Warto jednak wiedzieć, że osoby fizyczne, czyli niemające firm, także mogą skorzystać z takiej opcji. Zasady są nieco inne, jednak specyfika takiego finansowania jest podobna. Sprawdź, co zawiera rata leasingu konsumenckiego.
Czym jest leasing konsumencki?
Leasing konsumencki to forma finansowania, w której leasingodawca udostępnia konsumentowi (czyli osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) dany przedmiot do czasowego użytkowania. Najczęściej jest to samochód, ale w leasing można też wziąć sprzęt AGD i RTV, komputer i wiele innych urządzeń. Dokładny zakres produktów, które można sfinansować w taki sposób, zależy od oferty konkretnego leasingodawcy.
Konsument regularnie płaci raty leasingowe, które składają się z kilku elementów. Po zakończeniu umowy może wykupić przedmiot za określoną kwotę, która jest nazywana wartością wykupu.
Leasing konsumencki KINTO ONE w Toyota Leasing umożliwia wybór czasu trwania umowy – możesz płacić raty przez 24, 36 lub nawet 48 miesięcy. W taki sposób możesz sfinansować nowy samochód, nie będąc przedsiębiorcą.
Możesz wybrać opcję z pełnym serwisem, wymianą opon i ubezpieczeniem lub zdecydować się na wariant bez dodatkowych usług. Sporą zaletą jest wysoki limit kilometrów, nawet do 195 tys. w ciągu trwania całej umowy.
KINTO ONE to przede wszystkim spora elastyczność. To ty wybierasz, jaki samochód chcesz sfinansować, ile będzie trwała umowa leasingowa i jakie dodatkowe opcje się w niej znajdą.
Warto wiedzieć, że leasing konsumencki różni się od operacyjnego. Drugi z nich skierowany jest do przedsiębiorców, a jego celem jest finansowanie środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Czy warto korzystać z leasingu dla konsumentów?
Leasing konsumencki ma sporo zalet. Podstawową jest to, że można od razu korzystać z samochodu lub innego przedmiotu bez konieczności ponoszenia jednorazowego, zwykle wysokiego, wydatku. To główny powód, dla którego tak wiele osób interesuje się tą formą finansowania.
Wydanie nawet kilkuset tysięcy złotych na nowe auto od ręki to zwykle koszt „nie do przeskoczenia”. Leasing rozwiązuje ten problem – wygodna miesięczna rata dopasowana do możliwości spłaty nie narusza domowego budżetu, a pozwala sfinansować potrzebny zakup.
Dlaczego jeszcze warto zainteresować się leasingiem konsumenckim? Powodów jest kilka.
- Elastyczne warunki umowy – zwykle można je dostosować do indywidualnych potrzeb, takich jak okres leasingowania, wysokość raty czy wartość wykupu.
- Możliwość przeniesienia kosztów utrzymania i napraw przedmiotu na leasingodawcę – zgodnie z prawem leasingodawca pozostaje właścicielem przedmiotu aż do momentu jego wykupu. To oznacza, że w przypadku wyboru opcji z serwisem i wymianą opon jest on odpowiedzialny za koszty związane z ich eksploatacją (tak jest np. w KINTO ONE).
- Możliwość łatwej wymiany przedmiotu na inny po zakończeniu umowy – gdy minie okres leasingu, nie masz obowiązku wykupu leasingowanego przedmiotu. Możesz oddać go leasingodawcy i wybrać inny, na przykład nowszy model auta, który także będziesz spłacał w ratach leasingowych.
- Niewiele formalności – firmy leasingowe zwykle stosują uproszczoną procedurę weryfikacji klienta. Ocena ryzyka odbywa się na podstawie przekazanych przez konsumenta informacji o dochodach.
Weź pod uwagę, że leasing konsumencki jest formą finansowania, która wiąże się z dodatkowymi kosztami w postaci opłat leasingowych. Przed podpisaniem umowy zawsze warto dokładnie przeanalizować warunki, aby wiedzieć, co konkretnie wchodzi w skład raty leasingowej.
Co zawiera rata leasingu konsumenckiego?
Rata miesięczna zawiera różne elementy, które łącznie stanowią koszt leasingu. Mogą się one różnić w zależności od warunków umowy i polityki leasingodawcy, jednak zwykle wyglądają podobnie. Zobacz, co wchodzi w ich skład.
- Koszt finansowy – stanowi wynagrodzenie dla leasingodawcy za udostępnienie przedmiotu. Ta składowa raty może być określana jako odsetki, marża lub opłata za korzystanie z kapitału.
- Amortyzacja wartości przedmiotu – kwota raty jest obliczana na podstawie spodziewanej utraty wartości produktu w wyniku jego użytkowania przez konsumenta.
- Dodatkowe opłaty leasingowe naliczane przez leasingodawcę – na przykład koszty administracyjne, serwisowania przedmiotu lub inne opłaty związane z jego wykorzystywaniem.
- Ubezpieczenie – leasingodawca wymagać, aby konsument miał odpowiednie ubezpieczenie, które chroni przedmiot przed szkodami. Zwykle nie trzeba takiej polisy wykupować oddzielnie – jej koszt stanowi składnik raty.
- Podatki – rata leasingowa może zawierać podatek VAT lub inne lokalne opłaty.
Konkretne składniki raty leasingowej i ich wysokość mogą się różnić w zależności od oferty danego leasingodawcy i rodzaju przedmiotu, który jest finansowany. Przed podpisaniem umowy zawsze dokładnie sprawdź wszystkie zapisy.
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.