Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie będzie okazją do prezentacji kolejnego osiągnięcia firmy: jest to nowa studyjna wersja powstała na bazie niedawno wypuszczonego na rynek miejskiego modelu ADAM, skonstruowana z uwzględnieniem przepisów FIA odnoszących się do samochodów klasy R2. W tym roku planowane jest zakończenie prac nad modelem i uzyskanie jego homologacji. Poszerzając ofertę o ten najwyższej klasy pojazd, Opel stawia kolejny krok w realizacji swojej nowej strategii powrotu do sportu samochodowego. ADAM R2 ścigać się będzie już wkrótce na trasach całej Europy.
Modny, szykowny, zwracający uwagę: te okreslenia doskonale opisują ADAMa. Również w wersji rajdowej R2. Specjalne elementy nadwozia, takie jak spoilery na dachu i tylnej klapie pochodzące z linii produktowej OPC oraz przednie i tylne osłony podwozia, podkreślają czysto sportowy i wyczynowy charakter tego samochodu.
ADAM R2 napędzany jest silnikiem ECOTEC 16V o pojemności 1,6 litra ze zmiennymi fazami wałka rozrządu, o mocy około 185 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym około 190 Nm w trybie rajdowym. Samochód został wyposażony w sekwencyjną 5-biegową skrzynię biegów Sadev oraz samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wielotarczową. Regulowane zawieszenie, z możliwością ustawienia trybu do jazdy po nawierzchni asfaltowej lub szutrowej, gwarantuje maksymalną przyczepność i dynamikę prowadzenia.
Układ hamulcowy zaopatrzony w hydrauliczny hamulec ręczny typu „fly-off”, czterotłoczkowe zaciski Brembo oraz regulację ciśnienia zapewnia wyjątkową skuteczność hamowania.
Wnętrze R2 ma wszystkie cechy profesjonalnego samochodu rajdowego, a szereg detali uwzględniono już w specyfikacji, która ma zostać zatwierdzona w tym roku przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA). Wyposażenie samochodu obejmuje: gamę zintegrowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa; fotele sportowe SPARCO Competition kompatybilne z systemem bezpieczeństwa kierowcy HANS; kabinę z ciekłokrystalicznym sygnalizatorem zmiany biegów, lampką kontrolną i komputerem pokładowym MONIT; centralny panel sterowania, lampkę do czytania map oraz system gaśniczy.
Ultrakompaktowy R2 powstał na bazie nowego wariantu ADAM Cup. To pierwszy krok w realizacji nowego programu, w ramach którego Opel chce skupić się na promowaniu idei zawodów amatorskich w Europie w celu umożliwienia młodym, utalentowanym kierowcom osiągania sukcesów w tej dziedzinie sportu. W sezonie 2013 na trasy wyścigów w Niemczech i we Francji wyjedzie około 40 sztuk modelu ADAM Cup.
Zwycięzca „Junior Rally” (dla zawodników w wieku do 27 lat), rozgrywanego w Niemczech w ramach wspieranego przez markę Opel pucharu „ADAC Opel Rally Cup”, awansuje do klasy R2 i w kolejnym sezonie otrzyma szczególne wsparcie ze strony Opla i ADAC.
Opel ADAM Rally Cup: Dane techniczne
- Silnik: 1,6-l ECOTEC 16V, regulowany wał rozrządu, BOSCH moduł kontroli silnika Motorsport
- Moc wyjściowa: 185 KM (w przybliżeniu) przy 7750 obr/min
- Moment obrotowy: 190 Nm (w przybliżeniu) przy 6200 obr/min
- Skrzynia biegów: Sekwencyjna 5-biegowa skrzynia biegów Sadev, samoblokujący mechanizm różnicowy
- Zawieszenie: sportowe REIGER RACING, potrójna regulacja, kolumny McPhersona z mocowaniami Uniball, przystosowane do jazdy po drogach asfaltowych i szutrowych
- Układ kierowniczy: wspomaganie elektrohydrauliczne
- Felgi: aluminiowe EVO Corse, 6,5 x 16 cali (drogi asfaltowe), 6 x 15 (drogi szutrowe)
- Układ hamulcowy: hydrauliczny hamulec ręczny typu „fly-off” regulacja ciśnienia osi tylnej, czterotłoczkowe zaciski Brembo
- Tarcze hamulcowe: 310 mm wentylowane (asfalt, przód), 278 mm wentylowane (drogi szutrowe, przód), 264 mm (drogi asfaltowe i szutrowe, tył)
- Nadwozie: lekka konstrukcja, gama zintegrowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, osłona antynajazdowa na silnik i zbiornik paliwa;
- Wyposażenie wewnętrzne: fotele sportowe SPARCO Competition (kompatybilne z systemem HANS), elektryczna gaśnica, akumulator suchoładowany
- Wyposażenie zewnętrzne: elementy nadwozia OPC Line, uchwyty szybkomocujące na dachu i pokrywie bagażnika, pętle holownicze
- Elektronika: wyświetlacz Motorsport, ciekłokrystaliczny sygnalizator zmiany biegów, komputer pokładowy MONIT, centralny panel sterowania, lampka do czytania map
- Wymiary: Długość: 3698 mm, szerokość: 1720 mm, (regulowana) wysokość: 1442 mm (konfiguracja do jazdy po asfalcie), rozstaw osi: 2310 mm, waga: 1030 kg
źródło: General Motors
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.