Fiat Fiorino – silniki

To również zasługa ich zawieszeń oraz znakomitych silników – dostarczających progresywnie moment obrotowy, a także przyjaznych dla środowiska i odznaczających się niskimi kosztami eksploatacji (zużycie paliwa i obsługa).

Maksymalny komfort jazdy auto zawdzięcza sprawdzonemu i niezawodnemu układowi zawieszeń: Mc Pherson z przodu, belka skrętna z tyłu. To rozwiązanie – w połączeniu z oponami 14″ i 15″ – sprzyja optymalnej dynamice, doskonałej przyczepności do drogi oraz szybkości reakcji, a także precyzyjnej jeździe w każdych warunkach obciążenia.

Jednostka 1.3 16v Multijet o mocy 75 KM
W nowym Fiorino nie mogło oczywiście zabraknąć silnika 1.3 16v Multijet –  najmniejszego i najbardziej zaawansowanego diesla z bezpośrednim wtryskiem Common Rail drugiej generacji, produkowanego przez FPT – Fiat Powertrain Technologies w polskim zakładzie w Bielsku-Białej.

W połączeniu z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub z automatyczną  skrzynią biegów z 6 przełożeniami, turbodiesel osiąga aż 75 KM (55 kW przy 4000 obr./min.) mocy maksymalnej oraz moment obrotowy 19,4 kgm (190 Nm przy 1750 obr./min.), gwarantując wyśmienite osiągi oraz najlepsze zużycie paliwa w segmencie. Na przykład, prędkość maksymalna auta wynosi 157 km/h, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km, co przekłada się na tysiąc kilometrów zasięgu przy pełnym zbiorniku paliwa o pojemności 45 litrów.

1.3 Multijet 16v to silnik o „4 cylindrach w rzędzie”, pojemności 1248 cm³ i średnicy cylindrów 69,6 mm oraz „długim” skoku tłoka 82 mm. Na każdy cylinder przypadają cztery zawory napędzane bezpośrednio przez podwójny wałek rozrządu w głowicy za pomocą zespołu dźwigni zaworów palcowych z rolką. Jednostka 1.3 Multijet 16v to prawdziwy majstersztyk technologii w miniaturze: wyposażona we wszystkie swoje akcesoria waży jedynie 130 kg. Silnik ma małe wymiary (długość poniżej 50 cm i wysokość 65 cm) oraz układ komponentów opracowany z myślą o tym, by zajmowały jak najmniej miejsca.

Zaprojektowany według kryteriów maksymalnej racjonalności, sprawności i niezawodności, silnik ten zapewnia doskonałe osiągi i jest praktycznie niezniszczalny (for life). Co więcej, odstępy między wymianami oleju wynoszą 30 000 km lub 24 miesiące (w 1.3 Multijet 16v stosuje  się olej o niskiej lepkości – a zatem „fuel economy” – i przyjazny dla środowiska).

Kompaktowy i zaawansowany technologicznie silnik 1.3 16v Multijet jest więc również ekologiczny. Spełnia limity emisji normy Euro 4: zawartość CO2 w spalinach wynosi zaledwie 119 g/km. System kontroli emisji przewiduje zawór EGR sterowany elektrycznie bezpośrednio przez system kontroli silnika, wymiennik ciepła chłodzenia spalin recyrkulowanych oraz katalizator.

W pierwszych miesiącach 2008 roku dostępny będzie również filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), system „for life”, który wyłapuje cząstki węgla i nie wymaga stosowania dodatków regeneracyjnych.

Silnik 1.3 Multijet 16v o mocy 75 KM, stanowi zatem prawdziwy przełom technologiczny, który dla użytkownika przekłada się na redukcję zużycia paliwa oraz emisji spalin. Sekretem turbodiesela jest system Multijet Common Rail drugiej generacji. Jest to najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie do kontrolowania wysokich ciśnień wtrysku (aż do 1600 bar), niezależnie od obrotów silnika oraz ilości wtryskiwanego paliwa. Kompresja nie jest związana tylko z obrotami silnika, lecz z różnymi parametrami sygnalizowanymi centralce poprzez specjalne czujniki (temperatura powietrza i paliwa, obroty silnika, pozycja pedału gazu, hamulca i sprzęgła, prędkość pojazdu, ciśnienie powietrza i paliwa).

Elementem kluczowym tego systemu jest centralka elektroniczna, która może zlecać wykonanie serii wtrysków również w bardzo krótkich odstępach czasowych (stąd termin „Multijet”). Podczas każdego cyklu pracy silnika może być aż pięć wtrysków, zamiast tradycyjnych dwóch. Ilość wtryskiwanego oleju napędowego do cylindra pozostaje taka sama, lecz jest dzielona na więcej części, co pozwala na uzyskanie bardziej stopniowego spalania. To gwarantuje „miękkie” funkcjonowanie we wszystkich warunkach, olbrzymią elastyczność jazdy oraz szybką reakcję, co sprawia, że silniki te są coraz bardziej podobne do jednostek benzynowych. Do innych zalet tej jednostki należą cichsza praca podczas funkcjonowania, redukcja emisji zanieczyszczeń oraz podniesienie osiągów, którym towarzyszy lepsza praca silnika, jeszcze bardziej poprawiająca płynność jazdy samochodem.

Silnik 1.4 8v o mocy 73 KM
Silnik o pojemności 1360 cm³ ma „4 cylindry w rzędzie”, średnicę cylindrów 75 mm i skok tłoka 77 mm (na każdy cylinder przypadają 2 zawory napędzane bezpośrednio przez wałek rozrządu w głowicy). Jednostka ta została opracowana ze szczególną dbałością o osiągi i zużycie paliwa, czego przykładem jest moc 73 KM (54 kW) przy 5200 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 12 kgm (118 Nm) przy 2600 obr./min. A zatem, w połączeniu z mechaniczną 5-biegową skrzynią, silnik jest błyskotliwy (prędkość maksymalna wynosi 157 km/h), a jednocześnie oszczędny. W cyklu mieszanym zużywa 6,9 l/100km. Jednostka 1.4 o mocy 73 KM spełnia też wymagania normy Euro 4 i osiąga zawartość 164 g/km CO2 w spalinach.

Automatyczna skrzynia biegów Comfort-Matic
Dostępna z silnikiem 1.3 Multijet 16v, automatyczna skrzynia biegów Comfort-Matic umożliwia automatyczną kontrolę przekładni, zapewniając maksymalny komfort jazdy w ruchu miejskim. Za pomocą elektrohydraulicznego wspomagania skrzynia Comfort-Matic automatyzuje pracę sprzęgła oraz dźwigni zmiany biegów, zachowując wszystkie zalety sprzęgła suchego oraz mechanicznej skrzyni biegów (masy, solidność i niezawodność, niskie zużycie energii).

Do wyboru są dwa tryby funkcjonowania: półautomatyczny (manualny) i automatyczny.

Pierwszy najbardziej przypomina funkcjonowanie manualne i pozwala na włączanie biegów za pomocą joysticka umieszczonego w desce rozdzielczej. Ponieważ nie ma pedału sprzęgła, przełączanie następuje tylko poprzez przesunięcie dźwigni: do przodu (w stronę symbolu „+”), by przejść na wyższy bieg, do tyłu (w stronę symbolu „-„), aby zredukować bieg. Wystarczy zatem więc prosty impuls, aby przekładnia dokonała zmiany biegu w sposób precyzyjny i szybki.

Drugi tryb (automatyczny) umożliwia zmiany biegów w momencie maksymalnej sprawności silnika, a zatem wykorzystanie całej mocy oraz momentu obrotowego silnika 1.3 Multijet. W tym trybie system rozpoznaje ponadto nachylenie drogi i ustawia punkt zmiany biegu w taki sposób, by uzyskać zawsze optymalny kompromis między potrzebami kierowcy, warunkami terenowymi oraz sytuacją pojazdu (prędkość i obroty silnika).

Comfort-Matic posiada także inną zaletę w stosunku do manualnych i tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów: może „odczytywać” żądania kierowcy i dostosować się do jego stylu jazdy. W tym celu bada mapę pozycji pedału przyspieszenia i obroty silnika (interpretowane jako żądane osiągi). Aby zagwarantować bezpieczeństwo i zapobiegać niepożądanym zmianom biegów, w momencie otwarcia drzwi włącza luz, gdy silnik jest jeszcze uruchomiony. Ponadto, poprzez komunikaty wizualne i akustyczne, urządzenie sygnalizuje sytuacje awaryjne lub nieprawidłowe manewry, które mogłyby uszkodzić silnik albo skrzynię biegów.

Inżynierom zajmującym się silnikami udało się ustawić program sterowania zmianami biegów, który nie zmniejszając osiągów, a zatem przyjemności jazdy samochodem, pozwala na obniżenie zużycia paliwa. Nie mniej istotne jest to, że wszystkie te elementy technologiczne są oferowane po cenie wyraźnie niższej, niż w przypadku tradycyjnej skrzyni automatycznej.

Solidne i niezawodne zawieszenia
Układ zawieszeń zastosowany w nowym Fiorino przyczynia się do idealnego panowania nad ruchami samochodu, zapewniając zawsze stabilność, olbrzymią zdolność reakcji oraz precyzję układu kierowniczego niezależnie od warunków obciążenia i trasy.

Przednie zawieszenia są typu Mc Pherson z dolnymi wahaczami w kształcie trójkąta oraz drążkiem stabilizatora z aluminium (to rozwiązanie redukuje ciężar elementu, nie wpływając przy tym na osiągi). Ponadto, sprawdzone rozwiązanie zostało zmodyfikowane tak, by zoptymalizować wszystkie komponenty i parametry kinematyczne: sprężyny śrubowe niewspółosiowe, kalibracja amortyzatorów, sztywność łączników, tuleje i ograniczniki skoku, średnice i kształty drążków zapobiegających kołysaniom bocznym. Zastosowanie systemu zawieszeń niezależnych pozwala na rygorystyczne kontrolowanie geometrii i zapewnia doskonałe zachowanie na drodze, komfort jazdy oraz wyraźne zmniejszenie zużycia opon. Ponadto, nowa geometria z przodu umożliwiła zredukowanie średnicy skrętu (tylko 9,95 m).

Tylne zawieszenia są typu „belka skrętna”, która zapewnia dobre zachowanie dynamiczne pojazdu oraz obniżenie progu załadunkowego (tylko 53 cm od podłoża), nie wpływając na możliwość wykorzystania części ładunkowej.

Do doskonałego prowadzenia nowego Fiorino przyczyniają się również szerokie rozstawy kół: z przodu 1469 mm (1465 mm z pakietem opcji Adventure), a  z tyłu 1465 mm.

Należy podkreślić maksymalne dopuszczalne obciążenia osi: 900 kg przedniej osi i 950 kg tylnej.

Hydrauliczne wspomaganie kierownicy
Nowy Fiorino zapewnia hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Było ono przedmiotem specjalnych kalibracji, aby zapewnić większą precyzję jazdy i jednocześnie zagwarantować poziom siły działania na kierownicę odpowiedni do różnych warunków eksploatacji, szczególnie w mieście oraz podczas manewrów parkowania.

Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy jest zapewnione przez zespół pompy elektrycznej opracowany specjalnie dla nowego modelu i sterowany przy uwzględnieniu prędkości pojazdu oraz prędkości obrotu kierownicy. Wspomaganie kierownicy jest zatem niezależne od obrotów silnika. Oprócz przyjemności jazdy, która z tego wynika, system tego typu przyczynia się do redukcji zużycia paliwa.

Koła i opony
Opony nowego Fiorino Cargo zostały opracowane z myślą o uzyskaniu optymalnej równowagi między prowadzeniem, komfortem i stylem. Cała gama pojazdów została wyposażona w koła 14″ oraz opony 175/70R14 (185/65R15 są na zamówienie, w standardzie w pakiecie  „Adventure”).

CZYTAJ DALEJ  Jak wybrać najlepszy sklep z częściami samochodowymi?

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *