kompaktowego SUV-a klasy premium Concept GLA, łączący dynamiczną stylizację z rekreacyjnym charakterem. Do jego napędu służy 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 155 kW (211 KM), sprzężony z dwusprzęgłową skrzynią zautomatyzowaną 7G-DCT oraz napędem na obie osie 4MATIC. Zupełnie nowy kierunek wyznaczają przednie lampy z technologią laserową, które nie tylko skuteczniej oświetlają drogę, ale pełnią również funkcje projektorów.
– Concept GLA reprezentuje nowe podejście w segmencie kompaktowych SUV-ów. To sportowa, bliższa coupé ewolucja auta tej klasy – mówi dr Joachim Schmidt, wiceprezes Mercedes-Benz Cars, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing. – Concept GLA łączy sportowe geny z wszechstronnością samochodu rekreacyjnego. „Ucieczka od codzienności” to komunikat, który przekazuje kierowcy. Nowy model stanowi dalszy etap rozwoju kompaktowej platformy, z której korzystają już Klasy A i B – najpopularniejsze w swoich segmentach na niemieckim rynku w pierwszym kwartale br.
Innowacyjne podejście projektantów ma swoje odbicie w wyrazistej stylizacji prototypu: mocnej rzeźbie maski, dynamicznym kształcie osłony chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą, otoczoną dwiema eleganckimi listwami, oraz subtelnym, geometrycznym wzorze wypełnienia wlotów powietrza, wykończenia listew progowych i rur wydechowych. Charakterystyczne obudowy zewnętrznych lusterek z podwójnymi podpórkami zaopatrzono w kratki ochronne, a przedni zderzak – w typowe dla SUV-a osłony. Atrakcyjne linie Concept GLA podkreśla wreszcie srebrny lakier Alubeam.
Nadwozie samochodu mierzy 4383 mm długości, 1978 mm szerokości i 1579 mm wysokości. Widziany z boku, Concept GLA daje poczucie wewnętrznej siły – od przedniej lampy do tylnego nadkola biegnie głębokie przetłoczenie, płynnie współgrające z dolnym konturem, a linia szyb łagodnie wznosi się ku słupkowi C. Smukłe klamki drzwi są całkowicie zatopione w drzwiach i wysuwają się za naciśnięciem przycisku. Naturę coupé zdradzają boczne szyby pozbawione ram okiennych oraz 20-calowe obręcze o wzorze przypominającym wirnik turbiny z oponami w rozmiarze 255/45 R 20. Te ostatnie zaprojektowano specjalnie dla prototypu – ich bieżnik nawiązuje wyglądem do felg.
Muskularny tylny pas poszerzają optycznie lampy przedzielone lakierowaną listwą, łukowate przetłoczenie oraz masywny spojler nad szybą. Chromowany dyfuzor z zatopionymi końcówkami wydechu łączy atrybuty SUV-a z dynamicznymi aspiracjami. Ponieważ tylna klapa – otwierana i zamykana elektrycznie – unosi się wraz z lampami, kryją się za nią dodatkowe światła ostrzegawcze. Dodatkowy zespół oświetlenia wbudowano we wzmocnienie łączące relingi dachowe.
Wnętrze: perfekcyjne wykończenie. Wzornictwo kabiny odzwierciedla styl, który panuje na pokładzie nowych, kompaktowych Mercedesów, reinterpretowany jednak z myślą o ekskluzywnym SUV-ie. Dominuje tu połączenie aluminium i naturalnej, brązowej skóry, nawiązującej do siodeł jeździeckich. Wrażenie robi nie tylko wygląd kabiny – do jej wykończenia zużyto ponad 20 metrów ręcznie wykonywanych szwów, łączących elementy tapicerki. Każdy z czterech sportowych foteli otrzymał płócienne wstawki i nastrojowe podświetlenie pod zagłówkiem.
Deskę rozdzielczą zdobią niczym nieosłonięte śruby oraz kombinacja matowego i polerowanego aluminium, ukryta za podświetlaną osłoną ze szkła akrylowego. Z tego samego materiału wykonano przełączniki systemu COMAND Online. Ich dolną część pokrywa czarny lakier, na który naniesiono właściwie oznaczenia. Otwory wentylacyjne bazują na elementach zastosowanych już w prototypach Concept A-Class oraz Concept Style Coupé. Ich podświetlenie zmienia barwę zależnie od temperatury powietrza – od niebieskiego przez biel aż do intensywnej czerwieni. Światłowodowe oświetlenie ma swoją kontynuację w przestrzeni bagażowej. W zabezpieczeniu bagażu pomaga czteropunktowa siatka, podobna do używanej w helikopterach. Aby złożyć oparcia tylnych foteli i zwiększyć pojemność bagażnika, wystarczy pociągnąć za pojedynczą klamkę.
Laserowe oświetlenie: nowe przednie lampy. Zupełna nowość – przednie lampy Concept GLA otrzymały laserowe projektory, które nie tylko oświetlają drogę, ale umożliwiają także projekcję zdjęć lub filmów na ekranie lub innej powierzchni przed samochodem. Pliki multimedialne obsługiwane przez system COMAND Online można pobrać ze smartfona, internetu lub twardego dysku.
Ale to nie wszystko – Concept GLA sam potrafi nagrywać filmy. Służą do tego dwie kamery HD, wbudowane w listwę dachową. W razie potrzeby można je zdemontować i zabrać ze sobą, np. na wycieczkę rowerową, montując urządzenie w kasku. Dodatkowa lampa przy każdej z kamer zapewnia właściwe oświetlenie niezależnie od sytuacji. Filmy mogą być wyświetlane w trybie projektora lub na ekranie systemu COMAND Online.
Laserowe projektory to coś znacznie więcej niż akademickie ćwiczenia projektantów i inżynierów Mercedes-Benz. Jako dalsze uzupełnienie wyświetlacza head-up, mogą one poprawić bezpieczeństwo. Przykład? Wyświetlanie wskazówek nawigacji na drodze, bezpośrednio przed autem. Inni uczestnicy ruchu mieliby wtedy szansę obserwować zamiary kierowcy.
Technologia laserowa i LED. Jednak niebieskie lampy Concept GLA są interesujące nie tylko z powodu projektorów laserowych i niezamaskowanego systemu ich chłodzenia. W ramach funkcji „Coming home” niebieskie światło zaczyna pulsować, gdy samochód jest gotowy do podróży i czeka na właściciela. Podczas gdy za światła mijania odpowiadają wiązki laserowe odbijane od zwierciadeł, światła do jazdy dziennej oraz kierunkowskazy wykorzystują diody LED. Podobnie jak w modelu Concept Style Coupé, kierunkowskazy mają formę diodowych taśm, w których diody rozbłyskują jedna po drugiej.
źródło: Daimler
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.