Z każdą kolejną konfrontacją coraz śmielej zaznaczała swą obecność w rajdach, wyścigach torowych oraz górskich, by wkrótce zdominować ich klasyfikacje generalne. Po opanowaniu areny motorsportu krajów socjalistycznych, nadszedł czas na karierę międzynarodową.
Pokonanie grupy A2 i dwunaste miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo w 1977 zwróciło na fabryczny team marki oczy całego świata. Skoda na dobre zadomowiła się w zawodach zaliczanych do kalendarza Mistrzostw Europy oraz Mistrzostw Świata.
Sezony 1978-80 okazały się bezprecedensowym serialem triumfów marki o światowym zasięgu. Rajdy Szwecji, Wielkiej Brytanii, Akropolu, tory Monza, Vallelunga, Pergusa, Brands Hatch czy Silverstone, to tylko wybrane, najsłynniejsze miejsca kolejnych zwycięstw. Brąz dla marki w kategorii producentów Mistrzostw Europy 1980 wydawał się być ukoronowaniem tej kariery. Tymczasem…
Korona tytułów została zdobyta w kolejnym sezonie. Nieprawdopodobna wręcz dyspozycja fabrycznych kierowców i ekip serwisowych oraz szczytowa forma rozwoju modelu 130RS zaowocowały zdobyciem przez Skodę tytułu mistrza Europy sezonu 1981 w kategorii producentów.
Takie nazwiska kierowców fabrycznych, jak: J.Bobek, M.Žid, V.Blahna, O.Horsák, M.Fousek, O.Brunclik, M.Zapadlo, V.Havel, J.Šedivý, J.Srnský i P.Samohýl na zawsze zapisały się na najznamienitszych kartach motoryzacyjnego wyczynu.
Trzydzieści lat temu wyższość Skody w motorsporcie musiały uznać takie marki, jak BMW, Ford, Audi, Mazda, Opel i VW. Najnowsze sukcesy czeskiego producenta na tym polu utwierdzają nas w przekonaniu, że powtórka tej historii jest kwestią najbliższego czasu…
źródło: Skoda
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.