Jaki dystans możemy pokonać samochodem elektrycznym?

To właśnie przekonanie sprawia, że wiele osób z góry skreśla omawianą technologię, uważając ją za nieatrakcyjną i nieodpowiadającą wymogom współczesności. Nic bardziej mylnego! Czasy, gdy samochód elektryczny trzeba było ładować po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów dawno minęły. Sprawdzamy, ile obecnie wynosi zasięg samochodu elektrycznego, od czego on zależy i jakie modele mogą poszczycić się najlepszymi parametrami.

 

Aby naładować auta elektryczne, można skorzystać ze zwykłego gniazdka elektrycznego lub z prywatnego Wallboxa. Każdego roku w Polsce zwiększa się liczba punktów ładowania, które pojawiają się w miastach, ale także na trasach szybkiego ruchu. Informacje na ten temat znajdą Państwo na https://mapaladowania.pl/.

Od czego zależy zasięg aut elektrycznych?

Zasięg samochodu elektrycznego jest uzależniony od kilku czynników, które możemy podzielić na czynniki stałe, związane ze specyfiką zastosowanej technologii oraz czynniki zmienne wynikające z warunków i sposobu użytkowania.

 

Do pierwszej kategorii zaliczają się przede wszystkim:

  • pojemność akumulatorów – im większa, tym więcej kilometrów można przejechać na jednym ładowaniu, choć trzeba pamiętać, że akumulatory o wyższych parametrach są także zdecydowanie cięższe,
  • masa pojazdu – im bardziej obładowane auto, tym bardziej skraca się zasięg,
  • wiek samochodu i baterii – przyjmuje się, że pojemność baterii spada o ok. 2 – 2,5 procenta rocznie,
  • aerodynamika – im mniejszy opór powietrza, tym lepiej.

Do istotnych zmiennych mających wpływ na to, ile kilometrów można przejechać samochodem elektrycznym, zaliczają się:

  • styl jazdy – im gwałtowniejsze manewry, większa prędkość czy wyższe obroty silnika, tym częściej trzeba będzie korzystać ze stacji ładowania,
  • korzystanie z urządzeń pokładowych i dodatkowych funkcji – najwięcej energii pochłania klimatyzacja lub ogrzewanie, bez których można przejechać nawet kilkanaście kilometrów więcej; zasięg obniżają także ładowarki, podgrzewacze foteli czy systemy multimedialne,
  • ukształtowanie terenu – górzyste trasy wpływają na skrócenie możliwego do przejechania dystansu,
  • warunki pogodowe – zimą elektrolit wypełniający akumulator gęstnieje, co obniża jego sprawność, a tym samym ogranicza możliwy do przejechania dystans.
CZYTAJ DALEJ  Audi A6 Allroad Quattro

Ile mogą przejechać samochody elektryczne na jednym ładowaniu?

Jeśli szukamy źródeł przedstawiających zasięg aut elektrycznych, zestawienie na https://mapaladowania.pl/blog/zasieg-aut-elektrycznych prezentuje orientacyjne wartości. Wśród dostępnych na polskim rynku pojazdów największy zasięg – deklarowany przez producenta – mają:

  • Tesla Model S (Long Range Plus — 652 km),
  • Tesla Model 3 (Long Range — 580 km),
  • Tesla Model X (Long Range Plus — 561 km),
  • Volkswagen ID.3 (Pro S — 549 km),
  • Volkswagen ID.4 (500 km),
  • Hyundai KONA Electric (wersja 64 kWh – 484 km),
  • Jaguar I-Pace (470 km),
  • BMW iX3 (460 km),
  • Kia e-Niro (wersja 64 kWh – 455 km),
  • Kia e-Soul (wersja 64 kWh — 452 km).

Jak łatwo zauważyć, w zestawieniu przodują samochody elektryczne Tesla, które mogą poszczycić się największym zasięgiem. Rywalizacja na rynku motoryzacyjnym sprawia, że różnice wyrównują się.

Średni zasięg samochodów elektrycznych

Średni zasięg w samochodach elektrycznych jest jednym z kluczowych kryteriów, którymi sugerują się kupujący swój pierwszy samochód elektryczny. Ponieważ producenci zdają sobie z tego sprawę, systematycznie usprawniają technologię i dokładają wszelkich starań, by zwiększyć średni zasięg możliwy do osiągnięcia na jednym ładowaniu. W przypadku współczesnych modeli przełamanie bariery 300 – 400 km nikogo nie powinno dziwić. Najdroższe auta, takie jak Tesla czy Volkswagen, mają w tym zakresie parametry zbliżone do samochodów spalinowych.

Jak zwiększyć zasięg auta elektrycznego?

Warto wiedzieć, że istnieją także sposoby, aby pozytywnie wpłynąć na zasięg samochodu elektrycznego. Łatwo to wywnioskować na podstawie powyższych informacji, wskazujących, od czego ten zasięg zależy. Zmieniając nawyki, można zwiększyć możliwy do przejechania na jednym ładowaniu dystans. Użytkownik nie ma co prawda wpływu na aspekty czysto technologiczne – takie jak aerodynamika, pojemność akumulatorów czy masa samochodu, natomiast może zmodyfikować swoje przyzwyczajenia.

CZYTAJ DALEJ  Audi A3 e-tron

 

Skoro na realny zasięg wpływa masa własna pojazdu, łatwo wywnioskować, że zmniejszenie tej masy zwiększy możliwy do przebycia dystans. Użytkownik pojazdu nie ma dużego pola manewru co do ewentualnych zmian, natomiast z pewnością może zadbać, by wnętrze i bagażnik auta nie pełniły funkcji przechowalni dla całkowicie zbędnych rzeczy. Dobrym pomysłem jest również korzystanie z urządzeń pokładowych tylko wtedy, gdy faktycznie są potrzebne. Ogromne ilości energii pobiera klimatyzacja, dlatego dobrym pomysłem w letnie dni jest solidne przewietrzenie pojazdu i obniżenie temperatury w kabinie pasażerskiej.

 

Kolejną dobrą praktyką jest używanie opon zalecanych przez producenta – te przystosowane do aut elektrycznych wyróżnia minimalny opór toczenia – i dbanie o prawidłowe ciśnienie. Warto ładować baterię do 80% pojemności. Ładowanie do pełna nie pozwala skorzystać z odzyskiwania energii podczas hamowania regeneracyjnego.

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *