BMW serii 2 Coupe: nowy wymiar dynamiki

BMW serii 2 Coupe podnosi poprzeczkę w kompaktowym segmencie premium pod względem zdolności dynamicznych, estetyki wyglądu i ładunku emocjonalnego.

Absolutnie wyjątkowa koncepcja samochodu w swoim segmencie – dwudrzwiowe nadwozie w klasycznej, trójbryłowej formie typowej dla modeli coupe BMW, czteromiejscowe, z napędem na tylne koła, paleta silnikowa i nastawy układu jezdnego powstałe z myślą przede wszystkim o sportowej charakterystyce. Wprowadzenie na rynek planowane na marzec 2014 r., w ofercie będzie wersja BMW M performance: BMW 235i Coupe.

BMW serii 2 Coupe jest wyraziście odmienne od kompaktowej serii BMW 1 dzięki zupełnie innej stylistyce, w tym długości nadwozia zwiększonej o 11 cm. Eleganckie i sportowe zarazem są linie karoserii z lekko opadającym w stronę bagażnika tyłem, wyrazistym designem przedniego i tylnego pasa. Największą szerokość nadwozie ma ponad tylną osią, co dobitnie podkreśla tylnonapędową konfigurację. Możliwości indywidualizacji auta zapewniają pakiety BMW Sport Line, BMW Modern Line i M Sport.

Nowo zaprojektowane coupe ma zdecydowanie większe rozmiary niż jego poprzednik, BMW serii 1 Coupe – długość wzrosła o 72 mm (do 4432 mm), szerokość o 26 mm (do 1774 mm), rozstaw osi o 30 mm (do 2690 mm), rozstaw kół przednich o 41 mm (do 1521 mm), a tylnych o 43 mm (do 1556 mm). Wzrosła też przestronność kabiny: z przodu jest o 19 mm więcej miejsca nad głową, a z tyłu o 21 mm więcej przestrzeni na nogi. Pojemność bagażnika powiększono o 20 l (do 390 l). Tylna kanapa jest seryjnie składana i dzielona na dwie części lub opcjonalnie na trzy (40:20:40). Auto zoptymalizowano pod względem aerodynamiki, współczynnik Cx o wartości 0,29, jest bardziej opływowe zarówno od swego poprzednika, jak i obecnej serii 1 BMW (dane dla 220i Coupe).

Zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne wykorzystują technologię BMW TwinPower Turbo i charakteryzują się najlepszymi w segmencie parametrami zarówno pod względem osiągów, jak i ekonomiki. BMW 220i Coupe jest pierwszym kompaktowym modelem BMW napędzanym 135-kilowatową (184-konną) wersją 4-cylindrowego silnika benzynowego 2.0. 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne rozwijają moce 105 kW (143 KM) w modelu BMW 218d Coupe, 135 kW (184 KM) w BMW 220d Coupe oraz 160 kW (218 KM) w BMW 225d Coupe. Od początku sprzedaży nowego modelu dostępna będzie też topowa wersja BMW M235i. Ten najmocniejszy benzynowy wariant BMW M Performance wyposażony jest w 3,0-litrowy rzędowy silnik 6-cylindrowy zasilany w technologii M Performance TwinPower, rozwijający moc 240 kW/326 KM. Ta wersja BMW serii 2 Coupe wyposażona jest w układ jezdny typu M oraz aerodynamicznie zoptymalizowane elementy nadwozia.

CZYTAJ DALEJ  Studyjny Maybach Landaulet

Wydajność i ekonomika wszystkich wersji zostały jeszcze bardziej zoptymalizowane dzięki szerokiemu zastosowaniu technik i technologii BMW Efficient Dynamics. Obejmują one m.in. Air Curtains (aktywne sterowanie przepływem powietrza wokół przednich kół i błotników), funkcję Start-Stop w połączeniu zarówno z manualnymi, jak i automatycznymi skrzyniami biegów, tryb ECO PRO aktywowany seryjnie montowanym przełącznikiem Driving Experience Control, funkcję żeglowania w skrzyniach automatycznych, a także – jeśli auto zostanie doposażone w system nawigacji Professional, funkcję Proactive Driving Assistant.

Typowe dla BMW sportowa charakterystyka jezdna i imponujący komfort jazdy uzyskano dzięki zastosowaniu tylnego napędu, wzdłużnie montowanych silników, doskonałemu rozkładowi masy i wyrafinowanej konstrukcji zawieszenia: kolumnom resorującym na wahaczach poprzecznych i ukośnych z przodu i wielowahaczowej osi tylnej, które zostały zestrojone z najwyższym kunsztem inżynierskim. Nie bez znaczenia jest elektrycznie wspomagany układ kierowniczy i seryjnie montowane hamulce o podwyższonej wydajności. Dostępny też jest sportowy układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania, układ hamulcowy M Sport i adaptacyjne zawieszenie M z elektroniczną regulacją twardości amortyzatorów. Seryjny jest system DSC połączony ze sportowym DTC i elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego. Od chwili wprowadzenia na rynek do BMW M235i Coupe można będzie też zamówić dyferencjał o ograniczonym uślizgu z katalogu oryginalnych akcesoriów BMW.

Auto ma wysokowytrzymałe i odporne na skręcanie nadwozie, oparte na rozwiniętej konstrukcji BMW serii 1, które zostało nagrodzone 5 gwiazdkami przez Euro NCAP za wyniki w testach zderzeniowych. Obfite wyposażenie zabezpieczające pasażerów obejmuje m.in. przednie, boczne i kurtynowe airbagi, zaś o ochronę pieszych dba aktywna maska silnika i specjalnie zaprojektowane strefy kontrolowanego zgniotu przedniego pasa.

Wnętrze auta reprezentuje najwyższą jakość. Kokpit jest nachylony w stronę kierowcy, a automatyczna klimatyzacja to standard. Na pokładzie jest sterownik iDrive połączony z radiem BMW Professional (lub nawigacją) i wyświetlaczem (ekskluzywny design BMW Flatscreen). Opcją jest system nawigacyjny Professional, obejmujący także Touch Controller (sterowanie dotykowe przez gładzik na pokrętle iDrive). W kabinie przewidziano wiele schowków, kieszeni i uchwytów na napoje.

BMW proponuje najobfitszą w segmencie kompaktowym paletę systemów wsparcia kierowcy i obsługi mobilnej z palety BMW ConnectedDrive. Wśród nich są asystent świateł drogowych, przeciwdziałający oślepianiu innych uczestników ruchu, adaptacyjne światła drogowe, asystent parkowania (automatyczny system wyszukiwania miejsca i autonomicznego parkowania), kamera cofania, asystent jazdy (ostrzeganie o obecności innego pojazdu w martwym polu lusterek i przed niezamierzonym opuszczeniem pasa), asystent ograniczenia prędkości z wyświetlaczem ostrzegającym o przekroczeniu prędkości, regulator prędkości z funkcją hamowania, rozszerzony system integracji smartfonów i odtwarzaczy muzyki, asystent ruchu drogowego działający w czasie rzeczywistym, rozrywka online i rozszerzona funkcjonalność multimediów za pośrednictwem aplikacji i usług internetowych (jak Facebook czy Twitter).

CZYTAJ DALEJ  Stylistyka Fiata Punto Evo inspiracją

Warianty silnikowe:

BMW M235i Coupe: 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy zasilany w technologii M Performance TwinPower Turbo (dwuślimakowe turbosprężarki, bezpośredni wtrysk benzyny High Precision Direct Injection, system zmiennych faz rozrządowych Double-Vanos i elektronicznego sterowania wzniosu zaworowego VALVETRONIC).
Pojemność skokowa: 2979 cm3, moc maksymalna: 240 kW/326 KM przy 5800-6000 obr./min, maks. moment obrotowy: 450 Nm przy 1300-4500 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,0 s (z automatyczną skrzynią biegów: 4,8 s).
Prędkość maksymalna: 250 km/h.
Średnie zużycie paliwa*: 8,1 l/100 km (aut.: 7,6 l/100 km).
Emisja CO2*: 189 g/km (aut.: 176 g/km), norma oczyszczania spalin: Euro 6.

BMW 220i Coupe: 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy zasilany w technologii TwinPower Turbo (dwuślimakowe turbosprężarki, bezpośredni wtrysk benzyny High Precision Direct Injection, system zmiennych faz rozrządowych Double-Vanos i elektronicznego sterowania wzniosu zaworowego VALVETRONIC).
Pojemność skokowa: 1997 cm3, moc maksymalna: 135 kW/184 KM przy 5000-6250 obr./min, maks. moment obrotowy: 270 Nm przy 1250-4500 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,0 s (z automatyczną skrzynią biegów: 7,0 s).
Prędkość maksymalna: 235 km/h (aut.: 230 km/h).
Średnie zużycie paliwa*: 6,1-6,3 l/100 km (aut.: 5,7-6,0 l/100 km).
Emisja CO2*: 142-148 g/km (aut.: 134-139* g/km), norma oczyszczania spalin: Euro 6.

BMW 225d Coupe: 4-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny zasilany w technologii BMW TwinPower Turbo (dwie turbosprężarki, zasilanie dwustopniowe, bezpośredni wtrysk common rail z piezowtryskiwaczami, maks. ciśnienie wtrysku: 2000 barów).
Pojemność skokowa: 1995 cm3, moc maksymalna: 160 kW/218 KM przy 4400 obr./min, maks. moment obrotowy: 450 Nm przy 1500-2500 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 s (tylko z automatyczną skrzynią biegów).
Prędkość maksymalna: 242 km/h.
Średnie zużycie paliwa*: 4,7 l/100 km.
Emisja CO2*: 124 g/km, norma oczyszczania spalin: Euro 6.

CZYTAJ DALEJ  Alfa Romeo

BMW 220d Coupe: 4-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny zasilany w technologii BMW TwinPower Turbo (turbosprężarki o zmiennej geometrii dolotu, bezpośredni wtrysk common rail z wtryskiwaczami o zaworach solenoidowych, maks. ciśnienie wtrysku: 1800 barów).
Pojemność skokowa: 1995 cm3, moc maksymalna: 135 kW/184 KM przy 4000 obr./min, maks. moment obrotowy: 380 Nm przy 1750-2750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,2 s (z automatyczną skrzynią biegów: 7,1 s).
Prędkość maksymalna: 230 km/h (aut.: 230 km/h).
Średnie zużycie paliwa*: 4,5-4,8 l/100 km (aut. 4,2-4,4 l/100 km).
Emisja CO2*: 119-125 g/km (111-117 g/km), norma oczyszczania spalin: Euro 6.

BMW 218d Coupe: 4-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny zasilany w technologii BMW TwinPower Turbo (turbosprężarki o zmiennej geometrii dolotu, bezpośredni wtrysk common rail z wtryskiwaczami o zaworach solenoidowych, maks. ciśnienie wtrysku: 1600 barów).
Pojemność skokowa: 1995 cm3, moc maksymalna: 105 kW/143 KM przy 4000 obr./min, maks. moment obrotowy: 320 Nm przy 1750-2500 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s (z automatyczną skrzynią biegów: 8,6 s).
Prędkość maksymalna: 213 km/h (aut.: 213 km/h).
Średnie zużycie paliwa*: 4,3-4,5 l/100 km (aut. 4,2-4,4 l/100 km).
Emisja CO2*: 114-119 g/km (111-117 g/km), norma oczyszczania spalin: Euro 6.

*Wartości wg cyklu testowego EU, mogą się wahać w zależności od rozmiaru opon zamówionych do danego samochodu. Dane dla modeli BMW 225d Coupe oraz BMW 218d Coupe są przybliżone.

 

źródło: BMW Group / Mototarget

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *