35 lat tyskiego zakładu Fiat Auto Poland

/wówczas noszącego nazwę Zakładu nr 2 FSM/ – zjechały pierwsze samochody, były to oczywiście Fiaty 126p, model który szybko uzyskały przydomek „Malucha” a obecnie aspiruje już do miana samochodu kultowego.

W 1975 roku wyprodukowano ich w Tychach 11 512 szt. ale w 1976r było ich już 58 429 szt. a w 1980r osiągnięto liczbę 182 323 szt.


W 1991 roku uruchomiono w Tychach produkcję Fiata Cinquecento, a w roku 2000 – kolejny nowy model pojawił się na taśmie produkcyjnej – nowy Fiat Seicento. W międzyczasie, od roku 1996 w Tychach rozpoczęto montaż w systemie SKD modeli: Punto, Bravo/Brava, Marea, Ducato a nawet Iveco. Montaż tych modeli w systemie SKD zakończono w 2000r. Warto przypomnieć, że w latach 2000 – 2004 w Tychach produkowano również Fiaty Uno, Siena i Palio Weekend.

Najbardziej dynamiczny rozwój zakładu związany jest jednak z decyzją władz koncernu o ulokowaniu w Polsce produkcji nowego, bardzo popularnego modelu, którego starsza wersja od lat cieszył się powodzeniem na rynku – mowa oczywiście o modelu Panda, którego produkcję rozpoczęto w maju 2003r. Samochód od razu przypadł do gustu klientom i od razu zdobył prestiżowy tytuł „CAR OF THE YEAR 2004″. Do tej pory wyprodukowano ponad 1,8 mln tego popularnego i przebojowego modelu. Ale to nie koniec…. Widząc z jaką pasją pracownicy i kierownictwo zakładu realizuje zadania produkcyjne, władze koncernu postanawiają ulokować w Tychach produkcję kolejnego nowego modelu… nowego Fiata 500.

 

Dokładnie 50 lat po premierze bardzo popularnej 500-tki we Włoszech, która zmotoryzowała Włochów – w Tychach ruszyła seryjna produkcja tego jedynego w swoim rodzaju samochodu, po którego klienci na wszystkich rynkach ustawili się w kolejkach, a dziennikarze po raz kolejny ocenili najwyżej nowego Fiata 500, przyznając mu tytuł „CAR OF THE YEAR 2008″ To jedyny przypadek w historii tego konkursu, aby dwa samochody z tego samego zakładu zdobyły ten zaszczytny tytuł. Także koncern Ford postanowił ulokować tutaj produkcję swojego nowego modelu KA. Dzisiaj maksymalna zdolność produkcyjna tyskiego zakładu wynosi dziennie ok. 2 300 samochodów /co 33 sek. z linii produkcyjnych może zjeżdżać nowy samochód/. A „w kolejce”  do uruchomienia produkcji od wiosny 2011 stoi kolejny nowy model samochodu – nowa Lancia Ypsilon. Zakład realizując bieżące zadania produkcyjne jednocześnie przygotowuje uruchomienie produkcji kolejnego, nowego modelu. W ciągu ostatnich czterech latach uruchomiono tutaj produkcję trzech nowych modeli samochodów.

Mija 35 lat …  na powierzchni  2,3 mln metrów kwadratowych /to jedyny parametr charakteryzujący tę fabrykę, który od początku się nie zmienił / – funkcjonuje obecnie 56 firm, w których pracuje ok. 6,1 tys. pracowników. W tyskiej fabryce pracuje ok. 6,0 tys. pracowników*. W sumie w ciągu dnia na tym obszarze pracuje ok. 12,1 tys. pracowników… takie małe przemysłowe miasteczko. Tak wielki sukces fabryki możliwy był jedynie dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod zarządzania procesami produkcyjnymi i wielu latom systematycznej pracy w obszarze jakości. W 2006 roku w zakładzie rozpoczęto wdrażanie modelu organizacyjnego zwanego Word Class Manufacturing /WCM /, który jest kontynuacją działań zakładu w zakresie optymalizacji organizacji produkcji, i który pozwała na ciągle doskonalenie obszarów takich jak: jakość, produktywność, bezpieczeństwo, logistyka. Rezultatem tych działań było zdobycie certyfikatu  zintegrowanego systemu zarządzania ISO 9001/14001, PN 18001 oraz wprowadzenie zarządzania poprzez jakość we wszystkich obszarach produkcji – TQM.


W 2004r zakład otrzymał Polską Nagrodę Jakości, a w 2006r był finalistą Europejskiej Nagrody Jakości – EFQM, jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo w historii tego konkursu.
Z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, ze zakład w Tychach należy do najlepszych w światowym przemyśle samochodowym / m.in. w lipcu 2009r tyski zakład ponownie otrzymał prawo do prestiżowego tytułu przedsiębiorstw „Word Class Manufacturing”, tj. stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej/. Osiągnięty poziom Silver WCM jest naturalnym następstwem podejmowanych działań dążenia do poprawy.


Stosowany Zintegrowany System Zarządzania Jakością, Środowiskiem oraz Bezpieczeństwem i Higieną Pracy – to kolejne osiągnięcie zakładu w Tychach, co potwierdził przeprowadzony w lipcu 2009r przez Jednostki Certyfikacyjne TUV NORD oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, Audyt Odnowienia, potwierdzając spełnienie przez Spółkę wymagań znowelizowanej normy ISO 9001: 2008 oraz norm 14001 i PN 18001. efektem powyższego było otrzymanie przez Spółkę nowego certyfikatu Zintegrowanego Systemu Zarządzania ważnego do 2011r.

Ilości wyprodukowanych w tyskim zakładzie samochodów w okresie 18.09.1975 – 15.09.2010:
126p – 2 166 349 szt.
Cinquecento – 1 164 525 szt.
Seicento – 922 240 szt.
Uno – 28 590 szt.
Siena – 3 514 szt.
Palio Weekend – 12 365 szt.
Panda – 1 806 149 szt.
500 – 587 500 szt.
Ford KA – 208 540 szt.
Razem: 6 899 772 szt.

Ilości zmontowanych w systemie SKD samochodów w latach 1996 – 2000:
Punto – 57 026 szt.
Bravo – 3 842 szt.
Brava – 19 122 szt.
Marea – 2 846 szt.
Ducato v2 893 szt.
Iveco – 2 732 szt.
Innocenti – 14 774 szt.
Razem: 103 235 szt.

W latach 1973 – 15.09.2010 wyprodukowano w d. FSM + FAP łącznie: 9 121 701 szt. samochodów **, z tego w Tychach – 7 003 007 szt.

*  Fiat Auto Poland zatrudnia obecnie ok. 6,5 tyś. pracowników
** z uwzględnieniem produkcji samochodów w d. FSM +FAP w Bielsku – Białej.

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *