To brzmi jak jeden z tym horrorów, którego wolelibyśmy nigdy nie przeżyć. Niestety, czasami również i układ wycieraczek może dotknąć usterka, która z pewnością będzie bardzo uciążliwa. Co robić w takiej sytuacji? Gdzie szukać przyczyny? Zapraszamy do naszego artykułu!
Awaria wycieraczek – i co dalej?
W przypadku awarii wycieraczek podczas trasy stajemy się bezradni. Szczególnie może to być uciążliwe podczas jazdy w deszczu lub w sytuacji, gdy uszkodzone wycieraczki zatrzymają się na wysokości naszego wzroku. Należy pamiętać, że próba przestawienia wycieraczek w inne położenie może jedynie doprowadzić do uszkodzenia ich mechanizmu lub samego napędu. W ekstremalnych przypadkach najskuteczniejsze może okazać się odkręcenie ramion wycieraczek i kontynuowanie jazdy bez nich.
Gdzie szukać przyczyny awarii wycieraczek?
Wbrew pozorom awaria wycieraczek może być powodowana przez wiele różnych usterek. Poszukiwania warto zacząć od bezpiecznika, który czasem bez konkretnej przyczyny może ulec przepaleniu, co doprowadzi do odcięcia prądu docierającego do silniczka wycieraczek. Kolejnymi elementami układanki są oczywiście: przełącznik wycieraczek, który znajduje się pod kierownicą, silniczek wycieraczek lub przewody, którymi cały układ jest połączony. Właśnie dlatego powinniśmy po kolei sprawdzać kolejne elementy i wykluczać ich uszkodzenie. Bardzo często niestety okazuje się, że powodem takiej awarii jest silnik wycieraczek. Jego wymiana wymaga nieco zdolności manualnych oraz prostych narzędzi. Mimo sporej ilości elementów do rozebrania to sama wymiana nie należy do zbyt skomplikowanych i jest możliwa do wykonania we własnym garażu.
Jak wymienić silniczek wycieraczek?
Całą operację należy zacząć od zlokalizowania tego elementu. Najczęściej silniczek wycieraczek zamontowany jest w okolicach podszybia. W niektórych przypadkach do jego wyjęcia potrzebne jest zdjęcie kilku osłon oraz elementów znajdujących się w jego sąsiedztwie. Po zlokalizowaniu silniczka powinniśmy określić, czy mamy do niego na tyle komfortowy dostęp, że obejdzie się bez rozbierania samochodu, czy też konieczne będzie jednak rozebranie podszybia.
Z pewnością musimy liczyć się z potrzebą rozebrania całego mechanizmu wycieraczek. Chodzi tutaj o metalowe elementy stanowiące swojego rodzaju przekładnię. W następnej kolejności powinniśmy przejść do uwolnienia samego silniczka wycieraczek. Po odkręceniu go od nadwozia naszego pojazdu musimy pamiętać o delikatnym odłączeniu go od zasilania oraz wyjęciu. Warto przy okazji sprawdzić jaki mógł być powód jego uszkodzenia. Być może w wyniku braku jakiejś osłony doszło do jego spalenia, a może zacierający się mechanizm wycieraczek spowodował jego przegrzanie… powodów awarii może być kilka i zawsze lepiej jest usunąć powód niż skutek.
Po sprawdzeniu pozostałych elementów układu możemy przejść do montażu nowego silniczka. Tutaj działamy w przeciwnej kolejności, w stosunku do demontażu całego układu.
Jak widać wymiana silniczka wycieraczek nie jest do końca prostym i oczywistym zadaniem. Sama awaria układu również okazuje się być bardzo uciążliwa i trudna do zdiagnozowania.
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.