W roku podatkowym 2013, koncern wykazał się mocnym zestawem liczb: przy rekordowej sprzedaży około 1 mln 575 tys. samochodów marki Audi, dwa lata wcześniej niż zaplanowano osiągnął cel wyznaczony na rok 2015, czyli dostarczenie do klientów ponad 1,5 miliona aut. Dodatkowo Grupa zwiększyła przychody do 49,9 mld euro i ponownie osiągnęła zysk operacyjny na poziomie ponad 5 mld euro. Rentowność operacyjna ze sprzedaży w 2013 r. osiągnęła w sumie 10,1 procent, co przekracza założony cel strategiczny: 8 do 10 procent. Firma zamierza utrzymać wzrost także w przyszłości. Od teraz, do roku 2018, zainwestuje około 22 mld euro w innowacje, nowe technologie oraz w rozwój swoich struktur produkcyjnych na świecie. W samych Niemczech cztery pierścienie zatrudnią w tym roku 1500 nowych pracowników i zaoferują praktyki uczniowskie 750 młodym ludziom.
Na dorocznej konferencji prasowej w siedzibie firmy w Ingolstadt, Audi zaprezentowało dziś najważniejsze dane dotyczące działalności koncernu w całym roku 2013. Zarząd Audi AG przedstawił również prognozy na rok 2014. Mówiąc do ponad 300 dziennikarzy z całego świata Rupert Stadler, szef Audi, zadeklarował: „Rok 2013 był wyjątkowy, ale my pozostajemy na kursie sukcesu również w roku 2014. W ciągu ostatnich 12 miesięcy rozpoczęliśmy kolejne procesy globalizujące nasze działania, otwierając nowe zakłady na Węgrzech i w Chinach oraz przygotowując produkcję lokalną w Meksyku i Brazylii. Nowa rodzina serii A3 okazała się być bardzo popularna, podobnie jak nasze SUV-y linii Q.” Firma przez cały czas utrzymuje się w produkcyjnej awangardzie. Wprowadziwszy na rynek w roku 2013 15 nowych i odnowionych modeli, w 2014 marka z Ingolstadt zaprezentuje aż 17 nowych modeli.
Pomimo ogólnego spadku sprzedaży w Europie, w zeszłym roku Audi osiągnęło dobre wyniki. Firma dostarczyła klientom na całym świecie 1 575 480 samochodów marki Audi (2012: 1 455 123 aut), co oznacza wzrost sprzedaży o 8,3 procent. Przychód Grupy zwiększył się w 2013 r. do 49,880 mld euro (2012: 48,771 mld). Pomimo niekorzystnych w tym czasie kursów wymiany walut, oznacza to wzrost o 2,3 procent w stosunku do i tak wysokiego poziomu przychodów w roku poprzednim.
W obliczu rosnących kosztów badań i rozwoju związanych z nowymi produktami i technologiami, wysokich, ponoszonych z góry wydatków związanych z rozbudową międzynarodowej sieci produkcyjnej oraz trudnego otoczenia rynkowego (przede wszystkim w Europie), zysk operacyjny był niższy niż wysoki zysk wykazany w poprzednim roku: 5,030 mld euro (2012: 5,365 mld euro). Rentowność operacyjna ze sprzedaży na poziomie 10,1 procent (2012: 11,0%) znalazła się tuż powyżej celu strategicznego wynoszącego 8 do 10 procent.
Koszty dystrybucji w Grupie Audi w roku podatkowym 2013 zbliżyły się do poziomu 4,641 mld euro (2012: 4,594). Wynik finansowy za ostatni rok podatkowy wyniósł 293 mln euro (2012: 586) i był niższy niż w roku poprzednim. Grupa Audi uzyskała więc w roku podatkowym 2013 zysk przed opodatkowaniem w wysokości 5,323 mld euro (2012: 5,951).
W swojej prezentacji, Axel Strotbek, członek zarządu Audi AG ds. finansów i organizacji, wskazał na wysoką rentowność firmy: „Przy rentowności operacyjnej na poziomie 10,1 procent, po raz kolejny przekraczamy założenia naszej strategii.” Poza wspomnianą powyżej rentownością operacyjną ze sprzedaży, w roku podatkowym 2013, Grupa Audi wypracowała zwrot ze sprzedaży przed opodatkowaniem w wysokości 10,7 procent (2012: 12,2%).
W ostatnim roku podatkowym firma zainwestowała więcej niż w roku poprzednim – w sumie ponad 3,5 mld euro. Do 2018, Grupa Audi planuje w sumie inwestycje kapitałowe na poziomie około 22 mld euro. Głównym ich punktem są innowacje i nowe technologie. Celem firmy pozostaje sfinansowanie wszystkich inwestycji z operacyjnych przepływów środków pieniężnych, które w 2013 r. osiągnęły bez uwzględnienia zmian udziałów i pomimo rekordowych inwestycji kapitałowych, 3,2 mld euro. To znaczący wzrost w stosunku do roku 2012 (2,9 mld euro).
Koniec roku pokazał, że płynność kapitału netto w Grupie Audi zwiększyła się do 14,716 mld euro (2012: 13,396). Wskaźnik kapitalizacji firmy w dniu sporządzenia bilansu wyniósł 41,1 procent (2012: 37,4%).
Duże inwestycje kapitałowe w ostatnich latach zaczynają już przynosić owoce. Tydzień temu, na targach motoryzacyjnych w Genewie, Audi zaprezentowało całemu światu nowy model TT. Dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego, opisuje najnowsze Audi w następujący sposób: „Trzecia generacja Audi TT skupia w sobie wszystko, co charakteryzuje cztery pierścienie: imponujący sportowy charakter, wyrafinowany wygląd i pionierską wydajność.” W nawiązaniu do strategii firmy, szef ds. rozwoju mówi: „Naszym celem jest mobilność neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, oparta na emocjonalnych modelach zorientowanych na wydajność.”
To tłumaczy dążenie marki z Ingolstadt do rozciągnięcia swojej „przewagi dzięki technice” na wszystkie dyscypliny wiążące się z wydajnością pojazdów. W związku z tym, Ulrich Hackenberg wspomniał również o nowej rodzinie samochodów serii A3, obejmującej wysoce wydajne modele e-tron i g-tron, które będą w tym roku wprowadzane do oferty. Kolejny rozdział zostanie dopisany do historii sukcesu turbodoładowanych silników z wtryskiem bezpośrednim. Audi rozwija także sprawdzone silniki TDI. Powstają sportowe, niskoemisyjne i wysoce wydajne jednostki, absolutnie nie tracące na wydajności i na osiągach. Dodatkowo, w silnikach TFSI podniesiono moc na litr do 210 km (155 kW). „Takie liczby są warte zwycięstwa w Le Mans” – dodał Ulrich Hackenberg. W swoim przemówieniu szef ds. rozwoju chwalił również ponad 10 000 inżynierów na całym świecie, pracujących i tworzących nowe rozwiązania w myśl motta: „przewagę dzięki technice”.
Każda firma osiąga swoje cele tylko dzięki silnemu zespołowi. Zarząd Audi konsekwentnie wykorzystuje doroczną konferencję prasową do podziękowania wszystkim pracownikom za ich ogromne zaangażowanie. Audi AG ponownie podzieli się sukcesem ostatniego roku podatkowego z zatrudnionymi. Pracownicy zakładów w Niemczech otrzymają udział w zyskach wynoszący średnio 6900 euro. Poza tym, koncern nadal zatrudnia nowych ludzi. W samych Niemczech przyjmie w tym roku do pracy 1500 nowych pracowników i zaoferuje praktyki uczniowskie 750 młodym ludziom. 1000 nowych zatrudnionych przybędzie również w ciągu tego roku w Meksyku.
Grupa Audi zamierza w 2014 r. rozwijać się we wszystkich regionach świata, również w Europie. W zależności od warunków makroekonomicznych, cztery pierścienie spodziewają się w roku podatkowym 2014 zwiększenia przychodów do ponad 50 mld euro.
Systematyczny rozwój międzynarodowych struktur produkcyjnych i coraz wyższe, ponoszone z góry wydatki związane z nowymi modelami i technologiami, w szczególności w zakresie spełniania coraz bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących emisji CO2 na całym świecie, będą początkowo miały negatywny wpływ na zysk w bieżącym roku podatkowym. Jednocześnie pozytywna tendencja związana ze sprzedażą i przychodami z niej, jak i zwiększająca się produktywność oraz wprowadzone ulepszenia procesów, z pewnością pozytywnie wpłyną na zysk operacyjny. Koncern z Ingolstadt oczekuje, że w sumie rentowność operacyjna ze sprzedaży zawierać się będzie w zakresie celu strategicznego: 8 do 10 procent.
źródło: Audi
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.