którą ta niezależna organizacja przyznaje od 1997 roku w testach bezpieczeństwa samochodów. W czasie tej samej sesji testów, Lancia Voyager otrzymała cztery gwiazdki, ze wskazaniem na pięć, co oznacza znaczącą poprawę w stosunku do modelu testowanego w 2007 roku.
Ocena ta jest tym bardziej istotna, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że od 2009 roku Euro NCAP publikuje nowe zestawienie, które poddaje ocenie jednocześnie bezpieczeństwo osób dorosłych, dzieci i pieszych oraz nowe rozwiązania z zakresu zapobiegania wypadkom i ograniczania obrażeń. Oceniane są dodatkowo czujniki zapięcia pasów bezpieczeństwa (SBR), systemy ESP i ogranicznik prędkości. Ponadto, coraz trudniej uzyskać wynik 5 gwiazdek w zależności od roku, w którym publikowane są wyniki (2009, 2010-2011, 2012).
Jest to zatem ważna ocena, która raz jeszcze dowodzi, jak wyjątkową uwagę Grupa Fiat zwraca na aspekty związane z bezpieczeństwem wszystkich użytkowników ruchu drogowego. Uzyskane doskonałe rezultaty wynikają z zastosowanych najbardziej zaawansowanych urządzeń elektronicznych (niektóre z nich dostępne są w wyposażeniu seryjnym), które zwiększają bezpieczeństwo, ponieważ stale towarzyszą kierowcy w ograniczaniu ryzyka wypadków. Są to m.in. systemy kontroli trakcji, funkcji wspomagania nagłego hamowania (panic braking), adaptacyjna kontrola prędkości oraz funkcja Forward Collision Warning, dzięki której kierowca zostaje ostrzeżony w momencie, gdy odległość od poprzedzającego go pojazdu jest zbyt mała w stosunku do prędkości, z jaką porusza się jego samochód. Dodatkowe elementy wpływające na bezpieczeństwo to kamera wideo zainstalowana w lusterku wstecznym sygnalizująca „martwe pole”, system automatycznej regulacji przednich reflektorów, regulowany zestaw pedałów sterujących zapewniający optymalną pozycję kierowania samochodem oraz bardzo ważny system automatycznego monitoringu ciśnienia w oponach.
Słowem, pełna ochrona, jak wskazuje na to 6 poduszek powietrznych w seryjnym wyposażeniu (dwie z nich to poduszki typu multi-stage) w modelach Fiat Freemont i Lancia Voyager i 7 poduszek powietrznych w Lancii Themie, a także trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami i dwuzakresowymi czujnikami wagi.
Szczególną uwagę zwrócono również na ochronę pieszych: wszystkie trzy samochody wyposażone są w innowacyjny system wykrywania uderzenia w nogi pieszego. System ten w ciągu kilku tysięcznych sekundy podnosi maskę samochodu tworząc w ten sposób powierzchnię, która minimalizuje ryzyko obrażeń głowy pieszego. Ponadto, wszystkie trzy modele posiadają fotele przednie z mechanizmem zbliżającym zagłówek do głów osób siedzących z przodu w razie uderzenia w tył samochodu, co w znaczący sposób zmniejsza ryzyko obrażeń z powodu gwałtownego odrzucenia głowy.
Tysiące godzin wirtualnych symulacji, prób komponentów i podzespołów, a także dwieście symulacji zderzeniowych Hyge i ponad osiemdziesiąt crash testów dla każdego modelu (zderzenia czołowe, boczne, dachowanie i zderzenie z pojazdem jadącym z przodu, z uwzględnieniem różnych prędkości, różnych rodzajów przeszkód oraz różnych cech fizycznych osób znajdujących się w kabinie samochodu). Wszystkie te wartości liczbowe świadczą o mocnym zaangażowaniu Grupy, której celem jest, by Fiat Freemont, Lancia Thema i Lancia Voyager były samochodami o najlepszym poziomie bezpieczeństwa.
źródło: Fiat
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.