X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

25-lecie BMW 750i, dane technicze i historia

2012-11-06
Strona główna -> BMW -> Serii 7 -> E32 (1987-1995)

Podstawowym założeniem dwunastocylindrowego silnika BMW było połączenie optymalnych warunków działania z niską masą. Zastosowanie aluminiowej skrzyni korbowej nasuwało się wręcz samo. Dwa rzędy cylindrów ustawione były względem siebie pod kątem 60°, a ich wymiary główne wykazywały podobieństwo z 2,5-litrowym silnikiem w BMW 325i: na przykład średnica cylindrów wynosiła 84 mm.

Kuty wał korbowy z czopami przesuniętymi o 120° był podparty w siedmiu miejscach. Główki tłoków miały trapezowe zagłębienia stanowiące część komory spalania; umieszczone były centralnie przy świecach zapłonowych i tworzyły zwartą komorę spalania. Zaletą tego był krótki płomień i niemal całkowite spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Absolutnie identyczne głowice cylindrów z bardzo małymi kątami zaworów i pionowymi kanałami ssącymi zapewniały optymalne wypełnianie komór spalania, a tym samym wysoką sprawność wewnętrzną.

Nowatorskie było również sterowanie nowego silnika dwunastocylindrowego: za regulację wtrysku paliwa i zapłon w poszczególnych rzędach cylindrów odpowiadały dwa oddzielne supernowoczesne systemy elektroniczne. Szczególnie nowoczesne było powiązanie z innymi systemami, na przykład sterownikiem skrzyni biegów i układami stabilizacji jazdy ASC i MSR.

15 lat przygotowań: prekursorzy silnika V12. Jednostka napędowa BMW 750i była pierwszym seryjnym silnikiem dwunastocylindrowym wyprodukowanym w Niemczech po II Wojnie Światowej, ale nie pierwszym silnikiem dwunastocylindrowym BMW: niedługo po skonstruowaniu legendarnej jednostki sześciocylindrowej BMW w roku 1971 na początku roku 1972 zdecydowano się rozpocząć pracę nad jednostką dwunastocylindrową. Projekt ten nosił nazwę M33. Można powiedzieć, że aż prosiło się, aby połączyć ze sobą dwa silniki sześciocylindrowe i stworzyć w ten sposób jednostkę V12 z dwoma rzędami cylindrów ustawionych względem siebie pod kątem 60°. Pojemność wynosiła pięć litrów, silnik wyposażony był we wtrysk benzyny, a po zakończeniu prac nad nim w roku 1974 jego moc wynosiła 300 KM.

Masa 315 kg była jednak zbyt wysoka. Dlatego BMW zainicjowało kolejny projekt w oparciu o nowsze, mniejsze silniki sześciocylindrowe. Jednostka M66 była również silnikiem V12 z rzędami cylindrów ustawionymi względem siebie pod kątem 60° i występowała w dwóch wersjach pojemnościowych: 3,6 i 4,5 l. Wersja o większej pojemności miała w roku 1977 moc 275 KM i była o 40 kg lżejsza od M33. Ale również ten projekt został zarzucony; trudna sytuacja na światowym rynku paliw tworzyła bardzo kiepski grunt do wprowadzenia limuzyny z silnikiem dwunastocylindrowym.

W roku 1982 sytuacja unormowała się w znacznym stopniu. W listopadzie tego roku konstruktorzy BMW prowadzili już pierwsze konsultacje. I już wkrótce okazało się, że nowy topowy silnik nie powinien powstać tym razem z dwóch istniejących jednostek sześciocylindrowych. Zdecydowano się na całkowicie nową konstrukcję. Prace nad tą jednostką rozpoczęto 1 grudnia, a niespełna rok później, na początku października 1983 r. silnik był już na hamowni.

« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Komentarze