System COD dostępny już w trzech silnikach Audi

technika cylinder on demand (COD) to dowód na najwyższe kompetencje Audi w dziedzinie konstrukcji jednostek napędowych. Innowacyjny system odłączania cylindrów znalazł już zastosowanie w silnikach benzynowych 1.4 TFSI COD i 4.0 TFSI COD, a teraz także w jednostce W12 COD nowego Audi A8 L.

Technika cylinder on demand (COD) jest bardzo uniwersalna. Zastosować można ją zarówno w silnikach czterocylindrowych z wtryskiem bezpośrednim, w jednostce V8 TFSI a także w dwunastocylindrowym silniku wolnossącym. W każdym z nich, na wyższych biegach, od niskich do średnich obciążeń oraz niewielkiej i średniej prędkości, system automatycznie odłącza połowę cylindrów do momentu, dopóki kierowca nie doda więcej gazu. W aktywnych cylindrach sprawność wzrasta, ponieważ optymalne punkty ich pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń.

Proces przechodzenia w różne tryby pracy przebiega tak delikatnie, że jest ledwo wyczuwalny. W modelach ośmiocylindrowych aktywne łożyska silnika w dużym stopniu kompensują wibracje, a system redukcji hałasu Audi Noise Cancellation (ANC) redukuje niepożądane odgłosy wytwarzając w fazie odłączonych cylindrów odpowiednie przeciwdźwięki. Zależnie od modelu, stosuje się albo jedno albo oba z tych rozwiązań.

W jednostce 1.4 TFSI COD system odłącza drugi i trzeci cylinder, w przypadku silnika 4.0 TFSI – drugi, trzeci, piaty i ósmy cylinder. Odłączenie powoduje dezaktywację wtrysku i zapłonu. Tzw. elementy krzywkowe, przesuwane przez napędzane elektromagnetycznie trzpienie na wałku rozrządu, zamykają zawory. Wcześniej komory spalania napełnianie są jednak ponownie czystym powietrzem, by zmniejszyć ciśnienie w cylindrach.

W jednostce W12 o mocy 368 kW (500 KM), zastosowano specjalny wariant techniki COD. Tutaj zawory pozostają otwarte. System najpierw dezaktywuje wtrysk i zapłon we wszystkich zaworach lewego rzędu, tak że silnik pracuje jako sześciocylindrowiec. Zanim temperatura w katalizatorze obniży się, cylindry lewego rzędu są znowu aktywowane, a prawego – dezaktywowane. W dłuższym cyklu, oba rzędy cylindrów są na przemian aktywne i nieaktywne.

Wymiernym wynikiem zastosowania techniki COD jest znaczna redukcja zużycia paliwa. Według testów NEDC, w modelach RS 6 Avant i RS 7 Sportback o około pięć procent. Zamontowany w nich silnik 4.0 TFSI COD o mocy aż 412 kW (560 KM), zadowala się zaledwie 9,8 l. benzyny na 100 km. Natomiast jednostka napędowa 1.4 TFSI COD o mocy 103 kW (140 KM) zużywa średnio tylko 4,7 l. paliwa na 100 km. W testach NEDC odłączenie cylindrów daje oszczędność ok. 0,4 l. na 100 km, a przy umiarkowanej prędkości nawet o 20 procent.

CZYTAJ DALEJ  Nissan 370Z Nismo - Gumball 3000

 

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *