Renault Twingo – silniki

Nowe Twingo posiada szeroką ofertę silników obejmującą całkiem nową jednostkę TCE 100 KM oraz oszczędny silnik wysokoprężny 1.5 dCi o mocy 65 KM. W ofercie znajdują się również silniki benzynowe 1.2 60 KM i 1.2 16V 75 KM zapewniające Nowemu Twingo odpowiednią dynamikę i pewne zachowanie na drodze.

Doskonale trzyma się drogi i daje poczucie bezpieczeństwa. Inżynierowie Renault stworzyli samochód doskonale sprawdzający się w jeździe miejskiej jak i w pokonywaniu długich tras. Jazdę Nowym Twingo charakteryzują trzy cechy : bezpieczeństwo, wysokie osiągi i komfort.
W aucie wykorzystano podwozie Clio II o uznanych zaletach jezdnych dających poczucie bezpieczeństwa.


Z przodu samochód posiada zawieszenie typu McPherson z amortyzatorami hydraulicznymi i sprężynami śrubowymi, a także stabilizatorem poprzecznym kontrolującym przechyły boczne. Jego średnica wynosi 25 mm w wersjach z silnikiem 1.2 8-zaworowym, natomiast w pozostałych wersjach silnikowych została zwiększona do 26 mm. Ustawienia układu jezdnego zostały dopracowane w celu uzyskania lepszego trzymania się drogi i wyższego komfortu jazdy. Układ jezdny w znacznym stopniu przyczynia się do wszechstronnego, a zarazem dynamicznego charakteru Nowego Twingo.

Tylne zawieszenie jest lekkie i kompaktowe – jest to oś typu H o programowanym ugięciu. Pionowe amortyzatory oraz sprężyny śrubowe o zmiennej sprężystości zapewniają tłumienie drgań i komfort jazdy. W górnym i dolnym miejscu podparcia posiadają one dodatkowo poduszki gumowe, których zadaniem jest ograniczenie przenoszenia drgań układu jezdnego na nadwozie. Średnica stabilizatora poprzecznego wynosi 22,5 mm, z wyjątkiem wersji wyposażonych w silnik 1.2 60KM, w których montowane są drążki o średnicy 19,3 mm.

O równowadze między tłumieniem drgań (komfort) a sztywnością zawieszenia (trzymanie się drogi) w znacznej mierze decydują przeguby elastyczne – zasadnicze elementy łączące zawieszenie z nadwoziem samochodu. W Nowym Twingo zastosowano przeguby z Clio II, a konstruktorzy  poświęcili im szczególną uwagę. Posiadają one gumowy wkład zapewniający właściwe tłumienie wibracji oraz wzmocnienie wpływające na sztywność konstrukcji, co ma decydujące znaczenie dla dobrego trzymania się drogi.

Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy o zmiennej sile zapewnia łatwość prowadzenia Nowego Twingo w mieście (dostępny za wyj. wersji Access). Parametry wspomagania zapewniają wygodne manewrowanie samochodem w mieście, a także precyzyjne prowadzenie, wzmacniające poczucie bezpieczeństwa na szosie, czy przy większej prędkości jazdy.

14-calowe opony mogą mieć dwie szerokości (165 i 175 mm), natomiast w wersji Initiale i GT, koła wyposażono w opony o średnicy 15 cali i szerokości 185 mm. Średnica zawracania samochodu wynosi jedynie 9,75 m przy oponach 165 i może sięgnąć 10,4 m w wersjach z oponami 175 i 185 mm.

CZYTAJ DALEJ  MINI z wizytą u Świętego Mikołaja


Sztywność ogumienia była przedmiotem szczegółowych badań mających na celu uzyskanie jak najlepszego zachowania Nowego Twingo w czasie jazdy. Mimo większych gabarytów zewnętrznych w porównaniu do poprzedniego modelu Twingo, opory toczenia opon zmniejszono o 15%, co pozwoliło między innymi na ograniczenie zużycia paliwa.

Dynamiczny i wyrazisty charakter wersji GT. Konstruktorzy poświęcili szczególną uwagę konstrukcji układu jezdnego wersji GT Nowego Twingo. Chodziło o zapewnienie wyjątkowych właściwości dynamicznych przy zachowaniu dobrego poziomu komfortu. Wahacze zawieszenia posiadają utwardzone tuleje i gwarantują precyzyjne utrzymywanie toru jazdy. Również górne poduszki tłumiące drgania zawieszenia przyczyniają się do zwiększenia precyzji prowadzenia samochodu. W celu zagwarantowania stabilnego położenia nadwozia, w amortyzatorach zastosowano technologię ciśnieniową. Nowe Twingo GT posiada również specjalne ustawienia układu wspomagania kierownicy zapewniające dynamikę i przyjemność prowadzenia samochodu.

„Energiczne” silniki przyjazne dla środowiska. O dynamicznych zaletach Nowego Twingo decyduje szeroka oferta silników, a wśród nich wersja benzynowa o zwiększonych osiągach oraz oszczędna jednostka wysokoprężna. Silniki te oferują lepsze osiągi niż w poprzednim modelu Twingo, a jednocześnie zapewniają niskie koszty eksploatacji i są przyjazne dla środowiska. Silniki benzynowe, w tym najmocniejsza wersja, emitują do 140 g/km CO2 , a silnik wysokoprężny – poniżej 120 g/km CO2.


Ofertę wersji benzynowych tworzą trzy silniki: 1.2 60 KM (43 kW), 1.2 16v 75 KM (56 kW) oraz całkowita nowość – silnik TCE 100 KM (74 kW). Są one wyposażone w system diagnostyczny (On Board Diagnostic), gwarantujący skuteczne i długotrwałe działanie elementów układu oczyszczania spalin. Nowe Twingo może być również wyposażony w silnik wysokoprężny 1.5 dCi 65 KM (47 kW). Wszystkie te silniki spełniają wymagania norm czystości spalin Euro4.

1.2 16V 60 KM (43 kW) Znany i ceniony w poprzednim modelu Twingo, 16-zaworowy silnik benzynowy 1.2 (D7F) o pojemności skokowej 1149 cm3 rozwija moc 60 KM (43 kW) przy 5250 obr/min oraz moment obrotowy 93 Nm (9,5 mkg) przy 2500 obr/min. Spełnia on oczekiwania klientów poszukujących oszczędnego samochodu o niskich kosztach eksploatacji. W Nowym Twingo silnik ten uzyskał nowe, optymalne ustawienia, aby zapewnić większą moc i ograniczyć zużycie paliwa.

1.2 16V 75 KM (56 kW) Silnik 1.2 16V (D4F) rozwija moc 75 KM (55 kW) przy 5500 obr/min oraz moment obrotowy 107 Nm (11 mkg) przy 4250 obr/min z pojemności skokowej 1149 cm3,. Cechuje się dużą dynamiką już w niskim zakresie obrotów, a także niewielkim zużyciem paliwa dzięki odpowiedniej prędkości obrotowej na biegu jałowym (650 obr/min). Nowe Twingo napędzane tym silnikiem mituje do atmosfery poniżej 140 g/km  CO2.

TCE 100 KM (74 kW) Nowy silnik benzynowy oznaczony symbolem TCE 100 KM (Turbo Control Efficiency) znajdzie się w ofercie Clio III, Modusa i Nowego Twingo. Dostępny będzie wyłącznie w wersji GT. Osiąga moc typową dla silnika o pojemności 1.4 l i moment obrotowy silnika 1.6 l, przy zużyciu paliwa właściwym dla jednostki 1.2 l.. Silnik TCE 100 KM został opracowany na bazie bloku silnika 1.2 16V 75KM, z którym dzieli 70% części. Jest wyposażony w niewielkie turbo, którego czas reakcji zmniejszono do minimum dzięki małej średnicy turbiny i sprężarki. Jednostka ta uzyskuje moc 100 KM (74 kW) oraz maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy prędkościach obrotowych wynoszących odpowiednio 5 500 obr/min i 3 000 obr/min. Połączenie niewielkiej pojemności skokowej z turbo o niskiej bezwładności zapewnia dużą dynamikę już w niskim zakresie obrotów. Sinik błyskawicznie osiąga maksymalny moment, dostępny w szerokim zakresie obrotów. Turbo posiada funkcję « overpower », która pozwala na czasowe uzyskanie dodatkowej mocy na drugim, trzecim i czwartym biegu powyżej 4 500 obr/min, co przekłada się na dodatkowe 5 KM i 6 Nm. Zastosowane rozwiązania technologiczne w połączeniu z małą pojemnością skokową dały wynik w postaci najniższego zużycia paliwa wśród silników benzynowych o mocy 100 KM wynoszącego 5.9 l/100 km, co odpowiada emisji 140 g/km CO2 w cyklu mieszanym. Silnik zapewnia jednocześnie wyjątkową przyjemność jazdy. Jednostka TCE 100 KM może się poszczycić najlepszymi osiągami w swojej kategorii – od 0 do 100 km przyspiesza w czasie zaledwie 9,8 sekundy.

1.5 dCi 65 KM (47 kW) W przeciwieństwie do poprzednika, Nowe Twingo jest wyposażony w silnik wysokoprężny. Wersja silnika 1.5 dCi (K9K), która będzie dostępna w momencie wprowadzenia modelu do sprzedaży, jest identyczna jak jednostka montowana obecnie w Clio III, Modusie i Kangoo. Ten wyposażony w układ wtrysku drugiej generacji silnik cieszy się uznaniem ze względu na wysokie osiągi, jakość i zalety akustyczne. Jego pojemność skokowa wynosi 1461 cm3, rozwija moc 65 KM przy 3750 obr/min oraz moment obrotowy 160 Nm (16,3 mkg) przy 1900 obr/min. Silnik 1.5 dCi cechuje się dużą dynamiką już w niskim zakresie obrotów, przy jednocześnie bardzo małym zużyciu paliwa. Emisja CO2 wynosi edynie 113 g/km.

Dwa rodzaje skrzyń biegów. W celu pełnego wykorzystania potencjału silników Nowego Twingo, oferowane są dwa rodzaje skrzyń biegów: 5-biegowa mechaniczna oraz quickshift.  5-biegowa skrzynia mechaniczna (JB1 lub JH3 zależnie od silnika) jest oferowana we wszystkich wersjach silników benzynowych oraz z silnikiem wysokoprężnym. Jej parametry zostały dopasowane do poszczególnych silników : krótkie przełożenia do współpracy z silnikiem TCE 100 KM pozwalają na uzyskanie wysokiej mocy i zdecydowanych przyspieszeń, a dłuższe przełożenia do silnika
1.2 60 KM wpływają korzystnie na zmniejszenie zużycia paliwa. Skrzynia Quickshift 5 (JH1) jest oferowana w samochodach z silnikiem 1.2 12V 75 KM.

CZYTAJ DALEJ  Jak wybrać bezpieczny kask motocyklowy?


Została ona opracowana w oparciu o mechaniczną skrzynię z siłownikiem elektrohydraulicznym. Pozwala korzystanie z dwóch trybów pracy: automatycznego (zmiana przełożeń bez udziału kierowcy) lub ręcznego ze sterowaniem impulsowym. Poza wygodą wnikającą z automatyzacji zmiany biegów i niską dopłatą, jaką ponosi klient za tę dogodność, skrzynia zautomatyzowana pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o około 3%.

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *