Opel ADAM z nowym

Po roku od premiery rynkowej ADAM wciąż jest ulepszany. Elegancki i modny miejski Opel to mistrz indywidualizacji. Cieszy się on opinią najlepiej skomunikowanego ze światem małego samochodu na rynku o największych możliwościach w zakresie personalizacji. Podczas najbliższego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie (6–16 marca 2014 r.) zostanie on zaprezentowany z zupełnie nowym trzycylindrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym, charakteryzującym się wzorową kulturą pracy, wysokim momentem obrotowym w niskim zakresie obrotów i niewielkim zużyciem paliwa. Ale to nie wszystko: silnikowi nowej generacji będzie towarzyszyła sześciobiegowa manualna przekładnia, która również reprezentuje nową generację tych mechanizmów. Niemal nieograniczone możliwości personalizacji ADAMa zwiększą się dzięki nowym kolorom nadwozia i opcjom wykończenia wnętrza.

ADAM jest pierwszym modelem Opla, w którym będzie montowany nowy, wykonany w całości z aluminium, silnik benzynowy 1.0 ECOTEC, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, skonstruowany przez Międzynarodowe Centrum Rozwoju Technicznego producenta w Rüsselsheim w Niemczech. Ten „kieszonkowy” silnik będzie oferowany w dwóch konfiguracjach, rozwijających moc odpowiednio: 66 kW/90 KM i 85 kW/115 KM. Obydwie wersje dysponują solidnym zapasem momentu obrotowego: 166 Nm już od 1800 obr./min. Podobnie jak dwa średniolitrażowe silniki nowej generacji Opla wprowadzone w ostatnich miesiącach (benzynowy 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo i wysokoprężny 1.6 CDTI), nowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo charakteryzuje się wzorową kulturą pracy oraz wyjątkowo niskim poziomem hałasu i wibracji jak na jednostkę trzycylindrową, przewyższając pod tym względem wielu czterocylindrowych rywali. Nowy silnik trzycylindrowy współpracuje z innowacyjną 6‑biegową przekładnią oraz jest standardowo wyposażony w funkcję Start/Stop. ADAM z nowym silnikiem w wersji 66 kW/90 KM zużywa w cyklu mieszanym tylko 4,3 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 wynoszącej zaledwie 99 g/km (dane wstępne zmierzone wg procedury NEDC). To niezwykłe wartości jak na jednostkę benzynową, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej wysokie osiągi pod względem mocy i maksymalnego momentu obrotowego. Do obniżenia zużycia paliwa przyczyniają się takie rozwiązania, jak bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu, lekka, całkowicie aluminiowa konstrukcja i odłączana pompa cieczy chłodzącej.

Produkcja ADAMa z silnikiem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo rozpocznie się latem br. Dostępne będą nie tylko nowe zespoły napędowe, ale także świeże wersje kolorystyczne. Podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku firma Opel prezentowała zapowiedzi dalszych możliwości indywidualizacji ADAMa, które właśnie teraz są wprowadzane. W Genewie zostanie pokazanych więcej kolorów oraz detali i opcji wykończenia wnętrza. Dzięki temu ADAM stanie się jeszcze większym indywidualistą.

Elastyczność: małolitrażowy silnik może być wzorem kultury pracy jednostek trzycylindrowych. Elastyczny, mocny i ekologiczny: nowy silnik ADAMa jest nieduży, ale potrafi dostarczyć wiele przyjemności z jazdy. Zapewnienie osiągów nieprzystających do skromnych wymiarów wymagało jubilerskiej precyzji i zastosowania najnowocześniejszych technologii. Dla kieszeni właścicieli ADAMów istotne będą wyjątkowo niskie wartości zużycia paliwa i emisji CO2, wynoszące odpowiednio: 4,3 l/100 km i 99 g/km w cyklu mieszanym. W niektórych krajach oznacza to też korzystniejsze stawki podatków pobieranych od właścicieli takich pojazdów.

12-zaworowy 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo — pierwszy silnik z nowej rodziny małolitrażowych jednostek benzynowych, która będzie rozwijana przez kolejne lata — to następny etap ofensywy firmy Opel w dziedzinie zespołów napędowych po wprowadzonych niedawno seriach średniolitrażowych silników benzynowych i wysokoprężnych 1.6. Powyższe trzy rodziny zespołów napędowych łączą wspólne założenia konstrukcyjne i cel: uzyskanie najwyższej kultury pracy w swoich segmentach. Inżynierowie z Rüsselsheim rozpoczęli pracę od czystej kartki papieru, skupiając się na wyeliminowaniu nierytmicznej pracy typowej dla silników trzycylindrowych, która w tradycyjnych konstrukcjach przysłania zalety płynące z ekonomiki eksploatacji. „Postawiliśmy sobie za cel nie tylko ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2, lecz także udowodnić, że trzy cylindry mogą zapewnić taką samą kulturę pracy, jak cztery lub więcej” — powiedział dr Matthias Alt, główny inżynier Opla z działu małych silników benzynowych. „Udało nam się u samego źródła rozwiązać typowe problemy silników trzycylindrowych związane z wyważeniem, hałasem i drganiami. Jesteśmy przekonani, że klienci z entuzjazmem przyjmą efekty naszej pracy”.

Blok cylindrów, odlany pod wysokim ciśnieniem z aluminium, został zaprojektowany z myślą o ograniczeniu generowanego i konstrukcyjnie przenoszonego hałasu oraz masy tego elementu. W celu zminimalizowania przekazywanych pulsacji wysokociśnieniowe przewody doprowadzające paliwo i wtryskiwacze konstrukcyjnie oddzielono od głowicy cylindrów, a pompa paliwa i przewody paliwowe otrzymały izolację akustyczną.

Kulturę pracy podnosi także zainstalowanie wałka wyważającego w misce olejowej. Wałek ten jest napędzany łańcuchem z odwróconymi zębami, co zapewnia cichą pracę, i obraca się przeciwbieżnie z prędkością wału korbowego, zaś jego masa została zoptymalizowana pod kątem równoważenia samoistnych drgań wywołanych pracą trzech cylindrów.

Wśród innych rozwiązań służących ograniczeniu hałasu należy wymienić zoptymalizowane pod względem akustycznym osłony na górze i z przodu silnika, obudowy kolektora dolotowego i wałków rozrządu, izolację wału korbowego przy użyciu stalowych panewek głównego łożyska, odwrócone zęby w łańcuchu napędzającym wałki rozrządu, turbosprężarkę ze zredukowanym odgłosem syczenia oraz dolną miskę olejową ze stali.

Dzięki takiej „inżynierii akustycznej” nowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo cechuje się nie tylko wyższą kulturą pracy w porównaniu z innymi jednostkami trzycylindrowymi, lecz także jest cichszy od wielu jednostek czterocylindrowych. Na przykład w teście porównawczym przy całkowicie otwartej przepustnicy w całym zakresie prędkości obrotowej generuje on mniejszy hałas niż wolnossące silniki benzynowe 1.6 o podobnej mocy.

Duża moc: mały silnik z wielkim potencjałem. 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo charakteryzuje się też świetną dynamiką. Ma on wszelki potencjał ku temu, by sprawić, że „mniejszy rozmiar” zostanie uznany za ten optymalny, bo generuje on więcej momentu obrotowego niż na przykład wolnossąca jednostka 1.6.

W modelu ADAM silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo wytwarza 166 Nm już przy 1800 obr./min. To o prawie 30% więcej siły pociągowej niż w przypadku wolnossącego silnika 1.6 przy tej samej prędkości obrotowej. W wersji 85 kW/115 KM płaski odcinek krzywej momentu obrotowego sięga 4700 obr./min. Kolektor wydechowy, umieszczony z jubilerską precyzją wewnątrz aluminiowej głowicy cylindrów, jest połączony śrubami bezpośrednio z chłodzoną cieczą turbosprężarką o małej bezwładności. Ta kompaktowa konstrukcja zapewnia szybkie doładowanie w celu uzyskania dużej mocy przy niskich obrotach.

Sześciootworowe wtryskiwacze systemu bezpośredniego wtrysku umieszczono centralnie nad każdym tłokiem, aby zapewnić wydajne spalanie, a dwie fazy pracy krzywek umożliwiają regulację faz rozrządu, dzięki której silnik otrzymuje optymalną ilość powietrza. Regulowana pompa oleju oraz pompa płynu chłodzącego odłączana przy zimnym silniku w celu jego szybszego nagrzania to kolejne rozwiązania przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa.

Silnik nowej generacji 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo z sześciobiegową przekładnią manualną dołączy do aktualnej oferty silników ADAMa, czyli wolnossących jednostek czterocylindrowych współpracujących z pięciobiegowymi skrzyniami manualnymi: 1.2 — 51 kW/70 KM, 115 Nm oraz 1.4 w dwóch wersjach oferujących moc 64 kW/87 KM lub 74 kW/100 KM przy identycznym maksymalnym momencie obrotowym 130 Nm.

Precyzja: nowa, lekka i płynnie pracująca skrzynia biegów. Nowy trzycylindrowy silnik ADAMa połączono z innowacyjną sześciobiegową manualną skrzynią biegów. W stanie suchym waży ona zaledwie 37 kg, czyli jest o ok. 30% lżejsza od swojego obecnego odpowiednika.

W nowej przekładni, zapewniającej najwyższy komfort i precyzję zmiany przełożeń dzięki krótkiemu skokowi lekko pracującej dźwigni, zastosowano wiele udoskonaleń wprowadzonych niedawno przez firmę Opel. Zaliczają się do nich koła zębate z szerszymi, asymetrycznymi zębami, a także synchronizatory trójstożkowe dla pierwszego i drugiego biegu oraz dwustożkowe — dla trzeciego i czwartego biegu. Ponadto zsynchronizowany jest bieg wsteczny. Nowe skrzynie biegów o wysokiej kulturze pracy będą stopniowo wprowadzane także w innych modelach pojazdów marki Opel.

Indywidualizm: więcej możliwości personalizacji najlepiej skomunikowanego małego samochodu. Opel ADAM, już ogłoszony mistrzem indywidualizacji, staje się coraz lepszy. W ciągu najbliższych tygodni i miesięcy paleta opcji dwukolorowego nadwozia będzie stopniowo rozszerzana. Po wprowadzeniu kolejnych 7 barw nadwozia i 4 odcieni dachu liczba dostępnych lakierów nadwozia sięgnie 18, a liczba kolorów dachu wzrośnie do 6. Pięć nowych barw nadwozia, które będą wprowadzane wiosną, to: elegancki srebrny lakier („Silverwalker”), głęboki ciemny brąz („Mr. Darkside”), intensywny błękit („Let it Blue”), odważna zieleń limonki („Dancing Green”) i subtelna ciepła szarość („Pink-Kong”). W dalszej indywidualizacji ADAMa pomogą: pięć nowych tapicerek foteli, siedem świeżych opcji wykończenia kabiny, cztery dodatkowe kolory wykończenia wnętrza, dwa innowacyjne odcienie lusterka wstecznego, a także cztery nowe barwy listwy z logo i dwa dodatkowe zestawy oklein dekoracyjnych na nadwozie. Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie zaprezentowane zostaną dalsze nowe kolory nadwozia i wersje wykończenia wnętrza. Dzięki świeżym opcjom potencjał personalizacji ADAMa w najnowszym wydaniu jest niemal nieograniczony, a każdy klient może skonfigurować wymarzony samochód.

Po starannym wybraniu opcji ściśle według własnych upodobań klient może zasiąść w najlepiej skomunikowanym ze światem modelu w segmencie małych pojazdów. ADAM jest wyposażony w wyrafinowany system multimedialny IntelliLink, oferujący najnowocześniejsze opcje łączności i dostęp do aplikacji. IntelliLink jest w pełni kompatybilny z najnowszymi smartfonami typu ANDROID i Apple iOS. Umożliwia on podłączenie zewnętrznych urządzeń przez USB i Bluetooth i strumieniową transmisję dźwięku. W skład systemu wchodzi 7‑calowy kolorowy ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości i 7 głośników. IntelliLink w modelu ADAM zapewnia dostęp do nawigacji BringGo oraz do aplikacji Stitcher i TuneIn. Po podłączeniu urządzenia z systemem Apple iOS wybranymi funkcjami można sterować przez polecenia głosowe SIRI EYES FREE (dostępne w językach, z którymi współpracuje funkcja SIRI). Kierowca może na przykład odsłuchiwać przychodzące wiadomości SMS lub dyktować wiadomości do wysłania bez odrywania wzroku od drogi, a rąk — od kierownicy. IntelliLink to wyróżniana nagrodami, bezpieczna i prosta w obsłudze technologia oferowana w zadziwiająco przystępnej cenie. Sprawia ona, że ADAM jest najlepiej skomunikowanym ze światem małym samochodem na rynku.

 

źródło: General Motors

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *