MINI na 84. salonie samochodowym w Genewie

ewolucyjne dopracowywanie jego jedynego w swoim rodzaju designu, a także wiele nowych opcji pozwalających na indywidualizację. Towarzyszy mu bardziej dojrzały charakter definiowany jeszcze bardziej przez jakość premium, komfort jazdy, starannie przemyślaną funkcjonalność i innowacyjną technologię. Taki rzut oka w przyszłość marki MINI prezentuje na Geneva International Motor Show 2014, gdzie dodatkowym akcentem futurystycznym jest premiera MINI Clubmana Concept. Tuż przed wejściem na rynek nowego MINI, prezentowane są dwa nowe warianty modelowe. MINI One oraz MINI One D zobaczymy po raz pierwszy właśnie w Genewie. MINI ustanawia standardy w dziedzinie indywidualnego stylu i kreatywności – nie tylko w dziedzinie technologii napędu, ale i koncepcji motoryzacyjnych. Nowym prototypem MINI Clubman Concept brytyjski producent demonstruje potencjalne nowe sposoby na przeżywanie nowej generacji frajdy z jazdy.

Goście tegorocznego salonu w Genewie będą mogli w dniach 06-16.03.2014 podziwiać różnorodność modeli MINI w aktualnej ofercie – od ekstremalnie atletycznego i purystycznie stylizowanego, dwumiejscowego MINI John Cooper Works Coupe aż po MINI Cabrio i MINI Roadster – dwa samochody ze zdejmowanym dachem dla czystej frajdy pod gołym niebem – a także MINI Countrymana i MINI Pacemana; modele, które pozwoliły marce podbić dodatkowy segment motoryzacyjny. Inne prezentacje na stoisku MINI obejmują poszerzony program MINI Connected, najnowsze innowacje techniczne w dziedzinie bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, a także najnowsze akcesoria i produkty lifestyle’owe MINI.

Nowy MINI – nowy oryginał w swoim segmencie. Natychmiast rozpoznawalne cechy nowego MINI to design (nie do podrobienia, nie do pomylenia i dopracowany), większa przestronność wnętrza oraz nowy wyświetlacz i koncepcja obsługi. Nowe silniki 3- i 4-cylindrowe wyposażone w technologię MINI TwinPower Turbo oraz nowo opracowane skrzynie biegów poprawiają zdolność auta do przyspieszania, a zarazem obniżają jego zużycie paliwa. Wydajność uległa ogromnej poprawie dzięki technologii MINIMALISM, konsekwentnemu odchudzaniu i poprawionych własnościach aerodynamicznych. Wyrafinowanie techniczne nowego MINI, niezrównane w segmencie małych aut, znajduje odzwierciedlenie w licznych innowacyjnych cechach. Po raz pierwszy w historii MINI może być wyposażony w adaptacyjne amortyzatory oraz lampy LED. Nowe elementy wyposażenia z zakresu wsparcia kierowcy oraz usług MINI Connected Services obejmują MINI Head-Up Display, Driving Assistant z aktywnym regulatorem prędkości bazującym na kamerze, system ostrzegania o kolizji oraz rozpoznawania znaków, asystenta parkowania i telefon alarmowy.

Charakteryzujący się takimi cechami MINI nie ma konkurencji jako wzorzec i punkt odniesienia w segmencie małych samochodów. W chwili wejścia na rynek w sprzedaży znajdą się modele MINI Cooper S, MINI Cooper oraz MINI Cooper D. Potem rodzinę uzupełnią dwie wersje bazowe: MINI One (średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km, emisja CO2: 109-108 g/km) napędza 3-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 75 kW/102 KM, podczas gdy MINI One D (spalanie 3,5-3,4 l/100 km, emisja: 92-89 g/km) wskakuje na pozycję mistrza marki w ekonomice dzięki nowo opracowanemu 3-cylindrowemu turbodieslowi o mocy 70 kW/95 KM.

Światowa premiera w Genewie: MINI Clubman Concept. Prezentowany po raz pierwszy na świecie w Genewie MINI Clubman Concept jest czystym uosobieniem dynamiki i osiągów, elegancji i nowoczesnej funkcjonalności w stylu brytyjskiej marki premium. Zachowując typowy design MINI, charakterystyczne dla marki proporcje zostały uzupełnione o wydłużoną linię dachu oraz elegancką sylwetkę obejmującą także obfitą konfigurację płaszczyzn. Stylistyczne cechy bezdyskusyjnie czynią zeń członka rodziny MINI. Niezwykłą intensywność linii MINI Clubmana Concept podkreśla mocny kolor „Berry Red” oraz szary metalic „Blade” na dachu.

Czworo drzwi, typowe dzielone drzwi z tyłu, pięć siedzeń i wielki bagażnik: oto rozszerzona funkcjonalność, którą MINI Clubman Concept oferuje osobom prowadzącym aktywny styl życia. We wnętrzu wysokiej jakości materiały, ekspresywne kolory, inteligentne rozwiązania i swobodny design tworzą atmosferę ekskluzywności o nowoczesności.

MINI Clubman Concept – nowa klasa pod względem przestrzeni, funkcjonalności i wyrafinowanej elegancji. Na salonie samochodowym Geneva Motor Show 2014 MINI prezentuje prototyp MINI Clubman Concept, reprezentujący nową filozofię marki – wyższą klasę samochodu. Dłuższy o 26 cm i szerszy o niemal 17 cm niż aktualny MINI Clubman, ten prototyp jest zarazem wyrafinowany, swobodny i elegancki. Ikoniczny design uzupełniają wysokiej klasy detale, mnóstwo przestrzeni dla funkcjonalnych systemów i elementów oraz świetne materiały wykończeniowe. Znakomite nawiązanie do typowej stylistyki MINI to pewność nieomylnego rozpoznania, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Wyrazistsze połączenia barw i materiałów redefiniują współczesną elegancję i najwyższą jakość w tym segmencie.

– 4 drzwi i 5 miejsc to mnóstwo użytecznej przestrzeni, a tym samym wsparcie dla aktywnego stylu życia;

– Klasyczne cechy stylistyczne MINI, jak 6-kątny grill wlotu powietrza, skrzela, Black Band, krótkie zwisy i eliptyczne lampy z przodu i z tyłu zapewniają nieomylne rozpoznanie auta z każdego kąta widzenia;

– Długość/szerokość (bez lusterek)/wysokość: 4223/1844/1450 mm;

– Zintegrowana aerodynamika jako istotny element designu zewnętrznego;

– Stylistyka wnętrza interpretuje typowe kształty i kolory MINI, prezentując swobodną i elegancką kombinację najwyższej jakości i funkcjonalności;

– Wysmakowana koncepcja materiałowa i kolorystyczna w kabinie z ekskluzywnymi materiałami i nieoczekiwanymi detalami;

– Centralny instrument z nowo opracowanym interfejsem użytkownika tworzy przestrzeń interakcji zdarzenia z dotykową obsługą.

Nowa klasa dla przyszłości MINI. „MINI Clubman Concept pokazuje, jak można przesunąć MINI Clubmana o krok dalej: przestronniejsze wnętrze, wyraziste postrzeganie najwyższej jakości, inteligentne, śmiałe i wyróżniające się. W skrócie: więcej samochodu – i więcej MINI” – mówi Adrian van Hooydonk, szef ds. designu BMW Group. A szef ds. designu MINI, Anders Warming, dodaje: „MINI Clubman Concept to nasza propozycja samochodu z przestrzenią, własnym stylem, z klasą – w segmencie skupionym na funkcjonalności i użyteczności. Inteligentne rozwiązania, emocjonalny design i wspaniała oferta kolorów i materiałów – to coś unikalnego w tym segmencie.”

Dumny, dynamiczny, elegancki: design nadwozia. Nawet przy tak znacząco większych rozmiarach, MINI Clubman Concept jest natychmiast rozpoznawalny jako typowy MINI. Dynamiczne proporcje, wydłużony dach odzwierciedlający potężną przestrzeń użytkową, ale i nadaje sylwetce dystyngowanej elegancji. Metaliczna szarość dachu tworzy elegancki kontrast z ciepłą czerwienią karoserii.

Klasyczne elementy stylistyki MINI – jak 6-kątny grill czy skrzela – wykończono z niezwykłym pietyzmem. Stanowią zredukowaną interpretację ich dotychczasowych odpowiedników, co przydaje Conceptowi wyrafinowania i charyzmy. W całej karoserii wyraźnie akcentowany jest temat aerodynamiki, prowadzenia strugi powietrza – wszystkie szczeliny, otwory zintegrowano w geometrii auta i elegancko uformowano. Zdefiniowane nadkola i spoiler dachowy akcentują dynamiczną sylwetę, podbudowując ogólne wrażenie sportowym charakterem.

Ekskluzywność i funkcjonalność zinterpretowane we współczesny sposób: stylistyka wnętrza. Kabina zdominowana jest powracającym motywem elipsy, ale i robi wrażenie przestrzeni wyrafinowanej. Warto zwrócić uwagę na niezwykły dobór materiałów: skóra Nubuck w jasnoniebieskim kolorze Sky Blue, skóra lakierowana w sutej czerwieni Berry Red i czarna skóra Nappa. Razem współtworzą pełną ekspresji atmosferę ekskluzywności. Dopełniają ją detale w patynowanym srebrze i dekoracyjne pasy o fakturze błękitnego piaskowca, kontrastowe stebnowanie, inkrustacje z drewna… Niezwykle dojrzały charakter, w czym ogromną rolę odgrywa element Black Chrome w centralnej konsoli, który można podświetlić, przydając jego wartości informacyjnej nowego wymiaru.

CZYTAJ DALEJ  Światowa premiera ŠKODY Octavia Combi

Nowe metody interakcji – interfejs użytkownika. MINI Clubman Concept wykorzystuje przestrzeń wirtualną, wynosząc możliwości MINI Connected na wyższy poziom. Centralny instrument pozostaje głównym elementem, ale jego obsługa odbywa się dotykowo przez przesuwanie dwuwymiarowych symboli w trójwymiarowym środowisku. Inteligentne powiązanie informacyjne pozwala na pełną integrację multimedialną z odpowiednim feedbackiem uzależnionym od sytuacji na drodze. Podstawą tego środowiska jest bezprzewodowa łączność samochodu i cyfrowego świata za pośrednictwem chmury.

Inteligentne sterowanie. Mierząca 160 x 150 mm przestrzeń wyświetlacza na konsoli centralnej zmienia się w zależności od wybranego kontentu lub sytuacji na drodze. 3 inteligentne przełączniki przypisano do odpowiednich funkcji sterujących. Przełączniki te można swobodnie programować wedle uznania.

Zupełnie nowy, całkowicie MINI: nowy MINI. Najnowsza generacja MINI ponownie jest pionierem indywidualistycznego stylu, jakości premium i najnowocześniejszych technologii. Dopracowanie stylistyki, zupełnie nowe silniki wyposażone w technologię MINI TwinPower Turbo oraz innowacyjne systemy wsparcia kierowcy czynią nowego MINI bardziej atletycznym, wydajnym, tętniącym życiem i nowoczesnym. Typowe dla modelu poczucie jazdy gokartem dopełniają teraz wyższy komfort – w tym po raz pierwszy dostępne jako opcja adaptacyjne amortyzatory. Przestronniejsza kabina, wyższa funkcjonalność i dopracowanie detali pod względem materiałowym i wykończeniowym odzwierciedlają dojrzałość najnowszej generacji auta.

Tuż przed wejściem na rynek nowego MINI, prezentowane są dwa nowe warianty modelowe, o wyjątkowej ekonomice. MINI One oraz MINI One D zobaczymy po raz pierwszy właśnie w Genewie. Nowy MINI One (średnie spalanie 4,7-4,6 l/100 km, emisja CO2: 109-108 g/km) napędzany jest 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 75 kW/102 KM. Nowy MINI One D (spalanie: 3,5-3,4 l/100 km, emisja: 92-89 g/km) wskakuje na pozycję mistrza marki w ekonomice dzięki również nowo opracowanemu 3-cylindrowemu turbodieslowi o mocy 70 kW/95 KM.

Typowe proporcje, zoptymalizowana przestrzeń. W porównaniu z poprzednikiem długość auta zwiększona o 98 mm, szerokość o 44 mm, wysokość o 7 mm, rozstaw osi większy o 28 mm, rozstaw kół zwiększony z przodu o 42 mm, z tyłu o 34 mm (dane porównawcze w zestawieniu z wersją MINI Cooper); optymalizacja komfortu przestrzennego na wszystkich czterech miejscach; nowy design foteli z większym zakresem regulacji z przodu i dłuższym siedziskiem z tyłu (+23 mm); więcej przestrzeni na ramiona i stopy, wyższy komfort dla pasażerów z tyłu; bagażnik większy o 51 l (teraz 211 l): tylne oparcie składane w proporcji 60:40; opcjonalny pakiet transportowy obejmujący regulowaną na wysokość podłogę bagażnika.

– Stylistykę nadwozia oparto na ewolucji dotychczasowego designu, jego proporcji i struktury z charakterystycznymi cechami: sześciokątnym wlotem powietrza, lampami przednimi i tylnymi w grubych chromowych ramkach, kierunkowskazy i elementy wykończenia dolnych krawędzi karoserii w czerni, którą zinterpretowano ponownie dla każdego elementu, z uwzględnieniem rodzaju powierzchni w każdym rejonie nadwozia; wyrafinowane detale podkreślają niezwykły charakter nowego modelu; 5 lakierów do karoserii, dach w kolorze kontrastowym jako opcja bez dopłaty; MINI Cooper, MINI Cooper S oraz MINI Cooper D na życzenie bez dopłaty z dachem i lusterkami zewnętrznymi w kontrastującym kolorze.

Nowo opracowany design reflektorów; światła dzienne LED, opcjonalne: światła główne LED obejmujące pierścieniowe światło dzienne ze zintegrowanym kierunkowskazem, adaptacyjny rozkład strumienia światła, opcjonalnie dostępne diodowe kierunkowskazy i lampy przeciwmgłowe LED; tylne lampy zespolone również dostępne w technologii LED, opcjonalny pakiet oświetleniowy z lampkami LED w kabinie i pomarańczowe światło ambientowe.

– Nowy wyświetlacz oraz koncepcja obsługi: zestaw zegarów na kolumnie kierowniczej obejmuje prędkościomierz, obrotomierz, kolorowy wyświetlacz dla detali statusu samochodu i poziomu paliwa; centralny panel z nowymi elementami wyświetlacza oraz konfiguracją barw oświetlenia, w tym pierścień LED dla wizualnej reaktywności przy różnych funkcjach, czwórdzielny wyświetlacz TFT w standardzie lub opcjonalnie kolorowy ekran o przekątnej 8,8 cala; obsługa nawigacji, multimediów, telefonu i funkcji samochodu za pośrednictwem Kontrolera MINI w konsoli środkowej z wyświetlaniem reakcji systemu na komputerze pokładowym; przycisk start/stop pośrodku panelu na konsoli środkowej można aktywować bez wkładania kluczyka do stacyjki; przyciski sterowania elektrycznymi szybami w panelach drzwi; sterowanie światłami z panelu w desce rozdzielczej.

CZYTAJ DALEJ  Hyundai i skoki narciarskie

– Nowa generacja silników z technologią MINI TwinPower Turbo; trzy warianty modelowe dostępne w chwili wejścia na rynek: MINI Cooper z 3-cylindrowym silnikiem 100 kW/136 KM, MINI Cooper S z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 141 kW/192 KM oraz MINI Cooper D z 3-cylindrową jednostką wysokoprężną (85 kW/116 KM); później rozszerzenie palety silnikowej o bazowe warianty silnikowe MINI One D (3-cylindrowy diesel, 70 kW/95 KM) oraz MINI One (3-cylinrdrowy silnik benzynowy, 75 kW/102 KM); – 6-stopniowa skrzynia biegów w standardzie, opcjonalnie 6-stopniowa skrzynia automatyczna lub sportowa skrzynia automatyczna, również nowo opracowana; intensywny program – technologia MINIMALISM obejmujący automatyczny system start-stop także w połączeniu z automatycznymi skrzyniami biegów i opcjonalnym trybem GREEN; poprawione parametry dynamiczne i obniżone zużycie paliwa; największa poprawa ekonomiki w modelu MINI Cooper z automatyczną skrzynią biegów; przyspieszenie 0-100 km/h lepsze o 2,6 s, średnie spalanie niższe o 27%; najniższe zużycie paliwa i emisja CO2 w MINI Cooper D: 3,5-3,6 l/100 km, 92-95 g/km.

– Różne tryby pracy samochodu wybierane za pomocą pokrętła Driving Modes u nasady dźwigni zmiany biegów, poza standardowym trybem MID możliwy wybór trybów SPORT i GREEN; wybór trybu ma wpływa na charakterystykę reakcji na gaz oraz wspomaganie kierownicy, a także szybkość zmiany biegów w skrzyni automatycznej i zachowanie Dynamicznej Kontroli Amortyzatorów, jeśli są zainstalowane; tryb GREEN w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów umożliwia żeglowanie (wybieg swobodny) z odłączaniem napędu.

– Jeszcze intensywniejsze doznania w czasie prowadzenia, intensyfikacja poczucia jazdy gokartem, głębokie zmiany w technice zawieszenia, obniżenie masy i poprawa sztywności, nowa oś oparta na jednowahaczowych kolumnach z aluminiowymi łożyskami kolumn, wsporniki osi i wahacze wykonane z wysokowytrzymałej stali; nowa oś wielowahaczowa tylna w technologii lekkiej konstrukcji, o geometrii oszczędzającej przestrzeń; zoptymalizowane elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego – Servotronic jako wyposażenie seryjne; Dynamiczna Kontrola Stabilności (DSC) w standardzie wraz z Dynamiczną Kontrolą Trakcji (DTC) i Elektroniczną Blokadą Mechanizmu Różnicowego (EDLC) – w modelu MINI Cooper S także z seryjną funkcją Performance Control; nowe zestrojenie sprężyn i amortyzatorów z łożyskami typu „uniball”; Dynamiczna Kontrola Amortyzatorów dostępna po raz pierwszy w MINI jako opcja; usprawniony układ hamulcowy, dostosowany do poprawionych osiągów; standardowo koła stalowe z kołpakami w rozmiarze 15 cali (MINI One, MINI One D) oraz z lekkich stopów w rozmiarze 15 (MINI Cooper, MINI Cooper D) lub 16 (MINI Cooper S) cali; opcjonalnie dostępne koła z lekkich stopów w rozmiarach do 18 cali.

– Nowy MINI z wyraźnie obfitszą paletą innowacyjnych systemów wsparcia kierowcy: MINI Head-Up Display, wsparcie jazdy obejmujące oparty na kamerze aktywny regulator prędkości, system ostrzegania o kolizji i pieszych z inicjalną funkcją hamowania, asystent świateł drogowych i wykrywanie znaków drogowych, asystent parkowania, kamera cofania.

– Nowa struktura programu multimedialnego MINI Connected z dodatkowymi funkcjami; dostępne jako opcje telefon alarmowy i MINI Teleservices przy zainstalowanej na stałe karcie SIM; unikatowa paleta funkcji i możliwość rozszerzenia dzięki integracji programów Apps w samochodzie poprzez smartfon; zwiększenie radości z jazdy dzięki typowym funkcjom MINI, jak Mission Control, Dynamic Music, Driving Excitement i MINIMALISM Analyser; nowy MINI Connected XL Towarzysz Podróży (Journey Mate) z informacją o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym; połączenie internetowe pozwala też na korzystanie z sieci społecznościowych, jak Facebook, Twitter, forsquare i Glympse, odbiór powiadomień RSS i funkcji rozrywkowych jak  AUPEO!, Deezer, Audible, Napster/Rhapsody i TuneIn.

Po raz pierwszy na wielu rynkach pojawi się możliwość wyposażania MINI w permanentnie zamontowaną w aucie kartę SIM, która służy do połączeń telefonicznych w ramach opcjonalnych usług Telefon Alarmowy oraz MINI Teleservices.

Wielka różnorodność, styl nie do pomylenia: aktualny program MINI. Nowy MINI pozwoli brytyjskiemu wytwórcy małych samochodów premium kontynuować globalną drogę do sukcesów. Od przywrócenia marki na rynek w roku 2001 marka na całym świecie funkcjonuje jako wcielenie indywidualizmu stylistycznego, ekspresji designu, jakości premium i charakterystycznej frajdy z jazdy. W roku 2013 po raz kolejny potwierdziła się ogromna popularność marki i jej produktów – sprzedano ponad 350 tys. sztuk na ponad stu rynkach, gdzie obecny jest MINI.

Ciągły wzrost sprzedaży MINI to także fakt nieprzerwanego rozrostu jego palety modelowej. Obecnie rodzina MINI liczy 7 członków oraz wiele odmian, w tym napędzane na cztery koła, ekstremalnie usportowione lub ekstremalnie oszczędne… Najwyższej jakości silniki oraz najlepsze technologie zawieszeniowe gwarantują charakterystyczne dla modelu prowadzenie w typie gokarta, a przy tym zużycie paliwa jest na wzorcowo niskim poziomie. Typowe dla marki są też rozliczne możliwości indywidualizacji – program obejmuje zarówno opcje, jak i akcesoria, dzięki którym można zwiększyć frajdę z jazdy, funkcjonalność, estetykę (ogromna paleta lakierów i tapicerek).

Kolejną cechą charakterystyczną dla MINI jest innowacyjna paleta systemów z zakresu multimediów i łączności. Dzięki MINI Connected brytyjska marka podkreśla swą rolę lidera w inteligentnym łączeniu kierowcy ze światem zewnętrznym i samochodem. Integracja komunikacji, rozrywki i funkcji sieciowych o charakterze podobnym do oferowanej przez najnowocześniejsze smartfony czynią jazdę MINI jeszcze bardziej fascynującą, przyjemną. Najnowsze technologie łączności gwarantują unikalnie skuteczne przygotowanie na nadejście przyszłości.

CZYTAJ DALEJ  Opel powraca do sportu samochodowego

 

źródło: BMW Group

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *