Dacia, marka należąca do Grupy Renault, jest prawdziwym czarnym koniem w świecie motoryzacji. Odnotowująca nieustanny wzrost w ciągu ostatnich 7 lat, Dacia stała się jednym z liczących się producentów na rynku motoryzacyjnym. Dzięki swym dobrze przemyślanym, bardzo przestronnym samochodom, Dacia może poszczycić się bezkonkurencyjnym stosunkiem ceny do parametrów użytkowych, przy zachowaniu najwyższego poziomu niezawodności. Marka Dacia jest dziś synonimem sukcesu.
Wprowadzony na rynek w kwietniu 2010 r. szósty z kolei model tej marki, terenowy Duster, osiągnął natychmiastowy sukces (do dziś na całym świecie sprzedanych zostało blisko 127 tys. egzemplarzy Dacii Duster). Jest to flagowy model doskonale odzwierciedlający sportowe wyzwania, jakie stawia sobie marka: zawody Trophée Andros z Alainem Prostem (dwukrotny tytuł wicemistrza), Rajd Aicha des Gazelles (2 i 3 miejsce w 2011 r.), a w najbliższej przyszłości Pikes Peak International Hill Climb.
To dowód sportowego zaangażowania tej przebojowej i ambitnej marki.
Dacia Duster No Limit jest wyjątkowym pojazdem o fenomenalnych osiągach. Auto zostało przygotowane specjalnie przez zespół ekspertów z Tork Engineering (projekt, produkcja, montaż i udoskonalenia) oraz Sodemo (silnik) przy współpracy zespołu Renault Sport Technologies, który przez cały okres projektu służyć będzie swym bogatym doświadczeniem w zakresie wyścigów samochodowych oraz dostarczy niektóre części.
Dacia Duster No Limit została zaprojektowana zgodnie z wymaganiami regulaminu technicznego dla kategorii Unlimited, w której będzie startowała: brak ograniczeń mocy i pojemności skokowej, pełna dowolność w zakresie masy pojazdu, doboru opon, układu przeniesienia napędu oraz aerodynamiki nadwozia.
Pod karoserią wykonaną ze zbrojonego włóknem szklanym tworzywa Dacia Duster No Limit skrywa szereg niemieszczących się w żadnej normie podzespołów o wyjątkowym stopniu zaawansowania:
Potężny silnik o mocy 850 KM:
Przygotowany specjalnie przez firmę Sodemo na bazie bloku silnikowego NISSAN VR 38 DETT
(V6 o pojemności 3,8 l) z Nissana GT-R, silnik Dacii Duster No Limit zapewnia maksymalne osiągi pojazdu pomimo wysokości, na jakiej odbywa się wyścig (wysokość n.p.m. na starcie/mecie:
2 860/4 300 m).
Nietypowa skrzynia biegów:
Silnik współpracuje z 6-przełożeniową, sekwencyjną skrzynią biegów firmy Sadev, specjalnie przystosowaną dla potrzeb optymalnego wykorzystania potężnej mocy silnika przy zachowaniu wysokiej precyzji i szybkości zmiany przełożeń.
Niezwykle starannie dopracowana aerodynamika:
Zastosowane w przypadku Dacii Duster No Limit rozwiązania w zakresie aerodynamiki są rzadko dopuszczane w regulaminach wyścigów. Były one przedmiotem specjalnej serii testów przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym.
Jean-Philippe Dayraut od dawna marzył o starcie w Pikes Peak za kierownicą wyjątkowego pojazdu. To on przekonał Dacię i specjalistów z Renault Sport Technologies do podjęcia tego wyzwania Wyścig górski Pikes Peak to zawody, w których skuteczność napędu odgrywa wyjątkowo dużą rolę i w których przyczepność zmienia się na kolejnych odcinkach trasy złożonej w 50% z nawierzchni asfaltowej i w 50% z szutru. Tylko zawodowi kierowcy mający duże doświadczenie zarówno w wyścigach torowych jak i w drifcie (na lodzie lub szutrze) mogą liczyć na zwycięstwo w tym wyścigu.
Jean-Philippe Dayraut, mający na swym koncie 6 tytułów Mistrza Francji w zawodach torowych (w klasie samochodów jednomiejscowych i Super Tourisme), as wyścigów na lodzie, trzykrotny zwycięzca i aktualny mistrz Trophée Andros, jest tutaj najbardziej odpowiednim kandydatem.
Dla kierowcy ujarzmienie takiego monstrum na górskiej, asfaltowo-szutrowej drodze w drifcie przy prędkości 200 km/h jest czymś, co może się ziścić tylko na Pikes Peak. Nie znam żadnej innej dyscypliny sportowej, w której taki bolid mógłby wystartować – powiedział Jean-Philippe Dayraut.
źródło: Renault
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.