Spawanie elementów karoserii oraz układów wydechowych to jedne z częstszych napraw samochodów. Ważnym elementem tego typu napraw jest spawanie – pozwala łączyć ze sobą poszczególne elementy oraz łatać ubytki spowodowane korozją lub uszkodzeniami mechanicznymi. Aby jednak naprawy te przyniosły oczekiwane efekty należy zadbać o wybór odpowiedniej metody spawania. Czym więc należy spawać elementy takie jak podłogi, progi czy tłumiki?
Znaczenie właściwego doboru techniki spawania
Spawanie elementów samochodu wymaga nie tylko precyzji, ale także zastosowania odpowiedniej metody w zależności od materiału, który chcemy naprawić. W przypadku podłóg, tłumików i progów mamy do czynienia z elementami, które narażone są na działanie wilgoci, soli drogowej oraz wysokich temperatur. Niewłaściwy dobór techniki może prowadzić do szybkiego powstawania korozji, a także osłabienia wytrzymałości konstrukcji.
Dobrze wykonane spawanie pozwala przedłużyć żywotność pojazdu, zachowując jego bezpieczeństwo oraz estetykę. Jednak aby to osiągnąć, trzeba wziąć pod uwagę takie czynniki jak grubość materiału, dostępność miejsca oraz charakterystyka spawanego elementu.
Spawanie podłóg samochodowych
Podłoga samochodu to element szczególnie narażony na korozję, zwłaszcza w pojazdach starszych lub eksploatowanych w trudnych warunkach pogodowych. W przypadku spawania podłóg niezbędne jest zastosowanie metody, która pozwoli na uzyskanie trwałego i szczelnego połączenia.
Najczęściej stosowaną techniką jest spawanie metodą MIG/MAG. Jest to metoda, która umożliwia precyzyjne połączenie cienkich blach, z jakich wykonana jest podłoga. Spawarki Migomaty dzięki zastosowaniu drutu elektrodowego i gazu osłonowego pozwalają uniknąć nadmiernego przegrzewania materiału, co jest szczególnie ważne w przypadku cienkich elementów. Podczas naprawy podłogi kluczowe jest również odpowiednie przygotowanie powierzchni – usunięcie rdzy, dokładne oczyszczenie oraz odtłuszczenie.
Naprawa i spawanie tłumików
Tłumik to element układu wydechowego, który musi wytrzymać ekstremalne warunki – wysoką temperaturę oraz agresywne środowisko chemiczne spalin. Materiały, z których wykonane są tłumiki, to zazwyczaj stal nierdzewna lub stal pokryta specjalnymi powłokami antykorozyjnymi. Z tego powodu spawanie tłumików jest zadaniem wymagającym specjalnych rozwiązań.
Najbardziej odpowiednią metodą w tym przypadku jest TIG. Pozwala ona na wykonanie bardzo precyzyjnych połączeń, co jest szczególnie istotne w przypadku cienkościennych rur i obudowy tłumika. Dzięki zastosowaniu elektrody wolframowej oraz gazu osłonowego (najczęściej argonu) można uzyskać spoinę o wysokiej jakości, odpornej na wysokie temperatury i korozję.
W przypadku mniej wymagających napraw tłumików, na przykład przy spawaniu uchwytów lub mniejszych uszkodzeń, można zastosować metodę MIG/MAG. Jest to szybsza i tańsza alternatywa, choć spoiny wykonane tą metodą mogą być mniej odporne na ekstremalne warunki.
Spawanie progów samochodowych
Progi samochodowe pełnią nie tylko funkcję estetyczną, ale również wzmacniają konstrukcję nadwozia i chronią pasażerów w przypadku kolizji. Ich naprawa wymaga dużej precyzji, zwłaszcza że progi są częścią nośną pojazdu.
Najczęściej stosowaną metodą spawania progów jest MIG/MAG. Dzięki możliwości regulacji parametrów spawania można skutecznie łączyć cienkie blachy, unikając ich odkształcenia. Ważne jest jednak, aby przy spawaniu progów szczególną uwagę zwrócić na jakość spoiny – musi być ona szczelna, aby zapobiec przedostawaniu się wilgoci, co mogłoby przyspieszyć proces korozji.
Często przed samym spawaniem konieczne jest usunięcie dużych ilości korozji, a także wycięcie uszkodzonych fragmentów blachy. W takich sytuacjach stosuje się specjalne łatki lub gotowe elementy zastępcze, które są dopasowywane i spawane w miejsce uszkodzeń.
Podsumowując dobór odpowiedniej metody spawania do naprawy podłóg, tłumików czy progów samochodowych ma kluczowe znaczenie dla trwałości spoin. Spawanie metodą MIG/MAG to uniwersalne rozwiązanie, które sprawdza się w większości napraw blacharskich, zaś TIG jest niezastąpiony w przypadku precyzyjnych i wymagających połączeń.