X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

40 lat mobilności elektrycznej w BMW Group

2013-01-02
Strona główna -> BMW -> Serii 3 -> E36 (1991-2000)

BMW 325 / BMW electric (1992–1997). Począwszy od 1990 roku trzecia generacja BMW serii 3 stała się podstawą dla 25 samochodów eksperymentalnych, stosowanych podczas testów, oraz optymalizowania nowych podzespołów w celu stopniowego przeniesienia technologii napędu elektrycznego do produkcji seryjnej. Pierwsza generacja tych prototypowych pojazdów obejmowała osiem modeli, które wzięły udział w największych na świecie testach odbywających się na niemieckiej wyspie Rugii. Liczni producenci współpracowali podczas tego wspólnego projektu badawczego, wspieranego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Badań Naukowych i Technologii. Koleje sześć pojazdów testowych zostało włączonych do floty rządu Bawarii. Po problemach związanych z akumulatorami sodowo-siarkowymi w 1993 r. zastąpiono je akumulatorami na bazie sodowo-niklowo-chlorkowymi znanymi już z BMW E1. Jeden model BMW 325 z floty testowanej w Rugii został wyposażony w akumulator niklowo-kadmowy (NiCd). W trakcie prac rozwojowych stosowane były silniki elektryczne o mocy 45 kW, które obecnie ważą zaledwie 65 kilogramów łącznie ze skrzynią biegów. Godny uwagi postęp poczyniono również w odniesieniu do technologii magazynowania energii dzięki szybkiemu ładowaniu umożliwiającemu akumulatorom osiągnięcie 75% wydajności w ciągu zaledwie 40 minut. Ponadto inżynierom udało się również odzyskać 20% energii elektrycznej podczas jazdy.

Testy różnych silników, skrzyń biegów oraz akumulatorów pomiędzy 1992 a 1996 rokiem dostarczyły szczegółowych danych, które stanowiły cenne wskazówki dla dalszego rozwoju. W ich następstwie w latach 1995-1997 utworzono drugą generację kolejnych 10 samochodów eksperymentalnych, szczycących się głównymi udoskonaleniami w kwestii zarówno osiągów, jak i zasięgu jazdy. Rzucające się w oczy żółtym kolorem lakieru modele „BMW electric” wykorzystywane były głównie przez działy techniczne w BMW.

MINI E (od 2008). BMW Group po raz pierwszy zaprezentowała MINI E w 2008 roku, wprowadzając flotę ponad 600 zasilanych wyłącznie elektrycznie pojazdów do codziennego, prywatnego użytku. Zapoczątkowano szeroko zakrojony projekt pilotażowy, w ramach którego dostarczono samochody elektryczne do wybranych klientów prywatnych i korporacyjnych, najpierw na terenie USA, a później także w Europie. Ewolucja akumulatorów litowo-jonowych do zastosowań samochodowych osiągnęła zupełnie nowy poziom wraz z MINI E, którego osiągi związane z mocą, wydajnością gromadzenia energii oraz rozmiarami były naprawdę imponujące. Po raz pierwszy klienci mogli korzystać ze specjalnej stacji ładującej, znanej jako gniazdo ścienne, umożliwiające pełne ponowne załadowanie urządzeń gromadzących energię w czasie dwóch i pół godziny. Osiągi, zakres oraz praktyczność MINI E pomogły zwiększyć zainteresowanie koncepcjami napędów elektrycznych oraz ich akceptację w nadchodzących latach.

Wnioski zgromadzone podczas codziennej jazdy zostały ocenione i przeniesione bezpośrednio na proces rozwoju samochodów produkcyjnych, w ramach którego BMW Group zobowiązała się d opracowania Megacity Vehicle (MCV) do użytku w metropoliach.

« < 1 2 3 4 5 > »

Komentarze