Nowe BMW X3

Charakterystyka.

  • Umocnienie na pozycji lidera w zakresie właściwości jezdnych i wydajności, a to za sprawą nowych jednostek napędowych, ośmiostopniowej przekładni automatycznej, innowacyjnej konstrukcji zawieszenia oraz rozwiązań BMW EfficientDynamics.
  • Dwie wersje silnikowe w momencie debiutu rynkowego: BMW X3 xDrive20d z czterocylindrową jednostką wysokoprężną (135 kW/184 KM) oraz BMW X3 xDrive35i z rzędową, benzynową szóstką (225 kW/306 KM).
  • Funkcja Auto Start Stop po raz pierwszy dostępna z sześciocylindrowym silnikiem i ośmiostopniową przekładnią automatyczną.
  • Udoskonalona technologia napędu na cztery koła BMW xDrive zapewniająca optymalną dynamikę jazdy już w standardzie, a za dopłatą układ Performance Control.
  • Nowoopracowana technologia układu zawieszenia, elektryczne wspomaganie kierownicy po raz pierwszy w modelu BMW X, w opcji układ ze zmienną siłą wspomagania układu kierowniczego.
  • Pierwsze BMW X z dostępnym w opcji systemem kontroli charakterystyki pracy amortyzatorów (ang. Damper Control) oraz układem Dynamic Drive Control, który dostosowuje charakterystykę pojazdu do wymagań kierującego.
  • Najwyższy poziom funkcjonalności wnętrza dzięki oparciom tylnych foteli składanym i dzielonym w stosunku 40:20:40, maksymalna pojemność przedziału bagażowego: 1600 litrów.
  • Unikalna w tym segmencie gama funkcji platformy komunikacyjnej BMW ConnectedDrive: wyświetlacz przezierny typu Head-up, dostęp do Internetu, kamera cofania z widokiem z góry.


Wersje silnikowe:

BMW X3 xDrive20d: Rzędowa, czterocylindrowa jednostka wysokoprężna z aluminiową skrzynią korbową, turbosprężarką i układem wtryskowym typu Common Rail,

  • pojemność skokowa: 1995 cm3, moc: 135 kW/184 KM przy 4000 obr./min.,
  • maksymalny moment obrotowy: 380 Nm między 1750 a 2750 obr./min.,
  • przyśpieszenie [0 – 100 km/h]: 8,5 sekundy,
  • prędkość maksymalna: 210 km/h,
  • średnie zużycie paliwa w cyklu EU: 5,6 litra/100 km,
  • emisja CO2 w cyklu EU: 149 g/km,
  • norma czystości spalin: EU5.

 
BMW X3 xDrive35i: Rzędowa, sześciocylindrowa jednostka benzynowa z technologią BMW TwinPower Turbo, bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem VALVETRONIC,

  • pojemność skokowa: 2979 cm3, moc: 225 kW/306 KM przy 5800 obr./min.,
  • maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 1300 obr./min.,
  • przyśpieszenie [0 – 100 km/h]: 5,7 sekundy,
  • prędkość maksymalna: 245 km/h,
  • średnie zużycie paliwa w cyklu EU: 8,8 litra/100 km,
  • emisja CO2 w cyklu EU: 204 g/km,
  • norma czystości spalin: EU5.

 

Bezkompromisowa radość z jazdy:

Nowe BMW X3 to następca modelu notującego świetne wyniki sprzedaży. Kolejna wersja nada nowego wymiaru radości z jazdy autem typu SAV tej klasy. W stopniu większym niż kiedykolwiek wcześniej, nowe BMW X3 ustanawiać będzie standardy pod względem właściwości jezdnych i wydajności, a jednocześnie zjednywać sobie będzie zwolenników dzięki znacznie większemu komfortowi jazdy. Design nowego X3 łączy w sobie cechy typowe dla rodziny modeli X z dynamiczną linią nadwozia. Dzięki przestronnemu oraz wyjątkowo funkcjonalnemu wnętrzu, poziom wygody podróżowania oraz możliwości transportowych można teraz dostosować do ściśle określonych wymogów indywidualnych. Napęd na cztery koła BMW xDrive nie tylko optymalizuje trakcję, ale został również zmodyfikowany pod kątem zwiększonej dynamiki jazdy. Nowe BMW X3 oferuje najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne oraz bezkompromisową różnorodność, stanowiąc połączenie przyjemności z jazdy z wygodą, funkcjonalnością, trwałością i elegancją.

Nowe BMW X3 dostępne będzie z dwiema supernowoczesnym jednostkami napędowymi. Montowany w modelu BMW X3 xDrive20d, czterocylindrowy diesel generuje moc maksymalną o wartości 135 kW/184 KM, czyli o 5 kW więcej od swego poprzednika. Jednocześnie, średnie zużycie paliwa w cyklu EU zostało ograniczone o 14%, do 5,6 litra/100 km. Nowe BMW X3 xDrive35i napędza rzędowa, benzynowa szóstka generująca 225 kW/306 KM mocy.

 

Design: miejska elegancja, dynamicznie poprowadzone linie nadwozia oraz cechy typowe dla rodziny modeli BMW X.

Design nadwozia nowego BMW X3 to połączenie elegancji, trwałości i zwinności. Zestawienie płasko zakończonego przodu z wysokim tyłem pojazdu buduje – z perspektywy bocznej – dynamiczny i masywny zarys sylwetki auta i zdradza jego sportowe inklinacje. Wypukłe i wklęsłe powierzchnie podkreśla układ wyraziście poprowadzonych linii, co nadaje nadwoziu wygląd drobiazgowo i skrupulatnie ukształtowanej rzeźby. Typowe dla serii X ciemne osłony w dolnej części karoserii w nowym BMW X3 zyskują wyjątkowo dyskretny design.

CZYTAJ DALEJ  Paliwo wciąż drożeje

 

W przedniej części nowego BMW X3 znajdziemy poprowadzony ukośnie przedni grill o tak charakterystycznym dla BMW kształcie, masywne zespoły lamp, solidną dolną osłonę oraz pokrywę silnika, której kształt buduje sześć linii zbiegających się przy osłonie chłodnicy. Stylistycznie całość robi ogromne wrażenie, dodatkowo potęgowane jeszcze przez typowy dla serii X, trójkątny układ oświetlenia – okrągłe przednie reflektory oraz światła przeciwmgielne, które rozsunięto maksymalnie do zewnątrz. Górną krawędź zespołu reflektorów ozdobiono chromowaną obwódką, co nadaje im wyrazistego, typowego dla pojazdów marki BMW  wyglądu. W połączeniu z dostępnymi w opcji reflektorami ksenonowymi, pojazd może być również wyposażony w światła do jazdy dziennej wykonane z białych diod LED tworzących kształt pierścienia.

 

Patrząc na nowe BMW X3 z boku, natychmiast dostrzegamy unikalną interpretację charakterystycznej dla serii X stylistyki. Mocno wyprofilowane wnęki kół i nadkola oraz niewielka odległość dzieląca przednią oś od panelu instrumentów zdradza zastosowaną w pojeździe technologię napędu na cztery koła i podkreśla siłę i masywny charakter auta typu SAV. Dynamiczną sylwetkę uwypuklają jeszcze wyraźniej trzy charakterystyczne linie. Typowe dla modeli marki BMW przetłoczenie na wysokości klamki, w nowym BMW X3 najpierw gwałtownie wznosi się biegnąc przez przedni błotnik, a następnie łagodną krzywizną spływa ku tyłowi pojazdu. Dwie bardziej dyskretne linie podążają śladem tego przetłoczenia nad wnękami kół.

 

W tylnej części pojazdu dominują poziome linie, które jeszcze wydatniej podkreślają masywną sylwetkę i charakter nowego BMW X3. Przemyślany design i wyraziście ukształtowane powierzchnie potęgują atrakcyjną grę świateł i cieni. Rozstrzelone szeroko tylne lampy w kształcie litery „T” to kolejna charakterystyczna cecha nowego BMW X3. W połączeniu z dostępnymi w opcji ksenonami, zespół świateł diodowych LED odzwierciedla typowy „nocny” design BMW.

 

Wnętrze – klimat klasy premium i inteligentna funkcjonalność.

Przestrzeń, duża możliwość aranżacji, wysokiej jakości materiały oraz charakterystyczny trójwymiarowy, powierzchniowy design sprawia, iż wnętrze nowego BMW X3 wyróżnia klimat klasy premium i inteligentna funkcjonalność. Stylizację panelu instrumentów zdominowały poziome linie, co wydatnie podkreśla imponującą szerokość wnętrza. Jak przystało na BMW, design zorientowany jest na kierowcę, co wyraźnie sugeruje asymetryczny projekt konsoli środkowej. Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia wsiadanie oraz zapewnia doskonała widoczność w ruchu drogowym. W panel instrumentów wkomponowano wyświetlacz sterowania dostępnym w opcji systemem BMW iDrive. 8,8-calowy ekran o wysokiej rozdzielczości, w który wyposażono system nawigacji Professional w nowym BMW X3, to największy tego typu monitor pokładowy w tym segmencie.

 

Z przodu i z tyłu nowe BMW X3 oferuje użytkownikom szereg dużych schowków, podstawek i uchwytów na napoje. Trzy tylne fotele zapewniają niezwykle wysoki poziom komfortu nawet podczas dłuższych podróży i znacznie większą przestrzeń na nogi i na wysokości piersi w porównaniu z poprzednią wersją modelu. Przy pojemności od 550 do 1600 litrów, bagażnik nowego BMW X3 oferuje najwięcej przestrzeni załadunkowej w segmencie. Jednocześnie, bezkonkurencyjna pozostaje również różnorodność sposobów aranżacji wnętrza. Oparcia tylnych foteli dzielą się w stosunku 40 : 20 : 40, a każde z nich może być składane indywidualnie lub razem. Dzięki temu możliwe jest stopniowe dopasowanie przedziału bagażowego by jego funkcjonalność idealnie odpowiadała aktualnym potrzebom.

 

Gama silników – czterocylindrowy diesel i rzędowa, benzynowa szóstka najnowszej generacji.

W porównaniu z bezpośrednimi rywalami, nowe BMW X3 xDrive20d oferuje teraz lepsze osiągi i wyższą wydajność. Napędza je dwulitrowa, czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka wysokoprężna z aluminiową skrzynią korbową i bezpośrednim układem wtryskowym typu Common Rail. Silnik generuje moc maksymalną o wartości 135 kW/184 KM przy 4000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 380 Nm w zakresie od 1750 do 2750 obr./min. Taka moc pozwala rozpędzić pojazd od 0 do 100 km/h w 8,5 sekundy, aż do prędkości maksymalnej 210 km/h. Przy średnim zapotrzebowaniu na paliwo na poziomie 5,6 litra/100 km oraz emisji CO2  równej 149 g/km, BMW X3 xDrive20d ustanawia nowe standardy wydajności w swoim segmencie. Nowe BMW X3 xDrive20d z automatyczną skrzynią biegów zapewnia identyczne wartości przyśpieszenia, prędkość maksymalną i zużycie paliwa, przy emisji CO2  na poziomie 147 g/km.

CZYTAJ DALEJ  BMW na Salonie Samochodowym Genewa 2013

 

Jednostkę napędową BMW X3 xDrive35i cechuje dynamika, praca w szerokim zakresie prędkości obrotowych, wysoka kultura pracy oraz wydajność i oszczędność paliwa. Jednostka ta posiada zatem cechy typowe dla sześciocylindrowego, rzędowego silnika marki BMW, łącząc je – dzięki zastosowaniu najnowocześniejszej technologii – na wyjątkowo wysokim poziomie. Technologia BMW TwinPower Turbo, układ wtryskowy High Precision Injection oraz system sterowania zmiennym skokiem zaworu ssącego w rozrządzie (Valvetronic) po raz pierwszy połączono razem. W rezultacie trzylitrowa jednostka generuje moc maksymalną o wartości 225 kW/306 KM przy 5800 obr./min. oraz maksymalny moment 400 Nm dostępny przy 1300 obr./min. Silnik ten pozwala X3 xDrive35i rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 245 km/h. Jednak BMW X3 xDrive35i oferuje nie tylko świetne osiągi i dynamikę jazdy. Pojazd ma również nieporównywalnie mniejszy apetyt na paliwo i zdecydowanie niższy poziom emisji w swej klasie. Średnie zużycie paliwa w cyklu EU wynosi 8,8 litra/100 km, a emisja CO2 204 g/km. 

 

Rozwiązania BMW EfficientDynamics w nowym BMW X3 – debiut funkcji Auto

Start Stop w zestawieniu z przekładnią automatyczną.

Nowe BMW X3 xDrive35i w standardzie wyposażono w ośmiostopniową przekładnię automatyczną. Jest ona również dostępna w modelu BMW X3 xDrive20d jako alternatywa dla standardowej manualnej skrzyni sześciostopniowej. Warto zauważyć, że bezpośredni konkurencji nie mają tego w ofercie. Automatyczna przekładnia po raz pierwszy występuje razem z funkcją Auto Start Stop. Podczas postoju przed skrzyżowaniem lub w korku, silnik wyłącza się automatycznie. Jednak gdy tylko kierujący zwolni pedał hamulca, silnik uruchomi się ponownie. Jeśli aktywna jest funkcja Auto Hold, wystarczy wywrzeć lekki nacisk na pedał przyśpieszenia.

 

Funkcja Auto Start Stop jest również dostępna w standardzie w modelu X3 xDrive20d z manualną skrzynią biegów. Ponadto pojazd jest dodatkowo wyposażony we wskaźnik zmiany biegu. Co więcej, wyposażenie dostępne we wszystkich wersjach modelowych, które obejmuje system odzysku energii hamowania, elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem (EPS), załączane na żądanie urządzenia peryferyjne, inteligentną, lekką konstrukcję oraz opony o obniżonych oporach toczenia, przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa oraz poziomu emisji substancji szkodliwych.

 

Nowa konstrukcja zawieszenia, zoptymalizowany system xDrive oraz unikalne opcje w zakresie idealnego dopasowania dynamiki i komfortu

 

Nowe BMW X3 wyposażono w standardzie w stały napęd wszystkich kół BMW xDrive, sterowany elektronicznie system, który zapewnia zmienny rozdział momentu obrotowego na przednią i tylną oś. Jednostka sterująca, którą połączono z systemem dynamicznej stabilizacji toru jazdy (DSC) reaguje szybko i precyzyjnie, odpowiednio wcześnie zapobiegając możliwej nad- lub podsterowności. Dzięki innowacyjnym modyfikacjom mającym na celu podniesienie dynamiki jazdy, inteligentny napęd na cztery koła nie tylko optymalizuje właściwości trakcyjne, ale przede wszystkim poprawia zachowanie i prowadzenie pojazdu w zakrętach. Nawet podczas spokojnego i równomiernego pokonywania łuku drogi do kół osi tylnej przekazywany jest moment obrotowy o większej wartości. Dostępny w opcji układ Performance Control jeszcze wyraźniej poprawia własności jezdne i jakość prowadzenia BMW X3. Na łuku drogi wyhamowywane zostaje tylne koło znajdujące po wewnętrznej i jednocześnie zwiększana jest moc napędowa, dzięki czemu pojazd idealnie się prowadzi. W efekcie zwiększa to dynamikę pokonywania zakrętów i zapewnia najlepszą możliwą przyczepność.

CZYTAJ DALEJ  Audi R8 GT

 

Nowe BMW X3 posiada również całkowicie przeprojektowany układ zawieszenia. Oś przednia z dwuprzegubową kolumną amortyzującą oraz oś tylna z konstrukcją wielowahaczową tworzą konstrukcję zawieszenia, która gwarantuje odpowiednie warunki do zapewnienia wysokiego komfortu podróży oraz znakomitych właściwości jezdnych. Po raz pierwszy w modelu BMW X3 zastosowano elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem (EPS) wraz z funkcją Servotronic, dzięki czemu siła wspomagania zależna jest od prędkości pojazdu i znacznie poprawia się precyzja prowadzenia. Nowością jest dostępny w opcji układ kierowniczy o zmiennej, sportowej charakterystyce, który ogranicza stopień skrętu koła kierownicy potrzebny do skręcenia przednich kół. Dzięki takiemu rozwiązaniu, czynności takie jak parkowanie, pokonywanie zakrętów czy manewry wykonywane na skręconych kołach wymagają mniejszego wysiłku.

 

System dynamicznej kontroli pracy amortyzatorów (DDC) dostępny jest w nowym BMW X3 za dopłatą. Sterowane elektronicznie amortyzatory dostosowują charakterystykę swej pracy do podłoża po jakim porusza się pojazd oraz do aktualnego stylu jazdy kierowcy. Kierujący ma wpływ na dobór charakterystyki pracy amortyzatorów poprzez system dynamicznej kontroli (DCS). Funkcja ta, po raz pierwszy dostępna w BMW X, umożliwia kierowcy wybór między różnymi trybami jazdy, tzn. NORMAL, SPORT oraz SPORT+. Wyboru dokonuje się przy pomocy przełącznika w konsoli środkowej. Wybranie konkretnego trybu jazdy ma istotny wpływ nie tylko na charakterystykę pracy amortyzatorów, ale również na dynamikę przyśpieszania, czas reakcji silnika, charakterystykę pracy układu kierowniczego, wysokość progów ingerencji układu DSC oraz – w zależności od wybranej opcji – na dynamikę zmiany przełożeń automatycznej skrzyni biegów. Wszystkie te elementy tworzą razem znakomicie wyważoną konfigurację.

 

Jak wszystkie modele serii X, nowe BMW X3 również posiada nadwozie o wysokiej wytrzymałości na skręcanie, precyzyjnie poprowadzone elementy wzmacniające jego sztywność oraz duże strefy kontrolowanego zgniotu. Pakiet bezpieczeństwa obejmuje przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, automatyczne, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich foteli, napinacze i ograniczniki siły napięcia oraz aktywne zagłówki przednich foteli, a także system montowania fotelików dziecięcych ISOFIX dla tylnych siedzeń.

 

Innowacyjne opcje i szeroka gama funkcji platformy BMW ConnectedDrive.

W opcji dostępna jest m.in. automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, panoramiczne okno dachowe, wysokiej klasy sprzęt audio, system nawigacji Professional z wbudowanym twardym dyskiem, automatycznie sterowana pokrywa bagażnika oraz hak holowniczy z elektronicznie sterowaną, obrotową głowicą kulową. Wybór systemów wspomagania kierowcy dostępnych w ramach platformy BMW ConnectedDrive stanowi absolutnie wyjątkową ofertę w tym segmencie. Nowe BMW X3 można między innymi doposażyć w wyświetlacz przezierny typu Head-up, reflektory adaptacyjne, funkcję asystenta świateł drogowych, aktywny tempomat z funkcją hamowania (wyposażenie standardowe w BMW X3 xDrive35i) oraz kamerę cofania z widokiem z góry.

 

Produkcja – zakłady firmy BMW w Spartanburgu

Znakomite własności jezdne, komfort, sportowe inklinacje oraz wydajność, trwałość i elegancja połączone z funkcjonalnością i klimatem klasy premium – nowe BMW X3 w bardzo przekonywujący sposób spełnia wszelkie oczekiwania względem współczesnego pojazdu typu SAV. Dzięki swym licznym zaletom ustanawia nowe standardy w segmencie, którego pionierem był jego poprzednik.

Nowe BMW X3 produkowane jest w zakładach firmy BMW w Spartanburgu, z zachowaniem najbardziej rygorystycznych standardów jakości koncernu BMW Group. W zakładach tych powstają również modele BMW X5 i X6, a mieszcząca się w Południowej Karolinie fabryka wyspecjalizowała się w produkcji modeli serii X wśród innych zakładów produkcyjnych koncernu BMW Group. Dzięki kompleksowym działaniom na rzecz rozszerzenia zakresu produkcji, spełniono już warunki wstępne do włączenia nowego BMW X3 do procesu produkcyjnego.

 

źródło: BMW Group

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *