X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Audi A3 Sportback TCNG, Audi future energies

2012-11-05
Strona główna -> Audi -> A3 -> (2012-dziś)

Audi e-gas project. W ramach projektu Audi e-gas, koncern z Ingolstadt jako pierwszy na świecie producent, stworzy do 2013 r. cały łańcuch zrównoważonych nośników energii. Produktem końcowym łańcucha będzie wodór i syntetyczny Audi e-gaz.

Budowana obecnie wytwórnia e-gazu Audi w miejscowości Werlte w Dolnej Saksonii (powiat Emsland), będzie zasilana odnawialną energią elektryczną pozyskiwaną np. z energii wiatru czy z energii słonecznej. Ekspansja w dziedzinie odnawialnych źródeł energii to jednak także zwiększenie udziału niestabilnych źródeł energetycznych. Czasami występować będzie nadwyżka produkcji energii elektrycznej, a w innych okresach jej zdecydowany niedobór. Wytwórnia, która pobiera prawie 6 tys. kW, będzie czerpać prąd wtedy, gdy będzie on dostępny w nadmiernych ilościach. Obiekt może służyć również jako centrum długoterminowego przechowywania energii odnawialnej i oddawania jej w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania. To może rozwiązać jeden z głównych problemów związanych z przejściem do nowych źródeł energii.

W pierwszym etapie, w procesie elektrolizy, prąd będzie zamieniany w wytwarzany odnawialną metodą wodór, Audi e-hydrogen. To paliwo do samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe, jak np. seryjne Audi Q5 HFC, w którym testowo zastosowano tę technikę. Dwa cylindry wysokoprężne gromadzą tu wodór pod ciśnieniem 700 barów. Energię potrzebną do napędu elektrycznego dostarcza ogniwo paliwowe z membraną polimerowo-elektrolitową (ang. Polymer Electrolyte Membrane, PEM), wytwarzające moc 98 kW. Oba silniki elektryczne generują łącznie 90 kW i moment obrotowy rzędu 420 Nm.

Niestety nie istnieje jeszcze infrastruktura potrzebna do zaopatrywania pojazdów w wodór. Audi rozwiązuje ten problem stosując kolejną innowacyjną metodę. Dzięki połączeniu wodoru z dwutlenkiem węgla, w specjalnych urządzeniach w (przeprowadzanym po elektrolizie) procesie metanizacji, powstaje odnawialny syntetyczny metan – Audi e-gaz. Ten substytut gazu ziemnego można już w miejscu jego wytwarzania wprowadzać do sieci gazu ziemnego i w ten sposób go magazynować.

Wytwórnia e-gazu w Werlte, którą Audi buduje wspólnie z wyspecjalizowaną w zakresie takich instalacji firmą SolarFuel, będzie pierwszą na świecie wytwórnią przetwarzającą na skalę przemysłową odnawialną energię elektryczną i dwutlenek węgla w syntetyczny gaz ziemny, którym można zasilać sieć gazową.

Potrzebny do tego dwutlenek węgla, instalacja e-gazu Audi czerpać będzie z wytwórni biogazu. Surowcem do wytwarzania biogazu nie będą rośliny energetyczne, lecz odpady organiczne. Pozwoli to uniknąć jakiejkolwiek konkurencji w stosunku do produkcji żywności. Dwutlenek węgla będzie produktem odpadowym wytwórni biogazu. Niewykorzystywany do produkcji e-gazu zanieczyszczałby atmosferę. W wytwórni e-gazu Audi będzie wiązany jako składnik paliwa napędowego. W ten sposób Audi e-gaz będzie paliwem, które nie będzie się przyczyniało do zmian klimatycznych. Podczas spalania, w silniku uwolniona zostanie dokładnie taka sama ilość CO2, jaka została wcześniej wykorzystana w wytwórni e-gazu.

« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Komentarze