Z przeprowadzonych testów wynika także, że czas reakcji kierowcy wydłuża się nawet o 22%, gdy prowadzi pojazd, w którym temperatura wynosi 27°C w porównaniu do jazdy przy 21°C**. Warto pamiętać, że dni gorące, z temperaturą 25°C lub większą, występują w Polsce aż do września.
Należy pamiętać o zachowaniu komfortowych warunków w czasie jazdy, w tym temperatury. Jeśli samochód wyposażony jest w klimatyzację, wskazane jest jej użycie w upalne dni. W autach bez takiego udogodnienia powinniśmy korzystać z wentylacji lub uchylać okna – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Francuscy badacze, którzy zanotowali wzrost liczby wypadków w czasie fali upałów, jako jedno z wyjaśnień podali krótszy i płytszy sen spowodowany wysoką temperaturą panującą w nocy*. Niewsypany kierowca to zagrożenie na drodze, ponieważ zmęczenie wpływa negatywnie na koncentrację i czas reakcji. Sprawia także, że kierujący może błędnie interpretować sygnały – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Według statystyk, od 10 do 15% poważnych wypadków ma miejsce z powodu zmęczenia kierowcy*.
Upał ma wpływ nie tylko na kierowcę, ale także na pasażerów. Przebywanie w zamkniętym, zaparkowanym samochodzie nawet wtedy, gdy na zewnątrz nie panują wysokie temperatury, a jedynie świeci słońce może być bardzo groźne dla zdrowia, a nawet życia. W zaledwie 20 minut temperatura wewnątrz takiego auta może się bowiem podnieść o 30 stopni. Pozostawienie
w zaparkowanym samochodzie dziecka lub zwierzęcia jest niedopuszczalne. Na niewiele zda się uchylenie okna, ponieważ wymiana powietrza w takim przypadku jest niewystarczająca – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
W słoneczne i upalne dni należy być szczególnie uczulonym na widok dziecka lub zwierzęcia zamkniętego w samochodzie. W razie zauważenia takiej sytuacji należy niezwłocznie powiadomić o tym fakcie policję lub straż miejską.
* Źródło: SVOW
** Źródło: National Institute of Occupational Health, Dania
źródło: Renault
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.