VW CrossBlue – światowa premiera w Detroit

Największy europejski producent samochodów zaprojektował to wszechstronne, sześcioosobowe auto specjalnie dla rynków USA i Kanady. Aktualnie Volkswagen of America oferuje jako Sport Utility Vehicles kompaktowego Tiguana (4,4 metra) i ekskluzywnego Touarega (4,8 metra). Dzięki nowoczesnemu systemowi hybrydowemu plug-in (TDI Clean Diesel + dwa silniki elektryczne + dwusprzęgłowa skrzynia biegów + elektryczny wał Kardana) Volkswagen przewiduje dla napędzanego na wszystkie koła SUVa zużycie paliwa na poziomie 89 MPG (amerykański standard EPA zaadaptowany dla samochodów hybrydowych przy pełnym wykorzystaniu energii baterii, w mieszanym cyklu highway i city). Przy napędzie tylko silnikiem wysokoprężnym zasięg wynosi 35 MPG (cykl mieszany highway i city). W cyklu testowym, według europejskiej normy ECE R 101 dla samochodów z elektrycznym napędem hybrydowym, niedającym się obliczeniowo porównać ze standardem EPA, przewidywane zużycie paliwa wyniesie 2,1 l/100 km. Mimo tej oszczędności CrossBlue z mocą 225 kW/306 KM i całkowitym momentem obrotowym 700 Nm dysponuje doskonałą dynamiką: przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje temu SUVowi tylko 7,2 sekundy (0-100 km/h: 7,5 s).

Jazda bez emisji. CrossBlue po wciśnięciu przycisku lub automatycznie, może stać się „zero-emission-car”: w pełni naładowana litowo-jonowa bateria o pojemności 9,8 kWh pozwala na pokonanie (tylko na prąd) nawet 14 mil. Prędkość maksymalna została w tym przypadku ograniczona ze 127 mph (204 km/h) do 75 mph (120 km/h) w celu optymalizacji zasięgu. W nowym europejskim cyklu jazdy (NEFZ) zasięg CrossBlue z napędem wyłącznie elektrycznym wynosi 33 km.

Przestronność vana. Koncepcja wyposażonego w sześć pojedynczych foteli CrossBlue łączy napęd i wygląd SUVa z przestronnością vana. Komfort jazdy sprawia, że CrossBlue doskonale sprawdza się podczas długich podróży, a duże okna ułatwiają manewrowanie. Z ESP, napędem na wszystkie koła i dwunastoma poduszkami powietrznymi ten studyjny model jest niezwykle bezpiecznym samochodem.

Zmodyfikowany design Volkswagena. CrossBlue został zaprojektowany w Niemczech pod kierownictwem Waltera de Silva (szef designu koncernu Volkswagen) i Klausa Bischoffa (szef designu marki Volkswagen) w ścisłej współpracy z Volkswagen of America. W ten sposób połączono linie DNA designu Volkswagena z charakterem amerykańskiego SUVa. W rezultacie powstało auto, które – mimo że jest modelem studyjnym – w żadnym wypadku nie stawia wyłącznie na efekty wizualne, lecz pozwala wyobrazić sobie, jak będzie wyglądała ewentualna seria nowych SUVów Volkswagena.

Stylistyka zewnętrzna – Volkswagen dla Ameryki. Wielkość. Pokryty lakierem w kolorze CrossBlue Glasflake Volkswagen ma 4987 mm długości, 2015 mm szerokości i 1733 mm wysokości. Z dużym rozstawem kół (z przodu 1686 mm, z tyłu 1696 mm) i nowymi, 21-calowymi obręczami ze stopu metali lekkich (opony: 285/45) oraz wyraźnie wysuniętymi na zewnątrz nadkolami CrossBlue pewnie stoi na drodze. Duży rozstaw kół, dynamiczne proporcje oraz długa i szeroka maska, a także duże koła podkreślają bardzo męski wygląd nowego CrossBlue.

Sylwetka. Kontrast dla lakieru nadwozia tworzą aplikacje w kolorze stali nierdzewnej w dolnej części karoserii, wokół całego samochodu. CrossBlue, zaprojektowany przez zespół stylistów nadwozia pod kierownictwem Marca Lichte, posiada charakterystyczną, długą maskę z otworami wlotów powietrza chłodzącego silnik, równie długą linię dachu i wyjątkowo krótki zwis przedni. Linia sylwetki nadwozia wznosi się lekko ku tyłowi. To optyczne wrażenie wzmacnia linia załamująca światło, przebiegająca od przednich reflektorów do tylnych świateł. Do linii tej, wypracowanej z typową dla Volkswagena precyzją, przylegają boczne szyby z masywnymi ramami z aluminium.

SUV jako awaryjny agregat prądotwórczy. Z tyłu CrossBlue, po stronie pasażera, znajduje się króciec zbiornika oleju napędowego i SCR, po stronie kierowcy wbudowane są dwa gniazda. Pierwsze służy do ładowania baterii litowo-jonowej, do drugiego mogą być podłączone, na przykład na kampingu, urządzenia elektryczne takie jak lodówka czy oświetlenie. CrossBlue spełnia w tym przypadku rolę awaryjnego źródła zasilania.

Przód z trójwymiarowymi reflektorami. Ważnym elementem DNA designu Volkswagena jest dominacja poziomych linii w przedniej i tylnej części nadwozia. Ta cecha charakterystyczna została w CrossBlue zmodyfikowana. Na przykład z przodu, za którego wygląd odpowiedzialny był designer Andreu Solar, osłona chłodnicy z dwoma masywnymi aluminiowymi listwami i logo VW rozciąga się, jako trójwymiarowy element, aż do reflektorów. Aluminiowe aplikacje nadają nowy, trójwymiarowy charakter podwójnym diodowym reflektorom i całej przedniej części nadwozia. Górna aluminiowa listwa otacza podwójne reflektory, dolna stanowi optyczne przedłużenie osłony chłodnicy. Dzięki temu CrossBlue sprawia wrażenie jeszcze szerszego i atletycznego.

Styliści Volkswagena tworzą nawet najmniejsze detale z najwyższą starannością. Przykładem mogą być wloty powietrza w zderzaku. Są one osłonięte poziomymi, czarnymi elementami o strukturze plastra miodu. Zderzak zakończony jest od dołu osłoną podwozia o wyglądzie stali nierdzewnej.

Tył nadwozia ozdobiony aluminium. Analogicznie do przodu, styliści ozdobili aluminiowymi elementami także trójwymiarowe diodowe światła tylne. Mają one formę stylizowanych liter „E” otwartych w kierunku środka nadwozia. W wewnętrznej części kontur tych dwóch „E” (z prawej strony jako odbicie lustrzane) jest uszlachetniony aluminiowymi elementami i dwoma pasami w kolorze nadwozia. Charakterystyczne końcówki rur wydechowych, wbudowane w sięgającą pod nadwozie osłonę, utrzymane są w stylistyce stali nierdzewnej. W związku z faktem, że silnik Clean Diesel studyjnego CrossBlue wyposażony w katalizator SCR nie emituje sadzy, końcówki układu wydechowego na stałe zachowają połysk.

CZYTAJ DALEJ  Ponad 2 mln sprzedanych aut

Układ wnętrza – przestronność i maksymalny komfort. Przestrzeń na podróże. Układ wnętrza bardzo przestronnego CrossBlue został zaprojektowany pod kierownictwem Tomasza Bachorskiego. Jego zespół wyposażył studyjnego SUVa w sześć pojedynczych foteli (trzy rzędy siedzeń). W wersji seryjnej w trzecim rzędzie możliwe będzie zamontowanie opcjonalnie trzech siedzeń i zwiększenie liczby pasażerów do siedmiu. Z tyłu siedzenia są umieszczone trochę wyżej, co docenią przede wszystkim dzieci. Jednocześnie odległość między siedziskiem a podsufitką jest bardzo dobra dla wszystkich miejsc siedzących. Z przodu jest to 1077 mm, w drugim rzędzie 1020 mm i w trzecim 954 mm. Równie komfortowa jest odległość między oparciem a znajdującym się z przodu siedzeniem: w drugim rzędzie wynosi ona maksymalnie 947 mm, w trzecim – 917 mm. Wartości te sprawiają, że również dorośli mogą wygodnie podróżować w trzecim rzędzie, także na długich trasach. Wygodne wysiadanie i wsiadanie do tyłu zapewniają przesuwane fotele drugiego rzędu.

Przestrzeń na bagaż. Za trzecim rzędem siedzeń znajduje się przestrzeń bagażowa o pojemności 335 litrów (długość: 600 mm). Po złożeniu oparć trzeciego rzędu pojemność wzrasta do 812 litrów, a długość do 1387 mm. Jeżeli złożone zostaną także oparcia drugiego rzędu siedzeń, pojemność wyniesie prawie 2000 litrów, a długość bagażnika zwiększy się do 2230 mm. Możliwe jest także pochylenie oparcia prawego przedniego fotela, co pozwala na przewożenie przedmiotów o długości do 3110 mm.

Doskonały klimat. O optymalną temperaturę we wnętrzu, także z tyłu, dbają wbudowane w dach wloty automatycznej klimatyzacji. Temperaturą w tylnej części kabiny, można sterować także z drugiego rzędu siedzeń.

Stylistyka wnętrza – najnowszy design i technologie. Ekskluzywne wrażenie. CrossBlue jest nie tylko niezwykle przestronnym i komfortowym SUVem, lecz także autem klasy wyższej. I dotyczy to nie tylko materiałów zastosowanych we wnętrzu, lecz także precyzyjnego projektu i niepowtarzalnego języka formy. Zespół stylistów razem z inżynierami odpowiedzialnymi za technologię stworzył wnętrze, które z pewnością może wyznaczać nowe standardy w swojej klasie.

Elementy obsługowe. Gdy tylko kierowca włączy zapłon, wysuną się okrągłe elementy obsługowe świateł, klimatyzacji i napędu na wszystkie koła. Przy wyłączonym silniku elementy te leżą w jednej płaszczyźnie z kokpitem. Tak jak w Touaregu, pokrętła w sposób odpowiedni do terenowego charakteru auta, obramowane są aluminium. Ten szlachetny i przyjemny w dotyku metal jest jednym z dominujących materiałów we wnętrzu. Wykonane są z niego zarówno obramowania wlotów powietrza i paneli obsługowych jak i wewnętrzna część koła kierownicy i jej ramiona.

Ponadczasowe formy. Wnętrze zdobi skóra i aplikacje z drewna. Szefowa działu designu Color & Trim, Oona Scheepers, zastosowała ciemne, bejcowane drewno bananowca. Od otwartej ku dołowi i łączącej się z konsolą środkową tablicy przyrządów linie drewnianych aplikacji „przepływają” przez poziomy pas deski rozdzielczej aż do poszycia drzwi i stanowią dominujący element w przedniej części wnętrza. Ponad drewnianymi aplikacjami i w obszarze dzielonego środkowego podłokietnika użyta została ciemna skóra w kolorze Marble Grey. Poniżej elementów z drewna, na tapicerkę siedzeń i inne elementy poszycia Volkswagen użył skóry w jasnobeżowym kolorze St. Tropez.

Nowoczesne systemy Infotainment i Entertainment. Wyjątkowy jest sposób, w jaki Volkswagen łączy nowoczesne technologie ze szlachetnymi materiałami, takimi jak aluminium, drewno i skóra. Na środku konsoli środkowej znajduje się 10,2-calowy ekran dotykowy. Ekran otoczony jest aluminiową ramą oraz środkowymi wylotami wentylacji. Nad dużym ekranem dotykowym rozmieszczone zostały nie tylko elementy sterujące wszystkich funkcji Infotainment i Entertainment, lecz także systemu hybrydowego. Nowa jest także trójwymiarowa prezentacja nawigacji i biblioteki muzycznej.

Ciche przyciski softtouch. Wszystkie ważne przyciski we wnętrzu (z wyjątkiem przycisku świateł awaryjnych) są wykonane jako softtouch i w dotyku przypominają ekran dotykowy. Obsługę „by wire” 6-biegowej DSG charakteryzują krótkie zmiany przełożenia.

Zaawansowana technologia charakteryzuje także przyrządy. Komputer pokładowy można indywidualnie zaprogramować i wybrać dowolną z jego funkcji i wskazań. Na przykład: CrossBlue dysponuje różnymi trybami napędu; w wyjątkowo efektywnym trybie Eco specyficzne treści podświetlone są niebieskim kolorem, w dynamicznym trybie Sport kolor ten zmienia się na czerwony.

iPad mini w zagłówkach. Aby także goście siedzący z tyłu mogli w pełni cieszyć się rozrywką audio, wideo i online, w zagłówkach pierwszego rzędu zamontowane zostały mobilne iPady mini jako monitory systemu Rearset Entertainment. System nagłośnieniowy Fender gwarantuje krystalicznie czyste brzmienie.

Technologia napędu – połączenie efektywności i przyjemności jazdy. MQB. CrossBlue pod względem techniki opiera się na nowej, modułowej platformie podłogowej (MQB) opracowanej przez Volkswagen AG. W ramach MQB wprowadzone zostały jednolite dla różnych serii modeli i marek parametry, takie jak na przykład pozycja montażowa wszystkich silników. System ten posiada także zmienne parametry, które pozwalają na zróżnicowane, optymalne i indywidualne projektowanie poszczególnych modeli. Należy do nich na przykład rozstaw osi (2980 mm), rozstaw kół i wielkość kół. Wszystkie nowe modele MQB są tak zaprojektowane, aby obok klasycznych rodzajów napędu (silniki benzynowe i wysokoprężne) możliwe było zawsze zbudowanie wersji z napędem na gaz ziemny, hybrydowej lub elektrycznej.

CZYTAJ DALEJ  Wracamy do kraju!

Silnik TDI i elektryczny – efektywne połączenie. W prezentowanym obecnie w Detroit studyjnym aucie elementy MQB zostały połączone w sposób, który z pewnością będzie stosowany w przyszłej generacji SUVów – w tym przypadku jest to przednia i tylna oś MQB, silnik TDI o mocy 140 kW/190 KM z nowej serii EA288 i 6-biegowa przekładnia DSG. Zintegrowano je z takimi podzespołami elektrycznymi jak: litowo-jonowa bateria w tunelu środkowym, przedni silnik elektryczny o mocy 40 kW oraz tylny o mocy 85 kW. O tym, że MQB jest platformą modułową w dosłownym tego słowa znaczeniu świadczy fakt, że Volkswagen zrealizował tę koncepcję napędu już wcześniej, w prezentowanym również w Detroit (jako amerykańska premiera) Cross Coupé – kompaktowym studyjnym SUVie wielkości Tiguana.

Minimalne zużycie paliwa. Dzięki połączeniu wzorcowej oszczędności i wysokiej dynamiki jazdy rozwijający prędkość 127 mph (204 km/h) CrossBlue jest SUVem równie efektywnym, co sportowym. Dzięki nowoczesnym systemom hybrydy plug-in (TDI Clean Diesel + dwa silniki elektryczne + dwusprzęgłowa przekładnia + elektryczny wał Kardana) Volkswagen zakłada dla tego napędzanego na wszystkie koła SUVa zużycia paliwa na poziomie 89 MPG (amerykański standard EPA zaadaptowany dla samochodów hybrydowych, z pełnym wykorzystaniem pojemności baterii, w mieszanym cyklu highway i city); przy napędzie tylko silnikiem wysokoprężnym zasięg wynosi 35 MPG (cykl mieszany higway i city). W cyklu testowym zgodnym z europejską normą ECE R101 dla pojazdów hybrydowych przewidywane zużycie paliwa wynosi 2,1 l/100 km. Zasięgi i wartości zużycia paliwa według norm obowiązujących w USA i Europie nie mogą być ze sobą bezpośrednio porównywane ze względu na zróżnicowane konfiguracje.

Maksymalna dynamika. Mimo wysokiego stopnia efektywności system napędowy CrossBlue o mocy 225 kW charakteryzuje się doskonałą dynamiką: przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje tylko 7,2 sekundy (0 – 100 km/h: 7,5 sek.). Silnik TDI rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm już przy 1750 obr./min. Mocne są także silniki elektryczne, ponieważ napędy elektryczne generują natychmiast – szybciej niż jakikolwiek silnik spalinowy – swój maksymalny moment obrotowy. W CrossBlue jest to przedni silnik o momencie obrotowym 180 Nm i tylny o momencie obrotowym 270 Nm. Przy boostowaniu – pełnym wykorzystaniu mocy wszystkich silników – układ napędowy ma do dyspozycji łączny moment obrotowy wynoszący nawet 700 Nm.

Kiedy to tylko możliwe – zerowa emisja. CrossBlue dysponuje różnymi trybami pracy. Standardowo pojazd jest uruchamiany w klasycznym trybie hybrydowym – systemy napędowe są automatycznie optymalnie wykorzystywane, przy czym silniki elektryczne napędzają samochód tak często, jak to tylko możliwe. Po wciśnięciu przycisku z prawej strony dźwigni zmiany przełożenia kierowca może wybrać tryb Eco lub Sport. W trybie Eco parametry takie, jak charakterystyka przyspieszenia lub klimatyzacja, zostają tak ustawione, aby zużywane było mniej paliwa lub prądu. W trybie Sport (wybieranym tym samym przyciskiem, co tryb Eco) auto wykorzystuje maksymalną moc całego systemu. Ponadto można wybrać tryb Offroad (stały napęd na wszystkie koła), tryb ładowania i tryb elektryczny.

Tryb elektryczny – bezemisyjna jazda. Dzięki litowo – jonowej baterii CrossBlue może przejechać odległość do 14 mil tylko na prąd (cykl US; 33 km – europejski cykl NEFZ). Prędkość maksymalna jest ograniczona w takim przypadku do 75 mph (120 km/h). W trybie elektrycznym napęd przejmuje na siebie 85-kilowatowy silnik elektryczny tylnej osi, a silnik spalinowy zostaje odłączony od układu napędowego. Aby włączyć tryb elektryczny, wystarczy wcisnąć przycisk EV (EV = Electric Vehicle) znajdujący się z przodu na konsoli środkowej. Gdy tylko, ze względu na stan naładowania baterii lub z innych powodów, powinien zostać uruchomiony silnik spalinowy, włącza się on automatycznie do układu napędowego.

Tryb elektryczny – bateria. Silniki elektryczne zasilane są przez składającą się z ośmiu modułów baterię litowo-jonową. Bateria ma pojemność 9,8 kWh i umieszczona jest w tunelu środkowym. Elektronika mocy pracująca z zakresem napięcia 370 V i znajdująca się w przedniej części komory silnika zarządza przepływem energii z baterii i do baterii względnie do silników elektrycznych. Sieć pokładowa zasilana jest niezbędnym napięciem 12 V przez przetwornik DC/DC. Elektryczny układ napędowy w żaden sposób nie powoduje ograniczenia przestrzeni we wnętrzu. Bateria ładowana jest z zewnętrznych źródeł prądu (gniazdo 230 V) lub podczas jazdy.

Przygotowanie do trybu elektrycznego – ładowanie. Kierowca może świadomie (przyciskiem na konsoli środkowej) przejść do trybu ładowania. W trybie tym silnik TDI podczas jazdy ładuje baterię, aby zapewnić wystarczającą ilość zmagazynowanej energii na poruszanie się po mieście.

Możliwe są także inne tryby pracy, inicjowane automatycznie w zależności od sytuacji:

„Żeglowanie”. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, a poziom naładowania baterii jest wystarczająco wysoki, wszystkie silniki zostają wyłączone i odłączone od układu napędowego. Mówimy wtedy o „żeglowaniu”, naturalnie bez żadnych emisji.

Tryb rekuperacji. Gdy kierowca zwolni pedał gazu lub hamuje, a bateria nie jest wystarczająco naładowana, oba silniki elektryczne zaczynają pracować jak prądnice i przesyłają energię odzyskaną podczas hamowania do litowo-jonowej baterii. W tym przypadku silnik TDI jest również wyłączony i odłączony od układu napędowego.

Boostowanie. Jeżeli sytuacja wymaga sportowego stylu jazdy, silniki elektryczne współpracują z silnikiem TDI. W żargonie fachowym połączenie mocy wszystkich silników nazywane jest boostowaniem. CrossBlue jest wtedy napędzany na wszystkie cztery koła.

Offroad z elektrycznym wałem Kardana. Napęd jest przenoszony na wszystkie cztery koła także wtedy, gdy kierowca aktywuje tryb Offroad (przyciskiem na konsoli środkowej). W tym przypadku – i przy niskim poziomie naładowania baterii – przedni silnik elektryczny, zasilany silnikiem TDI, działa jako prądnica i źródło energii dla silnika przy tylnej osi. Ponieważ energia do napędu tylnej osi przekazywana jest „by wire”, a nie mechanicznie, mówimy o elektrycznym wale Kardana. Ze względu na fakt, że TDI w trybie Offroad napędza tylny silnik elektryczny poprzez przednią jednostkę elektryczną, napęd na wszystkie koła funkcjonuje także przy niskim poziomie naładowania baterii.

CZYTAJ DALEJ  ŠKODA wręcza statuetkę

Tryb z silnikiem TDI. Jeżeli za napęd odpowiedzialny jest tylko silnik TDI, CrossBlue jest typowym samochodem napędzanym na przednią oś. Nawet wtedy, dzięki efektywnej technologii czterocylindrowej jednostki napędowej z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem Common Rail, studyjny model jest bardzo oszczędny. W amerykańskim cyklu highway silnik TDI w CrossBlue uzyskuje prognozowany zasięg 37 MPG, w cyklu city – 33 MPG. O tym, jak efektywnie pracuje TDI, świadczy także tak zwane hybrydowe zużycie paliwa w odpowiednim kombinowanym cyklu według europejskiej normy ECE-R101, w którym CrossBlue z w pełni naładowaną baterią jest praktycznie napędzany wyłącznie silnikiem TDI. Średnie zużycie paliwa wynosi w tym przypadku zaledwie 4,9 l/100 km.

Zestawienie faktów

  • Nazwa: CrossBlue
  • Charakter: SUV z hybrydą Diesel-Plug-In dla sześciu osób
  • Światowa premiera: 14 stycznia 2013, Detroit
  • Zużycie paliwa (EPA dla pojazdów hybrydowych Plug-In): 89 MPG
  • Zużycie paliwa (NEFZ dla pojazdów hybrydowych Plug-In): 2,1 l/100 km
  • Osiągi: V/max 127 mph / 204 km/h; V/max z napędem elektrycznym 75 mph / 120 km/h
  • Wymiary: długość 4.987; szerokość 2.015 mm; wysokość 1.733 mm; rozstaw kół przód/tył 1.686 mm/1.696 mm
  • Silniki / Moc / Przekładnia: silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem 140 kW; silnik elektryczny przedni 40 kW, tylny 85 kW; moc systemowa (TDI + bateria) 225 kW; 6-biegowa DSG
  • Bateria: osiem modułów litowo – jonowych; pojemność 9,8 kWh
  • Rodzaj napędu: napęd na przednią oś (przez silnik TDI i przedni silnik elektryczny); napęd na wszystkie koła (przez silnik TDI i silniki elektryczne); napęd na tylną oś (przez tylny silnik elektryczny)
  • Tryby jazdy: tryb E (elektryczny), Eco, Sport, Offroad, tryb ładowania

źródło: Volkswagen

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *