Nie wolno jednak zapominać, że codzienne, z pozoru mało istotne zachowania kierowców mają duży wpływ na bezpieczeństwo. Należy do nich zwyczaj dbania o czystość szyb samochodowych. Testy na symulatorach wykazały, że jazda z zabrudzoną przednią szybą zwiększa dwukrotnie prawdopodobieństwo wypadku*.
Jazda z zabrudzonymi szybami jest szczególnie niebezpieczna wcześnie rano i wieczorem, gdy niskie położenie słońca zwiększa prawdopodobieństwo odbicia promieni światła od brudnej szyby i oślepienia kierowcy. Nawet chwilowa utrata możliwości obserwacji ruchu na drodze może doprowadzić do tragedii – ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Istotne jest utrzymanie w czystości wszystkich szyb w samochodzie. Zabrudzone boczne szyby dodatkowo utrudniają korzystanie z lusterek.
Częste zmiany pogody na przełomie zimy i wiosny, sól na drogach, opady śniegu i deszczu utrudniają utrzymanie samochodu w czystości. Warto przecierać szyby codziennie, a nawet kilka razy dziennie, gdy warunki są szczególnie niesprzyjające. Dostępne na rynku środki do czyszczenia szyb samochodowych są bardzo skuteczne. Należy skorzystać również z odpowiednich ściereczek lub papierowych ręczników, aby nie pozostawić smug, które także mogą ograniczyć widoczność. Szyby należy umyć w całości. Nieczyszczone fragmenty mogą utrudnić zauważenie istotnych wydarzeń na drodze – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
W przypadku trudnych do usunięcia zabrudzeń, takich jak ślady po owadach, zaschnięte błoto czy plamy po nakładaniu wosku na karoserię można miejscowo użyć zwykłego zmywacza do paznokci lub octu, a następnie standardowym płynem ponownie umyć szybę**.
Dla otrzymania czystości szyb podczas jazdy najważniejsze są sprawne wycieraczki. Pióra wycieraczek należy wymieniać przynajmniej raz w roku. Guma, z której są wykonane ulega zniszczeniu pod wpływem wysokich i niskich temperatur, co wpływa na skuteczność wycierania. Sprawna wycieraczka powinna gładko przesuwać się po szybie i nie zostawiać smug – informują trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
*źródło: Monash University, Accident Research Centre
**źródło: ehow.com
źródło: Renault, fot. 7doSetki
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.