X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Audi A3 Sportback TCNG, Audi future energies

2012-11-05
Strona główna -> Audi -> A3 -> (2012-dziś)

Kolejnym wiodącym rozwiązaniem technicznym zastosowanym w Audi A3 Sportback TCNG, jest elektroniczny regulator ciśnienia gazu. Ten zwarty i lekki element obniża o dwa zakresy – do wartości od ok. pięciu do dziewięciu barów - wysokie ciśnienie, z jakim gaz wypływa z butli. Dzięki temu, w listwie wtryskowej panuje zawsze właściwe ciśnienie. Niskie podczas ekonomicznej jazdy przy małej liczbie obrotów, wysokie, jeśli kierowca zwiększy moc i liczbę obrotów.

Gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie poniżej dziesięciu barów, sterowanie pracą silnika sprawia, że jednostka napędowa samoczynnie przełącza się na zasilanie benzynowe. Audi A3 Sportback TCNG jest samochodem z podwójnym układem zasilania (gazowo-benzynowym), co oznacza, że mimo dostosowania do zasilania gazem ziemnym, silnik pracując na napędzie benzynowym osiąga taką samą moc i taki sam moment obrotowy.

Auto napędzane gazem może przejechać ponad 400 km, a w razie potrzeby przejedzie dalsze 780 km spalając tradycyjną benzynę. Łącznie, na jednym tankowaniu może przejechać odległość taką, jaką na jednym baku przejeżdża Audi A3 TDI. Dwa wskaźniki na desce rozdzielczej informują kierowcę o poziomie napełnienia zbiorników. Wlew paliwa (benzyny) i zawór tankowania gazu znajdują się pod wspólną pokrywą, co ułatwia napełnianie obu baków.

Bazą silnika jest nowo skonstruowana jednostka napędowa 1.4 TFSI. Znaczącym zmianom poddano w niej głowicę i turbosprężarkę. Również układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 81 kW (110 KM) i momentowi obrotowemu 200 Nm, Audi A3 Sportback TCNG osiąga prędkość maksymalną ponad 190 km/h. Ten pięciodrzwiowy kompakt segmentu premium, jest naszpikowany szeregiem autorskich rozwiązań Audi. Dzięki zastosowanej w nim technice ultralekkiej konstrukcji cechuje się niskim ciężarem, a pod względem systemów infotainment, jak i systemów wsparcia kierowcy wyznacza nowe trendy w swojej klasie.

Wysoce efektywne Audi A3 Sportback TCNG zużywa na 100 km tylko 3,6 kg gazu ziemnego albo e-gazu Audi, paliwa, nad wytwarzaniem którego prowadzone są prace w ramach projektu Audi e-gas. W przypadku obu rodzajów gazu, zawartość CO2 w spalinach wynosi poniżej 100 g na km. Jeszcze lepiej wypada jego wartość GWP (potencjał tworzenia efektu cieplarnianego), rozpatrywana z perspektywy wskaźnika cyklu well to wheel czyli „od źródła energii do energii napędzającej koło”. Wskaźnik ten uwzględnia wszystkie czynniki, począwszy od wytworzenia paliwa aż do jego wykorzystania w pojeździe. Podczas użytkowania Audi A3 Sportback TCNG na zasilaniu e-gazem Audi, dwutlenek węgla, który nie został wcześniej związany podczas procesu wytwarzania tego paliwa, nie jest emitowany. Oznacza to, że mamy tu do czynienia z obiegiem zamkniętym. Jeśli dokonamy całościowego bilansu nakładu energii wykorzystanej do produkcji instalacji gazowej modelu A3 Sportback TCNG oraz turbin wiatrowych, wytwarzających konieczną do tego procesu energię, okaże się, że emisja CO2 wynosi poniżej 30 g na km.

Przewiduje się, że nabywcy Audi A3 Sportback TCNG będą tankować e-gaz na ogólnodostępnych stacjach benzynowych oferujących gaz ziemny, podobnie jak w przypadku poboru ekologicznej energii elektrycznej, na zasadzie certyfikowanego bilansu. Ilość zatankowanego e-gazu, podczas dokonywania płatności odliczana automatycznie przy pomocy specjalnej karty do tankowania, będzie zapisywana w centralnym rejestrze i odejmowana od ilości e-gazu, dostarczonej do sieci gazowej przez wytwarzające go instalacje.

« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Komentarze