X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

40 lat mobilności elektrycznej w BMW Group

2013-01-02
Strona główna -> BMW -> Serii 3 -> E36 (1991-2000)

BMW 1602 Electric (1972). Począwszy od 1969 r. BMW skonstruowało dwa eksperymentalne pojazdy na podstawie BMW serii 02 w celu przetestowania właściwości napędu elektrycznego w praktyce. Funkcję manualnej skrzyni biegów przejął silnik bocznikowy prądu stałego o maksymalnej mocy 32 kW, opracowany przez firmę Bosch. Wytwarzana przez niego moc była kierowana na tylne koła poprzez koło zębate pośredniczące oraz wał napędowy. Za chłodzenie odpowiadał sterowany za pomocą termostatu wentylator promieniowy o mocy 140 W. 85-kilogramowy silnik elektryczny czerpał swoją moc z 12 standardowych 12-woltowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych firmy Varta, znajdujących się na palecie w komorze silnika.

Mimo że akumulator ważył 350 kilogramów, można go było wyjąć jako jeden moduł i zastąpić świeżo naładowanym akumulatorem. BMW 1602 Electric przyspieszało od zera do 50 km/h w osiem sekund i osiągało prędkość maksymalną 100 km/h. Jego zasięg wynosił około 30 kilometrów w trybie jazdy miejskiej i był dwukrotnie dłuższy podczas jazdy ze stałą prędkością 50 km/h. W celach testowych BMW zdecydowało się wykorzystać prototypowe pojazdy podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 r., gdzie były stosowane między innymi jako pojazdy techniczne podczas maratonu. Wówczas silnik elektryczny pełnił również funkcję generatora, umożliwiając przechowywanie w akumulatorze energii powstałej podczas hamowania (hamowanie odzyskowe). Jednak wkrótce stało się jasne, że specyficzne wady napędu elektrycznego można rozwiązać jedynie poprzez rozwój w dziedzinie technologii akumulatorów. W świetle powyższego BMW 1602 Electric jest postrzegane jako pierwsza próba na etapie rozwoju, a nie realne rozwiązanie.

BMW LS Electric (1975). W czerwcu 1975 r. BMW zapoczątkowało nowy projekt, trzymany wtedy w tajemnicy. Odrzucony model BMW LS posłużył jako podstawa samochodu eksperymentalnego, którego testy rozpoczęły się w grudniu 1976 r. Silnik bocznikowy prądu stałego stosowany w BMW 1602 otworzył drogę nowej serii silników prądu stałego firmy Bosch, podczas gdy 10 akumulatorów kwasowo-ołowiowych firmy Varta z systemem Aquamatic (scentralizowane wyrównywanie poziomu wody oraz odgazowywanie) również posłużyło jako baza dla nowych rozwiązań.  Po raz pierwszy samochód został wyposażony w zespół do ładowania akumulatorów wraz z przewodami ładującymi oraz z mechanizmem automatycznego odcięcia, które umożliwiły podłączenie akumulatorów do standardowego gniazda sieci zasilającej i ponowne naładowanie w ciągu 14 godzin. Pomimo zachowania seryjnych hamulców bębnowych, priorytet miało zawsze elektryczne hamowanie odzyskowe. Przekładania redukcyjna oraz różnicowa zostały połączone w kompaktowy blok i przykręcone do silnika elektrycznego. Ogrzewana szyba przednia i tylna wraz z grzejnikiem akumulacyjnym firmy Bauknecht przejęły zadanie klimatyzacji wewnętrznej.

BMW 325iX (1987–1990). Projekt badawczy „.Samochód elektryczny z wysokoenergetycznym akumulatorem” po raz pierwszy zapoczątkowany w 1981 roku doprowadził ostatecznie w 1987 roku do przekształcenia ośmiu modeli BMW 325iX z napędem na cztery koła na napęd na przednie koła, dzięki czemu były one gotowe do przeprowadzenia testów. Posłużyły one jako samochody eksperymentalne podczas testów zupełnie nowego bezobsługowego akumulatora sodowo-siarkowego (NaS), opracowanego specjalnie w tym celu przez Asea Brown Boveri (ABB) do użytku w pojazdach elektrycznych. Posiadając gęstość energii o trzy razy większą niż w konwencjonalnych akumulatorach kwasowo-ołowiowych, stanowił on ogromny krok naprzód: po raz pierwszy zaistniała realna szansa na zmniejszenie specyficznych wad elektrycznych układów napędowych, takich jak masa akumulatora oraz wymagana ilość miejsca. Oprócz tego wszystkie podzespoły napędu elektrycznego zostały przetestowane i udoskonalone. BMW opracowało do tego celu specjalne urządzenie testowe z wbudowanym kalkulatorem mocy. Kolejną nową funkcją było sterowanie napędem elektrycznym, które regulowało i monitorowało zarządzanie z gniazda sieci zasilającej, przepływ energii pomiędzy silnikiem a akumulatorem, a także obwód termiczny układu.

« < 1 2 3 4 5 > »

Komentarze