Nowy Volkswagen Passat

Jego wygląd poddany został daleko idącym zmianom, które nawiązując częściowo do zaprezentowanego w połowie roku Phaetona, podkreślają indywidualny charakter Passata. Dzięki jakości, komfortowi, bezpieczeństwu oraz systemom wspomagającym kierowcę Passat jeszcze bardziej zbliżył się do najwyższego segmentu samochodów, nie opuszczając przy tym cenowo klasy średniej.

Nowy Passat dostępny w wersjach wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline, w wyniku optymalizacji wyposażenia, oferuje klientom obecnie dużo więcej, niż kiedykolwiek za taką samą cenę. Do seryjnego wyposażenia wersji podstawowej Trendline w modelach z silnikami wysokoprężnymi z turbosprężarką należy na przykład system Start-Stop oraz system odzyskiwania energii (rekuperacja). W przypadku najmniejszego silnika benzynowego systemy te mogą być zamawiane jako opcja.

Oprócz trzech linii wyposażenia Passat i Passat Variant oferowany będzie także w wersji Exclusive. Model ten stworzony przez Volkswagen R GmbH opiera się na wyposażeniu Highline i dysponuje dodatkowo między innymi 18-calowymi kołami ze stopu metali lekkich (Vicenza), wysokiej jakości skórzanymi siedzeniami z kontrastowymi szwami i obszyciami, aplikacjami z drewna oraz listwami w progach z podświetlonym logo Volkswagen Exclusive.

Tak jak wszystkie Volkswageny, także nowy Passat wyznacza standardy w kwestii ekologii. Wszystkie dziesięć silników o mocy od 77 kW/105 KM do 220 kW/300 KM zużywa nawet o 19 procent mniej paliwa. Najmniejszy, a mimo to dysponujący wysokim momentem obrotowym turbodiesel (1.6 TDI o mocy 105 KM i 250 Nm) spala zaledwie 4,2 l/100 km, co odpowiada emisji 109 g/km CO2. Downsizing i technologie takie jak system Start-Stop zapewniają niezwykle niskie wartości spalania także w przypadku silników benzynowych. Jako wzór może służyć jednostka 1.4 TSI (90 kW/122 KM) – w wersji BlueMotion Technology zużywa ona 5,8 l/100 km (emisja CO2: 138 g/km).

Volkswagen uczynił duży postęp także w kwestii bezpieczeństwa. Nowy Passat został udoskonalony o takie rozwiązania jak funkcja awaryjnego hamowania w mieście, a od wersji Comfortline – seryjny system rozpoznający stopień zmęczenia kierowcy. Funkcja awaryjnego hamowania jako część opcjonalnego, automatycznego systemu regulacji odległości ACC przy prędkości poniżej 30 km/h w razie konieczności samoczynnie zatrzymuje auto i pozwala uniknąć najechania na inny pojazd. Kolejny system, zastosowany po raz pierwszy przez Volkswagena i w tej klasie samochodów – system rozpoznający stopień zmęczenia kierowcy – jest aktywny przez cały czas, rejestruje spadek koncentracji i ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i optycznym.

Nowością w Passacie jest Dynamic Light Assist, zaprezentowany po raz pierwszy w nowym Touaregu. Dynamic Light Assist w połączeniu z reflektorami bi-ksenonowymi pozwala na jazdę z włączonymi światłami drogowymi na stałe. Przy użyciu kamery system rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka i jadące przed Passatem samochody i automatycznie przesłania odpowiednie strefy reflektorów. Passat jest pierwszym samochodem w swojej klasie z tym systemem. Dla aut z reflektorami halogenowymi dostępna jest uproszczona wersja automatycznej regulacji świateł drogowych – Light Assist. W tym przypadku kamera również rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody, a system zmienia automatycznie światła z drogowych na mijania. Gdy z przeciwka nic nie jedzie, włączane są z powrotem światła drogowe.

Trakcję na zakrętach poprawia elektroniczna, automatyczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, zaprezentowana po raz pierwszy w Golfie GTI. Obok dostępnego już dla poprzednika Lane Assist (system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu) teraz oferowany jest także system Side Assist, który migającymi diodami w lusterkach zewnętrznych ostrzega przed nadjeżdżającymi szybko z tyłu lub znajdującymi się obok Passata pojazdami. Nowy, dokonujący bezpośrednich pomiarów system kontroli ciśnienia w oponach sygnalizuje ewentualny spadek ciśnienia indywidualnie dla każdego koła.

Innowacyjne systemy wspierające kierowcę są zorientowane przede wszystkim na komfort i znacznie ułatwiają codzienną jazdę. Na przykład Easy Open: jeżeli Passat Limousine jest wyposażony w system automatycznego zamykania i uruchamiania silnika Keyless Access, wystarczy odpowiedni ruch nogą za samochodem, aby otworzyła się pokrywa bagażnika. Kto kiedykolwiek stał za samochodem z bagażem w obu rękach wie, jak bardzo funkcja Easy Open może ułatwić życie. Naturalnie bagażnik otwiera się tylko przed osobą, która ma przy sobie odpowiedni radiowy kluczyk do Passata. Interfejsem między człowiekiem a maszyną jest w tym przypadku czujnik w zderzaku.

Kolejne nowości w Passacie to tylna kanapa, którą można złożyć z bagażnika, hak holowniczy wysuwający się po wciśnięciu przycisku i boczne szyby ze szkła zespolonego z izolacją akustyczną. Podobnie jak nowy Sharan, Passat będzie oferowany także z Park Assist II, który pomaga parkować samochód nie tylko w zatoczkach równoległych do drogi, lecz także znajduje miejsca parkingowe prostopadłe do kierunku jazdy. System nawigacji RNS 510 nowego Passata przy użyciu kamery rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i przesyła odpowiednie informacje na ekran w konsoli środkowej.

Volkswagen bardziej niż kiedykolwiek podkreślił wizualnie w nowym Passacie jakość
i precyzję wykonania. Proste linie, czysta struktura płaszczyzn i dynamiczne proporcje to cechy charakterystyczne designu siódmej generacji. Po raz kolejny granice między poszczególnymi klasami samochodów uległy zatarciu.

Nowy Passat, podobnie jak Phaeton, ma osłonę chłodnicy z czterema poprzecznymi listwami. Wysokość osłony chłodnicy jest mniej więcej równa wysokości reflektorów. Podczas gdy dla modeli poniżej Passata i Phaetona oraz dla vanów dominującym elementem jest stosunkowo wąska kratownica z dwoma poprzeczkami, szefowie designu Walter de Silva (koncern) i Klaus Bischoff (marka) zdecydowali, że wyżej pozycjonowane samochody będą wyróżniać się szerszą osłoną chłodnicy, która będzie podkreślać ich status.

Dzięki całkowicie nowej stylistyce przodu Passat o szerokości 1.820 milimetrów i długości 4.769 milimetrów (Variant: 4.771 mm) prezentuje się bardzo elegancko. Mimo że samochód nie stał się szerszy, sprawia wrażenie bardziej dystyngowanego, a jednocześnie wyraźnie dynamiczniejszego. Wysokość obu nadwozi pozostała bez zmian (Limousine: 1.474; Variant: 1.519 mm).

Wyjątkowy charakter Passata akcentują nowe podwójne reflektory z opcjonalnymi światłami bi-ksenonowymi i diodowymi światłami do jazdy w dzień. Na światła dzienne składa się 15 diod LED. Poniżej linii utworzonych przez reflektory i osłonę chłodnicy rozciąga się zderzak pokryty lakierem w kolorze nadwozia. Jeszcze niżej znajduje się kolejny wlot powietrza, ograniczony z boku chromowanymi elementami stylizowanymi na końcówki skrzydeł samolotów. Tutaj wbudowane są bardzo płaskie reflektory przeciwmgielne. Na najniższej płaszczyźnie znajduje się dolny spojler, który – podobnie jak przy samochodach wyścigowych – ma kształt tak zwanego splittera. Od wersji wyposażenia Comfortline także ten element będzie wykończony chromowaną listwą.

Poprzez kontur maski silnika uformowanej, podobnie jak w Phaetonie, w kształcie litery „V” oraz wyraźne linie nadkoli, wzrok przesuwa się ku bocznym płaszczyznom Passata. Tutaj od razu można zauważyć znacznie wyostrzoną dolną i – nowość – górną linię, tak zwaną „Charakterlinie”. Te dwie linie dzielą w poziomie bryłę Passata i sprawiają, że wygląda ona na bardziej płaską i bardziej atletyczną. Górna linia „charakteru” łączy czystą kreską najwyższy punkt reflektorów z linią okien i przebiega aż do słupka C. Pod nią znajduje się druga linia „charakteru”; łączy ona zachodzące daleko na błotniki boczne krawędzie reflektorów ze światłami tylnymi. W okolicach progów czarna (Trendline) lub chromowana (Comfortline i Highline) listwa między nadkolami uszlachetnia wygląd ściany bocznej.

Tył nadwozia tej limuzyny zdaje się być bardziej płaski, a zakończenie obu wersji nadwozi – szersze. Uwagę zwracają tylne światła, pociągnięte daleko na błotniki. Światła te oferowane są w dwóch wersjach; w wersji wyższej zastosowano diody rozmieszczone w formie litery „M”, podobnie jak w Phaetonie.

Podobnie jak nadwozie, także wnętrze nowego Passata zostało w znacznym stopniu udoskonalone. Całkowicie nowe są siedzenia z zagłówkami, z możliwością regulacji także w poziomie oraz poszycie drzwi, w którym może być zamontowane eleganckie nastrojowe oświetlenie. Zależnie od wersji wyposażenia zastosowano różne listwy ozdobne w tapicerce drzwi. Jako opcja dostępny jest nowy klimatyzowany fotel dla kierowcy i pasażera, z aktywną wentylacją i funkcją masażu.

Nową formę otrzymały również powierzchnie zewnętrzne, detale tablicy rozdzielczej i konsoli środkowej z logicznie obsługiwanymi elementami i chromowanymi aplikacjami wokół wlotów powietrza. Na środku tablicy rozdzielczej, tak jak w samochodach klasy wyższej, umieszczony został analogowy zegar. Układ przycisków w dolnej części konsoli środkowej, czyli wokół dźwigni skrzyni biegów jest również zupełnie nowy. Tutaj znajduje się teraz także przycisk elektronicznego hamulca postojowego, a w przypadku Keyless Access – przycisk uruchamiania silnika. W przypadku wyboru nowego, panoramicznego rozsuwanego dachu zaprojektowanego specjalnie dla wersji Variant do wnętrza wpada wyjątkowo dużo światła.

Passat jest oferowany w trzech różnych kolorystykach wnętrza. Klasyczny kolor czarny podkreśla sportowy charakter tego Volkswagena. Brązowy Natur sprawia, że wnętrze staje się przytulne. Trzeci kolor, Desert Beige, to naturalny beż, który optycznie dodaje wnętrzu przestronności. Jako opcja oferowane są dwukolorowe siedzenia w odcieniach brązowy Natur / beżowy Desert (Highline) oraz – jako element pakietu Sport – Truffel / Czarny (Comfortline i Highline). Skóra Passata Exclusive utrzymana jest w eleganckim brązie Chocolate z kontrastowymi szwami i obszyciami (beżowy Pepper).

Nowy Passat dostępny będzie z dziesięcioma silnikami. Cztery z nich to klasyczne, nowoczesne jednostki benzynowe. Mają one moc 90 kW/122 KM (1.4 TSI), 118 kW/160 KM (1.8 TSI), 155 kW/211 KM (2.0 TSI) i 220 kW/300 KM (V6). Największy silnik ma sześć cylindrów, wszystkie pozostałe silniki benzynowe z turbodoładowaniem – cztery cylindry. Turbodoładowaniem dysponuje także przystosowany do gazu ziemnego silnik 1.4 EcoFuel (110 kW/150 KM). Kolejnym wariantem jednostki 1.4 TSI jest silnik MultiFuel o mocy 118 kW/160 KM, przygotowany do spalania nawet 85 procent etanolu.

Wysokoprężne jednostki rozwijają moc 77 kW/105 KM (1.6 TDI), 103 kW/140 KM (2.0 TDI i 2.0 BlueTDI) oraz 125 kW/170 KM (2.0 TDI). Poza silnikiem 105 KM TDI wszystkie jednostki napędowe nowego Passata mogą być połączone z dwusprzęgłową przekładnią (DSG); w przypadku 3.6 V6 ta automatyczna przekładnia montowana jest seryjnie.

Zadziwiająco niskie są wartości spalania silników montowanych w nowym Passacie; na przykład Passat 1.4 TSI z opcjonalną BlueMotion Technology uzyskuje moc 90 kW/122 KM i zużywa 5,8 litrów paliwa na 100 km (odpowiednio 138 g/km CO2). Podczas gdy w tym przypadku doskonały poprzednik mógł się poszczycić prawie identycznie niskim spalaniem, redukcje zużycia paliwa przy mocniejszych silnikach są o wiele wyraźniejsze. Wprzypadku Passata 1.8 TSI o mocy 118 kW/160 KM. W tym przypadku inżynierom udało się obniżyć średnie zużycie paliwa z 7,4 do 6,9 l/100 km (emisje CO2 – 160 g/km). Nie mniej wyraźna jest redukcja zużycia przy TSI o mocy 211 KM zamiast 200 KM. Jego średnie spalanie to 7,2 l/100 km, zatem o 0,6 litra mniej, niż u poprzednika. Wartość CO2 obniżyła się ze 183 do 169 g/km. Również średnie spalanie Passata V6 o mocy 300 KM i z napędem na wszystkie koła jest teraz niższe – 9,2 l/100 zamiast 9,8 l/100 km. Nowa wartość emisji CO2 wynosi obecnie 215 g/km.

Jednym z najczystszych modeli klasy średniej jest Passat EcoFuel. Jego nowa wersja zużywa średnio 6,6 m3 gazu ziemnego, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 117 g/km i redukcji spalania o 0,4 m3. Dzięki podwójnemu doładowaniu przez turbosprężarkę i kompresor (Twincharger) Passat EcoFuel jest jednym z najbardziej sportowych samochodów na gaz ziemny.

Specjalnie na rynek szwedzki i norweski skonstruowany został silnik MultiFuel-Twincharger o mocy 118 kW/160 KM, bazujący na podwójnie doładowywanym 1.4 TSI. Silnik ten może spalać paliwo zawierające nawet 85 procent etanolu w benzynie.

Najbardziej oszczędną wersją nowego Passata jest 1.6 TDI BlueMotion o mocy 105 KM. Już u poprzednika silnik ten robił wrażenie nadzwyczaj niskimi wartościami spalania. Dzięki zoptymalizowanej aerodynamice nadwozia, dalszemu udoskonaleniu silnika i technologiom takim jak system Start-Stop i system rekuperacji, zużycie w przypadku Passata BlueMotion (Limousine) zostało obniżone aż do 4,2 l/100 km, co odpowiada 109 g/km CO2. Dla porównania, w przypadku poprzednika było to 4,4 litra i 114 g/km. Zmniejszyło się również spalanie Passata 2.0 TDI BlueMotion Technology: wartość 4,5 litra (119 g/km CO2) jest porównywalna ze 105-konną wersją BlueMotion poprzednika.

Wyraźny postęp w dziedzinie spalania nastąpił także w przypadku Passata 2.0 BlueTDI i Passata 2.0 TDI o mocy 170 KM. Redukcja zużycia paliwa, przez emitującego wyjątkowo mało substancji szkodliwych Passata 2.0 BlueTDI (norma emisji spalin Euro6), z katalizatorem SCR i mocą 140 KM (przedtem 143 KM) wynosi 0,6 l/100 km, czyli zużywa on zaledwie 4,6 litra (122 g/km CO2). Średnie zużycie Passata 2.0 TDI o mocy 170 KM wynosi 4,7 l/100 km (123 g/km) – o 0,9 litra (19 procent) mniej, niż w przypadku poprzednika. Odpowiednie wartości dla Passata w wersji Variant odbiegają zaledwie o +/- 0,1 litra i bez wątpienia są bezkonkurencyjne.

CZYTAJ DALEJ  Zmiana opon będzie obowiązkowa?

 

źródło: Volkswagen

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *