Volvo S60. Najbezpieczniejsze Volvo w historii

Wśród nich znalazł się najnowszy system wykrywania pieszego z pełnym automatycznym hamowaniem – Pedestrian Detection. To pierwszy samochód na świecie, który w takim stopniu chroni pieszych.

W wyniku coraz bardziej intensywnego ruchu drogowego codziennie dochodzi do wypadków z udziałem pieszych. W Europie ponad 14 % ofiar śmiertelnych wszystkich wypadków to właśnie piesi.

Firma Volvo zawsze była liderem w dziedzinie ochrony osób podróżujących samochodem. W ostatnich latach udało nam się wprowadzić przełomowe rozwiązania techniczne, dzięki którym kierowcy są w stanie znacznie ograniczyć skutki zderzenia z innymi pojazdami. Obecnie poszliśmy krok na przód. Opracowaliśmy system, który zadba o najbardziej bezbronnych użytkowników dróg – pieszych. Jesteśmy pierwszą marką motoryzacyjną na świecie, która oferuje takie rozwiązana – powiedział Thomas Broberg, starszy doradca ds. bezpieczeństwa w Volvo Car Corporation.



Nowatorska technologia – Pedestrian Detection


Pedestrian Detection, czyli system wykrywania pieszego z automatycznym hamowaniem obejmuje radar (umieszczony z kracie wlotu powietrza), kamerę umieszczoną i zintegrowaną z wewnętrznym lusterkiem wstecznym oraz specjalny komputer sterujący (centralną jednostkę sterująca układem). Zadaniem radaru jest wykrywanie i pomiar odległości zbliżającego się obiektu. Z kolei kamera określa rodzaj obiektu, a komputer wylicza możliwość zaistnienie kolizji i odpowiednio reaguje.

System w pierwszej kolejności ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i pulsującym światłem odbitym od górnej części przedniej szyby. Jeśli kierowca nie zareaguje na te ostrzeżenia, a według oceny systemu zderzenie będzie nieuniknione, włączone zostaną z pełną mocą hamulce samochodu.

Pedestrian Detection pozwala uniknąć zderzenie z pieszym przy prędkości do 35 km/h. Przy wyższych prędkościach system wciąż pracuje przy czym koncentruje się na możliwie jak największym zmniejszeniu prędkości samochodu przed zderzeniem. Prędkość samochodu może zostać zredukowana  nawet o 35 km/h. System wykrywa osoby o wzroście powyżej 80 cm wzrostu, czyli uwzględnia także obecność na drodze dzieci. Staraliśmy się aby Pedestrian Detection potrafiło wykryć także dzieci. Wiele z potrąconych pieszych to właśnie dzieci, które przez nieuwagę wchodzą na jezdnię – dodał Broberg.

Nad technologią Pedestrian Detection Volvo Car Corporation pracowało przez 5 lat. Na całym świecie wykorzystano różne samochody testowe, które uwzględniały wszystkie możliwe warianty zachowań w ruchu drogowym, warunki jezdne i klimatyczne. W sumie auta testowe Volvo pokonały ponad pół miliona kilometrów i „przeszkoliły” system w rozpoznawaniu wzorców poruszania się pieszych oraz ich wygląd w różnych krajach i kulturach całego świata.

System Pedestrian Detection jest połączony z układem ACC (ang. Adaptive Cruise Control), który utrzymuje określoną odległość od samochodu jadącego przed nim. Oba systemy są wyposażeniem opcjonalnym.

CZYTAJ DALEJ  „SAFETYBEST 2013" dla nowego Nissana Note



Układ City Safety oraz ROPS – standardowym wyposażeniem nowego S60

Nowe Volvo S60 posiada w podstawowej wersji wyposażenia układ City Safety, znany z modelu XC60. System pozwala ograniczyć lub całkowicie wyeliminować  kolizje w ruchu miejskim. Ponadto, nowe Volvo zostanie wyposażone w system ochrony na wypadek przewrócenia samochodu – ROPS (ang. Rollover Protection System). System wykorzystuje zaawansowaną technologię czujników. W momencie przewrócenia samochodu napinacze usztywniają pasy bezpieczeństwa i uruchamiają kurtynę powietrzną. Razem z klatką bezpieczeństwa elementy te ograniczają ryzyko wystąpienia obrażeń zapiętych pasami pasażerów w tego typu sytuacjach.



Systemy bezpieczeństwa chroniące pasażerów podczas kolizji

Poza systemami bezpieczeństwa czynnego, nowe Volvo S60 zostało wyposażone w nowe oraz zmodernizowane systemy bezpieczeństwa biernego. W samochodzie znajdzie się technologia regulująca działanie poduszek powietrznych oraz napięcie pasów bezpieczeństwa w zależności od siły zderzenia – PRS (ang. Pre-prepared Restraints). Dodatkowo model jest wyposażony w system ochrony przed uderzeniem bocznym – SIPS (ang. Side Impact Protection System), boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne oraz jeden z najskuteczniejszych na rynku systemów ograniczających ryzyko obrażeń szyi w przypadku uderzeń tylnych WHIPS.



Opcjonalne systemy bezpieczeństwa


Nowe Volvo S60 może zostać wyposażone także w szereg dodatkowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego. Pośród nich znajdziemy:

    * System ostrzegania kierowcy – DAC (ang. Driver Alert Control), który monitoruje jazdę samochodu wzdłuż znaczników pasa i ostrzega kierowcę, jeśli tor jazdy zmieni się w sposób przypadkowy lub niekontrolowany.
    * System informowania o martwym punkcie – BLIS (ang. Blind Spot Information System) – pomaga wykrywać obecność pojazdów znajdujących się w tzw. martwym punkcie po obu stronach samochodu. W przypadku niebezpieczeństwa zapala się światełko ostrzegawcze znajdujące się obok bocznego lusterka.
    * Aktywne Bi-ksenonowe reflektory – dają możliwe najlepsze oświetlenie w przypadku jazdy po krętych drogach, poprzez „doświetlanie” pobocza.
    * Ostrzeganie o zjeździe z pasa jezdni – LDW (ang. Lane Departure Warning) – ostrzega kierowcę jeśli przekroczy znacznik pasa bez włączenia kierunkowskazu.

CZYTAJ DALEJ  Nowy Ford B-MAX w testach Euro NCAP



Najbezpieczniejsze Volvo w historii

Żaden wcześniejszy model Volvo nie był wyposażony w taka zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Nowe Volvo S60 idealnie wpisuje się w naszą misję, którą jest tworzenie najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Stanowi także kolejny krok w kierunku realizacji do 2020 roku wizji świata bez kolizji. Naszą ambicją jest, aby wyeliminować wypadki śmiertelne i poważne obrażenia z udziałem nowych samochodów Volvo – podsumował Thomas Broberg.

 

źródło: Volvo

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3224

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *