Będący samochodem sportowym o wyjątkowych możliwościach, BMW M6 Gran Coupe jest wizją równowagi i pewności, łącząc najwyższe osiągi z urzekającą estetyką i luksusową elegancją. Sercem flagowego samochodu BMW M GmbH jest wysokoobrotowy silnik V8, któremu blasku dodaje technologia M TwinPower Turbo. Silnik rozwija moc 412kW/560KM i rozpędza BMW M6 Gran Coupe od 0 do 100km/h w ciągu 4,2 sekundy. Możliwości i charakterystyki silnika samochodu, technologie zastosowane w jego podwoziu, właściwości aerodynamiczne i rozkład mas – którego optymalizacji służy dach wykonany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) – są ściśle powiązane z precyzją, z jakiej słyną samochody oznaczone charakterystyczną literą M. Tak więc BMW M6 Gran Coupe pozwala nie tylko na doświadczenie wyjątkowego luksusu w samochodzie M, ale jest również ostatecznym wyrazem pełnego dynamiki potencjału wbudowanego w BMW serii 6.
Firmowa wycieczka do nowego segmentu luksusowych czterodrzwiowych samochodów coupe o szczególnie wysokich możliwościach trakcyjnych pozwala na wgląd w pasję inżynierów i projektantów BMW M GmbH w kreowaniu wyjątkowych doświadczeń z jazdy samochodem z najwyższej półki. BMW M6 Gran Coupe dysponuje doskonałą równowagą inspirującej estetyki, sportowych osiągów oraz godną swojej klasy luksusową atmosferą wnętrza. Dodatkowa przestrzeń we wnętrzu samochodu pozwala pasażerom zajmującym miejsca z tyłu na korzystanie z prawdziwie komfortowych warunków jazdy, a na krótszych trasach umożliwia także użytkowanie trzeciego, środkowego miejsca w drugim rzędzie siedzeń.
Projekt: piękno majestatycznej mocy. Charakterystyczne cechy konstrukcyjne samochodów M pozwalają na uzyskanie osiągów, jakimi może się poszczycić BMW M6 Gran Coupe. Przód samochodu zdominowany jest przez duże wloty powietrza, instalowane standardowo reflektory adaptacyjne LED i nerkową kratkę przedniego wlotu powietrza, którą w sposób charakterystyczny dla samochodów M zaprojektowano specjalnie dla tego modelu. Z boku pierwszy czterodrzwiowy samochód coupe od BMW M GmbH wyraźnie różni się od BMW M6 Coupe dzięki tylnym drzwiom i rozstawowi osi powiększonemu o 113 milimetrów. Nisko przebiegająca linia dachu przechodzi płynnie aż do powierzchni bagażnika, a wraz z górną linią okien i zarysami drzwi oraz szybami bocznymi sięgającymi daleko w słupki C wyraźnie nadaje całej bryle nadwozia dynamiki i sportowych proporcji.
Mocno zaznaczone kształty nadkoli, charakterystyczne dla modeli M żeberka wlotu powietrza, aerodynamicznie zoptymalizowane lusterka zewnętrzne, standardowy pakiet BMW Individual High-gloss Shadow Line i ekskluzywne 20-calowe obręcze kół M z podwójnymi ramionami wykonane ze stopu metali lekkich podkreślają charakterystyczny wygląd samochodu, podobnie jak inny typowy detal modeli M – podwójne końcówki wydechu umieszczone na zewnętrznych krawędziach tylnego zderzaka. Ze zderzakiem tylnym zintegrowano również dyfuzor, który otrzymał zadanie optymalizacji przepływu powietrza wzdłuż podwozia samochodu i został wykonany z tworzywa wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP).
Ten bardzo lekki i zadziwiająco wytrzymały, zaawansowany technicznie materiał został także zastosowany w konstrukcji płata dachu. W tym zastosowaniu widoczna struktura włókna węglowego zapewni dodatkowe efekty wizualne, tak jak dynamicznie zaprojektowane wgłębienie biegnące wzdłuż środka dachu. Do tego wgłębienia odwołano się stylistycznie także we wnętrzu samochodu, gdzie wykonana z Alcantary w kolorze antracytu podsufitka otrzymała centralny skórzany pas.
We wnętrzu samochodu widać kontynuację harmonijnego połączenia sportowej pasji i naturalnej elegancji, dominującego w projekcie nadwozia. Kokpit o charakterze typowym dla modeli M łączy styl samochodu sportowego z przestrzenią i luksusową atmosferą wnętrza. Kierowca i pasażer przedniego fotela otrzymali sportowe siedzenia M ze zintegrowanymi prowadnicami pasów bezpieczeństwa. Standardowa specyfikacja BMW M6 Gran Coupe obejmuje także skórzaną tapicerkę Merino. Dla osób podróżujących za kierowcą dostępne są dwa lub trzy miejsca, a oparcie tylne jest składane w proporcji 40:60, pozwalając na zwiększenie pojemności bagażnika z 460 do nawet 1265 litrów.
Silnik V8 z M TwinPower Turbo, siedmiobiegowa dwusprzęgłowa przekładnia M z systemem Drivelogic i z aktywnym mechanizmem różnicowym M. Technologia napędu kryjąca się pod nadwoziem BMW M6 Gran Coupe gwarantuje właściwości i charakterystyki, z jakich słyną samochody BMW oznaczone charakterystycznym logo z literą M. Silnik V8 z technologią M TwinPower Turbo dysponuje mocą 412kW/560KM. Na jego techniczną magię składa się para turbosprężarek twin-scroll, krzyżowy kolektor wydechowy obsługujący oba rzędy cylindrów (cross-bank), układ bezpośredniego precyzyjnego wtrysku benzyny, zmienne fazy rozrządu Valvetronic i bezstopniowe sterowanie wałkiem rozrządu Double VANOS. Jednostka napędowa o pojemności skokowej 4395cm3 uzyskuje maksymalny moment obrotowy 680 Nm w zakresie pomiędzy 1500 i 5750 obrotów na minutę, podczas gdy maksymalna moc rozwijana jest w zakresie od 6000 do 7000 obrotów na minutę. Maksymalne obroty silnika to 7200obr/min. BMW M6 Gran Coupe przyspiesza od 0 do 100km/h w czasie 4,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250km/h (305km/h jeśli samochód wyposażono w opcjonalny pakiet M Driver). Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 9,9 litra na 100 km a emisję CO2 ograniczono do 232 gramów na kilometr.
Zadanie przekazywania mocy powierzono siedmiobiegowej dwusprzęgłowej przekładni M z systemem Drivelogic. Elektroniczny system zarządzania pracą przekładni gwarantuje wybór biegu zapewniającego optymalną trakcję. Samochód wyposażono także w funkcję wyścigowego startu (Launch Control) zapewniającą maksymalne przyspieszenia, a także we wspomaganie jazdy z małą prędkością, co poprawia komfort w zwykłych warunkach drogowych oraz w system Auto Start-Stop w celu zwiększenia efektywności wykorzystania paliwa.
W czasie szczególnie dynamicznego przyspieszania przy wychodzeniu z zakrętów, a także w trudnych warunkach pogodowych i drogowych, aktywny mechanizm różnicowy M tylnej osi rozdziela moc silnika pomiędzy koła z maksymalnym wykorzystaniem dostępnej przyczepność obu kół. Elektronicznie sterowane wielotarczowe sprzęgło mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu współpracuje z systemem DSC (dynamiczna kontrola stabilności), co pozwala rozdzielać moment napędowy pomiędzy lewe i prawe koło w zależności od dynamicznie zmieniającej się sytuacji na drodze.
Technologia podwozia opracowana dla specyfikacji M. Technologia podwozia BMW M6 Gran Coupe jest również ukierunkowana na wykorzystanie pełnego sportowego potencjału samochodu i uzyskania jak najwyższych osiągów. Podobnie jak zintegrowana oś tylna, podwójne wahacze przedniej osi otrzymały specyficzną kinematykę i komponenty wykonane z kutego aluminium. BMW M6 Gran Coupe standardowo wyposażono w dostosowany do wersji M system dynamicznej kontroli tłumienia amortyzatorów oraz w hydraulicznie wspomaganą zębatkową przekładnię kierowniczą o zmiennym przełożeniu z funkcją M Servotronic. Jako alternatywę dla standardowego wysokowydajnego układu hamulcowego z kompozytowymi tarczami, BMW M6 Gran Coupe można zamówić również z hamulcami M wyposażonymi w tarcze węglowo-ceramiczne. Tarcze te wykonano z nowego kompozytu ceramicznego na bazie włókien węglowych, dzięki czemu są one jeszcze odporniejsze na obciążenia cieplne, mają mniejszą masę i wyjątkową odporność na zużycie.
Wokół dźwigni zmiany biegów na konsoli centralnej BMW M6 Gran Coupe znajdują się przyciski służące do konfigurowania wszystkich regulowanych przez kierowcę parametrów układu napędowego i podwozia. Tryby pracy DSC, charakterystyki pracy silnika, mapy dynamicznej kontroli tłumienia amortyzatorów, charakterystyki systemu M Servotronic i charakterystyki zmiany przełożeń w przekładni M DCT (Drivelogic) można wybierać niezależnie. Wszystko to oznacza, że kierowca może stworzyć szczegółową konfigurację samochodu i zapisać ustawienia pod jednym z dwóch przycisków M Drive umieszczonych na wielofunkcyjnej kierownicy.
Ekskluzywny i indywidualny: bogata oferta wyposażenie bardzo wysokiej jakości. Standardowe wyposażenie montowane w BMW M6 Gran Coupe obejmuje 20-calowe obręcze kół M z lekkiego stopu, skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele kierowcy i przedniego pasażera, automatycznie przyciemnianie lusterka zewnętrzne i wewnętrzne lusterko wsteczne, system alarmowy i system audio BMW Professional z głośnikami klasy hi-fi. Alternatywą dla standardowej dwustrefowej klimatyzacji automatycznej jest klimatyzacja czterostrefowa z osobnym panelem sterowania dla pasażerów podróżujących z tyłu. Na liście wyposażenia opcjonalnego zwracają uwagę wielofunkcyjne fotele M, podgrzewane siedzenia tylne, system bezkluczykowego otwierania zamków i rozruchu silnika (Comfort Access), podgrzewana kierownica, funkcja automatycznego domykania drzwi, elektrycznie sterowane rolety przeciwsłoneczne, nowa generacja systemu nawigacji Professional oraz system audio Bang& Olufsen High End Surround.
BMW M6 Gran Coupe zostało również wyposażone w wiele funkcji i usług dostępnych w systemach BMW ConnectedDrive, takich jak wyświetlacz przezierny BMW w wersji dla samochodów M, układ wspomagania przy parkowaniu, kamera tylna, asystent świateł drogowych, informowanie o ograniczeniach prędkości, ostrzeganie o zmianie pasa ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu, system kamer Surround View oraz system wspomagania widzenia nocnego BMW Night Vision z rozpoznawaniem pieszych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym klienci mogą również zintegrować Apple iPhone lub inny smartfon z systemami samochodu i korzystać z usług internetowych podczas przebywania w kabinie.
źródło: BMW Group
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.