Aby procedura parkingowa przebiegała bezpiecznie, samochód komunikuje się również z innymi autami, wykrywa pieszych i inne obiekty znajdujące się na parkingu. System ten trafi do nowego Volvo XC90, którego światowa premiera odbędzie się pod koniec 2014 roku. Wcześniej, bo już za kilka tygodni pojazd koncepcyjny z tym systemem zostanie przedstawiony dziennikarzom na specjalnym zamkniętym pokazie.
Technologia autonomicznego parkowania jest systemem koncepcyjnym zwalniającym kierowcę z czasochłonnego obowiązku poszukiwania wolnego miejsca parkingowego. Kierowca po prostu zostawia pojazd przy wjeździe na parking, by później odebrać go w tym samym miejscu – opisuje Thomas Broberg, Starszy Doradca ds. Bezpieczeństwa w Grupie Volvo Car.
Aby wykorzystać pełne możliwości systemu, parking musi być wyposażony w odpowiednią infrastrukturę, która skomunikuje się z systemem samochodu. Wówczas kierowca otrzyma komunikat, że w danym miejscu jest dostępna usługa autonomicznego parkowania. Aktywuje się ją za pomocą telefonu komórkowego. Następnie pojazd korzysta ze specjalnych czujników, by zlokalizować wolne miejsce parkingowe i do niego dojechać. Kiedy kierowca wraca na parking i chce z niego odjechać, wszystkie czynności wykonywane są w odwrotnej kolejności.
Interakcja z innymi pojazdami i użytkownikami drogi. Dzięki systemom pozwalającym pojazdowi na samodzielne poruszanie się, wykrywanie przeszkód oraz hamowanie, może on bezpiecznie poruszać się pomiędzy innymi samochodami oraz pieszymi obecnymi na terenie parkingu. Prędkość oraz siła hamowania dostosowane są do warunków panujących w takich właśnie okolicznościach. Podstawowe założenie, które przyjęliśmy, mówi że samodzielnie poruszające się pojazdy muszą być w stanie poruszać się bezpiecznie w środowisku, z którego korzystają również tradycyjne samochody oraz inni, niechronieni użytkownicy drogi – zauważa Thomas Broberg.
Pionier w dziedzinie technologii autonomicznych. Volvo Car Group intensywnie rozwija technologie bezpieczeństwa, w których od dawna jest liderem. Firma inwestuje także w systemy autonomicznego parkowania, automatycznej jazdy aut w kolumnie.
Firma Volvo była jedynym producentem samochodów, który uczestniczył w programie SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), zakończonym pomyślnie w roku 2012. W tym unikalnym projekcie, w którym brało udział siedmiu europejskich partnerów technologicznych, skoncentrowano się na technologii nadającej się do zastosowania na konwencjonalnych drogach, pozwalającej na poruszanie się aut w specjalnych kolumnach. W skład konwoju SARTRE wchodził pełniący rolę przewodnika pojazd ciężarowy, za którym znajdowały się cztery auta Volvo poruszające się autonomicznie z prędkościami do 90 km/h. W niektórych przypadkach odstęp pomiędzy pojazdami wynosił jedynie cztery metry.
Autonomiczny układ kierowniczy w następnym modelu XC90. Technologie autonomicznego parkowania i poruszania się w konwojach wciąż znajdują się w fazie rozwojowej. Jednakże pragnąc zachować pozycję lidera w dziedzinie innowacyjnych technologii, w nowym modelu Volvo XC90, który będzie miał swą premierę pod koniec roku 2014, przedstawimy pierwsze elementy autonomicznego układu kierowniczego – kończy Thomas Broberg.
źródło: Volvo
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.