Nowy Nissan LEAF – bogaty w nowoczesne technologie

Nissan zmienia sposób myślenia i postrzegania samochodów z napędem elektrycznym przez kierowców za sprawą najnowszych innowacyjnych technologii, w które wyposażony jest nowy Nissan LEAF.

Nissan LEAF z roku modelowego 2013, najnowsza wersja najlepiej sprzedającego się samochodu elektrycznego na świecie, feruje kierowcom dostęp do najnowocześniejszych technologii w branży motoryzacyjnej.

Inżynierowie Nissana z Wielkiej Brytanii, Europy i Japonii wprowadzili ponad 100 zmian inżynierskich i technologicznych, a także udoskonalili wiele istniejących funkcji Nissana LEAF w celu zwiększenia jego wydajności i sprawienia, by stał się jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska.

Sercem Nissana LEAF jest system telematyczno-informatyczny CarWings, który łączy się ze światem zewnętrznym za pomocą dedykowanej pokładowej karty SIM. Dzięki temu kierowcy nie muszą podłączać własnych smartfonów, aby systemy znajdujące się w samochodzie mogły uzyskać łączność ze światem, a wszystko kontrolowane jest za pomocą ekranu dotykowego o przekątnej 7 cali.  Większość spośród ponad 100 zmian wprowadzonych w dotychczasowym Nissanie LEAF, który sprzedał się w ponad 65 000 egzemplarzy na całym świecie, ma swoje źródło w opiniach klientów lub komentarzach opublikowanych na forach dotyczących Nissana LEAF oraz innych o tematyce motoryzacyjnej. Jedną z najistotniejszych zmian była praca wykonana w kierunku udoskonalenia algorytmu, który ustala pozostały rzeczywisty zasięg pojazdu podczas jazdy.

Udoskonalony algorytm „uczy się” zachowań kierowcy podczas jazdy i wykorzystuje inteligentne zasady logiki, zamiast po prostu polegać na chwilowym poborze energii.

Inne ciekawe nowinki technologiczne w nowym Nissanie LEAF:

  • Możliwość „połączenia się” z Nissanem LEAF w celu sprawdzenia stanu naładowania akumulatora przed rozpoczęciem podróży,
  • Usługa Google Send-To-Car umożliwiająca przesyłanie do samochodu punktów docelowych z komputera / smartfonu,
  • Udoskonalony system nawigacji satelitarnej wyświetlający zasięg jazdy przy założeniu aktualnego stanu naładowania akumulatora,
  • Lista pobliskich punktów ładowania stale aktualizowana za pomocą systemu telematycznego,
  • Przycisk trybu Eco na kierownicy wydłużający zasięg pojazdu poprzez ograniczenie przyspieszenia,
  • Wyświetlanie indywidualnych parametrów oszczędności energii dla danego kierowcy oraz wyników innych kierowców Nissana LEAF z całego świata,
  • System nagłaśniający Bose z serii Energy Efficient Series (EES) wyposażony w lżejszy głośnik niskotonowy iwzmacniacz cyfrowy w celu obniżenia poboru energii,
  • Cztery kamery zapewniające widok samochodu od góry w celu ułatwienia parkowania (widok 360°),
  • Akumulator o pojemności około 5000 razy większej od pojemności baterii w standardowym smartfonie,
  • Silnik wytwarzający 254 Nm momentu obrotowego – to ponad dwa razy więcej w porównaniu z modelem Lotus Elise,
  • Nowy wskaźnik stanu naładowania akumulatora wyświetlający również dane w formie graficznej,
  • Lampka diodowa na pokrywie gniazda ładowania zapewniająca lepszą widoczność nocą,
  • Możliwość zdalnego uruchamiania ogrzewania lub klimatyzacji za pośrednictwem aplikacji CarWings,
  • Funkcja „ekologicznych” tras umożliwiająca oszczędzanie energii i zwiększenie zasięgu pojazdu,
  • Reflektory diodowe – pięciokrotnie trwalsze niż tradycyjne żarówki halogenowe,
  • Czytnik RSS wczytujący wiadomości, prognozę pogody oraz inne informacje ze źródeł RSS wybranych przez użytkownika,
  • Fotele i układ kierowniczy zaprojektowane pod kątem preferencji użytkowników europejskich.
CZYTAJ DALEJ  Seria limitowana Megane Coupe Color Edition

Malcolm Holmes, kierownik prac nad systemem audio, komputerem pokładowym, tablicy przyrządów i przycisków: „Technologia odgrywa coraz większą rolę w życiu naszych klientów. Marka Nissan dąży do tego, aby technologia w modelu LEAF była innowacyjna, ale żeby także potęgowała emocje użytkowników. Nie zaprzątamy sobie głowy zbędnymi gadżetami. Każdy element zastosowany w tym modelu stanowi prawdziwą wartość dla klientów, a wszystkie funkcje i opcje, które udostępniliśmy w nowym Nissanie LEAF, zwiększają przyjemność z jazdy. Bezpieczeństwo Nissana LEAF jest kwestią priorytetową. Pragniemy obalić mity i rozwiać obawy potencjalnych klientów – w tym również i te dotyczące braku możliwości jazdy i ładowania pojazdu w czasie deszczu i wysokiej wilgotności. Wszystkie elementy pod wysokim napięciem są bezpiecznie umiejscowione poza kabiną, a dedykowany akumulator 12 V obsługuje wszystkie elementy elektryczne znajdujące się wewnątrz pojazdu, takie jak elektrycznie sterowane szyby, przełączniki czy samochodowy system rozrywki.”

Silnik i akumulator. Każdy Nissan LEAF posiada niezwykle wydajny układ przeniesienia napędu, który charakteryzuje się pionową konstrukcją i napędza silnik wielkości piłki futbolowej. Prąd dostarczany jest z akumulatora składającego się ze 192 ogniw o napięciu 380 V i łącznej masie 250 kg.

Akumulator może otrzymywać prąd z różnych źródeł dzięki układowi falowników, które dokonują odpowiedniego ukierunkowania i przekształcenia. Przykładowo prąd zmienny pochodzi ze standardowego gniazdka domowego i następnie jest zamieniany na prąd stały, który zasila akumulator. Ogólnodostępne szybkie ładowarki podłącza się bezpośrednio do gniazda prądu stałego w Nissanie LEAF, umożliwiając w ten sposób naładowanie akumulatora od 0 do 80% w czasie ok. 30 minut.

Akumulator umieszczony jest pod podłogą samochodu, tak aby obniżyć jego środek ciężkości. Nowy hamulec rekuperacyjny przekazuje około 94% energii do akumulatora. Przewód do ładowarki może odblokowywać się automatycznie po całkowitym naładowaniu akumulatora, jednak w nowym modelu dostępna jest blokada elektromagnetyczna, która chroni przed dostępem osób niepowołanych.

Korzystając z informacji uzyskanych od właścicieli Nissana LEAF, zmodyfikowano również pokładowy port ładowania w pojeździe. Pokrywka ładowarki jest teraz otwierana zdalnie przy pomocy kluczyka lub przełącznikiem elektrycznym (a nie mechanicznym) w kabinie, a konstrukcja wyposażona jest w niewielką lampkę LED, która pomaga odnaleźć gniazdo nocą lub na parkingu podziemnym.

Podczas ładowania samochód można bezpiecznie zostawić w garażu lub na podjeździe. Ładowanie za pomocą standardowego gniazdka domowego trwa do 12 godzin. Marka zaleca właścicielom Nissana LEAF przeprowadzenie przeglądu domowej instalacji elektrycznej przez wykwalifikowanego elektryka w ramach minimalnych wymagań przed pierwszą próbą ładowania pojazdu. Najlepszym rozwiązaniem do ładowania akumulatora w warunkach domowych jest zestaw naścienny dostarczający prąd o natężeniu 16 lub 32 A (w zależności od przepisów lokalnych), który umożliwia naładowanie Nissana LEAF odpowiednio w ciągu ośmiu lub czterech godzin.

CZYTAJ DALEJ  Nissan podaje wysokość zysku operacyjnego

Nissan LEAF na świecie. Drogami całego świata porusza się 65 000 samochodów Nissan LEAF, przy czym ponad 10 000 z nich w Europie. Wszystkie przejechały łącznie ponad 300 milionów kilometrów bez emisji spalin do atmosfery.

Właściciele Nissana LEAF na całym świecie od 2011 roku zaoszczędzili 358 milionów litrów paliwa – czyli tyle, ile wystarczyłoby do napełnienia 39 supertankowców.

Brytyjski dziennikarz zajmujący się konsumenckimi rozwiązaniami technologicznymi, Jonathan Weinberg, miał okazję przejechać się nowym Nissanem LEAF. Powiedział: „Wyposażenie pojazdu w nowoczesne technologie szybko staje się głównym argumentem dla klientów nabywających nowe samochody. Zarówno Google, jak i Apple czynią znaczące inwestycje w tym obszarze. Technologia w Nissanie LEAF jest łatwa w obsłudze, dobrze przemyślana i stanowi doskonały wyznacznik na przyszłość.”

Dodał także: „Niektórzy ludzie błędnie uważają, że samochody elektryczne są powolne i mają mały zasięg. Dla mnie jazda Nissanem LEAF nie różniła się od podróżowania tradycyjnym samochodem, a dużą korzyścią była niezwykła cisza panująca w kabinie. Początkowo nie zdawałem sobie sprawy z tego, że samochód jest uruchomiony.”

Rządy krajów w całej Europie oferują korzyści dla nabywców samochodów ze stuprocentowym napędem elektrycznym, takich jak Nissan LEAF – dopłaty, zerowa stawka podatku VAT oraz obniżenie kwot należnego podatku dochodowego. Oferowane są również dopłaty do montażu ładowarek naściennych, domowych oraz szybkich ładowarek w miejscach ogólnodostępnych.

Nowy program wynajmu akumulatorów, którego wprowadzenie zaplanowano na 2013 rok, pomoże obniżyć cenę Nissana LEAF dzięki opcji dokonywania comiesięcznych płatności, zamiast konieczności zakupu akumulatora wraz z pojazdem.

 

źródło: Nissan

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3224

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *