Kalifornia jako miejsce targowego debiutu została wybrana z pełną świadomością: Ameryka jest największym rynkiem sprzedaży tego czteroosobowego modelu. Do europejskich salonów samochód trafił w lutym 2011, w USA oferowany był miesiąc później. Nowy model został udoskonalony pod względem technicznym i uszlachetniony licznymi nowymi elementami wyposażenia.
Indywidualne silniki dla Ameryki i Europy: W Ameryce Eos oferowany jest z silnikiem 2.0 TSI o mocy 147 kW/200 KM z 6-stopniową przekładnią DSG. W Europie dostępne są trzy silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (TSI) i jeden silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem i turbo (TDI). Jednostki TSI mają moc od 122 KM do 210 KM; TDI z Common Rail rozwija moc 140 KM. O oszczędności nowego cabrio – coupé świadczy wartości zużycia paliwa przez wersję 2.0 TDI z BlueMotion Technology o mocy 140 KM: 4,8 l/100 km. Dzięki zastosowaniu BlueMotion Technology (między innymi system Start-Stop i odzysk energii hamowania) udało się zmniejszyć spalanie o 0,7 l/100 km.
Przód nadwozia: Stylistyka nowego Eosa jest zgodna z DNA designu Volkswagena. A to oznacza czysto ustrukturyzowane, poziome prowadzenie linii. Między nowymi reflektorami rozciąga się osłona chłodnicy składająca się z trzech czarnych, błyszczących poprzeczek. Każda z nich przyozdobiona jest wąską chromowaną listwą. Główne reflektory mogą być halogenowe (H7) lub opcjonalnie bi-ksenonowe. W przypadku reflektorów bi-ksenonowych światła do jazdy w dzień to 14 diod LED. Jako wyposażenie dodatkowe, dla obu typów reflektorów, dostępny jest system Light Assist; po aktywacji przełącza on automatycznie światła drogowe na mijania i odwrotnie, w zależności od sytuacji na drodze. Reflektory przeciwmgielne ze zintegrowanymi światłami doświetlającymi zakręty dbają o jeszcze większe bezpieczeństwo.
Design bocznej i tylnej części nadwozia: Całkowicie nowa jest oferta kół ze stopu metali lekkich. Seryjnie Eos porusza się na 16-calowych obręczach z oponami w rozmiarze 215. Jako opcja dostępne są koła 16-, 17- i 18-calowe. Od poprzednika przejęte zostały 16-calowe koła zimowe z pełnymi osłonami obręczy. Nowy Eos rozpoznawalny jest po dwuczęściowych diodowych światłach tylnych i zmodyfikowanym zderzaku. W dwuczęściowych (wbudowanych w bagażnik i błotniki) światłach tylnych wyraźnie widać stylizowane „M”, w które wbudowane są diodowe tylne lampy i światła stopu.
Uszlachetnione wnętrze: We wnętrzu Eosa zastosowano nowe elementy dekoracyjne na desce rozdzielczej i w poszyciu drzwi. Seryjnie ten samochód zdobią aplikacje z matowego chromu. Tak zwany pakiet oświetleniowy został skonfigurowany na nowo. W przypadku tego pakietu do wyposażenia Eosa należą wstawki dekoracyjne Black Peak (ciemne aplikacje z aluminium z chromowaną krawędzią). Podobnie jak wcześniej, pakiet ten może być zamawiany w wariancie z elementami z drewna szlachetnego: orzecha lub topoli. Ponadto elementy obsługowe otwierania i zamykania okien oraz przełącznik świateł posiadają chromowane obramowanie.
Cool Leather na gorące dni: Seryjne siedzenia pokryte są tkaniną o deseniu Wave. Równie ekskluzywna co praktyczna jest nowa tapicerka ze skóry nappa Cool Leather. Jest ona nowością w ofercie: skóra odbija promienie słoneczne i w związku z tym znacznie mniej się nagrzewa, jest zatem idealnym materiałem dla kabrioletu.
Rozwiązania Hightech: Technicznymi nowościami, które charakteryzują Eosa z 2011 roku są: komputer pokładowy Premium z kolorowym wyświetlaczem, układ regulacji świateł drogowych Light Assist oraz druga generacja systemu ułatwiającego parkowanie Park Assist wraz z systemem Park Pilot (wspomaganie parkowania równolegle i prostopadle to osi jezdni). Nowością w Eosie jest także bezkluczykowy system zamykania i otwierania drzwi oraz uruchamiania silnika Keyless Access.
Zdalne otwieranie i zamykanie dachu: Jeżeli nowy Eos posiada system Keyless Access, dach może być otwierany i zamykany zdalnie, co jest nowością w tej serii modeli.
Dach CSC (skrót od niemieckiego określenia Cabriolet-, Schiebe-, Coupé) jest bardzo nowoczesnym systemem. Seryjną częścią składową pięcioczęściowego dachu jest rozsuwany, środkowy, szklany element, który dba o przyjemne oświetlenie wnętrza także przy złej pogodzie. Całkowicie składany dach CSC w ciągu tylko 25 sekund zmienia Eosa z coupé w kabriolet i odwrotnie.
Cztery oszczędne i mocne silniki czterocylindrowe
1.4 TSI o mocy 122 KM: Podstawowym silnikiem Eosa w Europie jest jednostka 1.4 TSI o mocy 122 KM (maksymalny moment obrotowy 200 Nm od 1.500 obr./min). Ta benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem pozwala na rozwinięcie maksymalnej prędkości 198 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,6 l/100 km (analogicznie 152 g/km CO2). Opcjonalnie Eos z tym silnikiem może być zamawiany jako wersja BlueMotion Technology. W tym przypadku zużycie paliwa obniża się do 6,2 l/100 km (144 g/km CO2).
1.4 TSI o mocy 160 KM: Mocniejszym silnikiem jest doładowywany podwójnie przez turbosprężarkę i kompresor silnik 1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM. Prędkość maksymalna Eosa z tym silnikiem to 217 km/h. Jednostka ta z wysokim momentem obrotowym (240 Nm od 1.500 obr./min) pozwala na typową dla kabrioletów spokojną jazdę przy niskiej prędkości obrotowej. Średnie spalanie: 6,8 l/100 km (157 g/km CO2).
2.0 TSI o mocy 200 KM i 210 KM: Najmocniejszym silnikiem benzynowym nowego Eosa jest 2.0 TSI. W USA będzie on rozwijał moc 146 kW/200 KM, w Europie – 155 kW/210 KM. Ten silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem rozwija w wersji europejskiej maksymalny moment obrotowy 280 Nm przy 1.700 obr./min. Prędkość maksymalna: 238 km/h. Średnie zużycie paliwa: 7.1 litra (165 g/km CO2). Opcjonalnie Volkswagen oferuje w Europie Eosa wyposażonego w silnik 2.0 TSI z dwusprzęgłową przekładnią. Wersja z DSG osiąga prędkość 236 km/h i zużywa 7,5 l/100 km (174 g/km CO2). Amerykański Eos 2.0 TSI, wyposażony w DSG rozwija swój maksymalny moment obrotowy 280 Nm przy 1.800 obr./min.
2.0 TDI o mocy 140 KM: Ekstremalnie oszczędny jest Eos 2.0 TDI (103 kW/140 KM). Rozwijający moment 320 Nm czterocylindrowy silnik zużywa 5,2 litra paliwa na 100 km (138 g/km CO2), o 0,3 litra mniej, niż jego poprzednik. Jako opcja silnik ten może być także zamówiony w wersji BlueMotion Technology (BMT). W tym przypadku redukcja zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem wynosi 0,7 litra (4,8 l/100 km; 125 g/km CO2). Obie wersje rozwijają prędkość 207 km/h. Zarówno 2.0 TDI jak i 2.0 TDI BMT są dostępne z 6-biegową DSG. Wersja standardowa spala w tym przypadku 5,7 l/100 km (149 g/km CO2), model BlueMotion Technology – 5,3 l/100 km (139 g/km CO2). Z takimi wartościami spalania nowy Eos jest jednym z najoszczędniejszych kabrioletów na świecie.
źródło: Volkswagen
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.