Nowa Alfa Romeo 4C na pętli Nordschleife legendarnego Toru Wyścigowego Nürburgring. Data: 12 września 2013, chronometrażowy czas okrążenia: 8’04” – rekordowy wśród samochodów o mocy poniżej 250 KM i dorównujący wynikom samochodów wyścigowych o znacznie wyższej cenie i mocy. Za kierownicą Horst von Saurma – dziennikarz, kierowca wyczynowy i wielki znawca niemieckiego Toru.
Test przeprowadzony w „zielonym piekle” niemieckiego kompleksu wyścigowego jest jedną z licznych prób, jakim poddany został włoski supersamochód ze stajni Alfy Romeo w każdym zakątku świata: od ‐35°C w Szwecji do +40°C w Abu Dhabi; od pustynnej Arizony (USA) po zbocza Etny na Sycylii; od toru w Balocco (Vercelli), na którym od 1962 roku wszystkie Alfy Romeo były testowane i doskonalone, aż po Nürburgring.
Wykorzystywany od kilku już lat przez producentów z całego świata jako tor próbny, Nordschleife charakteryzuje się wyjątkową konfiguracją naprzemiennie wolnych i szybkich zakrętów oraz odcinków prostych o dużej różnicy wzniesień, a więc jest znakomitym „poligonem” oceny możliwości testowanych pojazdów.
Tak więc „zielone piekło” okazuje się idealnym miejscem do testowania osiągów Alfy Romeo 4C, prawdziwie bezkompromisowej „driving machine”, „dającej z siebie” wszystko na torze, gdzie prędkość, krótka droga hamowania oraz przyspieszenie poprzeczne to warunek uzyskania pierwszorzędnych czasów okrążeń.
Nowa Alfa Romeo 4C:
– przyspiesza od 0 do 100km/h w czasie zaledwie 4,5 sekundy,
– osiąga prędkość maksymalną 258 km/h oraz szczytowe wartości opóźnienia rzędu 1,2G i przyspieszenie boczne powyżej 1,1G.
Jest to zasługą optymalizacji rozkładu obciążeń: 40% na oś przednią i 60% na oś tylną oraz stosunku masy do mocy poniżej 4kg/KM – wartości charakteryzujących prawdziwie sportowy 'supercar’.
Doskonałe osiągi Alfy 4C to także efekt połączenia nowego silnika 1750 Turbo Petrol o mocy 240 KM z dwusprzęgłową skrzynią biegów najnowszej generacji Alfa TCT i zaawansowanym systemem Alfa D.N.A., wzbogaconym o nowy tryb „Race” selektora. Ten oparty na kadłubie aluminiowym, czterocylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa pod ciśnieniem 200 bar wyróżnia się szczytowymi w swojej kategorii wartościami momentu obrotowego i mocy – odpowiednio ponad 200Nm/l i 137KM/l oraz maksymalną mocą 240 KM (176 kW) przy 6000 obr/min. Maksymalny moment napędowy 350 Nm dostępny w zakresie 2100-4000 obr/min (80% momentu osiągane jest już przy 1800 obr/min) zapewnia wyjątkową wprost elastyczność i sportową charakterystykę osiągów nowego włoskiego supersamochodu.
Swój udział w osiągach uzyskanych przez Alfę Romeo 4C na Torze Nürburgring mają też specjalne wyczynowe opony Pirelli P Zero Trofeo z bardziej sportowej linii Pirelli P Zero. Rekord padł nie tylko na torze, ale również w trakcie prac rozwojowych opon. Niespełna rok wspólnej pracy wystarczył inżynierom z Bicocca oraz Alfy Romeo by tak, jak za czasów Alfy 159 triumfującej w F1 z Juan Manuelem Fangio za kierownicą, opracować najlepsze rozwiązania dla doskonałej przyczepności oraz precyzji prowadzenia samochodu. W ten sposób powstały opony „AR” P Zero dostępne w dwóch zestawach rozmiarowych 17″ i 18″ oraz 18″ i 19″ (przód/tył), zapewniających wyczynowe wprost: przyczepność, osiągi i precyzję kierowania.
Identycznymi zaletami cechuje się oferowana w rozmiarze 18″ przód i 19″ tył wersja „AR Racing”, nadająca się doskonale zarówno na tor wyścigowy, jak i do codziennej jazdy na drogach publicznych.
źródło: Fiat
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.