Przyjemność i bezpieczeństwo prowadzenia

Gdy Q50, całkiem nowy samochód średniej wielkości klasy premium marki Infiniti, wyjedzie na drogi jesienią 2013 roku, jego kierowcy, jako pierwsi w świecie przekonają się o zaletach elektronicznego układu kierowniczego typu „steer-by-wire”, zainspirowanego technologiami stosowanymi w najnowszych odrzutowcach.

System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego (DAS – Direct Adaptive Steering), będący standardowym elementem wybranych wersji Q50, po raz pierwszy w historii pozwoli kierowcy wybrać charakterystykę układu kierowniczego.

To właśnie głównie dzięki technologii „steer-by-wire” Q50 będzie jednym z najbardziej dynamicznych i ekscytujących sportowych sedanów, dostępnych na rynku. Warto w tym miejscu zauważyć, że model był intensywnie testowany przez Sebastiana Vettela, trzykrotego Mistrza Świata Formuły 1 klasyfikacji kierowców, reprezentującego barwy Infiniti Red Bull Racing, zajmującego równocześnie stanowisko dyrektora ds. osiągów Infiniti. Mistrz pomógł podrasować osiągi i układ kierowniczy Q50, które sprawdzał na torze testowym Infiniti w japońskim Tochigi. System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego umożliwia dostosowanie parametrów jazdy wedle życzeń i potrzeb. Zmiany te kierowca wprowadza prostymi w obsłudze przełącznikami na ekranie dotykowym. Dzięki temu przy manewrowaniu (np. na parkingu), kierownica będzie chodziła lekko, a przełożenia będą płynne, natomiast podczas jazdy sportowej i drogowych wyzwań − opór kierownicy będzie większy, zaś jazda bardziej dynamiczna. Zupełnym wyjątkiem w tej klasie jest możliwość dostosowania oporu kierownicy i jej reakcji do indywidualnych potrzeb kierowcy. A to za sprawą wyrafinowanej pamięci Q50, która może przechowywać wszystkie ustawienia dla poszczególnych kierowców.

Podobnie jak w samolotach odrzutowych, system bezpośredniego kierowania adaptacyjnego ma kilka awaryjnych systemów zapasowych. Jednym z nich jest tradycyjny mechanizm zwrotniczy.

Działanie systemu bezpośredniego kierowania adaptacyjnego polega na przesyłaniu drogą elektroniczną danych na temat ruchów kierownicą na przednie koła, gdzie bardzo czuły siłownik napędza przekładnię kierowniczą. W ten sposób eliminowane są straty mechaniczne, odpowiedzialne za osłabianie skuteczności i opóźnianie reakcji w systemach tradycyjnych. W samochodach z bezpośrednim kierowaniem adaptacyjnym reakcja na ruch kierownicą jest szybsza. Drugim atutem systemu jest wyeliminowanie wibracji odczuwanych zwykle na kierownicy. Wszystko to osiągnięto w Q50, utrzymując jednocześnie typowe i istotne dla wszystkich samochodów Infiniti odczuwanie przez kierowcę zespolenia z drogą.

Opór kierownicy można dostosowywać do swoich preferencji i sytuacji drogowej za pomocą przełącznika trybu jazdy, obsługiwanego na ekranie dotykowym. W najbogatszych wersjach, do dyspozycji kierowcy mogą być nawet cztery zaprogramowane tryby oraz jedno ustawienie osobiste, które umożliwia swego rodzaju eksperymentowanie − dostrajanie oporu kierownicy i pracy przekładni do własnego stylu jazdy kierowcy i do charakterystyki drogi.

W rezultacie Infiniti Q50 z systemem bezpośredniego kierowania adaptacyjnego zapewnia zarówno stabilność i bezstresowe prowadzenie na autostradzie, jak i bezpieczeństwo oraz przyjemność z jazdy górskimi serpentynami, czy też łatwość parkowania w zatłoczonych miastach. Tymi zaletami Q50 rzuca wyzwanie tradycyjnym układom kierowniczych, które nie są tak wszechstronne.

CZYTAJ DALEJ  Sezon na rowery

Nabywców Q50 ucieszy także fakt, że systemowi bezpośredniego kierowania adaptacyjnego towarzyszy najnowsza technologia Infiniti z zakresu prowadzenia, a mianowicie aktywny asystent toru jazdy (ALC − Active Lane Control). Jest to unikalny system, który wykorzystuje system kierowania adaptacyjnego do utrzymania samochodu na właściwym pasie jezdni. Efekt ten można opisać jako „namagnesowanie” samochodu w jego pasie ruchu, co znacznie zmniejsza potrzebę korekty kierownicy przy podmuchach bocznego wiatru czy też przy niewielkich zmianach kątów nachylenia nawierzchni.

System DAS jest wyposażony w potrójne zabezpieczenie (trzy oddzielne elektroniczne moduły sterujące), mimo iż intensywne testy przeprowadzone w warunkach rzeczywistych, na dystansie 400 tysięcy kilometrów, dowiodły jego absolutnej bezawaryjności. Dodatkowym zabezpieczeniem jest tradycyjny mechanizm zwrotniczy. W normalnych warunkach sprzęgło rozłącza ten mechanizm, aby nie zakłócał on reakcji na ruchy kierownicy.

System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego i aktywny asystent toru jazdy są elementami standardowymi dla Infiniti Q50 3.5 Hybrid, zaś opcjonalnymi dla Q50 2.2d. Wersje Infiniti Q50 bez systemu DAS są natomiast wyposażone w elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, które daje kierowcy możliwość dostosowania oporu kierownicy do jego preferencji.

 

źródło: Infiniti

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *