przy projektowaniu nowej ŠKODY Octavia.
Wprowadzone po raz pierwszy innowacyjne funkcje wspomagania, nowe zawieszenie i większa sztywność nadwozia, zadecydowały o uzyskaniu rewelacyjnego poziomu bezpieczeństwa. Jak powiedział dr Frank Welsch: „Nigdy dotąd kierowca i pasażerowie ŠKODY nie byli tak bezpieczni jak w nowej Octavii”.
Teraz nawet dla najniższej wersji wyposażenia ŠKODY Octavia przewidziano funkcję elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP) z hamulcem antykolizyjnym, 7 poduszek bezpieczeństwa, wyłącznik poduszki pasażera oraz światła dzienne.
W bogatej ofercie funkcji i układów wspierania bezpieczeństwa jest zastosowany po raz pierwszy przez markę ŠKODA hamulec antykolizyjny (Multicollision Brake), który automatycznie hamuje samochód po rozpoznaniu kolizji – nawet gdy kierowca nie naciśnie hamulca. Automatycznie włączają się wtedy światła awaryjne i hamowania.
Kolejna innowacja, wprowadzona w nowej ŠKODZIE Octavia, to funkcja kontroli odstępu z awaryjnym hamowaniem (Front Assistant). Uaktywnia się w przypadku niebezpieczeństwa najechania na poprzedzający pojazd. Odstęp jest kontrolowany dzięki czujnikowi radarowemu. Funkcja ta działa czterostopniowo: im mniejszy odstęp od poprzednika, tym bardziej zdecydowanie Front Assistant ingeruje w przebieg wydarzeń.
Kierowca podczas długiej podróży może liczyć na wsparcie ze strony specjalnej funkcji wykrywania zmęczenia (Driver Activity Assistant), również debiutującej w nowej ŠKODZIE Octavia. Na podstawie analizy ruchów kierownicą zostaje zapamiętany charakterystyczny sposób prowadzenia auta. Jeśli wystąpią wyraźne różnice w kierowaniu, funkcja optycznie sygnalizuje konieczność przerwy w dalszej jeździe.
W trosce o kierowcę i siedzącego obok pasażera wprowadzono aktywną ochronę jadących (Crew Protect Assistant). Funkcja ta przygotowuje kierowcę i pasażera na grożący wypadek i w razie niebezpieczeństwa – na przykład podczas hamowania awaryjnego lub sytuacji jezdnej ocenionej jako krytyczna – automatycznie zostają napięte pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera.
Podobnie asystent pasa ruchu (Lane Assist) polepsza bezpieczeństwo jazdy i minimalizuje ryzyko przypadkowej zmiany pasa ruchu. Funkcja ta wykorzystuje kamerę. W stopce lusterka wewnętrznego na przedniej szybie, od prędkości 65 km/h śledzi ona pasy na jezdni przed samochodem.
Czasem kolizja jest nieunikniona i wtedy bardzo istotna staje się ochrona przed jej skutkami. Po raz pierwszy w ŠKODZIE Octavia zastosowano kolanową poduszkę bezpieczeństwa kierowcy i boczne poduszki z tyłu.
Działanie poduszek jest zintegrowane z ochroną zapewnianą przez 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Ograniczniki siły napięcia pasów zabezpieczają jadących przed przeciążeniem klatki piersiowej.
Dla bezpieczeństwa jazdy ogromne znaczenie ma też stabilne, wyważone zawieszenie przy zachowaniu dynamiki pokonywania zakrętów. Rozstaw osi jest teraz większy o 108 mm, co podnosi również komfort podróżowania.
źródło: Skoda
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.