To o 11,7 procent więcej, w porównaniu z rokiem 2011. W ten sposób, przede wszystkim dzięki wysokim wzrostom na rynkach Ameryki Północnej i Azji, po raz kolejny koncern znacznie przekroczył założony latem cel: sprzedaż w całym 2012 roku 1,4 mln samochodów. Dzięki dostarczeniu do klientów o ponad 152 tys. więcej pojazdów niż w roku 2011, Audi osiągnęło drugi pod względem wielkości wzrost sprzedaży w historii przedsiębiorstwa. W roku 2011, marka zjednała sobie blisko 210 tys. dodatkowych klientów. W grudniu 2012, dzięki 110,4 tys. sprzedanych aut (+0,8%) Audi powtórnie zanotowało bardzo dobre zakończenie roku, podobnie jak w porównywalnym miesiącu roku 2011.
„W 2012 roku, Audi ustanowiło nowe rekordy we wszystkich regionach świata. Również w Europie, gdzie udało nam się to wbrew negatywnemu trendowi na rynku. Dzięki temu, powiększyliśmy naszą przewagę jako najsilniejsza marka segmentu premium – powiedział Luca de Meo, szef marketingu i sprzedaży Audi AG. „Naszą globalną sprzedaż w ubiegłym roku napędzały zwłaszcza nowe modele, z cieszącym się dużym popytem Audi Q3 na czele. Dzięki niemu, cała rodzina SUV-ów marki Audi stała się filarem naszego sukcesu, a jej sprzedaż wynosi jedną czwartą całej naszej sprzedaży łącznie.“
Audi Q3 na pierwszych rynkach pojawiło się w październiku 2011 roku i w ten sposób dopiero rok 2012 był pierwszym pełnym rokiem, w którym klienci mogli go nabyć. W samej Europie, w 2012 roku, sprzedano łącznie prawie 78,7 tys. tego kompaktowego SUV-a. Jesienią 2011 roku w salonach samochodowych pojawiło się Audi A6 Avant, które również wydatnie przyczyniło się do wzrostu sprzedaży marki Audi na rodzimym kontynencie. Blisko 60 procent nabywców luksusowego Audi A6 w Europie zdecydowało się na zakup wersji kombi. W 2012 roku, jego sprzedaż wzrosła w naszym regionie o 38,9 procent i osiągnęła wielkość 63,1 tys. egzemplarzy. Łącznie, Audi AG w minionym roku sprzedało w Europie prawie 739 tys. wszystkich swoich modeli i tym samym, mimo trudnej sytuacji na rynku, zwiększyło sprzedaż o kolejne 1,8 procent, w porównaniu z rokiem 2011.
Podczas gdy wyraźny wpływ na sprzedaż w Europie miały zjawiska rynkowe, które wystąpiły również w grudniu 2011 roku, a także planowane wprowadzenie nowego Audi A3 Sportback, koncern w całym roku 2012 zanotował wysoką sprzedaż zwłaszcza na trzech największych rynkach europejskich. W Niemczech Audi zanotowało wzrost o 3,6 procent, ustanawiając rekord w wysokości 263 163 sprzedanych egzemplarzy. Dzięki temu, producent mógł pochwalić się największym w historii udziałem – 8,6 procenta – w tutejszym rynku. W Wielkiej Brytanii, Audi w ciągu dziesięciu lat prawie podwoiło łączną sprzedaż roczną. Rok 2012 zaowocował wzrostem o 7,2 procent, do którego przyczyniła się sprzedaż 123 640 samochodów z Ingolstadt, co jest również nowym rekordem. W 2002 roku Audi sprzedało w Zjednoczonym Królestwie jedynie 65 552 samochodów. Audi France, mimo tendencji spadkowych na francuskim rynku, w 2012 roku zdołało powtórzyć rekordową wielkość sprzedaży sprzed roku. Sprzedając 62 202 egzemplarzy (+0,3%) Audi potwierdziło we Francji swoją czołową pozycję w segmencie aut premium. Przyczyną spadku sprzedaży w 2012 roku we Włoszech (-17,0% i 50 085 egz.) i w Hiszpanii (-11,7% i 36 139 egz.), były bardzo niekorzystne warunki panujące na tych rynkach.
Dużą dynamikę wzrostu w 2012 roku, Audi zanotowało w Rosji. 33 512 samochodów oddanych w ręce rosyjskich klientów, oznaczało wzrost o 44,1 procent w stosunku do roku ubiegłego. Wśród dziesięciu największych rynków zbytu Rosja była tym, na którym zanotowano największe wzrosty sprzedaży. W 2009 roku Audi wprowadziło na rosyjski rynek tylko 15 009 samochodów, mniej niż połowę liczby aut sprzedawanych dziś.
W USA, marka z czterema ringami w ubiegłym roku osiągała rekordową sprzedaż w każdym miesiącu i ponownie zwiększyła dynamikę wzrostu odnotowaną już w 2011 roku. Do końca 2012 roku, Audi sprzedało na tutejszym rynku 139 310 aut, tj. o 18,5 procent więcej w porównaniu z rokiem 2011. W ten sposób, Audi of America w ciągu pięciu lat zwiększyło liczbę amerykańskich klientów wiernych Audi już o blisko 50 procent (sprzedaż w 2007 r.: 93 506 egz.). W 2012 roku sprzedaż w USA napędzały nadal przede wszystkim luksusowe modele Audi, podkreślające prestiż i status swoich posiadaczy. Audi A6, A7 Sportback, Q7 i model flagowy Audi A8, przyczyniły się łącznie do wzrostu sprzedaży w USA o 39 procent. Sprzedaż samego tylko modelu Audi A6 Limousine, którego nowa generacja była w 2012 roku po raz pierwszy dostępna w amerykańskich salonach sprzedaży przez cały rok, wyniosła 18 998 egzemplarzy, co oznaczało wzrost o 173,7 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. Równie wysoki wzrost sprzedaży jak w Stanach Zjednoczonych, Audi zanotowało w minionym roku również w dwóch pozostałych państwach Ameryki Północnej: w Kanadzie, o 18,6 procent (20 tys. sprzedanych aut) i w Meksyku o 17,7 procent (9 482 samochodów).
W Chinach Audi zdecydowanie prowadziło w segmencie premium do samego końca 2012 roku. Sprzedając tu w ubiegłym roku 405 838 pojazdów, Audi przekroczyło granicę 400 tys. dostarczonych do klientów samochodów, co dało kolejny rekord po poprzednim, wynoszącym 300 tys. pojazdów, jaki producent zanotował rok wcześniej. Za wzrostem sprzedaży o 29,6 procent, kryją się przede wszystkim modele produkowane w Changchun. Mimo dokonanej w marcu 2012 roku zmiany dłuższej wersji modelu A6 Limousine, Audi sprzedało w Państwie Środka po raz pierwszy w ciągu jednego roku ponad 130 tys. tych samochodów (132 872 pojazdy). Tym samym, Audi A6 L pozostaje bestsellerem chińskiego programu modelowego marki i najlepiej sprzedającym się samochodem klasy premium na chińskim rynku. 93 030 chińskich klientów Audi zdecydowało się w ubiegłym roku na zakup modelu Q5, co przełożyło się na wyraźny wzrost jego sprzedaży, o 63,8 procent w stosunku do roku 2011. Również globalnie, ten wysokiej klasy SUV, którego sprzedaż wyniosła w 2012 roku blisko 206 tys. egzemplarzy, był niezaprzeczalnym numerem jeden wśród konkurentów na rynku.
Także liczne rynki wschodzące, dzięki wysokim wzrostom sprzedaży przyczyniały się do wzrostu znaczenia Audi w swoich krajach. Dla przykładu: Korea Południowa (+46 %, 15 100 aut), Republika Południowej Afryki (+15,5 %, 16 771 egzemplarzy) i Indie, gdzie sprzedaż samochodów marki Audi wzrosła o 63,4 procent, osiągając liczbę 9 003 pojazdów. Także Turcja dzięki wzrostowi o 17,7 procent (14 487 samochodów) wyraźnie zwiększyła swoje znaczenie dla producenta i jest jednym z ponad 50 rynków, na których Audi zanotowało w ubiegłym roku rekordowe wartości sprzedaży.
źródło: Audi
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.