500L – Design samochodu według Fiata

kulisy powstania tego samochodu odkrywa publikacja „500L: a Fiat Design Approach” (500L: Design samochodu według Fiata). Jest to ekskluzywne wydawnictwo, dzięki któremu można zgłębić sens oraz motywacje decydujące o realizacji tego projektu.

Istnieje wspólny wątek w historii firmy Fiat, który łączy różne, historyczne momenty i zdarzenia: na kształt długiej podróży, której fascynujący charakter nadali uczestniczący w niej ludzie o niezwykłej osobowości, głębokiej wrażliwości, umiejący wpisać się w historię motoryzacji i czerpać z jej dorobku i tradycji.

Począwszy od Dantego Giacosa, aż do nowego nurtu przyjętego przez Fiat Design pod  kierownictwem Roberto Giolito, obserwujemy widoczne i konsekwentne zaangażowanie w tworzenie produktów o nieograniczonym bogactwie technicznym i stylistycznym, ale przede wszystkim charakteryzujących się szczególnym „powołaniem do inwencji”, uznawanym za najważniejszy przyczynek do sukcesów włoskiego wzornictwa w skali światowej.

Historia się powtarza. Od Fiata Multipla 600 z roku 1956, któremu „swoisty hołd składa” 500L, przejmując niektóre uniwersalne walory pierwowzoru ale i zachowując  jego szczególny „dziedziczny” pierwiastek, do „Pięćsetki” w roku 1957; od Fiata 127 z roku 1972 do pierwszej Pandy 1980 i od Fiata Uno 1983 do unikalnej stylistycznie Multipli z 1998 roku.

Te przełomowe i niezwykle innowacyjne osiągnięcia tych lat zapisały się powszechnie i na zawsze, jako kamienie milowe tworzące tożsamość marki Fiat.

Droga realizacji projektu „500″, która dla Fiata oznaczała istotny etap w kształtowaniu własnego stylu, znajduje obecnie naturalną i logiczną kontynuację w postaci wielofunkcyjnego samochodu Fiat 500L, budzącego żywe zainteresowanie publiczności, również co do perspektyw rozwoju całej gamy modelowej w przyszłości. Rozpoznawalna bez trudu „fizjonomia” Fiata 500L, akcentowana przez pozbawioną ostrych krawędzi i napiętych linii, wygładzoną bryłę nadwozia, przywodzi na myśl wartości semantyczne i kojarzy się z samochodem o „pacyfistycznym” charakterze i nieagresywnej formie, wzbudzającym sympatię i wiarę w harmonijne i „pokojowe współistnienie”, zarówno w środowisku miejskim, jak i naturalnym.

Projekt 500L.
Fiat 500L jest zwieńczeniem historii, w czasie której zespół jego projektantów stawiał czoła problematyce znalezienia odpowiednich technologii, realizacji strategii marki oraz badaniom nad stopniem zadowolenia Klientów, obecnie i w przyszłości. Należało także wyjść poza zwyczajową relację forma-funkcjonalność, by w centrum uwagi znalazł się użytkownik samochodu i jego potrzeby.

Mając przed oczami Fiata 500L nietrudno więc zrozumieć, że to właśnie dążenie do unikalności stylu i funkcjonalność, leżą u podstaw tego projektu, nadając mu własny i niepowtarzalny charakter. Ważnym celem jest także kontynuacja procesu identyfikacji marki tak, aby na fali sukcesu nowej „Pięćsetki”, odnieść dużą popularność na rynku.

CZYTAJ DALEJ  Volvo utrzymało pierwsze miejsce w segmencie premium

Skonstruowany na bazie nowej platformy segmentu B, Fiat 500L jest samochodem w swej istocie innowacyjnym, adresowanym do szerokiej i zróżnicowanej społeczności, poszukującej wyższych standardów w zakresie  wnętrza i komfortu. Jest to pojazd niezmiernie praktyczny, otwarty na potrzeby Użytkowników, doceniających niezawodną  jakość wykonania.

I tak dochodzimy do „optymalnego wykorzystania przestrzeni”, jednego z najważniejszych zadań postawionych przed stylistami Fiat Group w trakcie projektowania nadwozia 500L. Przednia część kabiny pasażerskiej charakteryzuje się niezwykłą obszernością: jej maksymalna szerokość (mierzona na poziomie ramion) wynosi 1456 mm, a przestrzeń na głowę (odległość od siedzenia do sufitu) – 1034 mm (w części tylnej odpowiednio 1387 oraz 993 mm). Pojemność ładunkowa bagażnika sięgająca 400 litrów może być jeszcze zwiększona odpowiednią konfiguracją kabiny pasażerskiej. Wskaźniki, pokrętła i wyłączniki oraz wyposażenie audio-infotainment  zgrupowano w dwóch wydzielonych, ale sąsiadujących ze sobą „wyspach” na tablicy przyrządów.

Jedną ze szczególnych właściwości Fiata 500L, dominującą już na etapie projektowania, miała być z założenia obszerność wnętrza, wnikająca z kompaktowej zabudowy zespołów mechanicznych i napędowych samochodu. Efektem zastosowania budowy typu „cab forward”, jest ograniczenie długości błotników i przedniej części nadwozia, na rzecz zwiększenia pojemności wnętrza, szczególnie pod względem szerokości na poziomie okien bocznych i przestrzeni pionowej. Jest to przede wszystkim „naturalne powołanie” stylistyki 500L do podkreślania kompleksowej ergonomii tego samochodu. Kolejnym tego wyrazem jest „szeroki widok na świat” dla osób w kabinie pasażerskiej, dzięki wysmukłym słupkom szyby czołowej, a także największe w tej kategorii pojazdów szklane okno dachowe o powierzchni 1,5 metra kwadratowego.

Fiat 500L: techno-logiczna innowacja.
Użytkowanie samochodu oznacza zdolność korzystania z jego funkcjonalnego wyposażenia tak, aby ułatwiać i uprzyjemniać jego codzienną eksploatację.
Wiąże się to z zastosowaniem nowoczesnych technologii, których właściwości, nieocenione w dzisiejszych realiach postępu, są gwarantem i nieodzownym czynnikiem mającym wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie, i fizyczne, i psychiczne użytkowników.

Niezwykle bogata „technologiczna zawartość” Fiata 500L obejmuje m.in. wzmocnioną strukturę pod względem bezpieczeństwa kabinę pasażerską, zgodną z wymogami konstrukcyjnymi i materiałowymi amerykańskich testów zderzeniowych oraz nową płytę podłogową, którą 500L dzielić będzie z kolejną generacją modelu. Sterowanie systemami łączności sieciowej, nawigacji oraz infotainment odbywa się przy pomocy przyjaznych dla użytkownika, intuicyjnych interfejsów i funkcjonalnych narzędzi.

Wybór gamy kolorystycznej Fiata 500L oraz materiałów wystroju wnętrza należał do  zespołu Colour & Material Fiat Group Automobiles. Dzięki przeprowadzonym badaniom , oprócz uzyskania ponad trzydziestu kombinacji barw karoserii i dachu, możliwe było określenie i zastosowanie szeregu nowych technologii oraz procesów produkcji, które gwarantują jakość produkcji, uwzględniającą i odpowiadającą oczekiwaniom  aktualnych i potencjalnych Klientów.

CZYTAJ DALEJ  Jaguar powraca z nadwoziem typu kombi

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *