lekkiego stopu,  chromowane klamki zewnętrzne drzwi i relingi dachowe, a we wnętrzu tapicerkę ze szlachetnej skóry. Do standardowego wyposażenia wersji Freemont Lounge należy także system nawigacji satelitarnej z 8,4-calowym ekranem dotykowym, mapami, odtwarzaczem DVD i gniazdem na kartę pamięci SD, kamera cofania (na ekranie nawigacji) oraz system nagłaśniający marki Alpine ze wzmacniaczem o mocy 368 W, sześcioma głośnikami klasy Premium i subwooferem.

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3211

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *