Stres w korku

a to z kolei prowadzi do wielu poważnych schorzeń. Aby radzić sobie ze stresem, można zastosować techniki relaksacyjne oraz przede wszystkim nie doprowadzać do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Brytyjscy naukowcy przeprowadzili badania, które ujawniły występowanie ukrytego stresu podczas prowadzenia samochodu po zatłoczonej jezdni, który może wpływać negatywnie na zdrowie fizyczne i psychiczne. Jazda w korku to jazda w trudnych warunkach, która wymaga ostrożności i rozwagi – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Z drugiej strony wyniki uzyskane przez kanadyjskich naukowców pokazują, że jadąc do pracy większy stres jest odczuwany podczas przemieszczania się w warunkach niewymagających wzmożonej uwagi, ponieważ kierowcy mają czas na myślenie o problemach zawodowych, które zwykle powodują większe zaniepokojenie niż prowadzenie samochodu.

Ze stresem związanym z kierowaniem auta na zatłoczonej drodze możemy sobie radzić, jeśli nauczymy się rozważnie jeździć i przewidywać wydarzenia na drodze. Ponadto trzeba zawsze starać się jechać jak najsprawniej i jak najbardziej płynnie i umożliwić to samo innym uczestnikom ruchu drogowego – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Aby nie doprowadzać do stresujących sytuacji, podczas manewrów takich jak zmiana pasa czy wyprzedzanie należy dokładnie sprawdzać, czy ich wykonanie jest bezpieczne – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Stres może negatywnie wpłynąć na prowadzenie samochodu, dlatego jeśli czujemy się podenerwowani, warto pomyśleć o technikach relaksacyjnych. W czasie postoju na światłach można poświęcić chwilę na oddychanie głęboko z wykorzystaniem przepony. Powietrze należy wciągać nosem, następnie wypuszczać ustami licząc do czterech podczas każdej z tych faz. Czynność należy powtórzyć 20 do 30 razy. W czasie jazdy powinniśmy zadbać o to, aby jak najmniej rzeczy nas rozpraszało i denerwowało. Dlatego zamiast głośnej muzyki lepiej posłuchać muzyki relaksującej – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Obniżyć stres pomoże również rozluźnienie mięśni twarzy i proste ćwiczenia rąk wykonywane podczas postojów – np. naprzemienne energiczne chwytanie kierownicy oburącz i rozluźnianie uścisku.

Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą jak jechać w korku:

  • Zachowaj odstęp minimum 1,5 m od poprzedzającego samochodu.
  • Poruszaj się z prędkością dostosowaną do warunków jazdy, umożliwiającą swobodne manewrowanie.
  • Nie wyprzedzaj pasem pobocza z prawej strony.
  • Nie utrudniaj powrotu na właściwy pas kierowcom wyprzedzającym z lewej strony.
  • Nie oddalaj się od samochodu, aby sprawdzić jak długi jest korek.
  • Jeśli postój trwa dłużej niż minutę, warto wyłączyć silnik.
  • Jeśli przesuwasz się regularnie choćby o kilka metrów, ciągłe gaszenie i odpalanie silnika jest nieuzasadnione.
CZYTAJ DALEJ  Czy warto kupować „zimowe” felgi?

 

źródło: Renault
fot. 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *