5 gwiazdek Euro NCAP dla Nowego Clio

Ocena ta, wystawiona zgodnie z zaostrzonymi od stycznia 2012 roku zasadami, po raz kolejny potwierdza doskonałe know-how Renault w zakresie bezpieczeństwa biernego.


Uzyskana łączna ocena Nowego Clio – 85% świadczy o postępie w stosunku do modelu poprzedniej generacji i plasuje auto w ścisłej czołówce segmentu. Warto podkreślić, że Nowe Clio uzyskało najlepszą ocenę w tym segmencie za ochronę dzieci, ochronę pieszych w przypadku zderzenia oraz wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo. Niezależnie od tej oceny, wyrażającej uznanie dla know-how marki, Nowe Clio wyróżnia się dynamicznym i bezpiecznym zachowaniem na drodze dzięki precyzyjnie i szybko reagującemu układowi jezdnemu.

Systematyczne dążenie do zapewnienia optymalnej ochrony wszystkich pasażerów. Clio III, które w 2005 roku uzyskało 5 gwiazdek w crash testach Euro NCAP, reprezentowało najwyższy poziom w kategorii. Nowe Clio musiało zapewnić dalszą poprawę tych doskonałych wyników: firma Renault opracowała szereg rozwiązań uwzględniających wyniki badań nad wypadkami oraz rzeczywiste zachowania na drodze, zgodnie z bardziej skutecznym, kompleksowym podejściem zapewniającym wyższe bezpieczeństwo użytkowników pojazdu. W celu zapewnienia jeszcze wyższego poziomu ochrony pasażerów zmieniona została również architektura elektroniki pojazdu, tak aby układy bezpieczeństwa najnowszej generacji mogły uruchamiać się w krótszym czasie.

Kryterium ochrony dorosłych użytkowników auta. W przypadku zderzenia czołowego osoby siedzące na przednich miejscach Nowego Clio są chronione za pomocą dwóch poduszek powietrznych o doskonałych parametrach działania oraz pasów bezpieczeństwa wyposażonych w napinacz i ogranicznik napięcia do 400 daN. Wszystkie tylne miejsca posiadają 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, przy czym pasy na bocznych miejscach są wyposażone w ogranicznik napięcia.


Technologia Fix4sure, opracowana z wykorzystaniem innowacyjnego rozwiązania Renault, umożliwia zapobieganie tzw. nurkowaniu (polegającemu na zsunięciu się pasażera pod pasem bezpieczeństwa podczas zderzenia czołowego). W połączeniu z nisko umieszczonymi klamrami pasów bezpieczeństwa skutecznie chroni wszystkich użytkowników Nowego Clio dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu konstrukcji siedzenia.

CZYTAJ DALEJ  Kilka rad na jesienne podróże


Szczególną uwagę zwrócono na zderzenia boczne, będące jedną z głównych przyczyn zgonów w wypadkach (strefa bardzo słabej ochrony), co dało spektakularne wyniki, zapewniając Nowemu Clio maksymalną ocenę 8 punktów. W celu umożliwienia nawet dwukrotnie szybszego wykrywania i reagowania na zderzenia boczne, Nowe Clio zostało wyposażone w układ 2 czujników umieszczonych w przednich drzwiach i w środkowym słupku. Specjalny algorytm dostosowuje czas reakcji do siły zderzenia i aktywuje boczną poduszkę powietrzną nowej generacji (chroniącą klatkę piersiową i miednicę).


Wyniki te, w połączeniu z wynikami uzyskami w testach zderzenia ze słupem i uderzenia w tył pojazdu, pozwoliły Nowemu Clio zdobyć 32 punkty na 36 możliwych jeśli chodzi o ochronę dorosłych użytkowników w przypadku zderzenia. Jest to jeden z najlepszych wyników w segmencie małych samochodów.


Nowe Clio – najwyższy poziom ochrony dzieci Dzięki bezpiecznej konstrukcji i 3-punktowemu systemowi mocowania fotelików dla dzieci Isofix, w który wyposażone jest zarówno siedzenie pasażera z przodu jak i boczne tylne miejsca, ochrona dzieci w Nowym Clio reprezentuje najwyższy poziom w segmencie B – auto uzyskało ocenę 43 punktów na 49 możliwych.

Kryterium ochrony pieszego. Przód Nowego Clio został tak zaprojektowany, aby zminimalizować obrażenia podczas zderzenia z pieszym. Zderzak nie ma ostrych kształtów, a strefa wokół dolnej części przedniej szyby (tradycyjnie bardzo sztywna) umożliwia zmniejszenie ryzyka obrażeń. Maska została podwyższona o 20 mm, aby zapewnić możliwość kontrolowanego odkształcania bez zetknięcia się z górną częścią silnika. Z oceną 24 punktów na 36 możliwych, Nowe Clio może się poszczycić najlepszym wynikiem w swoim segmencie za ochronę pieszego podczas zderzenia.

Bezpieczeństwo „zakodowane w genach”… plus odpowiednie wyposażenie. Nowe Clio jest w standardzie wyposażone w regulator-ogranicznik prędkości, kontrolki i sygnały dźwiękowe informujące o niezapięciu pasów bezpieczeństwa na wszystkich miejscach oraz system elektronicznej korekty toru jazdy ESC. Pozwoliło mu to uzyskać maksymalną ocenę 7 punktów – najlepszą ocenę w segmencie za to kryterium.

CZYTAJ DALEJ  Zmęczenie za kierownicą


Pragmatyczne podejście i zaangażowanie w podnoszenie bezpieczeństwa. W swoich pracach koncern Renault opiera się na badaniach wypadków drogowych oraz rzeczywistego bezpieczeństwa i oferuje samochody dostosowane do tego, co faktycznie dzieje się na drodze. Wiele elementów wyposażenia jest dostępnych w standardzie już w podstawowej wersji.

W związku z tym priorytetowe znaczenie mają technologie, które pozwalają najskuteczniej zapobiegać wypadkom, korygować nieoczekiwane sytuacje podczas jazdy i chronić pasażerów w razie zderzenia. Renault stosuje kompleksowe podejście do tej kwestii, którego nie można sprowadzić do określonego elementu wyposażenia czy technologii. Z biegiem lat koncern Renault zdobył pozycję lidera pod względem bezpieczeństwa samochodowego, o czym świadczą m.in. wyniki uzyskiwane w rankingach prowadzonych przez media: Renault jest jedynym producentem, który 10-krotnie uzyskał maksymalną ocenę.


Zachowanie odpowiedniej masy pojazdu ma duże znaczenie dla przyjemności prowadzenia pojazdu, a także stanowi istotny czynnik z punktu widzenia bezpieczeństwa (czynnego dzięki skróceniu drogi hamowania i biernego dzięki zmniejszeniu bezwładności podczas zderzenia). Dzięki swojej masie, mniejszej nawet o 100 kg w stosunku do Clio III, Nowe Clio może się poszczycić doskonałym wynikiem pod tym względem. Jego konstrukcja jest wyposażona w strefy kontrolowanego zgniotu, które zapewniają lepsze pochłanianie energii w razie zderzenia, chroniąc tym samym kabinę i jej pasażerów.


Jeśli chodzi o bezpieczeństwo czynne, wysoka jakość układu jezdnego w połączeniu z precyzyjnym modelem cyfrowym, dostosowującym się do dynamiki pojazdu, pozwala bezbłędnie wykrywać sytuacje awaryjne. Montowane w standardzie układy ABS i ESP są jeszcze skuteczniejsze i charakteryzują się precyzyjnie dobranym momentem zadziałania, co pozwala uniknąć gwałtownych szarpnięć. Za wspomaganie nagłego hamowania odpowiedzialny jest zespół złożony z modułu elektronicznego i bloku hydraulicznego.


Starannie dopracowana ergonomia pozwala kierowcy skupić się na prowadzeniu auta. W celu zapewnienia wyższego komfortu obsługi poprawiono czytelność informacji – są one obecnie lepiej widoczne i jasne. Nowe Renault Clio posiada nowoczesne systemy wspomagające prowadzenie: nawigację i sterowanie wybranymi funkcjami za pomocą poleceń głosowych w wersjach wyposażonych w multimedialny system R-Link oraz automatyzację pewnych czynności, takich jak: włączenie świateł, uruchamianie wycieraczek czy wspomaganie parkowania tyłem, a w przypadku niektórych wersji również kamery cofania. Wszystkie wersje Nowego Clio są wyposażone w telefoniczny zestaw głośnomówiący Bluetooth®.

CZYTAJ DALEJ  10 przykazań kierowcy przed zimą

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3224

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *